Allt om Dragon Age: The Veilguard
Tio år efter Dragon Age: Inquisition närmar sig del fyra. FZ reder ut allt vi vet om det.
#allt-om, #dragon-age-4, #dragon-age-dreadwolf, #dragon-age-the-veilguard
Dragon Age var ett spel jag försvann in i full av RPG-passsion. Jag ställde väckarklockan på 05.00 för att hinna spela ett par timmar innan jag behövde åka till jobbet.
Jag har noll förväntningar på fyran, men blir gärna överraskad. Ingen blir gladare än jag om vi om 10 år ser tillbaka på Dragon Age 4 som Biowares återkomst.
Tack för texten! Den gjorde mig dock än mindre taggad på spelet. Sorgligt att man i sin jakt på trender och tillgänglighet sumpade ett IP så hårt.
DA: Origins är ett favoritspel jag fortfarande återvänder till ibland.
Ge IPt till Larian för böfvelen!
PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck
Dragon Age var ett spel jag försvann in i full av RPG-passsion. Jag ställde väckarklockan på 05.00 för att hinna spela ett par timmar innan jag behövde åka till jobbet.
Jag har noll förväntningar på fyran, men blir gärna överraskad. Ingen blir gladare än jag om vi om 10 år ser tillbaka på Dragon Age 4 som Biowares återkomst.
Vilken comeback det hade blivit! Ryser bara jag snuddar vid tanken. One for the (dragon) ages, helt klart.
En Bamseponny av folket
första Dragon age fängslade mig helt.
Minns att ja lirade det så hårt att när jag väl kom till någon bro i Dvärgarnas gruvor så trodde ja spelet skulle vara slut, men ack den känslan när man sedan inser att det bara var halva spelet.
När ett spel känns så att man tror man är klar med spelet och får sedan se att fan det var bara första halvlek, ja då vet man att spelet är riktigt jäkla bra.
svårt att tro att Bioware och EA inte lyckas fucka upp detta precis som med 2an och 3an.
men hoppet är det sista som överger en sägs det.
men EA har alltid varit den som är beredd att överge sina spelare vid första syn på en näve guld.
Dragon age inquisition va jäkligt kul så ser fram emot ett nytt dragon age spel
Håller med. Förutom utfyllnad som fetch quests och liknande så var det riktigt bra. Expansioner med.
Missade DA 1 och 2 och spelade Inquisution som mitt första Dragon Age. Kanske därför jag gillade det mer än majoriteten men jag tyckte om det väldigt mycket.
Jag tror jag har en ganska vanilj-smak när det kommer till spel och brukar i allmänhet tycka som majoriteten men DA:I och framför allt dess multiplayer är det spel som jag känner mest dissonans med majoriteten av spelare. Jag har nog över 100 timmar i DAI coop multiplayer delen som sågades av de flesta.
Sant att det var lite mycket fetch quests ibland, huvudskurken var lite floppig, handlingen ibland lite matiné-artad och klyschig i jämförelse med tex Witcher 3 och i jämförelse med Skyrim så blir världen inte riktigt lika ”immersive” när den blir upphackad i regioner. Men å andra sidan tröttnade jag i slutändan lite på Skyrims vintriga landskap och DA:I olika biomes var i mitt tyckte lite uppfräschande. Mordmysteriet bland adeln med den perfekta musiken till gav väldigt mycket feeling.
Jag hoppas på att de hittar sin egen grej med DA 4 och fortsätter på styrkorna i DA:I och fixar till lite svagheter så blir det ett givet köp. Försiktigt positiv men ändå hoppfull.
Fullkomligt älskade Origins. Uppföljarna ger jag inte mkt för. Kan man hoppas på en remaster på Origins också?
Sett rykten om det, men det var nog med en rejäl skopa salt.
Har inte spelat något Dragon Age, när jag läser om dem så slås jag alltid av att folk verkar ha så starka och skilda åsikter, men oftast att 1:an ska vara bäst – men de två uppföljarna har fått snittbetyg som inte är alltför långt ifrån.
Ettan var ett bättre spel anser jag också, men tyvärr har det inte åldrats så bra för min del. Klarar inte med det i dagens läge tyvärr.
Har inte spelat något Dragon Age, när jag läser om dem så slås jag alltid av att folk verkar ha så starka och skilda åsikter, men oftast att 1:an ska vara bäst – men de två uppföljarna har fått snittbetyg som inte är alltför långt ifrån.
Allt blir tyvärr lätt vattendelare, speciellt när kulturkrig också måste utföras på alla fronter. Har själv spelat alla spelen, och för min del kommer jag ihåg att tvåan föll mig mest i smaken då jag tyckte det kändes lite mer som Mass Effect som vid det laget var min guldstandard för RPGs. Trean blev jag tyvärr aldrig färdig med, det kändes lite för spretigt och som att jag spelade ett MMORPG utan andra spelare.
RPGsite.net har suttit ned en timme med spelet och ger sina impressions.
https://www.rpgsite.net/preview/15945-dragon-age-the-veilguar...
Sammanfattningen i rubriken är ganska talande. Det är stora frågetecken om RPG mekaniken som verkar oerhört grund. Strukturen på världen verkar vara uppbyggd likt action spel med health checkpoints osv. Mekaniken runt att actions should have consequences verkar bara vara kopplat till companions och inte till världen i sig.
Men de har bara fått se början av spelet inte mitt i det. Men än så länge ser det inte lovande ut för RPG fantaster.
RPGsite.net har suttit ned en timme med spelet och ger sina impressions.
https://www.rpgsite.net/preview/15945-dragon-age-the-veilguar...
Sammanfattningen i rubriken är ganska talande. Det är stora frågetecken om RPG mekaniken som verkar oerhört grund. Strukturen på världen verkar vara uppbyggd likt action spel med health checkpoints osv. Mekaniken runt att actions should have consequences verkar bara vara kopplat till companions och inte till världen i sig.
Men de har bara fått se början av spelet inte mitt i det. Men än så länge ser det inte lovande ut för RPG fantaster.
Mission-based, linjärt och scriptat istället för fritt, öppet, dynamiskt och spontant.
Häftig actioncombat där du hoppar, rullar runt kroppen och delar ut vilda sparkar istället för strategisk strid där val av utrustning, skills, buffs och placering av din grupp spelar roll.
Hjärndöda health check-points istället för eftertänksam resource management.
Du påverkar relationen till dina älskvärda companions men kan inte influera andra karaktärer eller händelser i världen.
Så det är inte bara att det här spelet har en viss ideologisk inriktning gällande story, dialog, karaktärsuppsättning, man förstår också att pga stora problem under utvecklingen (vi känner ju till regissörsbyten och omstart av projektet) har de tvingats välja många genvägar med designen.
Eftersom det är mycket lättare att göra ett hårt regisserat action-äventyr med lätta RPG-inslag jämfört med att försöka sig på ett stort episkt RPG.
Memento Mori