Förstärk Wifi hemma?

Medlem
Förstärk Wifi hemma?

Jag skulle behöva något för att förlänga signalen på mitt WiFi. I vardagsrummet så kan jag ladda ner i runt 100 mbs på min Rog Ally X, men i sovrummet ligger den och fiser på 1-5mbs, det är så gott som omöjligt att spela någon form av onlinespel om man ska ha någon chans. Sovrummet är typ 10 meter fågelvägen, men det är runt hela huset så det är 2 tegelväggar mellan.

Finns det något sätt att få upp hastigheten?

Skrivet av Siegfried:

Jag skulle behöva något för att förlänga signalen på mitt WiFi. I vardagsrummet så kan jag ladda ner i runt 100 mbs på min Rog Ally X, men i sovrummet ligger den och fiser på 1-5mbs, det är så gott som omöjligt att spela någon form av onlinespel om man ska ha någon chans. Sovrummet är typ 10 meter fågelvägen, men det är runt hela huset så det är 2 tegelväggar mellan.

Enklast om Du drar en kabel till en Acesspunkt som placeras där du har svag motagning.

Medlem

Kan du inte dra en sladd bara?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kan du inte dra en sladd bara?

Rog Ally och Steam deck har inget uttag för sladd. Behöver även typ 30 meter lång kabel då.

Medlem

Det finns allehanda Wi-Fi-förstärkare/extenders, och hur bra resultatet blir är också mycket beroende på ditt boendes planlösning och väggmaterial etc.

Jag har testat en drös olika, och i min erfarenhet så har tyvärr inget varit i närheten av ett bra mesh-nätverk. Så det var där jag landade, i mina fall har det varit det enda riktig bra alternativet. Men your mileage may vary. Men jag rekommenderar ändå starkt en mesh-setup före extenders, i regel bättre och smidigare på många vis.

Kolla om routern du har har stöd för det, då kan du bara köpa en till router eller en nod (eller fler om du vill beroende på hur stort du bor).

Testpilot

Som ovan skriver så är nog ett meshnätverk rätt väg att gå.

Extremt förenklad animering av extenders vs mesh:

Sedan vilken typ av mesh som är bäst är en helt annan fråga, och där är det bara undersöka själv och prova. Jag har inget förslag för har inte erfarenhet av att sätta upp meshnätverk själv, däremot ska jag förmodligen göra det hos mina föräldrar efter sommaren.

Medlem

Slå hål i tegelväggarna

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Köp en kraftfullare router.

Geeks Gaming
Skrivet av Kazutoyo:

Köp en kraftfullare router.

Menar du kraftfullare wifi? Regleras inte detta av eu, dvs de flesta moderna routrar kör på ”max” redan så det borde inte göra någon skillnad tyvärr

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Menar du kraftfullare wifi? Regleras inte detta av eu, dvs de flesta moderna routrar kör på ”max” redan så det borde inte göra någon skillnad tyvärr

Självklart kan det ändå vara stor skillnad mellan routrar och hur bra faktisk prestanda man ändå får.

Bättre antenner/fler antal antenner, vad för Wi-Fi-standarder och hastigheter som stöds, typ av beamforming, nivå av MU-MIMO, hur snabb processor och hur mycket RAM routern har osv. Signalhantering och hårdvara kan påverka mycket, beroende på yttre faktorer och förutsättningarna. Annars hade det väl bara varit för alla att köpa den billigaste pruttroutern om inte hårdvara också hade spelat roll.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Det finns allehanda Wi-Fi-förstärkare/extenders, och hur bra resultatet blir är också mycket beroende på ditt boendes planlösning och väggmaterial etc.

Jag har testat en drös olika, och i min erfarenhet så har tyvärr inget varit i närheten av ett bra mesh-nätverk. Så det var där jag landade, i mina fall har det varit det enda riktig bra alternativet. Men your mileage may vary. Men jag rekommenderar ändå starkt en mesh-setup före extenders, i regel bättre och smidigare på många vis.

Kolla om routern du har har stöd för det, då kan du bara köpa en till router eller en nod (eller fler om du vill beroende på hur stort du bor).

Väldigt förenklad ritning på huset

Medlem

Är mesh ett eget fristående system eller måste man ha en router också?

Medlem

Router - sladd lite snyggt fram till väggen mitt emot sovrummet > hål > sladd genom hålet > en till router > rog ally

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

1
Skriv svar