Kickstarter igång för The Wayward Realms – en tematisk uppföljare till Daggerfall

Robot
Kickstarter igång för The Wayward Realms – en tematisk uppföljare till Daggerfall
Medlem

Stort fan av Daggerfall, vilket var i stort sett det enda spel jag spelade från 1997 till 1999 och troligtvis det spel jag spelat mest, så jag hoppas det går bra för dom!

Medlem

Spelade aldrig Daggerfall, tyvärr. Men det här ser bra ut.

Halva grejen för mig med Oblivion samt Skyrim var musiken. Det var till stor del den som höll mig kvar i den förtrollade världen.

Undrar om de har möjlighet att göra samma musikaliska stordåd i detta?

Medlem

Aldrig backat något via kickstarter, men blev sugen nu alltså. Daggerfall är riktigt kul.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Geeks Gaming

Fantastiska nyheter och hoppas det går vägen rent juridiskt med

Medlem

Det här är den sortens projekt jag vill se lyckas därför får de mina $40.
Jag tror de når minimumgränsen på $500k (ligger på $300k efter två dagar). Skulle gärna vilja se Goblins som spelbar ras ($1.5m) men kanske kommer som en DLC om spelet går bra.

Medlem

Andra gång jag backar en kickstarter men detta kan nog bli skoj
Viktigaste är nog om dom lyckas med sitt virtual game-master system

Medlem

Ser och låter riktigt bra men känns som de lovar mer än de kommer kunna hålla

Medlem

Spelade en hel del Daggerfall när det begav sig men blev aldrig färdig.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Låter onekligen superlovande, men tveksam till om de kan få ihop det. Blir gärna överbevisad, dock.

Medlem

tja, kan ju vara ngt. Daggerfall var det sista som var bra i den serien.

Medlem

I LIKE IT!!!

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Inte riktigt min stil när det blot så procedurelt.
Men det ser ballt ut. Hoppas det blir ett bra spel i slutändan.

Medlem

Jag gillar sådana projekt. Det är uppenbart att de vill göra ett så bra spel som möjligt och inte bara lura folk på pengar. Så jag hoppas att de lyckas! Lite märkligt att bara nämna Arena och Daggerfall, när Ted Peterson var med i utvecklingen av både Morrowind och Oblivion också.

signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag gillar sådana projekt. Det är uppenbart att de vill göra ett så bra spel som möjligt och inte bara lura folk på pengar. Så jag hoppas att de lyckas! Lite märkligt att bara nämna Arena och Daggerfall, när Ted Peterson var med i utvecklingen av både Morrowind och Oblivion också.

Som jag förstår det från deras discord så är det för att de tidigare spelen, speciellt daggerfall, var designade helt annorlunda än morrowind och oblivion. Så man vill sätta rätt förväntningar. Morrowind och oblivion hade extremt små och handgjorda världar utan procedurellt genererat content.

I Daggerfall hade man en enorm procedurellt genererad värld där man försökte simulera stora delar av ytan av två hela länder i världen runt en bukt (High rock och hammerfell). Detta i en mer realistisk skala. Något som man lyckades imponerande väl med tanke på den tidens teknik.

Här är en karta som visar storleken av Daggerfall världen jämfört med världen i Skyrim. Skyrim ser man i mitten av bilden. Skyrim världen är då större än Oblivion och Morrowind var. Procedurellt genererat content var inte lika välutvecklad då som idag så lyckas de med detta projekt så kan det bli något riktigt bra av detta.

Medlem

Ett spel större än Sverige till ytan haha.

Crowdfunding är ute men i detta fall måste jag göra ett undantag. Ett drömprojekt med rätt personer bakom.

signatur

Memento Mori

Medlem

Första gången jag faktiskt backar ett Kickstarter-projekt, ror man det här spelet med dess ambitioner i land så kan det nog bli precis hur bra som helst!

Medlem

Eftersom Bethesda blivit så kasst senaste decenniet och vilken stor besvikelse Starfield blev, och att Bethesda envist håller kvar sin usla Gamebryo-motor (Creation Engine 2.0), som knappt klarar av modern grafik och som är väldigt bugg-benägen. Gör att man längtar mer efter Wayward Realms än Elder Scrolls VI. Jag pledgade 65 dollar till Kickstarter-kampanjen. Ser verkligen fram emot en gigantisk öppen värld. Dessutom större än Sverige till ytan.

Skrivet av Aletheides:

Här är en karta som visar storleken av Daggerfall världen jämfört med världen i Skyrim. Skyrim ser man i mitten av bilden. Skyrim världen är då större än Oblivion och Morrowind var. Procedurellt genererat content var inte lika välutvecklad då som idag så lyckas de med detta projekt så kan det bli något riktigt bra av detta.

https://i.imgur.com/e8XPUAI.jpeg

Den kartan är dock missvisande (finns en annan) då det egentligen ska vara hela Tamriel i mitten och inte endast Skyrim. Daggerfall är 210 000 km² medan Skyrim är endast 37 km². Om man lägger till resten av Tamriel blir det väl runt 200-250 km².

Medlem
Skrivet av Azureye:

Lite märkligt att bara nämna Arena och Daggerfall, när Ted Peterson var med i utvecklingen av både Morrowind och Oblivion också.

Det enda han gjorde till dom två spelen var i stort sett att skriva några ingame böcker, så inte en sådär jättesubstantiell insats. Att hymla med att man minsann var med och utvecklade dom spelen då kanske känns som något överflödigt, bättre att fokusera på spelen som man bidrog mer till.

ELF
Medlem

Ser lovande ut.
Lite konstigt val dock att spela in med motion blur.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Ser lovande ut.
Lite konstigt val dock att spela in med motion blur.

Ja, mycket konstigt val. Motion blur är alltid fult men i Unreal Engine 5 ser det ju rent förjävligt ut.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Som jag förstår det från deras discord så är det för att de tidigare spelen, speciellt daggerfall, var designade helt annorlunda än morrowind och oblivion. Så man vill sätta rätt förväntningar. Morrowind och oblivion hade extremt små och handgjorda världar utan procedurellt genererat content.

I Daggerfall hade man en enorm procedurellt genererad värld där man försökte simulera stora delar av ytan av två hela länder i världen runt en bukt (High rock och hammerfell). Detta i en mer realistisk skala. Något som man lyckades imponerande väl med tanke på den tidens teknik.

Jag har spelat Arena och Daggerfall, så jag förstår vad du menar. Men jag syftade mer på att FZ:s artikel endast hänvisade till de tidigare alstren i serien. Om artikeln är skriven med Kickstarter-sidan som källa, så förstår jag varför den är skriven på det sättet.

signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Gnällkuk

Allt såg extremt janky ut, combat var riktigt usel. Animationerna var lite meh för det mesta och det verkade gå i runt 23fps, at best. Grafiken var inte mästerlig direkt heller. Rätt svag trailer, förstår inte vad follk riktigt ser i detta?

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av Aletheides:

Skyrim-kartan är marginellt mindre än Oblivions. Bra poänger i övrigt, Daggerfall är något helt annat än det som kom senare.

Medlem
Nostalgi?
Skrivet av trickeh2k:

Allt såg extremt janky ut, combat var riktigt usel. Animationerna var lite meh för det mesta och det verkade gå i runt 23fps, at best. Grafiken var inte mästerlig direkt heller. Rätt svag trailer, förstår inte vad follk riktigt ser i detta?

Det könns som ett spel vönt mot oss boomers.
Håller med om att striderna såg sisådär ut. I övrigt tyckte jag det funkade fint.
Ett retrospel men med lote mer moderna mekaniker. Behöver inte vara bländande.

Inaktiv

Så, hur stor ska detta spel vara? 500 000 kvadratkilometer, eller 140 kvadratkilometer?

Om de bara ska göra en stor karta för "impact" och inte fyller det med värdefulla saker så känns kartan för ett spel rätt värdelöst, Få spel har lyckats, och jag tror inte att de här "veteranerna" kommer lyckas med detta.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Morrowind är mitt favoritspel alla kategorier, och det beror inte på överlägsen combat eller animationerna, snarare är det trots det.

Medlem

Wow... jag kan säga att detta KOMMER köpas när det väl släpps. Såg ju otroligt mysigt ut!

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Backat. Jag är egentligen inte särskilt förtjust i det här med hundratusentals kvadratmeter proc-genererad terräng, och det var mycket som såg rätt kasst ut, men ändå. Jag är svältfödd på svärd och magi-fantasy och framtiden ser mörk ut. Avowed ser hemskt ut så den hästen vill jag inte sätta pengar på. Bethesda har ju i och med Starfield visat att man dels gett upp på att ens försöka hänga med i andra rollspelsutvecklares vision och försök att pusha spelmediet, dels verkar tycka att kvantitet är kvalitet i sig. Så jag tror inte att Elder Scrolls 6 blir det spel som jag vill spela när det väl kommer, vilket sannolikt är sex, sju år bort ändå.

Jag känner att det är värt 40 dollar att låta gamla veteraner pröva sina vingar. De ser ett behov och har en vision för att mätta det. Det är så mycket spelutveckling som känns helt visions- och framför allt passionslös nuförtiden, så jag vill gärna backa undantagsfallen.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Backat. Jag är egentligen inte särskilt förtjust i det här med hundratusentals kvadratmeter proc-genererad terräng, och det var mycket som såg rätt kasst ut, men ändå. Jag är svältfödd på svärd och magi-fantasy och framtiden ser mörk ut. Avowed ser hemskt ut så den hästen vill jag inte sätta pengar på. Bethesda har ju i och med Starfield visat att man dels gett upp på att ens försöka hänga med i andra rollspelsutvecklares vision och försök att pusha spelmediet, dels verkar tycka att kvantitet är kvalitet i sig. Så jag tror inte att Elder Scrolls 6 blir det spel som jag vill spela när det väl kommer, vilket sannolikt är sex, sju år bort ändå.

Jag känner att det är värt 40 dollar att låta gamla veteraner pröva sina vingar. De ser ett behov och har en vision för att mätta det. Det är så mycket spelutveckling som känns helt visions- och framför allt passionslös nuförtiden, så jag vill gärna backa undantagsfallen.

Jag är ju tveksam till detta, men alltså, fint sagt! Vi får leva på hoppet ♥️

12
Skriv svar