Indiana Jones and the Great Circle närvarar vid Gamescom, och en av de främsta nyheterna är bekräftelsen att det även kommer till Playstation 5. Men utvecklarna vill ju även snacka om själva spelet, och det är precis vad creative director Jens Andersson har gjort.
För Pcgamer har han berättat lite om hur de tänkt kring spelets pussel, och säger att de inte har velat dumma ner dem till att bara vara filmiska sekvenser där man drar i en spak och det gamla maskineriet börjar snurra. Istället ska spelet en rad olika ordentliga pussel som ska vara tillräckligt svåra för att kännas utmanande, men inte kluriga nog att hindra oss från att komma vidare i spelet.
Skulle man fastna i ett pussel så har spelet ett inbyggt hjälpsystem där man kan använda Indys kamera för att fotografera pusslen, varpå han ger hjälpsamma råd. Anledningen är helt enkelt för att de vill hålla kvar en i spelet, snarare än att folk springer till Youtube för att kolla upp hur de löser ett visst moment.
Precis som Pcgamer skriver låter det som en rätt bra lösning, framför allt jämfört med spel där karaktärer på eget bevåg slänger ur sig tips så fort man stannar upp för att tänka i mer än tio sekunder.