Spel du önskar du kunde spela för första gången igen

It's not a lake, it's an ocean
Spel du önskar du kunde spela för första gången igen

Med stigande ålder tenderar jag att reflektera mer och mer över det som varit snarare än det som komma skall. Åtminstone när det kommer till spel. Jag minns avklarade bossar i knepiga plattformslir från början av 90-talet, jag minns skrämmande ögonblick i de första läskiga 3D-spelen, jag kommer ihåg när jag spelen började kännas som "riktiga livet".

Det finns spelupplevelser som nog alltid kommer finnas kvar inombords. Dessa spel önskar jag att det var möjligt att uppleva för första gången ännu en gång. För även om vissa går att avnjutas igen och igen blir det aldrig riktigt som den allra första gången.

BioShock Infinite
(2013)
Jag vill uppleva introt igen. Jag vill lära känna Elizabeth och träffa Songbird igen. Jag vill bli tagen av berättelsens twist ännu en gång.

Shenmue II
(2001)
Det första spelet var en unik och omskakande upplevelse. Riktigt den känslan gav aldrig uppföljaren. Inte förrän den berömda fjärde skivan. Men Shenmue II var större, bättre och vackrare än det första ganska begränsade Shenmue. Här började vi se mer av Yu Suzukis vision för serien. Jag vill gå genom skogarna i Yangshuo igen.

Resident Evil Code: Veronica
(2000)
Det är kanske inte det bästa RE-spelet, men det fick min haka att falla till marken eftersom det såg så galet snyggt ut på Dreamcast. Introt är svårslaget och miljövariationen stor.

Phantasy Star Online
(2001)
Jag är ingen onlinespelare, men när jag kopplade upp mig med min Dreamcast efter millennieskiftet kände jag mig faktiskt som lite av en pionjär. Det var skakigt, det var också ganska enformigt gameplay, men det var fantastiskt atmosfäriskt och omskakande.

The Last of Us
(2013)
Ellies och Joels resa kommer alltid finnas där som ett slags monument över vilka steg som spelbranschen tar med jämna mellanrum. Så nära perfektion det går att komma. Här finns inte en överflödig scen, en kommentar som skaver eller något som inte passar in. Antalet minnesvärda scener är nästan för många för att räkna upp.

Vilka spel skulle du vilja uppleva för första gången igen? Och är det något särskilt som du tänker på?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hade varit nice att resa tillbaka 20 år i tiden och spela Tibia för första gången igen.

Annars Witcher 1 som fortfarande är det bästa Witcher spelet.
Batman Arkham asylum var riktigt mäktigt första gången.
Assassins creed 1 var också en helt fantastisk upplevelse första gången det lirades.

Medlem

Half life alyx
Det kändes som man klev in i City 17. Idag är ibte wow effekten på så sätt lika påtaglig förutom att det är ett väldigt välpolerat spel förhållande till formatet.

En sån wow upplevelse kan jag inte ens minnas hur länge sen det var. Men då är jag ett half life fan. Var en tid då jag alltid drog genom alla HL spelen varje år.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Hade ju inte varit helt fel att resa tillbaka till typ 1994 över en dag och få spela blytunga Super Metroid igen, förlora sig i Final Fantasy VI och åka på några sköna käftsmällar av kompisen i Street Fighter II. Jösses, vilka spel.

Edit: det var något mycket speciellt då hela grannskapets grabbar samlades framför en Super NES med Street Fighter II. Som jag minns det var det nästan lika mycket IRL-slagsmål som digitalt då alla ville spela nästa runda.

För att lira SF2 fick man betala i näsblod och blåmärken. Så dramatiska tider, lol.

I princip alla spel, några konkreta exempel:

Civilization 1
Frontier elite 2
Grand theft auto (från gta3)
Gothic
System shock
Elder scrolls
Red dead redemtion
Cities skylines

Etc etc…

Och gamla wolfenstein såklart….

Medlem

Alla (bra) spel


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Doom 3 , Dead Space , Call of Duty (2003) , Bf1942 wake island demo (2002). Finns hur mycket wow-faktorer som helst, svårt att välja en eller ens ett par.

ZF
Medlem

Inga egentligen. Magin i nostalgin kom ju inte av att spelen nödvändigtvis var så fantastiska i sig. Och hade man glömt den, skulle då upplevelsen vara något speciellt idag när allt annat än nostalgin börjar kännas som inte särskilt speciellt ens när man objektivt anser det fantastiskt..? För det kan inte rimligen vara så för de flesta att de verkligen spelade alla spel då som hade känts så fantastiska då att minnet etablerades som magi.

Så jag tar nog hellre remake-bron på vägen till nostalgisemestern än minnesradering. Det brukar inte gå så bra i filmer heller vad jag minns.

Men ser gärna en sådan av Ico på PS7. Med 100% RT.

Moderator | Testpilot

Finns säkert många, men de jag komma på nu är Bioshock och Chrono Trigger!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

System shock 2
Bioshock och Bioshock infinite (är redan över 10 år gammalt?!), tiden går snabbt.
Doom 3


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Mgs2

Gow 2018

Elden Ring

Bloodborne

FF7


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr

Disco Elysium hade varit något att sätta sig med för första gången igen.

Även Subnautica. Vilken upptäckarglädje!

Medlem

Batman Arkham Asylum
Uncharted
Witcher 3
Dark Souls 1 / 3
Zelda A link to the past
Super Metroid
Zelda Ocarina of time
Secret of Monkey Island 1 / 2
Settlers
Super Mario 64

...men det är klart... man måste spela dem fast med samma tekniknivå som när man hade när det begav sig... Zelda ALttP på modern konsol med dagens spelutbud som konkurrens hade inte upplevelsen blivit på samma sätt.
Man vill ha samma upplevelse som första gången...

Medlem

Flera SNES spel, men det hade ju behövt vara då, inte nu så klart.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

De där första stapplande stegen i World of Warcraft skulle man ju vilja uppleva igen...Kanske också faktiskt Death Stranding för att ta något lite nyare spel. Herregud vad jag älskade att upptäcka den världen.

Farornas Konung
Medlem

Spelen jag direkt börjar tänka på är första Deus Ex och diverse favorit-JRPGs som Suikoden 1, 2 & 5, Final Fantasy VI och Chrono Trigger. Åh, och Ghost Trick: Phantom Detective.

Inaktiv
Redaktör
Ponny

Glad att du nämnde Shenmue 2, @Ruffles. Magisk upplevelse. Skogen i slutet som du sa, liksom kontrasten mot uppgörelsen i det där jääättehöga tornet. Och allt Hongkong-mys.

Min lista kan göras lång, men Telltales The Walking Dead är ett spel jag märker inte riktigt "går" att spela om. Min resa är gjord, valen är satta. Jag har försökt gå tillbaka men det blir aldrig riktigt bra.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Hade ju inte varit helt fel att resa tillbaka till typ 1994 över en dag och få spela blytunga Super Metroid igen, förlora sig i Final Fantasy VI och åka på några sköna käftsmällar av kompisen i Street Fighter II. Jösses, vilka spel.

Edit: det var något mycket speciellt då hela grannskapets grabbar samlades framför en Super NES med Street Fighter II. Som jag minns det var det nästan lika mycket IRL-slagsmål som digitalt då alla ville spela nästa runda.

För att lira SF2 fick man betala i näsblod och blåmärken. Så dramatiska tider, lol.

Super Metroid var bra imponerande när det kom. Spelet är ju fortfarande imponerande i hur detaljerat och stämningsfullt allt är. Att få uppleva det för första gången var verkligen jaw dropping.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

Får tillägga: Soma. Herregud.


signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Glad att du nämnde Shenmue 2, @Ruffles. Magisk upplevelse. Skogen i slutet som du sa, liksom kontrasten mot uppgörelsen i det där jääättehöga tornet. Och allt Hongkong-mys.

Min lista kan göras lång, men Telltales The Walking Dead är ett spel jag märker inte riktigt "går" att spela om. Min resa är gjord, valen är satta. Jag har försökt gå tillbaka men det blir aldrig riktigt bra.

Bra exempel! The Walking Dead är en fantastisk resa (kan inte beskriva det bättre än så), men det är verkligen inte samma sak när man återvänder till det. Det är en riktig första gången-upplevelse.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Första Deus Ex, Gothic 1, Tony Hawk 2 är titlar som poppar upp. Men som några skrivit, beror på vad man ska läsa in i att uppleva för första gången. Skoj frågeställning!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Silent Hill: Shattered Memories (Wii)

Den där stora tvisten är bland det mäktigaste jag någonsin upplevt i spelväg. Mäktig trots att jag känner till den, menar... har spelat om det åtskilliga gånger.

Men.

Jo, helt ovetandes var det såklart mäktigare.

Medlem

Med risk för att låta onostalgisk och historielös: Death Stranding.

Ett fantastiskt spel i sig, men kände redan medan jag spelade att detta kommer bara vara njutbart första gången. Och hur mycket jag än ser framemot uppföljaren så kommer det inte att vara samma sak igen.

Sen är ju allt kontextbundet. Flera spel hade inte varit samma sak att spela som vuxen, även om det vore första gången. Jag hade gärna återupplevt A link to the past genom ett barns ögon igen. Eller när man nästan försummade andra året på gymnasiet när man förkovrade sig i (classic) Runescape.

Medlem

Det står mellan ett gäng spel:
Ett MMO som gav mig livslånga vänskaper i flera olika länder: Dark Age of Camelot. Att få spela om de första åren med all magi som fanns (pun intended) hade varit otroligt.

Den andra kandidaten är Days Gone. Såklart.

Tredje, fjärde och femte är Gothic 1-3. Bland de bästa 3rd person rollspel jag spelat. UR-SHAK MAKE ULU-MULU FOR FRIEEEEEEND!


signatur

I drank what?

Medlem

Bland mina varmaste gamingminnen från barndomen är alla gamla äventyrsspel från Lucasarts. Full Throttle, Sam n Max, Day of the tentacle etc.

Lite längre fram är det Fallout 3, Fallout NV och Skyrim. Framförallt Skyrim hade varit en dröm att få lira för första gången nu.

Medlem

Days Gone så klart och Death Stranding


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Qus
Medlem

Ouf, det är svårt.

WoW Vanilla var ju jävligt häftigt när det kom och var underbart att uppleva miljöerna. Var lite revolutionerande när det kom.

Skriv svar