Civilization 7 släpps första kvartalet 2025

Robot
Civilization 7 släpps första kvartalet 2025

Och gameplay visas under Gamescom.

#Civilization-7, #Firaxis


Kan det gå tillbaka till rötterna och bli en värdig uppföljare till Civ IV? Ytterst tveksamt, men hoppas kan man ju.

Medlem

Var så lycklig tills jag såg att det är första kvartalet 2026 och inte 2025 :/

Skribent
Skrivet av AHTF:

Var så lycklig tills jag såg att det är första kvartalet 2026 och inte 2025 :/

Räkenskapsåret 2025 slutar 31 mars 2025 för Take-Two, så det är 2025 som gäller.

Skrivet av Sebastian Lind:

Kan det gå tillbaka till rötterna och bli en värdig uppföljare till Civ IV? Ytterst tveksamt, men hoppas kan man ju.

Jag skulle i sådana fall gärna se någon form av kombo av civ 4 och civ 5 som utgångspunkt, men egentligen ser jag gladeligen fram emot ett nytt civ oavsett. 👍🏼

Medlem

Hoppas på att de släpper det mesta av det onödiga böset som kom i sexan och går mer åt hur det var i femman, det bästa i Civ-serien
Sen om de kan fixa nätkoden också hade det varit toppen, men det lär väl inte hända direkt...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag har gillat alla civ spel. Mycket som var roligt med 6an. Spelar mig ingen roll om de fortsätter på det spåret eller försöker gå tillbaka till 4an eller 5an. Hoppas dock på lite innovation/moderna taket på genren. Hoppas de vågar försöka göra något nytt.

Medlem

Hoppas innerligt att distriken försvinner, det tappade charmen med Civ för mig. Blev lite för mycket stadsplanering och för lite nationsstyre för min smak. Men kommer testa det oavsett adaption, det ska mycket till för att Civ inte ska vara spelbart.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Hoppas innerligt att distriken försvinner, det tappade charmen med Civ för mig. Blev lite för mycket stadsplanering och för lite nationsstyre för min smak. Men kommer testa det oavsett adaption, det ska mycket till för att Civ inte ska vara spelbart.

Jag har aldrig riktigt förstått vad det är många inte gillar med distrikten. Är det verkligen för mycket micromanagment? Det är ju inte superkomplicerat...

Skrivet av RiddarKatig:

Jag har aldrig riktigt förstått vad det är många inte gillar med distrikten. Är det verkligen för mycket micromanagment? Det är ju inte superkomplicerat...

Till en början så gillade jag inte alls distrikten så det blev inte mycket spelande. Men jag köpte ett par år senare expansionerna Gathering Storm och New Frontiers och all dlc på rea och tyckte spelet blev jäkligt kul. Nu har man 500 timmar spelade. Svårt att gå tillbaka till Civ V faktiskt. Tyvärr är nätkoden sjukt trasig och spelar man med andra så blir det massa dödtid då folk ska reconnecta/synka var 10:e minut.


signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag har aldrig riktigt förstått vad det är många inte gillar med distrikten. Är det verkligen för mycket micromanagment? Det är ju inte superkomplicerat...

Som jag förstått det beror det på att många fastnar i att de ”måste” planera hela civilisationen redan innan de settlar sin stad. ”Det District där och den bredvid för bonus och då måste jag ha en sådan på ett annat ställe för att inte blockera xyz” osv. För min/max:are blir det väldigt frontloadat. Aldrig stört mig och jag gillar District men visst kan jag förstå att man inte vill känna sig tvungen att ha en plan för alla distrikt redan när man settlat. Kan ha fel dock med sådana klagomål har jag hört från många. Jag hade saknat om det inte fanns distrikt. Tycker det är kul att bygga saker på mina tiles. Inte bara uppgradera staden med alla beslut.

Medlem

För någon som aldrig har spelat ett enda Civ-spel: Är dom svåra (ala Europa Universalis) att komma in i? Har varit sugen på att testa, men aldrig slagit till.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag har aldrig riktigt förstått vad det är många inte gillar med distrikten. Är det verkligen för mycket micromanagment? Det är ju inte superkomplicerat...

Personligen gillar jag inte att bli så låst i min placering av staden. Det blir för styltigt och förutbestämt exakt hur staden ska se ut, var alla distrikten ska ligga för att maxa osv. Jag föredrar att ha det mer flytande och kunna anpassa efter spelets gång. Handlar inte om att det är svårt att planera, det är bara tråkigt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

För någon som aldrig har spelat ett enda Civ-spel: Är dom svåra (ala Europa Universalis) att komma in i? Har varit sugen på att testa, men aldrig slagit till.

Både ja och nej. Jag har inte provat universalis men min tolkning är att det är betydligt enklare att komma in i civ. Det är inte svårt att börja spela och ha roligt men det är rätt djupt om man skall vara riktigt bra. Fortfarande saker jag inte förstår efter många hundra timmar men det är saker jag är ok med att inte förstå och skulle kunna googla om jag måste veta. Men jag måste inte veta allt. Man har roligt oavsett nivå. Det bästa tipset tycker jag är att starta och så fort du börjar känna dig överväldigad, börja om. Gränsen för när du blir överväldigad kommer flyttas varje gång och bland det roligaste i spelet är när man börjar en ny omgång.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Personligen gillar jag inte att bli så låst i min placering av staden. Det blir för styltigt och förutbestämt exakt hur staden ska se ut, var alla distrikten ska ligga för att maxa osv. Jag föredrar att ha det mer flytande och kunna anpassa efter spelets gång. Handlar inte om att det är svårt att planera, det är bara tråkigt.

Jag förstår din poäng. Själv är jag en frontloadad min/maxare som planerar minutiöst och sällan spelar mer än de första 100 turnsen

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag har aldrig riktigt förstått vad det är många inte gillar med distrikten. Är det verkligen för mycket micromanagment? Det är ju inte superkomplicerat...

När man moddat så det går att riva distrikten så är de inte så jobbiga. Men i vanilla Civ 6 är de hemska.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Govein:

Både ja och nej. Jag har inte provat universalis men min tolkning är att det är betydligt enklare att komma in i civ. Det är inte svårt att börja spela och ha roligt men det är rätt djupt om man skall vara riktigt bra. Fortfarande saker jag inte förstår efter många hundra timmar men det är saker jag är ok med att inte förstå och skulle kunna googla om jag måste veta. Men jag måste inte veta allt. Man har roligt oavsett nivå. Det bästa tipset tycker jag är att starta och så fort du börjar känna dig överväldigad, börja om. Gränsen för när du blir överväldigad kommer flyttas varje gång och bland det roligaste i spelet är när man börjar en ny omgång.

Tack för infon! Låter ju onekligen lockande. Då är ju frågan: Vilken hade du börjat med? 6? Sett att många gillar 4:an och 5:an också...


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Dunder:

När man moddat så det går att riva distrikten så är de inte så jobbiga. Men i vanilla Civ 6 är de hemska.

För att man måste planera långt i I framtiden med placering och growth? Jag vet inte, det är ju inte såååå bestraffande att bygga dem suboptmalt om man bara vill köra mer casual. Kom ihåg hur det var med korruption i civ tre ( tror jag det var). Där kunde man förstöra för sig själv.

Medlem

När kommer expansionerna? 😁

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Personligen gillar jag inte att bli så låst i min placering av staden. Det blir för styltigt och förutbestämt exakt hur staden ska se ut, var alla distrikten ska ligga för att maxa osv. Jag föredrar att ha det mer flytande och kunna anpassa efter spelets gång. Handlar inte om att det är svårt att planera, det är bara tråkigt.

Själv älskar jag att jag kan bygga en kuststad utan att den ska ligga dikt an mot vatten vilket väl inte varit möjligt tidigare ugtan harbor district?

Mitt aber med Civ 6 är att val gällande teknisk utveckling och wonders inte känns lika intuitivt som jag upplever att Civ 5 och tidigare varianter var men efter all denna tid börjar det klarna lite.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

För att man måste planera långt i I framtiden med placering och growth? Jag vet inte, det är ju inte såååå bestraffande att bygga dem suboptmalt om man bara vill köra mer casual. Kom ihåg hur det var med korruption i civ tre ( tror jag det var). Där kunde man förstöra för sig själv.

Problemet är väl att det inte går att planera mer än forskningsdistriktet, då man inte vet vart resurserna är utplacerade.
Spelar man bara casual mot datorn spelar det såklart mindre roll, då är det ändå på tok för enkelt 😅


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

För någon som aldrig har spelat ett enda Civ-spel: Är dom svåra (ala Europa Universalis) att komma in i? Har varit sugen på att testa, men aldrig slagit till.

Betydligt mer casual och handhållande. Passar mig bra, universalis och grand strategy är alldeles för komplicerat för mig.

Medlem

6:an med expansionerna blev bra, hoppas vi inte måste vänta på dlc innan 7:an blir spelbar


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Dunder:

Problemet är väl att det inte går att planera mer än forskningsdistriktet, då man inte vet vart resurserna är utplacerade.
Spelar man bara casual mot datorn spelar det såklart mindre roll, då är det ändå på tok för enkelt 😅

Det hade ju klart varit bra om det gick att harvesta strategic resources så att de inte blockar district. Ibland undviker jag att låsa upp en viss resource med risk att skiten spawnar på min tilltänkta 8 adjacency bonus IZ. Håller med att det är störigt dock även om det inte är jättevanligt problem.

Skrivet av Kleptomaniac:

Tack för infon! Låter ju onekligen lockande. Då är ju frågan: Vilken hade du börjat med? 6? Sett att många gillar 4:an och 5:an också...

Fyran är gammal nu men är i princip "klassiska" Civ i perfektion, eller så nära man nu kan komma. Sen slog de in på ett lite mer board games-liknande spår med del fem och sex och AI:n gick käpprätt åt skogen, men de är också bra om man är mer intresserad av den nya Civ-tolkningen. Kan tänka mig att multiplayer är bättre i nyare spelen?

Själv har jag mest spelat Civ 4 av och till i 20 år och det ser ut att bli 20 år till, minst.

Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Själv älskar jag att jag kan bygga en kuststad utan att den ska ligga dikt an mot vatten vilket väl inte varit möjligt tidigare ugtan harbor district?

Mitt aber med Civ 6 är att val gällande teknisk utveckling och wonders inte känns lika intuitivt som jag upplever att Civ 5 och tidigare varianter var men efter all denna tid börjar det klarna lite.

Det stämmer, i tidigare spel så var kuststäder tvungna att ha en direkt gränsande vattenruta för att kunna få tillgång till skepp och hamnar.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Tack för infon! Låter ju onekligen lockande. Då är ju frågan: Vilken hade du börjat med? 6? Sett att många gillar 4:an och 5:an också...

Tror inte du kan gå fel oavsett. Personligen gillar jag 6an och rekommenderar den men faller lätt för ”new and shiny”. Kolla om något av dem finns som skambud och testa kanske? Vet att jag en gång hittade civ6+alla dlc för typ 120kr på en cd-key site.

Edit: 6an har Sean bean som röst för alla historiska händelser och framsteg. Bara får mig att rekommendera 6an 😂

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Räkenskapsåret 2025 slutar 31 mars 2025 för Take-Two, så det är 2025 som gäller.

Tar tillbaka allt, jag var trött

Medlem

Hoppas också att distriken försvinner, verkligen. Ett riktigt otyg är vad det är. Sedan de där korten med, det känns så mycket som ett brädspel allt, mycket mera än vad civ5 gjorde, men visst, redan 5an började tippa åt det hållet, men sexan fick fan bägaren att rinna över.

Skrivet av Kleptomaniac:

Tack för infon! Låter ju onekligen lockande. Då är ju frågan: Vilken hade du börjat med? 6? Sett att många gillar 4:an och 5:an också...

Nja, det kan vara ett misstag att börja spela civ4 om man inte är redo på att det är ett gammalt spel och att de som spelar det fortfarande vet om och tycker det är ok, att komma in i ett gammalt civ kan få en att tappa suget, men 4an är bra, jag hoppas att 7an går tillbaka mera åt det hållet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, det kan vara ett misstag att börja spela civ4 om man inte är redo på att det är ett gammalt spel och att de som spelar det fortfarande vet om och tycker det är ok, att komma in i ett gammalt civ kan få en att tappa suget, men 4an är bra, jag hoppas att 7an går tillbaka mera åt det hållet.

Gjorde förvisso det felet med Dark Souls där jag började med 1:an istället för det senaste... så får nog bli 6:an och eventuellt arbeta mig bakåt om det skulle falla mig i smaken.


signatur

Submission is for the weak

1
Skriv svar