Lista – De mest prisvärda grafikkorten just nu
Sweclockers mäter och tipsar.
#amd, #arc, #geforce, #grafikkort, #intel, #nvidia, #radeon, #sweclockers
Ska bli spännande att se hur AMDs kommande lansering påverkar detta. Moores Law tror att det kanske utannonsering när som helst, medans andra rykten säger i början av nästa år.
Själv så skulle jag nog avvakta om det inte brinner i plånboken. De kan om ryktena stämmer ge nvidia en hård match till bra pris.
Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska köra på 8800XT eller PS5 Pro🤔
Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska köra på 8800XT eller PS5 Pro🤔
Vill du helst spela på en dator eller på en konsol?
Ser fram emot kommande generation då blir det gpu byte.
Troligtvis 5080 eller kanske tom 5090.
Pengarna finns men jag är en riktig snåltarm dessutom har jag en hel del behov av köpa andra maskiner + renoveringar 😬💸
Vill du helst spela på en dator eller på en konsol?
Något mer konsol, men gillar också VR.
Har PS5 nu men övergången till PC har aldrig känts ner lockande. Lagringsenheten kan jag flytta över till PC och skulle vara helt överflödig till PS5 Pro. Skärm till PC behöver jag nog inte heller då jag har LG C1.
VR, HFR och spelpriserna på PC är väl det som lockar mest. Dualsense och PSVR2 fungerar ju också till PC, så ingen extra kostnad där heller.
Då är ju bara frågan vad för PC?
AM4 system med 5700X3D och 8800XT kanske skulle kunna vara väldigt kostnadseffektivt.
Bra insats för konsumenterna, sådana här listor. Den som lite oinsatt vill försöka skaffa sig en överblick över grafikkortsmarknaden - och omedelbart ger upp av alla siffror och ändelser och förkortningar bara vad gäller de olika modellnamnen - är på alla sätt och vis förlåten. Det är en djungel, och en sån här lista tror jag ger det svar som de flesta ändå är ute efter: "Vad är mest bang for the buck för mig?"
Något mer konsol, men gillar också VR.
Har PS5 nu men övergången till PC har aldrig känts ner lockande. Lagringsenheten kan jag flytta över till PC och skulle vara helt överflödig till PS5 Pro. Skärm till PC behöver jag nog inte heller då jag har LG C1.
VR, HFR och spelpriserna på PC är väl det som lockar mest. Dualsense och PSVR2 fungerar ju också till PC, så ingen extra kostnad där heller.
Då är ju bara frågan vad för PC?
AM4 system med 5700X3D och 8800XT kanske skulle kunna vara väldigt kostnadseffektivt.
Ett am4 system med 5700x3d eller 5800x3d ger dig mycket för pengarna om datorn är tänkt till spel. Se till att välja ett moderkort med pcie 4,0 stöd bara (b550 eller x570 chipset)
De borde du kunna vara nöjd med i ganska många år.
Själv köpte jag en am5 dator när jag byggde förra året men det var mest för att jag hade 32 GB ddr5 minnen liggande efter att en vän köpt fel haha.
Jag budade hem ett 4070 Super igår och ser mycket fram emot att få ersätta mitt 3060 Ti som var en riktig trotjänare. Finns mycket pengar att spara genom att köpa begagnat. I synnerhet nu när både AMDs och Nvidias nya serier närmar sig.
Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche
Ser fram emot kommande generation då blir det gpu byte.
Troligtvis 5080 eller kanske tom 5090.
Pengarna finns men jag är en riktig snåltarm dessutom har jag en hel del behov av köpa andra maskiner + renoveringar 😬💸
https://c.tenor.com/o6_Suc3YJq4AAAAC/tenor.gif
Jag siktar på 5070, hoppas bara inte det landar på 10 lax... om ryktet stämmer så är prestandan runt ett 4080 till 4080 super, vilket blir runt 50% prestandalyft.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Fick bli ett 4060 av typen ASUS DUAL från Webhallen som verkar gå tystast/svalast av de flesta 4060.
Har bara ett i5 8400 och 550W så ingen idé att skaffa nåt bätre kort.
Blir att köra vidare på detta och om jag vill fortsätta med PC så uppgraderar jag CPU, MOBO, PSU, chassi och GPU igen.
Har nu ett ASUS DUAL 1060 3GB tillövers om någon vill ha det för några hundralappar. Tänkte lägga upp det på tradera.