Recension – Greedfall
Dragon Age möter Pocahontas när Spiders spänner rollspelsmusklerna.
En riktigt bra recension och med välmotiverat betyg.
Jag tror jag kommer att gilla spelet. En känsla jag fick när jag läste recensionen. Men jag väntar lite innan jag skaffar det för jag håller på med annat spel just nu. Och så får jag hoppas att Spider hinner förbättra prestandan lite grann.
Kan nog bli kul. Tyvärr lär ett köp behöva vänta tills jul då det finns mycket annat jag ska köpa här i höst.
Tack för recensionen. Köpte spelet för några dagar sedan, ska bara få tid att spela också
Kör för tillfället om Desert of Kharak.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Verkar inte som att man får bygga sin egen rollperson. Stort minus i min bok.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
What!? Det tog jag för givet att man fick göra. Det togs inte upp i recensionen heller.
Måste kollas upp, dealbreaker för mig om man inte får skapa sin egen karaktär.
Update: Enligt hemsidan så får man skapa sin egen rollperson, med kön, utseende och hela kittet, Yay!
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Kan detta vara Spiders "Witcher 1"? Det har sina problem men för 35 anställda så verkar det bra.
Man kan ju hoppas. Aldrig fel med lite nytt blod.
Hoppas att spelvärlden är tillräckligt djup för att fortsätta och göra det bättre.
Viam inveniam aut faciam
Inget är dåligt, men inget är heller bra. Som ett sånt spel låter det här.
Jag är asrädd att jag inte kommer känna den där geisten och att jag tröttnar efter 3-4 timmar och bara lägger ner det, precis som sker med de allra flesta spel jag köper.
Mycket med spelet är bra men inget är fantastiskt bra. Du kommer inte hitta välregisserade sidouppdrag à la Witcher, eller lika tredimensionella karaktärer som Garrus och Liara.
Men jag förstår vad du menar. Introduktionen i Sérène gör inte ett jättebra jobb med att sätta ribban och jag misstänker att mer än en person kommer säga "Fuck this" efter en halvtimme och missa resten av spelet. Gillade du Witcher 2, Dragon Age 1-3, Kotor och Mass Effect kommer du dock att ha kul med Greedfall. Det vågar jag nästan lova.
Tack för alla fina kommentarer från er andra! Jag vet att det stundtals låter som att betyget är på väg mot en fyra, men det blev i slutändan en stark trea. Spiders hade behövt lägga lite mer tid på miljöer och manus för att nå ett högre betyg.
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
What!? Det tog jag för givet att man fick göra. Det togs inte upp i recensionen heller.
Måste kollas upp, dealbreaker för mig om man inte får skapa sin egen karaktär.
Update: Enligt hemsidan så får man skapa sin egen rollperson, med kön, utseende och hela kittet, Yay!
Ah! Mitt fel att inte ta med det i texten. Precis som @SID 6.7 säger kan man välja kön och utseende på sin De Sardet. Det finns inte samma Biowareska (det är ett ord) möjlighet att rollspela en tydlig personlighetstyp eller någon slider som berättar hur god eller ond du är. Du ges dock ofta valet att lösa konflikter med diplomati eller våld.
Hmm..jag var sugen på detta men är lite orolig när jag löste att combat är som witcher. På vilket sätt ? Jag tyckte själv nämligen att witcher 3 var bland det sämsta jag spelat just på grund av combaten och det slutade med att jag aldrig spelade klart det...
Många kullerbyttor och svärdshugg blandat med magi och vapen, inte lika taktiskt som DA: Origins. Här hittar du två korta klipp från utgivaren som visar upp strider från spelet:
Mycket med spelet är bra men inget är fantastiskt bra. Du kommer inte hitta välregisserade sidouppdrag à la Witcher, eller lika tredimensionella karaktärer som Garrus och Liara.
Men jag förstår vad du menar. Introduktionen i Sérène gör inte ett jättebra jobb med att sätta ribban och jag misstänker att mer än en person kommer säga "Fuck this" efter en halvtimme och missa resten av spelet. Gillade du Witcher 2, Dragon Age 1-3, Kotor och Mass Effect kommer du dock att ha kul med Greedfall. Det vågar jag nästan lova.
Tack för alla fina kommentarer från er andra! Jag vet att det stundtals låter som att betyget är på väg mot en fyra, men det blev i slutändan en stark trea. Spiders hade behövt lägga lite mer tid på miljöer och manus för att nå ett högre betyg.
Låter som att utvecklarna hade behövt en ordentlig författare på lönelistan.
Viam inveniam aut faciam
Ah! Mitt fel att inte ta med det i texten. Precis som @SID 6.7 säger kan man välja kön och utseende på sin De Sardet. Det finns inte samma Biowareska (det är ett ord) möjlighet att rollspela en tydlig personlighetstyp eller någon slider som berättar hur god eller ond du är. Du ges dock ofta valet att lösa konflikter med diplomati eller våld.
Aha! Det låter mycket bättre. Av texten fick jag intrycket att ansikte och spelsätt var förutbestämt.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."