[TD] Om sanningen ska fram

[TD] Om sanningen ska fram

Jag kan inte vara tyst längre. Jag har spelat elektroniska spel sedan sommaren 1984 då jag svettade mig genom "Knight Lore" på kusinens avancerade ZX Spectrum. Åren efter det är inte, som man skulle kunna tro, höljda i någon speldimma, snarare minns jag precis varje spel jag tog mig an, och det var många, så många att jag inte har tid att räkna upp dem alla här.

De största glädjerusen gav Westwoods spel, "Command & Conquer", så även "Lands of Lore II" och "Lands of Lore III", sedan var det dags för tyngre saker, "Half-Life" och Looking Glass odödliga "Thief"-spel. Jag fick en adrenalinkick av "Deus Ex", sedan blev jag förälskad i Rapture i "BioShock" och hade en crush på "Big Sister", nåväl. Vi behöver inte gå in på detaljer. Ett raskt hopp fram hamnade jag i någon slags Call of Duty-yra och tyckte det var så underbart och fantastiskt, tills det inte var det längre. Jag testade Battlefield och ryser fortfarande av välbehag när jag tänker på "Bad Company 2". Det var tider det, och det var det!

Rocksteady räddade mig från tråkiga somrar och Batman blev en hjälte jag har med mig varje dag; speciellt när jag närmar mig kylskåpet:

"I am the knife, you are cheese!"

(R.I.P Kevin Conroy)

Remedy betydde också oerhört mycket för mig under en viss tid av livet och jag kommer aldrig glömma vad Max Payne gjorde för mig.

Om du undrar vad jag mumlar om, läs gärna min krönika här:

https://www.fz.se/forum/trad/436385-kronika-en-kall-dag-i-hel...

Mikrotransaktioner idag dominerar nästan allting, så även lata spelutvecklare och kapitalister som har förstört denna konstform (Embracer Group, jag kastar mina gamla kalsonger på er, fy skäms!)

Jag kan knappt öppna något spel utan att bli nedstämd av alla ikoner som fullkomligt översvämmar allting, för att inte säga reklam eller vad det än må vara som vill göra allting enklare för mig. Någon gång, jag vet inte hur det gick till, tog sig Bobby Koticks onda och giriga själ ur sin fysiska kropp och blev ett med Astralkroppen som ger näring till spelindustrin. Där befinner han sig än som ett virus.

Vissa verkar dock vara skyddade mot detta virus, och självfallet tänker jag på Hidetaka Miyazaki samt, Tomohiro Shibuya och Yui Tanimuras gåva (Dark Souls II) till spelvärlden i form av:

Demon's Souls (2009)
Dark Souls (2011)
Dark Souls II (2014)
Bloodborne (2015)
Dark Souls III (2016)
Sekiro: Shadows Die Twice (2019)
Elden Ring (2022)
Elden Ring: Shadow of the Erdtree (2024)

Jag har aldrig dött så många gånger i spel, bitit i mina morgontofflor, kastat ut soffor och TV-apparater genom fönstret och rakat grannens katt - sedan jag började lattja runt i Miyazakis galna världar. Vid varje raseriutbrott har ett lugn infunnit sig och jag har hört en röst i huvudet som har sagt:

"Glöm inte köpa mjölk!"

Nej, den andra rösten:

"Ska du ge upp nu, jag trodde du inte gav upp så lätt!"

Och det har jag inte.

Sedan år 2009 har jag bara klarat ut ett spel och det är "Dark Souls", inte omtolkningen av DS från 2009, utan Remastered versionen, hör och häpna, på PC. De andra spelen har jag bara skrapat på ytan. Med det skrivet känner jag, trots alla misslyckade försök, att Miyazaki är den enda spelutvecklare som verkligen respekterar mig. Svårigheten, den halvsnygga grafiken (då syftar jag på de tidigare spelen), buggarna, glitcharna, den gömda loren, allt bidrar med sin charm och jag får upptäcka på egen hand.

Jag är som Adam utan Eva i min Mankini, jag är som Thor utan sin yxa gaffel, jag är som Cher utan Bono; en fri själ som kan göra vad jag vill utan att någon säger till mig hur jag ska göra. Det tycker jag är respekt. Jag kliver ju in i Miyazakis vision, och jag vill inte han ska ändra ett dugg.

Nu ska jag till "The Lands Between" och jaga fragment av tålamod, för jag vet jag kommer behöva det.

Glad sommar!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gnällkuk

Uppskattar dina inlägg! Alltid välskrivna och trevliga att läsa. Håller med dig om cash shop, men det är ju Todds fel!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Inte att förglömma:

Nioh 1 (2017)
Nioh 2 (2020)

Just Nioh 1 tycker jag till och med är bättre än Bloodborne, men det är jag det. Har inte fått tiden att spela igenom i Nioh 2 till fullo än, men gillar det jag spelat i 8-10 timmar. Just nu lirar jag Sekiro.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör
Ponny

Väl rutet. Det är ju som att många spel inte längre når igenom sitt eget brus.


signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av Hanzo:

Inte att förglömma:

Nioh 1 (2017)
Nioh 2 (2020)

Just Nioh 1 tycker jag till och med är bättre än Bloodborne, men det är jag det. Har inte fått tiden att spela igenom i Nioh 2 till fullo än, men gillar det jag spelat i 8-10 timmar. Just nu lirar jag Sekiro.

Tack för påminnelsen; men "BloodBorne" får gärna komma till PC någon gång.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Finns några utvecklare till som är riktigt reko men ja FromSoftware är fantastiska.

Medlem

Lika vackert som alltid! Har aldrig rört dessa spel tyvärr, men jag känner väl igen känslan av ett spel som låter mig spela som jag vill.

Medlem

Sommaren kom på en tisdag, sedan återgick allt till det normala igen. Men ingenting har gått förlorat så länge som Walter skriver igen och WildThing drar igång ytterligare en FZ Summer Challenge. Sommaren är död - länge leve spelsommaren!

Dark Souls Remastered blev en fantastisk vändpunkt för mig. Jag hade så gott som gett upp hoppet om att spel skulle kunna bli något mer än interaktiva versioner av B-filmer eller fetch quest bonanzas. Innan DS1 förstod jag aldrig varför man skulle vilja spela New Game+. Plötsligt satt man där ett par veckor och nästan tre genomspelningar senare och förbannade sig själv över att motvilligt behöva strida mot sin gamla vargkompis igen. En pandemi senare hade även Dark Souls II och nyutgåvan av Demon Souls betats av.

Nu ligger Elden Ring där i backloggen och kallar på mig lika lömskt som en överförfriskad Rasmus Seebach strax innan stängning.

Kanske är det dags att hoppa upp på getabocken och mödosamt erövra The Lands Between.

Walter, will you ride with me?

Medlem

eftersom du tog med shadow of the erdtree i listan så tycker jag tidigare DLCs också är värda att nämnas.

Dark Souls II: Crown of the Sunken King
Dark Souls II: Crown of the Old Iron King
Dark Souls II: Crown of the Ivory King

Dark Souls III: Ashes of Ariandel
Dark Souls III: The Ringed City

Bloodborne: The Old Hunters

totalt 20 extra fromsoftbossar att plöja igenom (att jämföra med shadow of the erdtree som bara det har 42 stycken).

Inaktiv

Nja vet inte riktigt om skaparen av darksouls spelen respekterar mig, då skulle han respektera min tid och inte tvinga mig sitta o nöta en boss 3timmar. Var är valet av svårighetsgrad?

Medlem

Testa V rising, helst med en eller några kompisar, riktigt bra spel.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Nja vet inte riktigt om skaparen av darksouls spelen respekterar mig, då skulle han respektera min tid och inte tvinga mig sitta o nöta en boss 3timmar. Var är valet av svårighetsgrad?

Han respekterar dig genom att erbjuda dig möjligheten att överkomma svåra utmaningar med ett euforiskt rus som följd. Ens tid spelar mindre roll i det sammanhanget då den är en nödvändig investering för upplevelsen. Vill man inte det så får man titta åt ett annat håll då det inte finns någon mellanväg i detta fallet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Nja vet inte riktigt om skaparen av darksouls spelen respekterar mig, då skulle han respektera min tid och inte tvinga mig sitta o nöta en boss 3timmar. Var är valet av svårighetsgrad?

Git gud


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kom du ihåg att köpa mjölk? En fråga som kommer göra mig sömnlös låmgt framöver om den förblir obesvarad.

Medlem

Varför skulle man vilja bli bra på Souls-spelen?

Medlem
Skrivet av pazu:

Varför skulle man vilja bli bra på Souls-spelen?

Av samma anledning som man väljer att bli bra på något annat spel?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Han respekterar dig genom att erbjuda dig möjligheten att överkomma svåra utmaningar med ett euforiskt rus som följd. Ens tid spelar mindre roll i det sammanhanget då den är en nödvändig investering för upplevelsen. Vill man inte det så får man titta åt ett annat håll då det inte finns någon mellanväg i detta fallet.

Vägled mig till spel som har världar och bossar som darksouls spelen men med settings för svårighetsgrad etc?

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Inte alla som vill eller tycker det är roligt att lägga ner tiden att "git gud"

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Vägled mig till spel som har världar och bossar som darksouls spelen men med settings för svårighetsgrad etc?

Det finns tyvärr inte. 😞

Eller, det bör gå att modda på PC?

Det finns: https://www.nexusmods.com/darksoulsremastered/mods/293

Gogo!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Det finns tyvärr inte. 😞

Eller, det bör gå att modda på PC?

Det finns: https://www.nexusmods.com/darksoulsremastered/mods/293

Gogo!

Nja, orkar inte hålla på o modda, men antar man borde testa Darksiders 3 som ligger i backloggen.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Nja, orkar inte hålla på o modda, men antar man borde testa Darksiders 3 som ligger i backloggen.

Jaha, jag trodde att du verkligen ville uppleva spelen. 😞

Darksiders 3 är helt okej, tvåan är mycket bättre dock.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag är bara glad för att det fortfarande finns utvecklare som tror på att spelaren är en individ som är kapabel till att vara nyfiken, att lära sig och att belöning ges utifrån detta.


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Kul text!
Har inte spelar något av From Softs spel men jag äger samtliga (fr.o.m. Demon's Souls), så kan inte uttala mig.
En vacker dag när barnet är större och min egentid existerar igen så kanske!
En lite besserwisser-detalj; "Thor utan sin yxa", han har väl ändå en hammare?

Medlem
Skrivet av pazu:

Varför skulle man vilja bli bra på Souls-spelen?

För att kunna njuta av spelvärldens bäst designade världar, lore och bossar?

Man behöver dock inte vara speciellt duktig vilket jag är ett bevis på. Tålamod och jävlar anamma räcker.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Inte alla som vill eller tycker det är roligt att lägga ner tiden att "git gud"

Vad vill du och tycker du är roligt att lägga tid på då om inte spel?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tassel:

Av samma anledning som man väljer att bli bra på något annat spel?

Precis och @pazu har enligt flera tidigare påståenden 1000tals bra spel att välja på så 🤷‍♂️😄


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad vill du och tycker du är roligt att lägga tid på då om inte spel?

Bra spel som inte kräver att man blir jättebra för att komma vidare. Som t.ex. Shadow Of The Colossus.

Medlem
Skrivet av pazu:

Bra spel som inte kräver att man blir jättebra för att komma vidare. Som t.ex. Shadow Of The Colossus.

Tur då att du har tusentals spel att välja på då där man kan spela fast man är dålig👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Nimin:

Finns några utvecklare till som är riktigt reko men ja FromSoftware är fantastiska.

Glöm inte CD RED. Och glöm lanseringen av Cyberpunk. De är bra.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

Glöm inte CD RED. Och glöm lanseringen av Cyberpunk. De är bra.

Håller inte med. Att leva på gamla meriter är fel. Men visst, snedsteg kan ske.

OT: Utöver kingen From så håller jag Larian väldigt högt.

Shotout till Concerned Ape.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar