Regissören bakom Alien: Romulus lät sig inspireras av Alien: Isolation

Robot
Regissören bakom Alien: Romulus lät sig inspireras av Alien: Isolation
Medlem

Vad skoj! Isolation är verkligen en toppenlir, galet att det redan är 10 år gammalt!

Har försökt spela om det flera gånger men står inte ut, blir för stressad. 😹

Ej gått på bio på tio år så blir att se den om nåt år. Svensk bio är Ju tyvärr både dåligt och dyrt.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Vad skoj! Isolation är verkligen en toppenlir, galet att det redan är 10 år gammalt!

Det är verkligen ett kanonlir. Har spelat om det flera gånger på olika svårighetsgrader och fler gånger lär det bli. Snacka om prisvärt! Så svälj skräcken, det blir lite lindrigare med tiden.

Skribent
Skrivet av baxtex:

Skrivet av Detekt:

Det är verkligen ett kanonlir. Har spelat om det flera gånger på olika svårighetsgrader och fler gånger lär det bli. Snacka om prisvärt! Så svälj skräcken, det blir lite lindrigare med tiden.

10 år gammalt...tiden går!

Vi behöver en uppföljare nu!

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inspirerad i att ha ännu ett kolon-namn.

Medlem

Mästerverk till spel!
Medioker till dålig film.

Men inspirationen ifrån Isolation är väldigt tydlig.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Såg den i torsdags och var väldigt positivt överraskad!
En av få (enligt mig) bra rullar som gjorts på senare tid. Filmen försöker vara trogen till de första filmerna både estetiskt och atmosfärisk, och man behöver egentligen inte ha sett någon av de tidigare filmerna innan man ser denna.

Men jag skulle säga att den gör sig som bäst om man ser den direkt efter att man sett om första Alien filmen, då de går bra ihop med varandra estetiskt/atmosfärisk och har en stor (oviktig) detalj som binder ihop dem.

Definitivt sevärd!

signatur

Life is too short to remove USB safely.

Skribent
Skrivet av Sergey:

En av få (enligt mig) bra rullar som gjorts på senare tid. Filmen försöker vara trogen till de första filmerna både estetiskt och atmosfärisk, och man behöver egentligen inte ha sett någon av de tidigare filmerna innan man ser denna.

Men jag skulle säga att den gör sig som bäst om man ser den direkt efter att man sett om första Alien filmen, då de går bra ihop med varandra estetiskt/atmosfärisk och har en stor (oviktig) detalj som binder ihop dem.

Definitivt sevärd!

Låter bra! Ska ta mig iväg och se den till veckan

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ljudbilden var fantastisk, se den med Atmos.

Filmen får högsta betyg av mig. Den hade gärna fått vara längre. Introt var bra mäktigt, sen höll det i sig till eftertexterna.

Det visuella var en fest för ögonen, tror inte många fans av ettan och tvåan blir besvikna.

Avstängd

Filmen var riktigt bra iaf.

signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Såg även jag den igår kväll i IMAX och satan i gatan vilken Alien-rulle. Hamnar lätt på tredje plats av alla Alien-filmerna.
Allting satt: effekterna, speciellt ljudet. Huvudskådisen levererade riktigt bra, och gott om bra suspense och scares.
Och viktigast av allt: det kändes som Alien-universum, med all retro-tech osv.

Medlem

Såg filmen igår på bio.
Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad.
Spänningen, känslan och obehaget var på plats. Även en röd tråd genom hela filmen.
Bästa sedan de första 3 helt klart. Se den.

Medlem

Den där telefonen som gör att man springer mot den för äntligen få spara spelet finns tydligen med i filmen. På vilket sätt?

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Ljudbilden var fantastisk, se den med Atmos.

Filmen får högsta betyg av mig. Den hade gärna fått vara längre. Introt var bra mäktigt, sen höll det i sig till eftertexterna.

Det visuella var en fest för ögonen, tror inte många fans av ettan och tvåan blir besvikna.

Spännande, har just fått igång ett enklare Atmos-system hemma och har spanat filmer och spel att testa det på. Alien Isolation var min första tanke men har inte hunnit dit än!

Jag vill stämma in i kören av de som uppskattade Alien Romulus. Såg den i förrgår och alla vi tre i sällskapet lämnade med ett mycket positivt intryck. Kändes verkligen som en Alien film samt någon skopa fan service och tribut till gamla filmerna. Början var lite bättre än slutet i mitt tycke men helt klart en solid rulle.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Sergey:

Definitivt sevärd!

Instämmer. Det märks att Fede Alvarez är ett fan av de tidigare alien-filmerna. Såg den på imax igår och upplevelsen var fantastisk. Vet inte om det bara är jag, men ljudet på bion har blivit så jäklans högt?! Jag förstår att de vill köra "utan kompromisser", men det gjorde typ ont i öronen och detta kommer från någon som varit på en hel del konserter.

Såg att de säljer Alien isolation nu på gog för under 100 kr, blev ju svårt att motstå det, DRM-fritt och allt...

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Sergey:

Definitivt sevärd!

Kul att läsa, för den blev ju totalsågad i en kritiker recension i veckan, och det fick mig att ifrågasätta om jag skulle gå och se den.
Men nu kan jag tänka om då 👌

Medlem
Skrivet av baxtex:

Jag fultankade det och jag avinstallerade det innan jag träffade på "Alien" 😄
Älskar Alien dock jag har alla filmer och Alien vs Predator och Rovdjuret filmerna.
Men nerverna är dåliga men jag är ju nyfiken ändå. 😄

Medlem

Med de äldre filmerna har de inte riktigt tekniken till att visa upp hela Xenomorph varelsen med alla sina detaljer utan spelar mer på korta snabba klipp vilket skapar mystik och intresse.

Jag tycker Alien Romulus gör det hela bra och får till det här som de äldre filmerna lyckats med.

Alien Romulus gör väldigt många rätt och knyter ihop filmerna bra. Finns ju bara en grej jag tycker de kunnat klippa bort.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Sergey:

Spoiler.

Den Android som de avbildat från Alien 1 kunde de ha gjort bättre. Man ser tydligt på tänderna hur dåligt animerad det ser ut.
En del hemmapulare kommer säkert få till det bättre. Men de kanske inte hade tid att redigera det bra gissar jag.

signatur

Medlem

Slutet var ju i klass med Alien Resurrection. Riktigt kass.
Lite pinsam on the nose fan service.
Och CGI face.. ja.. fattar inte hur man kan ta det beslutet.

Annars hygglig film faktiskt!

Medlem

Kollade på näst senaste Alienfilmen nyligen och installerade Alien Isolation till PS4/PS5.

Spelet är i desperat behov av en PS5-patch.
Det är skam på torra land att Alien Isolation inte fått en 4K 60fps patch till PS5.

Tack för mig!

Medlem
Skrivet av lonian:

Spoiler.

Den Android som de avbildat från Alien 1 kunde de ha gjort bättre. Man ser tydligt på tänderna hur dåligt animerad det ser ut.
En del hemmapulare kommer säkert få till det bättre. Men de kanske inte hade tid att redigera det bra gissar jag.

Helt klart ett massivt sår i ögat. Förstår inte att de inte lyckades göra det bättre med dagens teknik..
All övrig CGI var iaf top notch 👌

signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Romulus var sjukt bra, tveklöst bästa filmen sedan de två första. Förstår ärligt talat inte alls de neggiga recensionerna, känns som att vi gått och sett olika filmer.

Avstängd
Skrivet av HiRoller:

Slutet var ju i klass med Alien Resurrection. Riktigt kass.
Lite pinsam on the nose fan service.
Och CGI face.. ja.. fattar inte hur man kan ta det beslutet.

Annars hygglig film faktiskt!

Gillade inte heller slutet, men resten av filmen var riktigt bra. Tyckte det var nice att dom körde med mycket automatronic istället för CGI animationer.

signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Famipan:

Kollade på näst senaste Alienfilmen nyligen och installerade Alien Isolation till PS4/PS5.

Spelet är i desperat behov av en PS5-patch.
Det är skam på torra land att Alien Isolation inte fått en 4K 60fps patch till PS5.

Tack för mig!

Jag har inte ens spelat genom det. Kanske köper någon dag och kör det i VR.

signatur

Medlem

Har kört lite Alien-maraton sedan filmerna dök upp på svt play. Hade glömt hur mycket jag tycker om dem, speciellt de två första.

Aldrig spelat Alien Isolation men känner att jag borde testa det

signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Den förra ägaren till lokala biosalongen visade Alien 1 & 2 för att det var hans absoluta favoritfilmer - 100-150kr/skalle!
Riktigt grym bioupplevelse, fick en helt ny respekt för Alien - såg inte charmen med de filmerna fram till den kvällen.
Stor eloge till ägaren, min näst bästa bioupplevelse strax efter Interstellar som nog aldrig kommer gå att toppa för mig

Medlem

Bästa Alien upplevelserna för mig är i ordning:
1. Alien
2. Aliens
3. Isolation
4. Prometheus
5. Covenant
6. Alien RPG (bordsrollspelet)
7. Alien audio-draman
8. Romulus
9. Serietidningarna
10. Alien 3
11. Resurrection
12. Alla AvP filmer

Medlem

Om man ska prata om kronologisk ordning och teknologisk utveckling, och även biologisk utveckling.

Tagit inspiration från Alien: Isolation, okej?
Jag undrar mer om Fede Alvarez tar avstånd från filmerna som utspelas 2093 och 2104 av just Ridley Scott, där 2104 filmen även har bakgrundshistorier på youtube som man bör se. Man ska inte behöva acceptera sådant. Karaktärerna i de filmerna är banne mig lika korkad som folk säger AI'n är i Aliens: Colonial Marines, om man nu ska blanda in spel här.

Gör man här som Ghostbusters, att man förnekar vissa filmer i franchisen så kan denna vara okej?

12
Skriv svar