Krönika - En Förlorad Era av Upplevelser och Belöningar

Medlem
Krönika - En Förlorad Era av Upplevelser och Belöningar

Denna korta krönika är mest skriven för att reflektera över dagens spelvärld, främst med fokus på online-spel, där battle pass-modellen dominerar. Detta är något jag tänkt på över de senaste åren och bara fick lust för att skriva av mig på idag...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Battle pass har snabbt blivit standardmodellen för monetarisering i många moderna spel. Spelaren betalar en summa för att få tillgång till en ström av belöningar. Antingen betalar man en större summa och låser upp fler belöningar på en gång, eller så börjar man från början och behöver sedan bara lägga ner tid för att låsa upp belöningarna. Man får erfarenhetspoäng eller dylikt bara av att spela, och det enda som påverkar om du låser upp saker är hur mycket tid eller pengar du har att lägga på spelet.

Så har det inte alltid varit. Jag tänker ofta tillbaka till spel som Call of Duty: Modern Warfare 2 eller Halo 3. Där fick man belöningar baserat på vad man gjorde i spelet. Svårare prestationer belönades med bättre och snyggare skins. Såg man någon med ett guldfärgat skin till sitt vapen i Call of Duty, fick man respekt för den personen eftersom det krävdes skicklighet för att låsa upp det. Det gjorde att man själv ville ha de skinsen och gav en anledning att spela spelet för att jaga de svåra skinsen eller belöningarna och sedan stolt visa upp dem i spelet.

Det var också en stor grej som gjorde World of Warcraft så kul. Tidigare var det svårt att klara raids, och alla kunde inte få den bästa utrustningen. Ville man se de sista bossarna räckte det inte att bara hoppa in i en slumpmässig grupp. Man fick slita och träna tillsammans med sin guild för att nå slutet av den senaste raiden. Sedan kunde man stolt visa upp sitt gear i storstäderna medan andra skrev och frågade hur man fått det. Jag minns när jag var först på min server i World of Warcraft med att få Mimiron's Head i Ulduar. Alla samlades runt omkring och ställde massor av frågor om var man fått den. Jag skulle kunna rada upp många exempel som detta. Jag tror många som spelade under den tiden själva varit med om liknande saker.

Sådant gav spelen en mening. Man ville lägga tid för att få de där flashiga belöningarna. Idag tröttnar jag snabbt på spelen då man bara ser en XP-bar som långsamt klättrar uppåt för att få någon häftig belöning, samtidigt som det inte krävs något av mig som spelare förutom att jag spelar spelet.

Jag förstår att battle passes är här för att stanna, bolagen tjänar för mycket pengar på dem. Men om fokus ändrades från att bara vara hjärndött spelande till att istället ge utmaningar eller achievements att jaga efter, skulle dessa achievements kunna låsa upp de häftiga belöningarna. En sådan ändring hade gjort en stor skillnad för en spelare som mig, som gillar utmaningar.

Jag längtar tillbaka till att behöva anstränga mig och få utmaningar. Det är det som gör spelen så bra. Jag hoppas att vi kan hitta tillbaka till denna gyllene spelålder innan battle pass.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var det jag ville skriva av mig på just nu, dela gärna med era egna spelminnen av svåra belöningar!

Medlem

Jag kan inte annat än att hålla med. Allt ska gå snabbare nu, alla ska få allt osv. Jag växte upp med att spela i klan i BF 1942. Där fanns aldrig skins eller liknande att låsa upp. Man spelade för att ha kul och bättre på sina skills i spelet (för mig t.ex genom att nöta engineer klass i hundratals timma för att bemästra min träffsäkerheten med bössan och köra tank).

Det var bättre förr.

Medlem

När jag tänker på ens tid i WoW under WotLK, så la jag en hel sommar på att låsa upp ”Loremaster”, det tog fan sån tid och mycket research - i Cata förenklades det avsevärt vet jag. Men hade samma upplevelse som trådskaparen nämner då, många som fråga om ens titel.

Medlem

"mtx äR oKeJ sÅ lÄnGe DeT äR cOsMeTiCs"

Har sån avsky för dessa människor

Medlem

Japp det är en tråkig utveckling.
Bolagen har lyckas väbda tänket att "respekt" i spelen ska man nödvändigtvis inte få av att man ör bra på spelet bara utan även hur mycket pengar "man kan visa" man betalat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Det är en tråkig utveckling, men i slutändan har vi ju bara oss själva att skylla. Uppenbarligen köper folk prylarna (i drivor) och då kommer så klart det här fortsätta. Själv har jag väl tur att min spelsmak ofta inte överensstämmer med de typer av spel där MTX-skräpet är som värst och jag undviker helt enkelt de spel som är för pushiga. Men gillar man mest spel som CoD, Halo och allt vad de heter så kan jag tänka mig att det verkligen suger.

Medlem

Håller fullständigt med. Ännu värre är när spel gör svåra belöningar "mer tillgängliga" för att casuals gnäller att de inte får vara med.

- "Det är inte rättvist att jag exkluderas för att jag har ett liv!!"

Fick jag erfara med Star Trek Online. Fanns en riktigt häftig kostym för Klingon fraktionen som man låste upp genom att att få tre delar av markutrustning (weapon, shield, body armor), vilket krävde att man grindade Special Task Force uppdrag (motsvarighet till Dungeons i WoW) på högsta svårighetsgrad. På den tiden var det djävulskt svårt och ens grupp behövde fungera som en perfekt väloljad maskin för att kunna ta sig hela vägen genom.

Tog mig 5-6 månader (spelade bara ett par timmar om dagen dock) att nå mitt mål och jag blev alldeles euforisk när jag till sist fick sista biten! Jag tyckte att det var värt slitet och mödan för att få stoltsera med något unikt.

Men som sagt, tyvärr gnällde casuals och unnade inte "hardcore" spelare något, så de ändrade på saken och tog bort alla loot drops och istället kan vem som helst låsa upp kostymen, genom att numera farma tokens på valfri svårighet och köpa alla delarna.

Ren och skär avundsjuka, då statsen på utrustningen var bara marginellt bättre än det man fick på näst högsta svårighetsgrad, så det handlade ju aldrig om balans eller att något var "OP".

Alla vill se häftiga ut, men ingen få vill göra något för att förtjäna det och det har spelstudios tyvärr kapitaliserat på med "kosmetiska mikrotransaktioner".

Redaktör
Ponny

Väl rutet. Begrepp som "battle pass" borde komma med triggervarningar. Får omedelbums avsmak. Men det som vi tycker är missade mål blir väl nådda resultatmål i ekonomin.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ja att faktiskt spela spelen borde vara det som ger den inbitne roligare gear. Har man inte tid att spela så får man umgås med liksinnade i spelen. Men alla är sådana snöflingor nu för tiden...

-Lilla Kalle... vill du inte också spela fotboll med de andra barnen?
-Ja men bara om du kör dit mig, står och servar mig med vatten och gnäller på de andra barnen när jag blur tacklad och säger att jag minsann skall få slippa om jag själv inte vill, när tränaren vill få oss att köra Idioten på uppvärmningen.
-Självklart... jag har ju inget eget liv att leva längre... skall jag inte levla upp din WoW-gubbe åt dig när du är i skolan också?

Medlem
Skrivet av noreason:

"mtx äR oKeJ sÅ lÄnGe DeT äR cOsMeTiCs"

Har sån avsky för dessa människor

Om det är ett spel som kommer uppdateras under lång tid, som Helldivers 2, har jag inga problem med mikrotransaktioner oM DeT äR CoSmEtiCs. Du kanske hellre betalar 50-100 spänn i månaden på en prenumeration?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Om det är ett spel som kommer uppdateras under lång tid, som Helldivers 2, har jag inga problem med mikrotransaktioner oM DeT äR CoSmEtiCs. Du kanske hellre betalar 50-100 spänn i månaden på en prenumeration?

Jag tror en prenumeration, men där du låser upp MTX i spelet, efter utmaningar är coolare :).
Gillar när det betyder något att du har en exklusiv kappa som bara ett fåtal har lyckats få.

Och inte bara för att de spenderat 200kr för att få den.

Medlem

Cosmetiska föremål skadar inte. Om ett spel helt hänger på försäljningen av kosmetiska föremål är det en olycklig affärsmodell. Men om det de facto inte förändrar någonting när det heller inte påverka er som inte vill köpa dom. Möjligtvis att popupreklam i spel om att hetsköpa kan vara ett störande moment, men om det är implementerat bakom ett aktivt val som spelare, bör det saknar relevans.

Battlepasses.. precis som du skriver, OP, här för att stanna. Sjukt tråkigt när monetära intressen helt överskuggar vad en så stor del av fanskaran faktiskt bryr sig om. Kärnan, resan osv. Men.. ”jag har inte tid, köper mig gärna ett Battlepass för att kunna levla snabbare” är också relevant tyvärr. Rättvist för alla osv.


signatur

Allt har en ände. Och korven den har två.

Medlem

Köpta skins är totalt värdelösa och spel som Silent Hill 3 hade varit värre om du var tvungen att köpa skins istället för att klara spelet under vissa villkor för att låsa upp dom.

Medlem
Än finns det hopp

Det är här spel som Elden Ring och alla Soulslike-varianter har en poäng. Visst, i Elden Ring går det att grinda runes och köra på grymma builds, men för att få de grejerna krävs det oftast en hel del manglande, letande, hoppande och återkommande ”You Died”.

Men alla minnen från första åren i WoW. Det var en väldigt speciell tid…

Medlem

Utvecklarna, producenterna och investerarna märkte att folk inte gillar att betala för att anstränga sig när de inte jobbar, och den förstnämnda trion gillar ju pengar mer än oss, så...

Medlem

Liknande finns ju tyvärr på mobilspel med deras ingame valuta för 25 SKr, 300 Skr, tom 1500 Skr, bara för att låsa upp saker snabbare som annars inte alls är möjligt eller tar månader av grind.

Inaktiv

Största utmaningen med dagens spel nu idag när jag inte har lika stort spelintresse som förr är att jag lätt tröttnar på spel jag börjar med utan att orka spela klart dem.

Medlem

@Morti En bra krönika!

Jag saknar också tiden då spelen (generellt sett) var mer utmanande och där belöningarna stod i relativ paritet med ansträngning och ambitionsnivå.

Som @Sebastian Lind skrev så har konsumenterna sig själva att skylla. Det finns bevisligen tillräckligt många människor som är villiga att öppna plånböckerna för prenumerationer, battle pass, kosmetiska föremål und so weiter för att företagen skall fortsätta.

Något som kan vara en bidragande faktor - och som jag misstänker var icke-existerande på 80- och 90-talet är konsulterandet av psykologer inom spelutveckling för att skapa beroendeframkallande gameplay-loopar där nästa digitala villebråd (lootlåda) endast är en mikrotransaktion bort.

Och eftersom spelet såklart sparat dina kreditkortsuppgifter räcker det med att trycka på "Purchase" följt av "Confirm".

Tänk sedan på när dessa monetära upplägg möter målgruppen tonåringar och unga vuxna - där en del säkert redan kämpar med grupptryck, bristande impulskontroll och avsaknad av konsekvenstänkande. Helt ärligt finns det nog dessutom en del vuxna människor som kan tillskrivas precis samma tillkortakommanden.

ZF
Medlem
Skrivet av AtlasBreaker:

Cosmetiska föremål skadar inte. Om ett spel helt hänger på försäljningen av kosmetiska föremål är det en olycklig affärsmodell. Men om det de facto inte förändrar någonting när det heller inte påverka er som inte vill köpa dom.

Fast, nog kan rent kosmetiska saker fortfarande vara PTW?

Utan att dra det till extremexemplet att en kostym är optiskt kamouflage som Rovdjuret eller major Motoko. För det får allt räknas som en funktion eller egenskap värdig många statuspoäng. Men vad om en helt enkelt väldigt diskreta kostym?

Ja, det är sorgligt men det är nog svårt att backa den utvecklingen. Skeppet har seglat. Människor i flock tänker inte speciellt långsiktigt och kommer nu fortsätta köpa det. Var Dota 2 först tro? Blizzard var inte sena på bollen med WoW (efter WotLK).
Nu är den med störst plånbok som har dom snyggaste skinsen, inte den som kämpat för det.


signatur

00:00:02:42

Medlem

Personligen kunde jag inte bry mig mindre. Jag spelar spelen för det är roligt, behöver inte ha någon belöning för att visa upp mig.

Alla skins etc gör mig inget. Battle pass köper jag om det är värt det och jag vet jag kommer nå högsta nivån genom att bara spela som jag vill.

T ex till diablo 4 köper jag alltid battle pass eftersom det kostar mig 30kr var tredje månad vilket är en struntsumma. En kopp kaffe kostar mer

Medlem

Spel som jag gillar har sällan battlepas så tänker inte så mycket på det. Senast spelade jag Stellar Blade och Still Wakes the Deep och dessförinnan Sprider-Man 2 och The Callisto Protocol och alla dom kändes som kompletta spel redan från början. Förstår dock problematiken om man ska betala mer för att kunna fortsätta spela redan efter att man har betalat fullpris. Men för egen del har battlepas varit positivt då jag egentligen bara stött på det i Halo Infinite och upplevde inte att det tog bort från min upplevelse och där tyckte jag det var bra att det gick att köpa till krimskrams för den som tycker sånt är kul. Saknades multiplayer banor i början men det fyllde dom på med behövdes inget battlepas för det Men trist om vissa spel är halvfärdiga såklart.

Medlem

När man läste upp alla karaktärer i Tekken 3, det kändes riktigt tillfredställande

Medlem

Jag förstår problembeskrivningen samtidigt som jag liksom inte riktigt kan känna så starkt i frågan. Spel är till för att roa och vad som roar är ju upp till var och en. Personligen tycker jag troféer och liknande är rent strunt om de inte kommer med en riktig spelmässigt insats som jag inte hade tänkt på att utföra annars. Att grinda för tokens, det är ju jobb och jag spelar för att koppla av efter jobbet. Men som sagt, var och en får uppskatta vad de vill. Möjligtvis tycker jag de rent hazardspelsliknande uppläggen är riktigt förrädiska och osunda och när de vänder sig mot barn är det bara skit. Men folk får väl liksom bränna pengar på vad de vill. Önskar fler uppskattade det jag tycker om för då skulle det skapas mer sånt. Men jag hinner inte spela allt bra som det är. Med det i åtanke förstår jag inte heller riktigt prenumerationsmodellerna för egen del. Hellre köpa bara det jag hinner spela och lägga tid på sånt jag investerat pengar i. Familj och barn tar så mycket tid att allt annat är bortkastade pengar. Jisses vad svamligt det blev.

Medlem

asså är inte bara företagens "fel" att vi har det så här. vi spelare har möjlighet att faktiskt inte lägga pengar på battlepass. skulle vi alla sluta betala för dessa tråkiga sstem, så hade nog inte företagen använd som mer, men tyvärr är det många spelare som betalar dessa system, klart odm då fortsätter snurra på..

Avstängd

Jag har blivit för gammal ock långsam för alla snabba spel så nuförtiden blir det mest survival och äventyrs spel.
Väntar nu på Once Human som skall släppas den 9 juli.
Testade på nu sist dom testkörde spelet ock hade riktigt skoj och idag har det spelats Bellwright.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Avstängd
Skrivet av JennieGlau:

asså är inte bara företagens "fel" att vi har det så här. vi spelare har möjlighet att faktiskt inte lägga pengar på battlepass. skulle vi alla sluta betala för dessa tråkiga sstem, så hade nog inte företagen använd som mer, men tyvärr är det många spelare som betalar dessa system, klart odm då fortsätter snurra på..

Håller med dig om att man skall slå dom med plånboken,numera spelar jag bara AA,A eller rena founderspel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Vet inte.. Jag ser belöningssystem över huvud taget som rätt problematiska i stort.

Även battle-pass soppor brukar väl ha en hel del jox som är svårt å låsa upp.. Eller?
Man kanske får typ allt om man payar upp..

Känner dock att det måste va spelet i grunden som ger en underhållning, intresse och pepp att spela.
Om den peppen kommer ifrån att låsa upp "tuffa grejjen" så känns det typ inte som autentisk eller "healthy" pepp.

Sen är det klart spel må få ha system där man låser upp saker
Handlar väl om när det är sånt som upplevelsen är byggd på mycket, osv.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Håller med trådstartaren om att spelen har blivit för lätta. Minns också början på burning crusade och tillfredställelsen av att klara hc dungeons.

Däremot som vuxen människa tycker jag hela biten om exclusive items är tramsigt.
Varför behöver jag ett items för att visa alla andra att jag är ”bättre”, jag vet vad jag spelat och klarat, varför är det så viktigt för så många att andra allt ska veta hur ”bra” dom är.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Håller med trådstartaren om att spelen har blivit för lätta. Minns också början på burning crusade och tillfredställelsen av att klara hc dungeons.

Däremot som vuxen människa tycker jag hela biten om exclusive items är tramsigt.
Varför behöver jag ett items för att visa alla andra att jag är ”bättre”, jag vet vad jag spelat och klarat, varför är det så viktigt för så många att andra allt ska veta hur ”bra” dom är.

Därför att det är en form av social interaktion och MMORPG:n är i grund och botten sociala spel. (eller de var det i alla fall en gång i tiden). Det finns ett visst egenvärde av att ha något som inte alla andra har. Annars varför skulle folk samla på sällsynta anktiviteter, frimärkan, osv?

12
Skriv svar