Microsoft Flight Simulator 2024

Robot
Microsoft Flight Simulator 2024

Microsoft nästa går till molnen, och blir mycket större – och mycket mindre. FZ har provflugit en tidig version.

#microsoft-flight-simulator-2024, #ms-flight-sim-2024, #msfs-2024


Medlem

Mumsfilibabba! Om ändå skolan vore just så där rolig att man glömmer bort att man går i skolan. Fast framtidens skola kommer nog bestå av VR än att sitta vid en trasig skolbänk.

Medlem

Småbåtarna under vattnet? Men... färjorna som parar sig då?

Redaktör
Skrivet av shelter:

Småbåtarna under vattnet? Men... färjorna som parar sig då?

Cirkulera, inget att se här!

Artefakter finns, så algoritmerna har väl inte bästa precisionen den här gången heller. Men som sagt: jag körde ett ofärdigt spel, det kan bli bättre.


signatur
Medlem

alltid trevligt att flyga med FZ Air!

Medlem

Jag tvingades ge upp försöken för tre år sedan med att lära mig flygsimulatorn. Det var helt enkelt för svårt till och med i tutorialen. Blir det enklare nu?

Medlem

Man är bra jävla sugen alltså. Tveksamt om det är värt 3500 kr dock, men den där modellen av AN-225 hade varit nice att ha.

Redaktör
Skrivet av Detekt:

Jag tvingades ge upp försöken för tre år sedan med att lära mig flygsimulatorn. Det var helt enkelt för svårt till och med i tutorialen. Blir det enklare nu?

Svårt att svara på, då det finns flera saker som kan vara svåra. De sa inget specifikt om att saker skulle förenklas, men gränssnitt och annat blir förhoppningsvis lite smidigare att navigera i. Det är rätt mycket pill med att konfigurerar flygspakar m.m. Men bra gamepad-stöd finns, om det lockar.

Flygmässigt finns redan massor av hjälpmedel och automatisering om man rotar runt i menyerna. Om det handlar om flygningen så kan man söka på flygplanstyp och "beginner guide" typ, brukar ge massor av svar.


signatur
Medlem

Är mest intresserad av helikoptrar så det är trevligt att man kan välja inriktning!

Medlem

Ska bli fantastiskt kul att spela det när det väl släpps


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Vill köra men har inte tålamodet att komma in i det riktigt ä. Så kommer nog köra typ 10-20 timmar och flyga kolla där man bor osv. Som med 2020.

Medlem

jag hoppas på att det är långt mer "casual-vänligt" än 2020. kommer ihåg att jag fick hålla på och greja en hel del med inställningar för att få det att kännas dugligt med xbox kontrollen, och att det var helt omöjligt att invertera kameran (tror dock detta fixats i efterhand). utöver detta hade 2020 en massa omständiga menyer man kunde ta fram som en overlay medans man flög (tex om man ville ändra på vädret) som jag minns var skitkrångliga att navigera med handkontroll (kan ha fixats i efterhand? ingen aning).

jag förstår att det först och främst är en simulator, men jag har noll intresse av allt det där, utan vill bara cruise'a omkring från soffan med handkontrollen, så jag hoppas dom lagt till typ ett "filthy casual"-läge man kan välja när man startar spelet eller nåt. helst av allt skulle jag nog vilja att det vore lika hjärndött enkelt att flyga som i GTA V. iaf som val.

Medlem

Har väldigt blandade känslor om moderna FlightSim. Visst det är ett tekniskt underverk och det är kul att flyga i världen som den är idag.

Samtidigt så är det ju ändå game as service, där man blir ganska rökt dagen Microsoft bestämmer sig att lägga ner och det lär ju suga ännu hårdare om man investerat stort i tredjepartsutvecklare.

FSX må ha en hel del år på nacken, men det är fortfarand ruskigt snyggt med rätt addons, och man är helt oberoende av Microsoft.

Medlem

Jag hoppas det blir så pass likt FS2020 att det inte blir för dyrt att konvertera alla payware plan jag har till FS24... Annars stannar jag i FS2020 några år till.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Samtidigt så är det ju ändå game as service, där man blir ganska rökt dagen Microsoft bestämmer sig att lägga ner och det lär ju suga ännu hårdare om man investerat stort i tredjepartsutvecklare.

FSX må ha en hel del år på nacken, men det är fortfarand ruskigt snyggt med rätt addons, och man är helt oberoende av Microsoft.

all data för FS 2020 är 2 petabytes (2 miljoner gb). jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara förutom att streama det? det känns ju som att antingen streamas spelet till din dator, eller så struntar man helt i att ens utveckla spelet (alternativt medvetet väljer att utveckla ett mindre realistiskt spel). det finns liksom inget alternativ mittimellan. vem har plats för ett spel på 2,000,000 gb?

Medlem
Skrivet av Nasder:

Jag hoppas det blir så pass likt FS2020 att det inte blir för dyrt att konvertera alla payware plan jag har till FS24... Annars stannar jag i FS2020 några år till.

Alla befintliga addons från 2020 ska vara kompatibla med 2024, men för att dra nytta av de tekniska nyheterna som förbättrad flight model m.m. så kommer det krävas en uppdatering, och här är det väl upp till addon-utvecklarna huruvida de tar betalt för det eller inte. Men väljer du att inte betala för en sådan uppdatering så känns det ju precis som om du flyger i 2020.

Medlem
Skrivet av quadratis:

all data för FS 2020 är 2 petabytes (2 miljoner gb). jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara förutom att streama det? det känns ju som att antingen streamas spelet till din dator, eller så struntar man helt i att ens utveckla spelet (alternativt medvetet väljer att utveckla ett mindre realistiskt spel). det finns liksom inget alternativ mittimellan. vem har plats för ett spel på 2,000,000 gb?

Kör de genom 7zip så är det 2gb och låt datorn packa upp det efter behov. Eller låt texturerna va i 160x90pixlar och gör dom bra med ai uppskalare
/s

Medlem

Xbox SX: Flightsim med kontroller. PS5:Gran Turismo 7 med PSVR2 är denna generations höjdare.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Ruskigt bra skriven förhandstitt, tack!

Har flera gånger funderat på att testa men oroad över svårighetsgraden. Skallen föreställer sig Bibelinspirerade manualer och fyrtioelva keybindings bara för att få upp ett plan från backen.

Spelat en del Elite: Dangerous (med någon billig Thrustmaster-joystick) har inga problem där men min instinkt säger att det är betydligt enklare än FS.
Har jag fel?

"FZ Air" behöver jobba lite på realismen.

Medlem
Skrivet av quadratis:

all data för FS 2020 är 2 petabytes (2 miljoner gb). jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara förutom att streama det? det känns ju som att antingen streamas spelet till din dator, eller så struntar man helt i att ens utveckla spelet (alternativt medvetet väljer att utveckla ett mindre realistiskt spel). det finns liksom inget alternativ mittimellan. vem har plats för ett spel på 2,000,000 gb?

Som sagt, blandade känslor.

För egen del så har jag numera fullständigt sluta köpa spel som gör mig beroende av utgivaren/utvecklarna för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Ruskigt bra skriven förhandstitt, tack!

Har flera gånger funderat på att testa men oroad över svårighetsgraden. Skallen föreställer sig Bibelinspirerade manualer och fyrtioelva keybindings bara för att få upp ett plan från backen.

Spelat en del Elite: Dangerous (med någon billig Thrustmaster-joystick) har inga problem där men min instinkt säger att det är betydligt enklare än FS.
Har jag fel?

"FZ Air" behöver jobba lite på realismen.
https://www.youtube.com/watch?v=eoZ9k8VqAqE

Våga testa!

Jag köpte MSFS 2020 till min gamla laptop för fyra år sedan. Idag sitter jag med gaming-PC och hårdvara (yoke, gasreglage, roderpedaler, VR-headset, TrackIR m.m.) för tiotusentals kronor och flyger på VATSIM med riktiga flygledare enligt verkliga procedurer.

Det finns hur mycket som helst att lära sig på Youtube och det är oerhört givande att lära sig nya saker. För mig har det gått så långt att jag är halvvägs in i min PPL-utbildning och jag kan säga att det beror helt på MSFS 2020.

Medlem
Skrivet av Detekt:

Jag tvingades ge upp försöken för tre år sedan med att lära mig flygsimulatorn. Det var helt enkelt för svårt till och med i tutorialen. Blir det enklare nu?

Du kan alltid anpassa svårighetsgraden, finns massa alternativ för att göra det mindre realistiskt/mer förlåtande. Har du testat flyga Cessnan i tutorialen?

Medlem

Mums! Då blir det att damma av Honeycomb-utrustningen och skrivplattan med pre-flight-checklistan för Cessnan när man får lite tid i November 😊

Medlem

Hur ser Göteborg ut då? Utgår ifrån att det fått mer kärlek än fjollträsk då det är den bättre staden..

Redaktör
Skrivet av Majorkraft:

Hur ser Göteborg ut då? Utgår ifrån att det fått mer kärlek än fjollträsk då det är den bättre staden..

Hann inte kolla den väldigt vackra staden. Får bli prio vid recension.
(Men ”fjollträsk”? Höj nivån.)


signatur
Medlem

Hmm, att hålla på och skriva om massa gb data varje gång man spelar bådar ju inte gott för livslängden på ens SSD.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Cirkulera, inget att se här!

Artefakter finns, så algoritmerna har väl inte bästa precisionen den här gången heller. Men som sagt: jag körde ett ofärdigt spel, det kan bli bättre.

Men hur var det nu med det att man kan kliva av ett flygfordon och gå omkring med en gubbe på marken? Var det bara rykten som inte stämde? För jag såg ingenstans i texten nämnas om det alls.

Medlem
Skrivet av addman:

Hmm, att hålla på och skriva om massa gb data varje gång man spelar bådar ju inte gott för livslängden på ens SSD.

Är väl samma som fs 2020. Är det känt för att döda ssd?
Tror inte man behöver oroa sig för det.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hann inte kolla den väldigt vackra staden. Får bli prio vid recension.
(Men ”fjollträsk”? Höj nivån.)

On another note, är det du man ser i baksätet i Vision Jeten på XP72:s Youtube-kanal?

KoP
Medlem
Skrivet av Detekt:

Jag tvingades ge upp försöken för tre år sedan med att lära mig flygsimulatorn. Det var helt enkelt för svårt till och med i tutorialen. Blir det enklare nu?

Du kan väl själv välja hur svårt du vill att det ska vara? Testade MS Flight simulator ifrån 2020 för något år sedan och hade inga problem att varken lyfta, flyga runt och landa. 🙂

12
Skriv svar