Playstation 5 på Facebook Marketplace
Jag råkade hamna på Marketplace (marknadsplatsen som gud glömde) och har lagt märke till att det är överflödat med Playstation 5-konsoler som är VÄLDIGT billiga, jämfört med butikspriset.
Skulle jag sätta ett pris, på PS5 eller Xbox, så är det kanske 1000-1500 kr under butikspriset, kanske 5000 kr för ett begagnat Playstation 5.
Men det är inget konstigt att hitta PS5 för 2500-3000 kr på Marketplace, vilket ju stinker av misstanke. Är det någon som vet vad deras deal är? Blåser dom en rätt av och skickar inga pengar? Är konsolerna bannad från multiplayer eller varför är det så billigt?
Jag är inte intresserad av att köpa och hade aldrig köpt via Marketplace, vet ju t.ex. att mer eller mindre alla annonser med Airpods 2 är kopior, t.om. gått så långt att det är en förbjuden vara att sälja på Blocket pga svårt att se skillnad på riktiga och fejk Airpods.
Scam eller så är det folk som är desperat fattiga på semestern. Och säkert sjunker intresset för att köpa konsoler och även PC med typ 90% under sommarmånaderna. Spelar inget själv heller juni juli typ, vem vill köpa en konsol om man inte dumpar priset.
Tänkte sälja min Xbox S X men är nog inte ens värt det.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Jag råkade hamna på Marketplace (marknadsplatsen som gud glömde) och har lagt märke till att det är överflödat med Playstation 5-konsoler som är VÄLDIGT billiga, jämfört med butikspriset.
Skulle jag sätta ett pris, på PS5 eller Xbox, så är det kanske 1000-1500 kr under butikspriset, kanske 5000 kr för ett begagnat Playstation 5.
Men det är inget konstigt att hitta PS5 för 2500-3000 kr på Marketplace, vilket ju stinker av misstanke. Är det någon som vet vad deras deal är? Blåser dom en rätt av och skickar inga pengar? Är konsolerna bannad från multiplayer eller varför är det så billigt?
Jag är inte intresserad av att köpa och hade aldrig köpt via Marketplace, vet ju t.ex. att mer eller mindre alla annonser med Airpods 2 är kopior, t.om. gått så långt att det är en förbjuden vara att sälja på Blocket pga svårt att se skillnad på riktiga och fejk Airpods.
Beror på, la ut mitt PS5 nyligen för 3500. Är en sån som hatar att ta ockerpris för något jag använt i två år även fast en ny kostar 6500. Reklamationen går snart ut så det känns fult att sälja dyrt då. Så dra inte alla över samma kam.
Gäller bara att vara försiktig med vem man köper av. Kolla upp användaren och hur personen är med sina formuleringar och hur personen pratar osv.
De försvinner dock väldigt fort när det är ett bra pris, så om en annons legat uppe länge och personen säger att den finns kvar, då är det något som inte stämmer.
Cash is king i dåliga tider. Köp lyxprodukter, värdepapper, sällanköpvaror (tv, mobil, dator mm) när ingen annan har råd samt måste sälja för de bokat en dyr resa och räknat med fantasiräntor som inte infriats osv.
Sen sitter man still i båten när alla tror de är miljonärer i ”bra tider” och bidar sin tid.
Bara vara sunt skeptisk men man kan göra bra fynd på andras misfortune. Så är det bara.
Hade jag sålt min konsol, som köptes nära releasen kan man ju inte ta bra betalt, garantin är väck och den kan dö när som rent teoretiskt. Hade ju själv inte köpt min gamla häck för ett högt pris, om alls med risken det medför.
Beror på, la ut mitt PS5 nyligen för 3500. Är en sån som hatar att ta ockerpris för något jag använt i två år även fast en ny kostar 6500. Reklamationen går snart ut så det känns fult att sälja dyrt då. Så dra inte alla över samma kam.
Gäller bara att vara försiktig med vem man köper av. Kolla upp användaren och hur personen är med sina formuleringar och hur personen pratar osv.
De försvinner dock väldigt fort när det är ett bra pris, så om en annons legat uppe länge och personen säger att den finns kvar, då är det något som inte stämmer.
Brukar tänka likadant när jag säljer på Tradera. Lägger mig ganska lågt så får efterfrågan höja priset om det skulle bli så. Hur det än blir får jag ju tillbaka lite pengar.
PSN: OAKTHYR
Ps5 och Series X och S är ju snart 5 (?) år gamla så dom bör ju ligga runt 2500-3000. Jag tycker det är helt oacceptabelt att butikspris är nästan lika dyrt som när konsolerna var nya. Men jag har aldrig handlat på marketplace så jag vet inte om det är scam
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb
Väldigt bra heads up, det där. Om någon ligger 20-25 % billigare än alla andra vettiga säljare och inte blivit av med varan på ungefär fjorton minuter, så ska man dra öronen åt sig. Då är det någonting med att säljaren råkar vara bortrest just när du vill komma, men kan fixa någon som möter dig om du förskottsbetalar eller nåt sånt. Facebook Marketplace är också sämst på planen i det sämsta laget i den sämsta ligan vad gäller begagnatsajter, kan jag tycka, så ännu viktigare att vara en sån där tråkigt vettig människa om man handlar där.
Ps5 och Series X och S är ju snart 5 (?) år gamla så dom bör ju ligga runt 2500-3000. Jag tycker det är helt oacceptabelt att butikspris är nästan lika dyrt som när konsolerna var nya. Men jag har aldrig handlat på marketplace så jag vet inte om det är scam
Visst kan det tänkas oacceptabelt att dom fortfarande är lika dyra, men vi har ju haft total inflation på 20-30% så det är nog inte så konstigt då.
Normalt så säljs nog konsolerna med förlust första åren och sedan sjunker både tillverkningspris och butikspris lite och Sony, Microsoft,Nintendo börjar tjäna pengar på konsolerna sista halvan av livscykeln.
Troligtvis är det nog först när slim versionen släpps för det är egentligen en cost reduction version och först med den Sony kan börja casha in pengar.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.