Analytiker: "Det finns hopp om att GTA VI ska kosta 100 dollar"
*Tycker du.
Själv tycker jag att det är ett bra sätt att värdera ett spel. Om jag inte ser mig själv spela ett spel särskilt mycket kan jag vänta på rea. Om ett nytt spel släpps för 1200 kr med extra allt och jag vet att jag kommer spela det i minst hundra timmar med mina vänner känns det värt 12 kr i timmen.
Sen har jag har exempelvis lagt runt 2000 kr på prylar i Fallout 76. Men jag har spelat minst 500 timmar så det blir 4 kr per timme. Inte särskilt farlig kostnad ändå.
Självklart är det vad jag tycker men det ger en felaktig bild av ett spels värde.
Jag tycker rolighetsgraden är viktigare än spellängden.
Final Fantasy XIII är inte automatiskt bättre eller "värt mer" bara för att det är längre än t.ex. Cave Story.
Alla spel kan inte vara mastodontmonster. Man skulle aldrig hinna spela klart något spel då.
Star Wars Outlaws hade den senaste grafiken och är stort.
Läste att det hamnat i skuggan av premiumspelet Jedi Survivor, som sålt mer, där man var tvungen att ladda ner 100 GB patch för att kunna spela vidare. Kraften är med Star Wars.
Självklart är det vad jag tycker men det ger en felaktig bild av ett spels värde.
Jag tycker rolighetsgraden är viktigare än spellängden.
Final Fantasy XIII är inte automatiskt bättre eller "värt mer" bara för att det är längre än t.ex. Cave Story.
Spot On, det finns olika värden, kvalitativa såväl som kvantitativa värden och för dig så är det ngn form av underhållningsvärde.
The Elder Scrolls V: Skyrim lade jag ned runt 150 timmar på i första varvningen.
Mega Man III lade jag ned betydligt färre timmar på.
Båda har ett oerhört högt kvalitativt värde hos mig, där Mega Man III spelas igenom minst en gång om året och har både ett kvantitativt värde och kvalitativt värde). Däremot har jag knapp rört Skyrim sedan sista förädlingen (som jag provade för att det finns på Game Pass), inte på grund av kvalitativa värden snarare på grund av det kvantitativa (spelet är för långt för att börja om på ännu en gång).
Om en vill mäta spel efter längd och det är okej såklart, "whatever floats your boat" så att säga, så finns oändligt långa spel.
Melvor Idle borde med sina +3 100 timmar vara världens bästa GTA-slayer någonsin, är det så?
Nej troligtvis inte, iallafall inte intersubjektivt, subjektivt så maybe.
Är GTA spel mest premium någonsin sett till performance? Nope
Är GTA spel premium satt i relation till kvantitet? Nope
Är GTA spel premium på sina egna kriminellromantiska Gustav gängkriminell Vasa grunder? Yeshhh
Jag kommer köpa GTA om det så kostar 1500 kr. Man ska ha GTA. Ungefär som man ska ha Villa, Volvo och Vovve.
Och har man inte råd finns det SMS-lån.
Fast i gamla spel så hade man inte DLC, Microtransactions, man hade en låda, manual, en fysisk kopia av spelet som man ägde, samt annat smått å gott i vissa lådor.
Yupp. De vill/behöver få in mer pengar på andra sätt. Så nu har de massa extra-köp. Vilket om än relevant också blir en helt egen diskussion.
Det är märkligt att någon alltid ska ta upp det här varje gång man pratar om höjning av priset på spel.
Det är en helt knäpp jämförelse. Spel då var en otroligt nischad marknad med få konsumenter. Idag är det en gigantisk marknad med massor av konsumenter. Företag kommer ta ut det de tror att de kommer undan med.
Varför är det en knäpp jämförelse?
Inflationen har höjt alla priser.
700 spänn 1993 är cirka 1200 spänn med nutida pengar.
Marknaden är större nu. Men tillverkningskostnaden är gigantisk (iaf inom AAA).
Och SÅ liten var marknaden inte då.
Warcraft 2 sålde långt över en miljon.
Final Fantasy VI sålde typ 3,5 miljoner exemplar. 3,5 miljoner är rätt fina siffror även med nutida mått.
SNES-Zelda sålda "bara" en femtedel av Tears of the Kingdom. Jag törs lova att kostnaderna var GIGANTISKA i jämförelse. Med team som gått från något dussin till hundratals. Chatgpt (insert källkritik här) säger att det var 20-30 vs över 1000 människor. Sen är det givetvis mycket mer komplicerat att jämföra kostnader än att bara jämföra två ytliga siffror.
Yupp. De vill/behöver få in mer pengar på andra sätt. Så nu har de massa extra-köp. Vilket om än relevant också blir en helt egen diskussion.
Varför är det en knäpp jämförelse?
Inflationen har höjt alla priser.
700 spänn 1993 är cirka 1200 spänn med nutida pengar.
Marknaden är större nu. Men tillverkningskostnaden är gigantisk (iaf inom AAA).
Och SÅ liten var marknaden inte då.
Warcraft 2 sålde långt över en miljon.
Final Fantasy VI sålde typ 3,5 miljoner exemplar. 3,5 miljoner är rätt fina siffror även med nutida mått.
SNES-Zelda sålda "bara" en femtedel av Tears of the Kingdom. Jag törs lova att kostnaderna var GIGANTISKA i jämförelse. Med team som gått från något dussin till hundratals. Chatgpt (insert källkritik här) säger att det var 20-30 vs över 1000 människor. Sen är det givetvis mycket mer komplicerat att jämföra kostnader än att bara jämföra två ytliga siffror.
Samtidigt tjänar bolagen mer än någonsin då det inte bara är spelen som är en inkomstkälla utan det mesta av deras pengar kommer från mikrotransaktioner och andra in-game-köp så särskilt synd om dem är det ärligt talat inte.
Inget spel i univsersum är värt en tusenlapp eller mer.
Undantaget är väl riktigt gamla retrospel i gott skick, men då handlar det mer om samlarvärdet än spelets egenvärde.
Jedi Survivor kostade 699 kr. Det var det inte värt. Skulle lätt betala över 1000 kr för nya GTA. Det är det värt.
Jedi Survivor kostade 699 kr. Det var det inte värt. Skulle lätt betala över 1000 kr för nya GTA. Det är det värt.
Fast det vet du ju inte? Det är inte ens släppt än.
De som vinner på detta är ju Gamepass (och liknande tjänster). Mindre summa varje månad. Hoppa av ifall inget passar. Testa något nytt ifall du tröttnar.
Förstår inte varje man skulle köpa ett spel som hamnar på dessa tjänster. Speciellt inte om du kan få sex månader för samma pris som spelet kostar.
Kan fortfarande tänka mig att köpa spel fysiska spel begagnat eller eventuellt nytt ifall det då gå att sälja vidare.
Underligt.
Har spelbranschen som hobby
Fast det vet du ju inte? Det är inte ens släppt än.
Alla GTA jag spelat är bättre än Jedi Survivor. Så jag är säker på att jag kommer gilla nya också.