Sweclockers tipsar om gamingdatorer i tre prisnivåer

Robot
Sweclockers tipsar om gamingdatorer i tre prisnivåer

Från budget till maxare – bra läsning om du ska köpa dator.

#ramverket, #sweclockers

Medlem

18k för ett 80-klass kort från nvidia?
hooooorry sheeeeeet

Exterminatus på marknaden tack

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

850W i en dator för nästan 40k? Lol

Medlem
Skrivet av noreason:

Är ju bra anpassat för vad som sitter i datorn, den drar långt ifrån 850w.
Däremot borde de kört mer lagring. Samtidigt är det ju bara en vägledning man kan anpassa efter sina egna behov.

Medlem
Skrivet av noreason:

Skrivet av Lilagröt:

Är ju bra anpassat för vad som sitter i datorn, den drar långt ifrån 850w.
Däremot borde de kört mer lagring. Samtidigt är det ju bara en vägledning man kan anpassa efter sina egna behov.

Oftast så brukar högst effektivitet uppnås någonstans runt ~50% last, så 850W känns ändå inte orimligt även när komponenterna drar 400-500W som mest. Samtidigt är effektiviteten ofta förhållandevis kass vid <10% last, så det gäller att balansera. ^^

Att de däremot "bara" valt ett 80+ (eller Cybenetics, same-ish) Gold när budgeten är norr om 35 papp är klart tveksamt. När datorn börjar dra ett antal hundra watt så är några procents högre effektivitet definitivt inget att fnysa åt, både när det kommer till extra värmeutveckling och elräkning. Corsair nämner nivåerna och effektivitetskurvorna som krävs för att uppnå kraven här.

Sen skulle jag personligen absolut inte valt ett Corsair-PSU (eller RAM eller SSD), men inte minst ASUS och Corsair är märken både våra svenska ÅF (och många användare) har någon förkärlek för av någon märklig anledning (och det var i alla fall inte RMA-statistik sist jag kollade).

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Oftast så brukar högst effektivitet uppnås någonstans runt ~50% last, så 850W känns ändå inte orimligt även när komponenterna drar 400-500W som mest. Samtidigt är effektiviteten ofta förhållandevis kass vid <10% last, så det gäller att balansera. ^^

Att de däremot "bara" valt ett 80+ (eller Cybenetics, same-ish) Gold när budgeten är norr om 35 papp är klart tveksamt. När datorn börjar dra ett antal hundra watt så är några procents högre effektivitet definitivt inget att fnysa åt, både när det kommer till extra värmeutveckling och elräkning. Corsair nämner nivåerna och effektivitetskurvorna som krävs för att uppnå kraven här.

Sen skulle jag personligen absolut inte valt ett Corsair-PSU (eller RAM eller SSD), men inte minst ASUS och Corsair är märken både våra svenska ÅF (och många användare) har någon förkärlek för av någon märklig anledning (och det var i alla fall inte RMA-statistik sist jag kollade).

Kan inte annat än instämma.

ASUS har tappat sin prestige genom att sumpa sin kvalité och dålig RMA.

ASROCK har glidit upp som en contender när det gäller att min-maxa varenda krona i min bok.

signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

Kan inte annat än instämma.

ASUS har tappat sin prestige genom att sumpa sin kvalité och dålig RMA.

ASROCK har glidit upp som en contender när det gäller att min-maxa varenda krona i min bok.

Armory Crate, tveksamma UEFI-inställningar per default (men ett bra gränssnitt dock, får väl sägas), taffligt hanterade garantiärenden... och så tar de rätt hyfsat pris för sina produkter också. Bra kort "förr", men även då känns det som att de var lite väl överhypade ibland.

Jag brukar själv göra Gigabyte/Aorus på moderkort (då jag brukar gilla deras featuresets mer än konkurrenternas), men inte grafikkort (där jag haft negativa erfarenheter). Tvärtom vad gäller MSI. ASRock har jag prövat för lite för att uttala mig särskilt mycket om, men de har haft en hel del intressanta produkter genom åren. Ser ut att vara rätt bra valuta för pengarna nowadays i alla fall.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Nu hoppas jag att någon admin från Sweclockers ser detta...
Men jag har glömt lösenordet och kan inte logga in, har försökt kontakta SweC via "kontakt" men får inget svar.
Får inget mail när jag skickar för glömt lösenord så jag kan inte nå mitt konto överhuvudtaget... Hjälp?

Redaktör
Skrivet av totte1015:

Nu hoppas jag att någon admin från Sweclockers ser detta...
Men jag har glömt lösenordet och kan inte logga in, har försökt kontakta SweC via "kontakt" men får inget svar.
Får inget mail när jag skickar för glömt lösenord så jag kan inte nå mitt konto överhuvudtaget... Hjälp?

De brukar svara såvitt jag vet - kanske föll mellan någons stolar? Kontakta dem igen (om du inte gjort det flera gånger redan). Eller återställ lösenordet. PM:a mig om det inte funkar så hittar jag nån att peta på.

signatur
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Armory Crate, tveksamma UEFI-inställningar per default (men ett bra gränssnitt dock, får väl sägas), taffligt hanterade garantiärenden... och så tar de rätt hyfsat pris för sina produkter också. Bra kort "förr", men även då känns det som att de var lite väl överhypade ibland.

Jag brukar själv göra Gigabyte/Aorus på moderkort (då jag brukar gilla deras featuresets mer än konkurrenternas), men inte grafikkort (där jag haft negativa erfarenheter). Tvärtom vad gäller MSI. ASRock har jag prövat för lite för att uttala mig särskilt mycket om, men de har haft en hel del intressanta produkter genom åren. Ser ut att vara rätt bra valuta för pengarna nowadays i alla fall.

Ah hade nästan glömt hur kass Armory Crate är och deras egna ASUS AI-SUITE!

UEFI-grejerna var också lite vanskliga när jag installerade min 5800X3D som absolut inte gillade de lite smått "gömda" OC-inställningarna.

Tur man läste på och ställde in allting till manual så den inte brände CPU:n

Ja såna där grejer ogillar jag.

Det är en fördel med ASROCK, deras BIOS är ganska så barebones vilket betyder att de följer Standarder och specifikationer till punkt och pricka för det mesta.

signatur

P.L.U.R

1
Skriv svar