Inlägg av Ahris

Inlägg som Ahris har skrivit i forumet

Skrivet av Tomas Helenius:

Finns det någon trovärdig källa till det påståendet? Den kommentaren dyker numera upp varje gång Molyneux kommer på tal.

Karln har massor av idéer (på gott och ont, som vi alla vet). Det känns osannolikt att Bullfrogs många nyskapande spel inte skulle ha påverkats av en sån idéspruta, som dessutom var studions chef och grundare. Lika lite som att han själv byggt alla Bullfrog-klassiker (vilket var ungefär hur saker beskrevs när Molyneux hade glorian kvar). Sanningen ligger förmodligen någonstans mittemellan.

Ja det är lite tråkigt hur Molyneaux och flera andra av spelhistoriens viktiga namn numera smutskastas för att de har ballat ur på äldre dagar utan hänsyn till allt de gav oss under sina respektive storhetsperioder.
De har absolut gjort några rejäla misstag men alla, även Molyneaux, har bidragit med långt mycket mer positivt än negativt för oss gamers. De är inte legender pga. sina misstag; John Romero, Warren Spector, Molyneaux mfl. revolutionerade spelindustrin med sina idéer och är orsaken till att vi idag spelar spel som är ren sci-fi i jämförelse med utbudet fram tills 90-talet.
Tycker att om man nu måste dissa dem så bör man läsa på lite först.

Skrivet av anon_319742:

Då ska man även komma ihåg att detta var ett känt namn i branschen. Han hade lyckade spel i ryggen så som Populus, Black & White och Syndicate.

Man ska även komma ihåg att dessa var mer än 'lyckade', Peter Molyneux är känd för att de var banbrytande på en nivå som är ganska sällsynt. Det är ju därför han kom undan med sina senare misstag.

Skrivet av Mortaigne:

Kan man ställa in storlek, så att säga, på snipporna också? Frågar åt en vän.

Om det gick skulle det nog mest handla om mängden könshår, spelet håller snipporna i sin naturliga miljö.

Skrivet av MEG:

Har inte mycket till övers för AMD, dåliga på att uppdatera drivrutiner.

Tycker jag får uppdateringar alldeles för ofta till mitt RX 480. Kanske beror på vilken hårdvara man använder.

Skrivet av anon_276063:

Själv gillar jag lagget och när zombien(?) sprängdes, samt effekten när den hade sprängts.

Ser spelet som väldigt amatörmässigt. Speciellt när trådskaparen (som jag antar är en av utvecklarna) Skriver Med Stora Bokstäver som de brukar göra i USA, samt särskrivningen. Ett oseriöst projekt, kort sagt. Men får se hur det blir några månader/år efter lanseringen. Gillar dock de två första punkterna (äkta första person och fysikbaserade närstrider).

Låter nästan som du har något personligt problem med den här utvecklaren, särskilt som du baserar din 'kritik' på ett foruminlägg.

Det är en väldigt liten indiestudio och även om trailern ser 'hemknåpad' ut och artikeln till stor del verkar vara transkriberad från engelskan på den officiella hemsidan så verkar det knappast vara oseriöst på något sätt. Visst ser allt väldigt 'beta' ut men det är knappast meningen att det ska jämföras med ett AAA-spel.
Kul att en svensk utvecklare vågar satsa på ett nishspel, det behövs definitivt fler sådana.

Skrivet av marcus8958:

Tycker det är jävligt speciellt när en dator kan lära sig spela Dota. Tänk dig om liknande AI skulle slängas in i många andra spel där fienden lär sig hur du spelar så du var tvungen att förändra dina strategier.
Dagens AI i spel är jävligt dålig och det enda som skiljer mellan svårighetsgrader är hur bra dom siktar och hur mycket skada dom gör. Tänk om AI i framtiden inte fick dom här fördelarna utan istället skulle ändra sättet dom spelar på ju svårare det blir. Då skulle man inte kunna använda AI exploits som gör det enkelt att döda bossar och fiender som beror på brister i AI:n.

Men visst tittar man på det här som en dota match är den jävligt tråkig men tittar man på vad dom lyckats med är det fantastiskt!

Det är inte särskilt speciellt. Schackdatorer har vunnit över världsmästare sedan 90-talet och man har de senaste 20 åren utvecklat AI att träna emot i olika FPS. Att den AI som levereras med spel är dålig beror dels på att man inte vill göra det för svårt för spelaren men huvudsakligen handlar det om prestandaskäl och utvecklingstid.
AI som lär sig och anpassar sig under spelets gång har funnits sedan Quake 1, att vi inte ser det lika ofta numera är troligtvis att moddstöd i regel har blivit mer begränsat i nyare spel, i synnerhet onlinespel.

Skrivet av telison:

Men då måste det ju finnas fler än sexton personer som spelar!

Spelet har för närvarande en peak på över 14000 aktiva spelare på Steam och då räknas ju inte antalet på huvudplattformen PS4.
Det är naturligtvis mycket pga. uppdateringen men kollar man historiken så är den ganska bra för ett årsgammalt spel som många i PC-världen tror har övergivits.
Jag spelar inte personligen längre men det finns en hel del folk som gillar spelet och jag känner en del som har softat med NMS regelbundet sedan det släpptes.

Lite förvirrande att DM6 var bild på de flesta frågorna. ;P

Många kids som skriver här gissar jag. Det finns inget seriöst företag som officiellt tolererar att en anställd använder sin professionella ställning eller verktyg för personlig vinning.
Han säger ju själv att han har använt sin anställning till att försöka skaffa sig 'romantiska fördelar' och även om de flesta företag nog ser mellan fingrarna så länge det inte är offentligt eller någon har klagomål så får man i regel sparken i ett sånt här fall oavsett vilken typ av arbetsgivare det handlar om.
Som journalist i spelbranschen har man stort inflytande eftersom utvecklare är beroende av bra press, det blir naturligtvis en väldigt svår situation om någon med uppdrag att representera utvecklaren och ge ett bra intryck måste besvara romantiska inviter från journalisten. Ser man inget fel med det har man nog inte tänkt efter tillräckligt.

Skrivet av Spectral:

För en som är ointresserad av att bygga saker, vad kan man då göra i spelet?

Du kan ju agera rövare och ta andra spelares grejor men det förutsätter ju att du antingen lyckas slå ihjäl dem eller ta dig in i deras fästningar. Det är dock inte jättemycket poäng att spela så dock eftersom grejerna du snor huvudsakligen är resurser för att bygga och crafta.

Skrivet av Dragonflame:

RIP Cryteck
tror inte detta blir en hit tyvärr
älskar gamla crysis och farcry men.... wtf happened just here ????
(scratches head)

Tja, försöker de sig inte på något nytt kommer de garanterat att gå under om de vill fortsätta producera egna spel.

Tror ett stort problem med att porta gamla konsollreleaser till PC är att texturer mm. helt enkelt inte har tillräckligt hög upplösning så man får göra om mycket från scratch.
Skulle man släppa dem med konsolltexturerna till PC skulle det floppa direkt och det är nog inte ekonomiskt gångbart att restaurera allt.

Skrivet av anon_276063:

Om spelet kräver VR, så skulle det stå "Notis: Kräver ett VR-headset." över prislappen, som på Gunheart. Den notisen existerar inte på sidan för Mars 2030 på Steam.

Själv blev jag grymt intresserad och har lagt till spelet i önskelistan

Det står uttryckligen att det är för VR i alla beskrivningar på sidan och det har inte mindre än tre olika symboler för VR över priset, missar man det tycker jag att man får skylla sig själv.

Skrivet av Barkbiten:

Det är inte medias jobb att stå emot den så kallade "hatvågen" utan att rapportera om spel, vilket är precis vad de har gjort. Jag hade inga förväntningar för me:a och tycker inte att det är ett bra spel och "smutskastningen" är förtjänad. Du får det att låta som att folk var ute efter att hata me:a, ett spel folk sett fram emot.

Hur är det något dålig att me3 och andromeda blivit hårt kritiserat? Det är välförtjänt kritik och det är ju din syn på saken som gör att vi fortsätter få cashgrabs och sequels som är i stort sätt copy paste och jävla transformers filmer en gång om året.

Men du har rätt i att de problem man fokuserade på var i praktiken ganska oväsentliga när spelet har betydligt större problem än dåliga animationer.

Det var väldigt många recensioner som snöade in på samma problem som upprepades som mantran på nätet när spelet släpptes och därmed offrade utrymme att beskriva spelet i övrigt.
Media förväntas i regel att ge oberoende rapporter, vilket inkluderar recensioner men det ligger tyvärr även i onlinemedias intresse att hålla sig populära hos läsarna eftersom det innebär mer pengar så självklart är det många som vänder kappan efter vinden.

Angående din fråga om ME3 är svaret att den stora majoriteten tyckte det var ett grymt spel utöver slutet och beslutade att Bioware hade förstört deras liv trots alla dess timmar med fantastiskt gameplay. I ME:A startade hatet innan någon på allvar hade spelat igenom spelet.
Du kanske inte gillade något av dem och då är det ju egentligen meningslöst att argumentera mer men i båda fallen var kritiken helt orimligt hård i förhållande till produkternas innehåll. Eller tycker du att mordhot är en rimlig form av kritik (Du kan inte svara med ett 'men' här om du vill bli tagen på allvar, antingen är det ett ja eller ett nej punkt).

Skrivet av Araxes:

@1337Figaro: *bättre än du.

1337Figaro har bättre språkkunskaper än du, ni är dock båda lika kassa på att bygga meningar på ett korrekt sätt.

Skrivet av Alexraptor:

Nja jag tror att en del av kritiken är mycket väl befogad, då bytet av spelmotor under utvecklingen ledde till riktigt kassa ansiktsanimationer utan mycket nyanser(vet inte varför men jag stör mig på att Turians näsbenen inte rör sig när dom pratar som i tidigare spel ). Samt att det verkar ha varit sjukt buggit när det släpptes.

Det sagt, jag köpte själv spelet nu under rean för halva priset efter 10 timmars demot och det är faktist sjukt kul med mycket djup. Spelat 51 timmar och är bara 33% igenom spelet. Världarna är otroligt vackra och jag älskar hur spelet inte låser en till bara en klass längre och man får spela exakt hur man vill utan några som helst begränsningar.

Kritik är i grunden en bra grej men i fallet med det här spelet var den helt FUBAR, när utgivarens personal blir mordhotad för så relativt små problem så ligger fanatikernas retardnivå ofattbart högt.

Skrivet av Kleptoman:

Vissa gamers är riktigt kräsna. Detta spel var riktigt bra tycker jag.

Japp, det är ett bra spel men smutskastat av folk som blev besvikna av sina egna hypade förväntningar samt media som inte vågade stå emot hatvågen. De 'problem' man fokuserade på var i praktiken ganska oväsentliga för spelet i sin helhet.

De lägger serien på is för att detta är andra gången i rad som ett ME-spel blir hårt kritiserat på internet pga. relativt små saker.

Skrivet av Hexon:

Oj, detta har jag helt lyckats missa. Får väldigt mycket vibbar från heavenly sword vilket bara är positivt för min del då det ligger mig varmt om hjärtat. Enslaved var väldigt bra med, med samma anda. Jag tycker mig se Kai från heavenly sword i trailern. Och efter lite googlande så var det fler som tyckte det..bara jämnför dom strecken som går från ögonen. Tackar för tipset för övrigt, detta ska absolut kollas in närmare.

http://i1314.photobucket.com/albums/t571/XisThatKId/KaiHellbl...

De där 'strecken' hittade du förvisso i nästan alla spel som har fantasy/tribal ögon-makeup eller ansiktsmålningar som alternativ i sin karaktärseditor.

Skrivet av Påskmust:

Vad gör Mojang ens, förutom Minecraft? Kan tänka mig att det blir rätt trist efter ett tag.

Mojäng ägs ju numera av Microsoft, de utvecklar fortfarande allt Minecraftrelaterat såvitt jag vet men inte mycket annat. De köptes ju inte för något annat än just Minecraft.

Starka Top Gun/Danger Zone-vibbar i trailern hehe