Det som började med en upprörd tweet från en indiespelsutvecklare gällande spelnyckelförsäljaren G2A har nu blossat upp till en fullblodig skandal. I den senaste twisten har företaget försökt få spelsajter att skriva positivt om dem mot betalning genom skicka ut en "neutral" färdigskriven artikel.

Men vi tar det från början.

När Mike Rose, utgivare av indietitlar såsom aktuella Descenders, såg att G2A köpt Google-annonser riktade mot deras spel, och på så sätt få sina länkar ovanför deras, rann bägaren över. Han menade att han hellre såg att folk piratkopierade deras spel än köpte dem på G2A - "vi får inga pengar oavsett".

Detta fick G2A att göra ett uttalande om att de gärna samarbetar med indieutvecklare och kan de bevisa att det har sålts stulna nycklar genom sajten är de villiga att betala tio gånger värdet ur egen ficka. Bakom länken ovan hittar du också en lång harang om hur det enligt G2A är högst osannolikt att stulna nycklar cirkulerar på sajten.

PR-skadan var dock redan skedd och i ett försök att reparera detta ska tio sajter ha fått en färdigskriven artikel som fortsätter på samma linje, däribland indiegames.com, som svarade genom att publicera delar av mailet på Twitter. Där framgår det tydligt att G2A försökte få denna artikel publicerad, mot betalning, men utan att den skulle vara märkt som sponsrad.

G2A kommenterade tweeten och menade att dessa mail skickats av en "employee without authorization", att de bad om ursäkt och att den anställde skulle få en reprimand.

Vi kan konstatera att företaget, som varit i blåsväder förut och gjort sig ovän med bland annat Gearbox och Totalbiscuit, hamnat i ytterligare PR-mässig kvicksand. Så sent som i januari uppdagades det att de börjat dra pengar från folks konton på sajten om de varit inaktiva i mer än 180 dagar.