Tema tangentbord

Vem vill köpa Xbox idag?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av AELDSTAR:

Hur menar du, bara så att vi är överens? Pratar du i termer av antalet ojusterade krediter/pengar i vinst ?
Eller pratar du i termer av antalet ppp (purchasing power parity) justerade krediter/pengar i vinst?

Det är alltså intressant för ett bolags ägare att veta hur mycket "potatis" ägarna de facto får för de utdelade pengarna. Eftersom krediter/pengar tappar i värde i takt med att krediterna/pengarna blir fler i ett monetärt system, när resursbasen "potatis" fortfarande i samma fysikaliska system är nära nog densamma eller rentav avtagande enligt termodynamikens lagar.

Sonys börsvärdesutveckling över tid om den justeras efter inflation och köpkraft (ppp) har haft en allt annat än ljus utveckling, något jag förövrigt lyft i en annan tråd på det här forumet.

Du är på fel forum om du vill föra den här sortens diskussion. Jag utgår endast från vad Sony själva har rapporterat, har du synpunkter på deras finansiella status eller hur de rapporterar finns det säkert andra forum för detta.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Skriver domstolar och skatteverket att kriminella driver försäljningen av PS5? Länka gärna det

Vet du hur svenskt rättväsende och olika myndigheter fungerar och vad de administrerar och behandlar? Jag har exempelvis nämnt empiri (händelser, fall, observationer, data, ur den intersubjektiva värld var och en föddes till).
Vidare förslår jag att du söker lite information själv.
Du verkar vara en tiklräckligt bright person, kanske lär du dig något om samhället du sannolikt lever i.

Skrivet av KaptenKanel:

Självklart spelar det in. Hade det kommit en ny xbox så hade siffrorna ökat. Ingen påstår att ps5 eller switch inte säljer bättre men xbox har fortfarande trogna spelare kvar som hade uppgraderat.

Microsoft har väl mer eller mindre bekräftat en ny konsol Xbox? Och plattformen Xbox kommer de troligtvis inte ge upp, då den de facto tycks vara lönsam och växande.

Skrivet av DieZe:

Det handlar ju inte om att hålla med eller förstå, varför måste politik och annat tråkigt vardagssnack ta sig in i en tråd likt denna? Varför börja prata om organiserad brottslighet och hur ps5:or används som belöning/för att locka in unga i gängen? Det är det som är problemet med "gamers" och folk i allmänhet idag, allt ska vara politik, åsikter hit och dit osv. Varför kan inte exempelvis ett spelforum få vara ett spelforum? Jag besöker inte FZ:a för att jag vill höra folk snacka gäng rekrytering och politik iaf.

Tänk om var och en inte hade tankar, tyckande och smak samt åsikter om livet de lever i en interrelationell tillvaro? Vad homogen och intetsägande tråkig världen skulle vara.

Agens, tankar, tyckande, rationella positioner, åsikter är per definition politik och en del av att vara människa med tankar, känslor, en historia och en berättelse.

Att förbjuda människor att kommunicera om tillvaron runt spel, spelmaskiner, omvärlden och hur den påverkar spelkulturen är en position, det är inte min position.

Att en människa vill njuta av spel och tillvaron är inte jag emot, heller inte att en människa använder spel som tillflykt från en besvärande vardag.

Vardagen och förutsättningarna i vardagen är dock förutsättningen för att kunna spela och ha en spelkultur och det är viktigt att komma ihåg.

Om du besväras av att jag ger dig sakligt svar som efterlever reglerna forumet satt upp, så har du en enkel lösning, kommentera inte mina inlägg om de besvärar dina politiska/åsiktsbetingade/tyckanden/ rationella positioner. Du är såklart fri att kommentera likväl som någon annan.

Jag skulle dock akta mig för att inskränka andra människors rätt till att yttra sig om tillvaron de människorna är en del av, eftersom jag är stolt över den långtgående yttrandefriheten vi har i den fullvärdiga demokratin Sverige. (Jag håller såklart inte med om allt "Obvie!" (obvious).

Skrivet av ecHo!:

Tycker hela diskussionen borde avslutats här Köpte ett series x för ~5000kr. Kommer inte ihåg exakt pris, men innan alla höjningar. Har ingen preferens direkt när det kommer till konsoler. Köper det jag tycker verkar bäst just den generationen. Köpet av series x blev pga gamepass som jag även kan använda till pc vilket inte ps hade. I prestanda så är det ju inte mycket som skiljer så allt handlar ju om vad man anser vara viktigt i sitt inköp. Jag hoppas konkurrensen fortsätter för våran skull. Se bara vad som händer när ett företag får ett tydligt övertag, jag tänker självklart på nvidia kontra amd.

Ja, företagsmonopol är sällan bra. Bill Gates fick ju sluta på Microsoft, för att amerikanska staten förklarade att Gates var en alltför bra krämare inom marknadsekonomin. Höjden av humor för övrigt.

Skrivet av scaryfoot:

7000:- är mycket pengar för många. Och det borde räcka att man köper EN så dyr konsol. Man ska inte behöva köpa två konsoler för över 14000:- för annars missar man nåt spel.
Så Ex Box kan försvinna. Om de lägger resurserna på spel istället så får de ändå en bit av kakan. De klarar sig. De behöver inte längre konkurrera. De fortsätter att dra in cash. Det är vad som är viktigast för dom.

Vad är det som säger att en konsol då inte kostar 14 000 kronor? Konkurrens är verkligen inte alltid bra, men har onekligen en funktion.

Skrivet av Siegfried:

Ratchet & Clank, Gran Turismo, Stellar blade, astrobot är bara några få spel som inte finns på Xbox, men PS5 får både doom, Forza och troligen både Gears och halo.

Call of duty släpptes till båda innan Microsoft ägde det, så det är ingen skillnad överhuvudtaget från innan, förutom att det ingår i Gamepass, ingen skillnad för Playstation.

Tack för att du bekräftar det jag skrev tidigare om att Call of Duty finns på båda plattformarna, det var inte helt enkelt att uttyda ur ett av dina föregående lite otydliga inlägg. Vet vi ens hur länge Call of Duty framgent finns på Playstation?

Ja, det finns onekligen spel på Playstation 5 som inte finns på andra format, de är extremt få och ett problem är att ett ännu större antal av de här få spelserierna inte ens har fått nya fortsättningar på Playstation 5 efter fem år på marknaden. Det pekar på att Sony har svårt att leverera spel, och det är en farhåga för spelarna som gillar dessa spelserier från Sony.

Tur då att Microsoft klarar av att leverera spel till Playstation 5, när Sony inte klarar av att leverera spel till sin egna maskin.

Xbox med sin stora spelportfölj står välrustat inför framtiden, det är positivt för oss spelare som inte begränsar vårt spelande till en föråldrad modell, maskin eller ett föråldrat tankegods. Jag hoppas att Sony tar bättre beslut i framtiden, eller att deras spelportfölj köps upp av bättre förvaltare av spelportföljen.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Vet du hur svenskt rättväsende och olika myndigheter fungerar och vad de administrerar och behandlar? Jag har exempelvis nämnt empiri (händelser, fall, observationer, data, ur den intersubjektiva värld var och en föddes till).
Vidare förslår jag att du söker lite information själv.
Du verkar vara en tiklräckligt bright person, kanske lär du dig något om samhället du sannolikt lever i.

Microsoft har väl mer eller mindre bekräftat en ny konsol Xbox? Och plattformen Xbox kommer de troligtvis inte ge upp, då den de facto tycks vara lönsam och växande.

Tänk om var och en inte hade tankar, tyckande och smak samt åsikter om livet de lever i en interrelationell tillvaro? Vad homogen och intetsägande tråkig världen skulle vara.

Agens, tankar, tyckande, rationella positioner, åsikter är per definition politik och en del av att vara människa med tankar, känslor, en historia och en berättelse.

Att förbjuda människor att kommunicera om tillvaron runt spel, spelmaskiner, omvärlden och hur den påverkar spelkulturen är en position, det är inte min position.

Att en människa vill njuta av spel och tillvaron är inte jag emot, heller inte att en människa använder spel som tillflykt från en besvärande vardag.

Vardagen och förutsättningarna i vardagen är dock förutsättningen för att kunna spela och ha en spelkultur och det är viktigt att komma ihåg.

Om du besväras av att jag ger dig sakligt svar som efterlever reglerna forumet satt upp, så har du en enkel lösning, kommentera inte mina inlägg om de besvärar dina politiska/åsiktsbetingade/tyckanden/ rationella positioner. Du är såklart fri att kommentera likväl som någon annan.

Jag skulle dock akta mig för att inskränka andra människors rätt till att yttra sig om tillvaron de människorna är en del av, eftersom jag är stolt över den långtgående yttrandefriheten vi har i den fullvärdiga demokratin Sverige. (Jag håller såklart inte med om allt "Obvie!" (obvious).

Ja, företagsmonopol är sällan bra. Bill Gates fick ju sluta på Microsoft, för att amerikanska staten förklarade att Gates var en alltför bra krämare inom marknadsekonomin. Höjden av humor för övrigt.

Vad är det som säger att en konsol då inte kostar 14 000 kronor? Konkurrens är verkligen inte alltid bra, men har onekligen en funktion.

Tack för att du bekräftar det jag skrev tidigare om att Call of Duty finns på båda plattformarna, det var inte helt enkelt att uttyda ur ett av dina föregående lite otydliga inlägg. Vet vi ens hur länge Call of Duty framgent finns på Playstation?

Ja, det finns onekligen spel på Playstation 5 som inte finns på andra format, de är extremt få och ett problem är att ett ännu större antal av de här få spelserierna inte ens har fått nya fortsättningar på Playstation 5 efter fem år på marknaden. Det pekar på att Sony har svårt att leverera spel, och det är en farhåga för spelarna som gillar dessa spelserier från Sony.

Tur då att Microsoft klarar av att leverera spel till Playstation 5, när Sony inte klarar av att leverera spel till sin egna maskin.

Xbox med sin stora spelportfölj står välrustat inför framtiden, det är positivt för oss spelare som inte begränsar vårt spelande till en föråldrad modell, maskin eller ett föråldrat tankegods. Jag hoppas att Sony tar bättre beslut i framtiden, eller att deras spelportfölj köps upp av bättre förvaltare av spelportföljen.

Om du påstår något ska du länka till din källa, det är så det fungerar, annars är det bara ordbajsande och killgissande.

Google är en stor plats, eftersom du sitter på denna "informationen" får du visa det med. Jag ska inte behöva leta upp något som du påstår. Så länge det inte finns någon länka är det bara konspirationsteorier.

Isåfall styrs allt dyrt av gängkriminella.

Hur mycket spel levererade Microsoft innan de köpte Activision? Väldigt lite, var är Gears? Halo? Infinite har knappt några spelare. De hade så lite spel att de köper upp de största utvecklarna som har spel på gång för att lösa problemet.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

"Vi inom rättsväsendet", men hänvisar sedan till YGL, som inte är tillämpbar här. Right. Trovärdigt.

Se ovan, att sprida desinformation och/eller konspirationsteorier på privata forum är inte en mänsklig rättighet skyddad av grundlagar. Hur högt man än skriker och gråter.

Och "inte bryter mot forumets regler, vilket han uppenbarligen inte gör" - nej, att börja svamla om hur PS5 används i kriminella sammanhang är ju *definitivt* on-topic. 🙄 (§ 2.3 i reglerna, vi kan åtminstone börja där.)

Du påstår att jag svamlar om hur PS5 används som en vara i kriminella sammanhang. Jag är verksam inom rättsväsendet där brottsmålsdomar, förundersökningar, beslagsregister, förhör etc. är tillgängliga. Här pratar vi om materiel som är tusent och åter tusentals sidor långa. Om jag anser det vara ett problem att barn rekryteras med PS5:or, kläder, parfymer och annat till brottslig verksamhet, så är svaret kategoriskt och definitivt ja. Det är vare sig missvisande eller rättvisande, det förhåller sig så. Många brottsdomar omfattas av offentlighetsprincipen för den intresserade.
Jag satt över tio dagar senast med en förhandling i oktober 2024 där spelmaskiner var inblandade i organiserad brottslighet, och det är en trist utveckling.

Är det Sonys fel att varan PS5 används som rekryteringsargument och belöning? Nej.

Nog sagt om det.

Skrivet av Ruffles:

Du är på fel forum om du vill föra den här sortens diskussion. Jag utgår endast från vad Sony själva har rapporterat, har du synpunkter på deras finansiella status eller hur de rapporterar finns det säkert andra forum för detta.

https://i.imgur.com/2X8DR9w.jpeg

Intressant bild. Tack! Jag läser att du skriver att FZ är fel forum att diskutera allt som rör spel och spelkultur. Jag ör inte överens med dig om det Ruffles, och du skriver ofta tankvärda kommentarer. Du har varit med sedan Loading tiden och ännu längre tillbaka, och jag måste skriva att jag blir något förvånad över ditt utspel.

Att du utgår från vad Sony själva rapporterat är helt okej. Företag vill ofta framställa sig i det allra bästa av dager. Att jag ställer en enkel fråga när du hävdar att det går bra för Sony och bättre än kanske någonsin, är väl ändå inte orimligt?

Om du inte vet, och det är okej att inte veta, så går det väl att yttra något i stil med att "Jag vet inte om vinsten är köpkrafts- eller inflationsjusterad". En människa är inte absolut.

Skrivet av Siegfried:

Om du påstår något ska du länka till din källa, det är så det fungerar, annars är det bara ordbajsande och killgissande.

Google är en stor plats, eftersom du sitter på denna "informationen" får du visa det med. Jag ska inte behöva leta upp något som du påstår. Så länge det inte finns någon länka är det bara konspirationsteorier.

Isåfall styrs allt dyrt av gängkriminella.

Hur mycket spel levererade Microsoft innan de köpte Activision? Väldigt lite, var är Gears? Halo? Infinite har knappt några spelare. De hade så lite spel att de köper upp de största utvecklarna som har spel på gång för att lösa problemet.

Brottsdomar är många gånger offentliga uppgifter, det betyder inte att de går att länka till eller att de finns på Google.

Världen är en ännu större plats än Google.

För dig obekräftade uppgifter är inte samma sak som konspirationsteorier. För övrigt finns troligt ingen konspiration i att organiserad brottslingar belönar lägre personer i brottshierarkin med morötter ömsom piska. I vår diskussion PS5:or till minderåriga barn.

Jag förstår att det är upprörande. Det finns dock ingen rationell grund för mig att hitta på en sådan företeelse, medveten om att jag kommer bli ansatt för att jag skriver det. Jag har liksom personligen inget att vinna på att brottslighet är ett samhällsproblem som griper tag om våra spelande barn.

Jag avslutar med att säga att många brottsmålsdomar är offentliga handlingar.

Att Microsoft agerar och investerar utifrån att utvecklingstiden för vissa spelprojekt blivit längre är en stadig signal om att Xbox som plattform är långt ifrån att upphöra finnas. Tänk om Sony kunde göra samma sak, när Playstation 5 säljer oerhört bra.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Du påstår att jag svamlar om hur PS5 används som en vara i kriminella sammanhang. Jag är verksam inom rättsväsendet där brottsmålsdomar, förundersökningar, beslagsregister, förhör etc. är tillgängliga. Här pratar vi om materiel som är tusent och åter tusentals sidor långa. Om jag anser det vara ett problem att barn rekryteras med PS5:or, kläder, parfymer och annat till brottslig verksamhet, så är svaret kategoriskt och definitivt ja. Det är vare sig missvisande eller rättvisande, det förhåller sig så. Många brottsdomar omfattas av offentlighetsprincipen för den intresserade.
Jag satt över tio dagar senast med en förhandling i oktober 2024 där spelmaskiner var inblandade i organiserad brottslighet, och det är en trist utveckling.

Är det Sonys fel att varan PS5 används som rekryteringsargument och belöning? Nej.

Nog sagt om det.

Intressant bild. Tack! Jag läser att du skriver att FZ är fel forum att diskutera allt som rör spel och spelkultur. Jag ör inte överens med dig om det Ruffles, och du skriver ofta tankvärda kommentarer. Du har varit med sedan Loading tiden och ännu längre tillbaka, och jag måste skriva att jag blir något förvånad över ditt utspel.

Att du utgår från vad Sony själva rapporterat är helt okej. Företag vill ofta framställa sig i det allra bästa av dager. Att jag ställer en enkel fråga när du hävdar att det går bra för Sony och bättre än kanske någonsin, är väl ändå inte orimligt?

Om du inte vet, och det är okej att inte veta, så går det väl att yttra något i stil med att "Jag vet inte om vinsten är köpkrafts- eller inflationsjusterad". En människa är inte absolut.

Det är inte Sonys fel att PS5 används av kriminella som belöning, varför svamlar du om det överhuvudtaget? Ska de sänka priset eller göra konsolen oattraktiv? Är det inte PS5 så är det en hugobossklocka. Det har ingenting med något att göra. Vad är det ens du vill komma med det påståendet? Att PS5 säljer bra pga kriminella? Och att Xbox inte säljer bra pga att kriminella inte använder den som belöning?

Sverige har alltid varit ett Playstation land.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Halo har ju ändå släppts till denna generation. men vart är the last of us? part 1 och 2 släpptes ändå till förrförra och förra generationen.
hur många spelare har concord?

Det är fascinerande att du blivit så sårad av microsoft att du måste hålla på som du gör

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Bevisbördan (mer utförligt här) ligger på dig som hävdar något, det borde du veta om du är "aktiv inom rättsväsendet". (Förlåt, "vi inom rättsstaten". 😅) Du började dra in på PS5-spåret och började nämna kriminalitet - ingen annan. Då är det enbart dig bevisbördan ligger på, och inte den som hävdar att det du kläcker ur dig är skitsnack.

Med tanke på vad du skriver, hur du uttrycker dig och den totala avsaknaden av källor (förutom en enda totalt irrelevant sådan för det här sammanhanget), feltolkning av YGL, samt formuleringar som att "Jag vet vad jag pratar om här" medan andra "inte har en aning om hur saker och ting går till" och "...inte orkat tänka tillräckligt långt i analysen" skulle jag inte säga att du bygger särskilt mycket trovärdighet.

Du vore inte den första superduperhäftiga marinkårsspecialstyrkegeneralen (eller likvärdig otroligt äkta IRL-titel - observera gärna sarkasmen) online om man säger så. Sannolikt inte den sista heller. Bara Polismyndigheten har över 38 500 anställda, Kriminalvården över 20 000, Åklagarmyndigheten ~2200, domstolarna över 7400 (plus cirka 8500 nämndemän) så att "vara en del av rättsstaten" är inte särskilt unikt eller "värdefullt" i sig självt.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Issue:

Halo har ju ändå släppts till denna generation. men vart är the last of us? part 1 och 2 släpptes ändå till förra generationen.
hur många spelare har concord?

Halo gick från 100000 i Halo reach till 3000 spelare på Infinite, det är katastrof. Concord är en ny serie och fick inte ens en chans.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Halo gick från 100000 i Halo reach till 3000 spelare på Infinite, det är katastrof. Concord är en ny serie och fick inte ens en chans.

men vart är the last of us då? du som gillar att klanka så mycket på xbox.

och det är en större katastrof att ett spel tappar antalet spelare mellan ett spel som släpptes 2010 och ett som släpptes 2021 än att lägga ner ett spel helt efter några veckor efter att kostat skjortan att utveckla?

signatur

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det är inte Sonys fel att PS5 används av kriminella som belöning, varför svamlar du om det överhuvudtaget? Ska de sänka priset eller göra konsolen oattraktiv? Är det inte PS5 så är det en hugobossklocka. Det har ingenting med något att göra. Vad är det ens du vill komma med det påståendet? Att PS5 säljer bra pga kriminella? Och att Xbox inte säljer bra pga att kriminella inte använder den som belöning?

Exakt. Jag förstår inte och vet inte vad detta har för relevans med saken vi diskuterar. Nästan som om man skulle kunna tro utifrån vad användaren skriver, att majoriteten av försäljningen av PS5:or i Sverige sker via/inom kriminella nätverk. Snacka om att hoppa in i ett märkligt sidospår som ingen tog upp eller undrade över haha.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Bevisbördan ligger på dig, det borde du veta om du är "aktiv inom rättsväsendet". (Förlåt, "vi inom rättsstaten". 😅) Du började dra in på PS5-spåret och började nämna kriminalitet - ingen annan. Då är det bara dig bevisbördan ligger på, och inte den som hävdar att det du kläcker ur dig är skitsnack.

Med tanke på vad du skriver, hur du uttrycker dig och den totala avsaknaden av källor (förutom en enda totalt irrelevant sådan för det här sammanhanget), feltolkning av YGL, samt formuleringar som att "Jag vet vad jag pratar om här" medan andra "inte har en aning om hur saker och ting går till" och "...inte orkat tänka tillräckligt långt i analysen" skulle jag inte säga att du bygger särskilt mycket trovärdighet.

Du vore inte den första superduperhäftiga marinkårsspecialstyrkegeneralen (eller likvärdig otroligt äkta IRL-titel - observera gärna sarkasmen) online om man säger så. Sannolikt inte den sista heller.

Det hade varit häftigt att vara en "superduperhäftigamarinkårsspecialstyrkegeneralen"
😅😢🥲

Jag är enbart en person som vill mitt land och människorna som bor här och respekterar samhällskontraktet väl.

Då hoppas jag slippa se dem i min vardags sammanhang där jag ska bedöma evidensen.
Bättre om barn spelar Astrobot (spelet har för övrigt ingen svårighetsgrad what so ever) och gör andra mindre samhällsomstörtande verksamhet än att spränga sönder fasader och ha ihjäl varandra och varandras familjmedlemmar, släkt och vänner. Att inte diskutera och medvetandegöra människor om problem, kommer inte lösa problemen.

"Speech has allowed the communication of ideas
Enabling human beings to work together to build the impossible
Mankind's greatest achievements have come about by talking
Our greatest hopes could become reality in the future
With the technology at our disposal, the possibilities are unbounded
All we need to do is make sure we keep talking"

- Stephen Hawking

Förövrigt hoppas jag Hawking refererade till 1000G och Gamerscore ...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av AELDSTAR:

Det är ju inte vad jag skriver. FZ är dock inte ett forum för djupare ekonomiska diskussioner, få här har intresse av att diskutera huruvida en vinst är köpkrafts- eller inflationsjusterad. Vi för en lättare diskussion om spel här. Vill du djupdyka i Sonys räkenskaper står det dig givetvis fritt, men du kanske inte får jättestor respons just här.
[/quote]

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Att inte diskutera och medvetandegöra människor om problem, kommer inte lösa problemen.

När ett av de stora samhällsproblemen i dag är desinformation och brist på källkritik (källa: 1, 2, 3) så är spridandet av information utan väl underbyggda och verifierade källor snarare än orsak till, än en lösning på, problem.

signatur

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Nej, Sverige har inte alltid varit ett Playstation land. PC har däremot varit populärt sedan 90-talet.

Skrivet av Ruffles:

Det är ju inte vad jag skriver. FZ är dock inte ett forum för djupare ekonomiska diskussioner, få här har intresse av att diskutera huruvida en vinst är köpkrafts- eller inflationsjusterad. Vi för en lättare diskussion om spel här. Vill du djupdyka i Sonys räkenskaper står det dig givetvis fritt, men du kanske inte får jättestor respons just här.
[/quote]

Du hävdar i din tes att Sony indirekt går bra genom att göra vinst och hänvisa till antalet sålda enheter.

Min poäng är för att föra en lättare diskussion om spel att Sony inte går som tåget.
Edit:
Om Sony inte gör något är SIE och Playstation inom en snar framtid lika passé som Sega.

Bilden du hänvisar till styrker att Sony inte går som tåget. Och det stämmer överens med aktie och börsvärde. Sony är i dagsläget small time och just nu pekar inget i en annan riktning.

Skrivet av PeTTs0n:

När ett av de stora samhällsproblemen i dag är desinformation och brist på källkritik (källa: 1, 2, 3) så är spridandet av information utan väl underbyggda och verifierade källor snarare än orsak till, än en lösning på, problem.

Källkritik är oerhört viktigt där är vi överens. Tur då att PeTTs0n har fått källor skickade till sig.
Nu är det upp till dig att läsa om du orkar överstiga hindren. Svara gärna mer seriöst i ett PM om du svarar igen.

Vidare är organiserad brottslighet och dess rekrytering av barn och unga ett ännu större problem ön det du anför, kanske ett av våra allra största sett till materiella, sociala som rättsstatliga värden.

Det är bättre att vara en del av rättsstaten som skyddar Sveriges människor än att vara en del av organiserad och olaglig verksamhet inte sant?

Sedan är det tur att Microsoft, Nintendo och Sony erbjuder familjefunktioner, så att vi kan begränsa kriminellas tillgång till våra barn genom sociala gamingplattformar, jag skulle inte vilja ha mina barn spelandes på Xbox, Playstation, Switch etc. Med rovgiriga toxiska människor som har dunkla syften, inte innan barnen förstår källkritik och visar på att ha tillräckligt god omdömesförmåga.

Hypotes:
Står Xbox-spel för störst omsättning av ett enskilt spel på Playstation 5 år 2025 likt de gjorde 2024?

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Nej, Sverige har inte alltid varit ett Playstation land. PC har däremot varit populärt sedan 90-talet.

Nu pratar vi om konsoler. PC är många tillverkare och används mer än till spel.

Playstation har alltid sålt bättre än Xbox i Sverige.

Playstation har också varit populärt sedan 90 talet

Medlem

Jag tycker alla såna här inlägg om hur illa Microsoft sköter sig är så onyanserade. Det är inte fakta som presenteras när inlägg beskriver Xbox som någon katastrof som faller fritt. Vissa av oss äger inte tre konsoler och väger fördelar mot nackdelar.

Jag spelar bara på Xbox och Switch. Jag har inte rört en Playstation sedan PS2. Det är inte ett dramatiskt beslut, jag har bara föredragit Xbox eftersom de två första konsolerna var så bra. Men God Of War, The Last Of Us, Spider Man eller Uncharted betyder ingenting för mig. Det är liksom inte relevant om jag har ”missat” något eller inte. Jag har helt enkelt valt att lägga ner min tid och mina pengar på Xbox. Jag är nöjd med Series X. Jag tycker att lanseringen av Xbox One var en jävla katastrof men har valt att köra Xbox ändå.

Jag spelar ganska mycket och för mig finns det ingen anledning att börja spela Playstation så länge Xbox finns. Det vore inte ekonomiskt i alla fall. Min verklighet är Xbox, jag sitter inte och biter på naglarna inför framtiden och jag köper även nästa Xbox.

Det som händer, det händer.

Medlem
Skrivet av Issue:

men vart är the last of us då? du som gillar att klanka så mycket på xbox.

och det är en större katastrof att ett spel tappar antalet spelare mellan ett spel som släpptes 2010 och ett som släpptes 2021 än att lägga ner ett spel helt efter några veckor efter att kostat skjortan att utveckla?

Last of us har fått både en remake och en remaster, factions var under utveckling men lades ner. Istället har vi fått 2 god of War, Ratchet, Gran Turismo, Astrobot, stellar Blade, Spider man 2, Demon souls, båda Final Fantasy 7 spelen, final Fantasy 16, Horizon, Silent hill 2, Returnal, Ghost of tushima.

Många finns på PC, men vill man spela dessa på konsol är det bara till Playstation.

Fable har vi inte fått på hur länge som helst.

Jag vet att Sony lagt ner massor av spel för många miljarder när de kunde ha utvecklat ett svinsnyggt killzone istället

Medlem

så du jämställer att ps5 fått remakes å remasters med att fått nya spel. bra för dig
ha det så kul med att fortsätta hata på xbox, förhoppningvis läker dina sår med tiden.

signatur

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Källkritik är oerhört viktigt där är vi överens. Tur då att PeTTs0n har fått källor skickade till sig.
Nu är det upp till dig att läsa om du orkar överstiga hindren. Svara gärna mer seriöst i ett PM om du svarar igen.

Vidare är organiserad brottslighet och dess rekrytering av barn och unga ett ännu större problem ön det du anför, kanske ett av våra allra största sett till materiella, sociala som rättsstatliga värden.

Det är bättre att vara en del av rättsstaten som skyddar Sveriges människor än att vara en del av organiserad och olaglig verksamhet inte sant?

Du länkade en enskild (så inte "källor" i plural) tingsrättsdom som inte i närheten av påvisar det du på flera ställen hävdar. Så antingen förstår du inte begreppet bevisbörda eller så klarar du inte av att uppfylla det. Då känner jag inte att det är någon idé att föra en vidare diskussion, varken här (där det är galet off-topic) eller i PM (då du inte verkar förstå varför en enskild tingsrättsdom inte i sig bevisar ett samhällsproblem).

Att du tror och tycker saker får du göra bäst du vill. Att du förenklar sammanhanget till att man antingen är "del av rättsstaten" kontra "del av organiserad och olaglig verksamhet" är bara skrattretande.

Återigen, jag ser inte att du bygger något som helst förtroende. Varken för dig själv, det du hävdar eller den rättsstat du säger dig vara en del av. Det finns många andra i det stora antal anställda (som jag hänvisade till tidigare) som gör det bra mycket bättre. Jag rekommenderar att du överlåter det till någon mer lämpad.

För att förenkla det så mycket som möjligt för dig och ge dig bästa möjligheten att förstå (om du inte gjorde det efter att ha läst de länkade källorna som förklarar konceptet med källkritik, som du ironiskt nog säger att du tycker är viktigt):
Du behöver komma med bevis som sakligt och tydligt styrker det/de samhällsproblem du nämner, alltså att det finns en påvisad kausalitet där referentgranskad(e) studie/studier finns. Inte något enskild dom eller något yttrande där du själv behöver tolka och tycka för att någon mer övergripande poäng (så som ett brett samhällsproblem) ska vara möjlig att skönja. Det enda du gör då är exemplifierar problemet med bristande källkritik.

signatur

Ero
Medlem

Orkar inte kolla upp arkitektur osv. Men dom kan ju öppna upp för att kunna installera Steam, vore ju tacksamt. Om det nu skulle gå.

Jag gillar min Series X.

signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Nu pratar vi om konsoler. PC är många tillverkare och används mer än till spel.

Playstation har alltid sålt bättre än Xbox i Sverige.

Playstation har också varit populärt sedan 90 talet

Nej, du vill avgränsa dig till konsoler för att det passar din agenda. Argumentationen är dock öia vattentät som ett durkslag.
Temat är Xbox, Xbox finns på PC och Microsoft har funnits på länge länge.

PC har alltid sålt bättre än Playstation.

Xbox hade dock fler unika användare till sina egna Xbox-spel än vad Sony hade till sitt nya Astrobot 2024. Trots att Playstation 5 sålts i så många fler exemplar.

En anledning kan vara att spelare får mer för pengarna på Xbox än på Playstation.

Om Sony kanske anpassar modellen och faktiskt börjar leverera lite nya spel, i stället för att merparten är Remakes & Remasters, så får de kanske också fler unika användare för vart och ett av sina spel.

Skrivet av Augustus:

Jag tycker alla såna här inlägg om hur illa Microsoft sköter sig är så onyanserade. Det är inte fakta som presenteras när inlägg beskriver Xbox som någon katastrof som faller fritt. Vissa av oss äger inte tre konsoler och väger fördelar mot nackdelar.

Jag spelar bara på Xbox och Switch. Jag har inte rört en Playstation sedan PS2. Det är inte ett dramatiskt beslut, jag har bara föredragit Xbox eftersom de två första konsolerna var så bra. Men God Of War, The Last Of Us, Spider Man eller Uncharted betyder ingenting för mig. Det är liksom inte relevant om jag har ”missat” något eller inte. Jag har helt enkelt valt att lägga ner min tid och mina pengar på Xbox. Jag är nöjd med Series X. Jag tycker att lanseringen av Xbox One var en jävla katastrof men har valt att köra Xbox ändå.

Jag spelar ganska mycket och för mig finns det ingen anledning att börja spela Playstation så länge Xbox finns. Det vore inte ekonomiskt i alla fall. Min verklighet är Xbox, jag sitter inte och biter på naglarna inför framtiden och jag köper även nästa Xbox.

Det som händer, det händer.

Xbox och Series XS erbjuder i dag mer prisvärt material, har fler spel i pipelinen och ett företag som förstår framtidens marknad än vad den föredetta konkurrenten har och har kommit till insikt om.
Lägg till att de har bättre onlinelösningar, bättre och säkrare operativsystem, möjligheten att en kan växla sömlöst mellan att spela Xbox på Series XS eller PC och att Microsoft etablerar samarbeten med skärmtillverkare likt Samsung och LG. Co-op och couchmultiplayer funkar bättre på Xbox och likaså möjligheten att använda flera enheter på samma nätverk utan störningar.

Skrivet av Siegfried:

Last of us har fått både en remake och en remaster, factions var under utveckling men lades ner. Istället har vi fått 2 god of War, Ratchet, Gran Turismo, Astrobot, stellar Blade, Spider man 2, Demon souls, båda Final Fantasy 7 spelen, final Fantasy 16, Horizon, Silent hill 2, Returnal, Ghost of tushima.

Många finns på PC, men vill man spela dessa på konsol är det bara till Playstation.

Fable har vi inte fått på hur länge som helst.

Jag vet att Sony lagt ner massor av spel för många miljarder när de kunde ha utvecklat ett svinsnyggt killzone istället

Majoriteten av spelen du nämner till Playstation 5 är spel jag redan spelat igenom för länge sedan på äldre generationers hårdvara.

Det duger liksom inte för mig att köpa en Playstation för dyrare pengar än en Xbox för att spela igenom Final Fantasy 7 version 51, eller någon annan remaster eller remake,
när jag i stället kan få nya spel för 185 kronor i månaden, spel likt:

2025
Eternal Strands,
Citizen Sleeper 2: Starward Vector
Avowed,
Atomfall
South of Midnight,
Claire Obscure: Expedition 33,
Doom the Dark Ages,

2024
Indiana Jones and the Great Circle
Stalker 2: Heart of Chernobyl
Nine Sols
MechWarrior 5 Clans
Creatures of Ava
Call of Duty: Black Ops 6
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess
Dungeons of Hinterberg
Flintlock: The Siege of Dawn
Neon White
Tchia
Still Wakes the Deep
Hauntii
Senua's Saga: Hellblade II
Harold Halibut

2023
Dead Island II
Lies of P
Starfield
Cocoon
Atomic Heart
Bramble
Diablo IV
Jusant
Maquette
Planet of Lana
Rollerdrome
The Lamplighters League
Wo Long: Fallen Dynasty

Spel som för 185 kronor/månad

Tillsamans med flera hundra andra titlar som familjen kan och kunnat välja bland att spela.

Jag vill inte främst erbjudas köpa gammal mjölk i bästa fall ny förpackning.

Jag slipper gammal skåpmat till Playstation 5 genom Xbox och Game Pass. Om andra vill betala mer pengar för samma spel till Playstation 5 eller spela remakes och remasters för bya pengar, I don't mind. Jag väntar på att Sony faktiskt släpper något nytt och relevant till Playstation 5.
Sony är inte med i matchen, men än så länge säljer varumärket.

Vilken rationell spelare eller förälder vill köpa samma spel att spela på likvärdig prestanda för två till fyra gånger så mycket pengar om vi enbart beaktar det enskilda spelet och då är jag snäll i min analys? Jag och andra ekonomiskt rationella spelare eller föräldrar lägger hellre de pengarna på en extra resa, mat, aktiviteter, sparande, investeringar eller på andra upplevelser med familjen, för att det är rationellt.

Sony kommer inte att tacka mig för att jag betalar mer för samma grej på en Playstation än vad jag gör till en Xbox, och om så vore så vore det tacket värt zero i min värld. Sony har visat på och visar på att de är kassa när det går bra, PS4 var möjligen ett positivt undantag.

Det är inte Xbox som krisar, heller inte Sony (iallafall inte ännu).

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Sant. Den kom väl hit 1995. PC har varit populär mycket längre, ända sen 80-talet skulle jag gissa på.
Det som kom först är ofta bäst. Tomb Raider, Quake, Resident Evil, Silent Hill är bra exempel på det.
Men alla håller inte med om att det som kom först är bäst. Många föredrar nyversioner på spel som kom först.
Många föredrar att spela på Playstation. Trots att PC kom före. Tror mycket beror på att konsoler är designade främst för spel. Och åtminstone förr så var Playstation enkel att använda. Så att man kunde starta spelet snabbt utan krångel. Jag själv tycker det är roligt att spela ett spel. Mycket roligare än att krångla en massa för att få igång spelet. Längesen jag spelade på PC nu men jag saknar det inte. Drivrutiner hit o dit, bla bla. Kanske är bättre nu.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Microsoft har gett upp att försöka tävla med hårdvara och exklusiva spel. Effekten av deras investeringar i fler studior kom för sent, och nu är det full fart framåt som branschens största utgivare som gäller. Xbox är på väg bort, och fort har det gått på sistone. Säg hej till Microsoft Gaming.

Jag, som varit med sedan dagen Xbox släpptes i Sverige för snart 23 år sedan (minns fortfarande hur jag släpade hem den gigantiska kartongen på cykeln), tycker förstås att det är tråkigt. Jag har investerat mycket i ekosystemet, köpt hundratals spel och försökt få mitt gamerscore att växa. Jag har massor av fina minnen från Halo, Project Gotham Racing, Ninja Gaiden, Forza Horizon och så mycket annat genom åren. Men det är som det är.

Jag förstår inte hur Microsoft tänker när de säger att de ska släppa en konsol till. Till vem? Vem ska köpa den? Och varför? Inte ens jag som haft Xbox som primär plattform i över 20 år, egentligen fram till i fjol då jag började migrera alltmer till PS5, ser någon poäng i en till Xbox. Men som du skriver är det tråkigt även för branschen, vi behöver mer konkurrens, inte mindre.

Dom borde släppa en Xbox speldator med Windows istället. Anpassad för vardagsrummet.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Du länkade en enskild (så inte "källor" i plural) tingsrättsdom som inte i närheten av påvisar det du på flera ställen hävdar. Så antingen förstår du inte begreppet bevisbörda eller så klarar du inte av att uppfylla det. Då känner jag inte att det är någon idé att föra en vidare diskussion, varken här (där det är galet off-topic) eller i PM (då du inte verkar förstå varför en enskild tingsrättsdom inte i sig bevisar ett samhällsproblem).

Att du tror och tycker saker får du göra bäst du vill. Att du förenklar sammanhanget till att man antingen är "del av rättsstaten" kontra "del av organiserad och olaglig verksamhet" är bara skrattretande.

Återigen, jag ser inte att du bygger något som helst förtroende. Varken för dig själv, det du hävdar eller den rättsstat du säger dig vara en del av. Det finns många andra i det stora antal anställda (som jag hänvisade till tidigare) som gör det bra mycket bättre. Jag rekommenderar att du överlåter det till någon mer lämpad.

För att förenkla det så mycket som möjligt för dig och ge dig bästa möjligheten att förstå (om du inte gjorde det efter att ha läst de länkade källorna som förklarar konceptet med källkritik, som du ironiskt nog säger att du tycker är viktigt):
Du behöver komma med bevis som sakligt och tydligt styrker det/de samhällsproblem du nämner, alltså att det finns en påvisad kausalitet där referentgranskad(e) studie/studier finns. Inte något enskild dom eller något yttrande där du själv behöver tolka och tycka för att någon mer övergripande poäng (så som ett brett samhällsproblem) ska vara möjlig att skönja. Det enda du gör då är exemplifierar problemet med bristande källkritik.

Du har fått referenser till flera direkta brottsmålsdomar via en domstol som bara är från i höstas. Rörande brott som har spunnit över längre tid än så. Om du nu har hunnit läsa domskälet till det senaste rättsfallet, jag betvivlar starkt detta, då det är långt och tekniskt, så skulle du sannolikt inte svara som du har gjort om inte din avsikt är att förminska eller provocera.
Vidare är det tacksamt för dig då att säga att du inte vill föra någon vidare diskussion om det, efter att du efterfrågar källor. Du har fått minst två källhänvisningar och fler domar finns. Du gör det däremot enkelt för dig med en liten reträtt efter att du har fått mer material än du räknade med och vill sätta dig in i, och det är lugnt.
För det är off topic.

Ingen annan ön du har förenklat en komplex problembild till rättstat vs brottslighet, det är din pejorativa och osakliga tolkning av vad jag skrivit till dig i PM, och då har du minsann tolkat det jag skrev fel. Prova med en teleologisk tolkning.

Det du i stället gör i stället för att faktiskt läsa källorna jag skickat, som är på flera hundra sidor, är att ägna dig åt Ad Hominem argumentation. Vilket enbart är ett tecken på att din argumentation inte håller. Klädsamt.

Jag har visat på empiriska källor med minst två konkreta separata rättsfall till dig som spänner över en längre tidsrymd (över ett år), ta del av dem till att börja med eftersom du har efterfrågat källor. Gör detta i stället för att skriva om att det behövs peer-review artiklar, vilket är rent dravel. En kan föreställa sig att du befinner dig på grundnivån vid ett akademiskt lärosäte.

Rättsfall är rättsfall du har fått länkar till domar med domslut och domskäl, läs om du vill. När och om du har läst dessa och om du vill veta mera, så kan vi ha en seriös diskussion om organiserad brottslighet, barnrekrytering, HVB-hem, belöningstrategier och beteendeforskning.

Nu är det on topic som gäller.

Medlem

AELDSTAR är en bot, eller hur?

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Du har fått referenser till flera direkta brottsmålsdomar via en domstol som bara är från i höstas. Rörande brott som har spunnit över längre tid än så. Om du nu har hunnit läsa domskälet till det senaste rättsfallet, jag betvivlar starkt detta, då det är långt och tekniskt, så skulle du sannolikt inte svara som du har gjort om inte din avsikt är att förminska eller provocera.
Vidare är det tacksamt för dig då att säga att du inte vill föra någon vidare diskussion om det, efter att du efterfrågar källor. Du har fått minst två källhänvisningar och fler domar finns. Du gör det däremot enkelt för dig med en liten reträtt efter att du har fått mer material än du räknade med och vill sätta dig in i, och det är lugnt.
För det är off topic.

Ingen annan ön du har förenklat en komplex problembild till rättstat vs brottslighet, det är din pejorativa och osakliga tolkning av vad jag skrivit till dig i PM, och då har du minsann tolkat det jag skrev fel. Prova med en teleologisk tolkning.

Det du i stället gör i stället för att faktiskt läsa källorna jag skickat, som är på flera hundra sidor, är att ägna dig åt Ad Hominem argumentation. Vilket enbart är ett tecken på att din argumentation inte håller. Klädsamt.

Jag har visat på empiriska källor med minst två konkreta separata rättsfall till dig som spänner över en längre tidsrymd (över ett år), ta del av dem till att börja med eftersom du har efterfrågat källor. Gör detta i stället för att skriva om att det behövs peer-review artiklar, vilket är rent dravel. En kan föreställa sig att du befinner dig på grundnivån vid ett akademiskt lärosäte.

Rättsfall är rättsfall du har fått länkar till domar med domslut och domskäl, läs om du vill. När och om du har läst dessa och om du vill veta mera, så kan vi ha en seriös diskussion om organiserad brottslighet, barnrekrytering, HVB-hem, belöningstrategier och beteendeforskning.

Nu är det on topic som gäller.

On topic ja, bra att du påpekar detta.🤨

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Sant. Den kom väl hit 1995. PC har varit populär mycket längre, ända sen 80-talet skulle jag gissa på.
Menar du att det som kom först är bäst?

Nej, jag menar att nya spel på en "ny" maskin är att föredra, visst en remake eller remaster här och där är okej. Det har ingenting med bäst eller sämst att göra eller vem som var först eller sist, vilket för mig blir alldeles för kategoriskt. Jag gillar bra spel.

Jag menar på att Xbox har lyckats bättre som plattform med att leverera fler nya spel till en bättre prisbild än Playstation i dagsläget. Om PS4 tillhör mina favoriter bland konsoler, baserat på spelminnen, så tillhör PS5 i dagsläget bottenskiktet.

Medlem

Xbox4life.... Folk må tycka, tänka osv finns bara en konsol för mej xbox-X. Köpt alla xbox från preview på E3 tills idag.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Nej, du vill avgränsa dig till konsoler för att det passar din agenda. Argumentationen är dock öia vattentät som ett durkslag.
Temat är Xbox, Xbox finns på PC och Microsoft har funnits på länge länge.

PC har alltid sålt bättre än Playstation.

Xbox hade dock fler unika användare till sina egna Xbox-spel än vad Sony hade till sitt nya Astrobot 2024. Trots att Playstation 5 sålts i så många fler exemplar.

En anledning kan vara att spelare får mer för pengarna på Xbox än på Playstation.

Om Sony kanske anpassar modellen och faktiskt börjar leverera lite nya spel, i stället för att merparten är Remakes & Remasters, så får de kanske också fler unika användare för vart och ett av sina spel.

Xbox och Series XS erbjuder i dag mer prisvärt material, har fler spel i pipelinen och ett företag som förstår framtidens marknad än vad den föredetta konkurrenten har och har kommit till insikt om.
Lägg till att de har bättre onlinelösningar, bättre och säkrare operativsystem, möjligheten att en kan växla sömlöst mellan att spela Xbox på Series XS eller PC och att Microsoft etablerar samarbeten med skärmtillverkare likt Samsung och LG. Co-op och couchmultiplayer funkar bättre på Xbox och likaså möjligheten att använda flera enheter på samma nätverk utan störningar.

Majoriteten av spelen du nämner till Playstation 5 är spel jag redan spelat igenom för länge sedan på äldre generationers hårdvara.

Det duger liksom inte för mig att köpa en Playstation för dyrare pengar än en Xbox för att spela igenom Final Fantasy 7 version 51, eller någon annan remaster eller remake,
när jag i stället kan få nya spel för 185 kronor i månaden, spel likt:

2025
Eternal Strands,
Citizen Sleeper 2: Starward Vector
Avowed,
Atomfall
South of Midnight,
Claire Obscure: Expedition 33,
Doom the Dark Ages,

2024
Indiana Jones and the Great Circle
Stalker 2: Heart of Chernobyl
Nine Sols
MechWarrior 5 Clans
Creatures of Ava
Call of Duty: Black Ops 6
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess
Dungeons of Hinterberg
Flintlock: The Siege of Dawn
Neon White
Tchia
Still Wakes the Deep
Hauntii
Senua's Saga: Hellblade II
Harold Halibut

2023
Dead Island II
Lies of P
Starfield
Cocoon
Atomic Heart
Bramble
Diablo IV
Jusant
Maquette
Planet of Lana
Rollerdrome
The Lamplighters League
Wo Long: Fallen Dynasty

Spel som för 185 kronor/månad

Tillsamans med flera hundra andra titlar som familjen kan och kunnat välja bland att spela.

Jag vill inte främst erbjudas köpa gammal mjölk i bästa fall ny förpackning.

Jag slipper gammal skåpmat till Playstation 5 genom Xbox och Game Pass. Om andra vill betala mer pengar för samma spel till Playstation 5 eller spela remakes och remasters för bya pengar, I don't mind. Jag väntar på att Sony faktiskt släpper något nytt och relevant till Playstation 5.
Sony är inte med i matchen, men än så länge säljer varumärket.

Vilken rationell spelare eller förälder vill köpa samma spel att spela på likvärdig prestanda för två till fyra gånger så mycket pengar om vi enbart beaktar det enskilda spelet och då är jag snäll i min analys? Jag och andra ekonomiskt rationella spelare eller föräldrar lägger hellre de pengarna på en extra resa, mat, aktiviteter, sparande, investeringar eller på andra upplevelser med familjen, för att det är rationellt.

Sony kommer inte att tacka mig för att jag betalar mer för samma grej på en Playstation än vad jag gör till en Xbox, och om så vore så vore det tacket värt zero i min värld. Sony har visat på och visar på att de är kassa när det går bra, PS4 var möjligen ett positivt undantag.

Det är inte Xbox som krisar, heller inte Sony (iallafall inte ännu).

Astrobot är ett singeplayerspel, vilka Microsoft spel tänker du på? Call of duty? Astrobot är ett singeplayerspel, det tar slut, multiplayer tar inte slut. Sen räkna

Ja Gamepass är prisvärt, men det är även ps plus premium som är en liknande tjänst. Väldigt många av spelen jag listade är inte remakes. Klart att det är lätt att få fler antal spelare om spelen ingår i ett abonnemang, att starta och testa ett spel är en unik användare, det är svårt att mäta när man inte mäter köp.

Dyrare peng? Både Xbox och PS5 ligger på 7200kr

Coop funkar inte bättre på Xbox, jag spelar på alla 3 nuvarande konsoler. det funkar allra bäst på Switch,

Final Fantasy 7 v51? FF remake är inte på något sätt likt originalet förutom storyn, grafik, gameplay och design är helt annorlunda så det är en helt ny upplevelse.

Majoriteten av spelen har du spelat på gammal hårdvara? Majoriteten av Xbox Series X spelen släpptes till Xbox One med, men PS5 är den bästa versionen jämfört med PS4an.

Gamepass väljer man heller inte utbud, man får det man får, spelen kan även försvinna från tjänsten. Det mesta jag spelar på Xbox har jag köpt på skiva för det inte släppts på gamepass. Gamepass har heller inte samma utbud på konsol och PC även om mycket är samma.

Samma med Playstation, de flesta jag vill spela finns inte på ps plus premium. Sen äger man heller inte spelen på gamepass eller ps plus premium, man hyr dom.

Gamepass har runt 30 miljoner prenumeranter, PS5 har sålt 75 miljoner, det är ju långt under. Hur bra betalt får utvecklarna som lägger sina spel på gamepass? Jag tror de tjänar mer på varje fysiskt sålt exemplar på PC och PS5. Ja på Xbox med, men finns det på gamepass sjunker försäljningen drastiskt.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Att Microsoft agerar och investerar utifrån att utvecklingstiden för vissa spelprojekt blivit längre är en stadig signal om att Xbox som plattform är långt ifrån att upphöra finnas. Tänk om Sony kunde göra samma sak, när Playstation 5 säljer oerhört bra.

Hur är det en "stadig signal" om att man fortsatt fokuserar på Xbox som plattform?

Hur menar du att de skulle ha agerat annorlunda om de i stället håller på att förflytta fokus till att främst syssla med mjukvara till alla relevanta format?

Phil Spencer vittnade i någon av de processer som var kring Activision-köpet att Xbox kanske inte skulle finnas kvar om inte köpet gick igenom. Det låter inte som en plattform som frodas och har bra framtidsutsikter.

MS har nog insett att man tjänar betydligt mer på att få 70 % av intäkterna av att sälja spel på andra plattformar än man får från 100 % på sin egen där man åkt på många smällar denna generation.

Hårdvaran säljer dåligt vilket leder till sämre spelförsäljning. Game Pass når inte de mål man satt upp men slår undan benen på spelförsäljningen. Det kom en rapport om att spel som lanseras direkt på Game Pass kan tappa 80 % av sin försäljning.

Skriv svar