Tema tangentbord

Analytiker: "Det finns hopp om att GTA VI ska kosta 100 dollar"

Medlem
Skrivet av Avtr:

Företag kommer ta ut det de tror att de kommer undan med.

Varför är detta ett problem?

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

KoP
Medlem

Rockstars spel är väl typ dom enda man skulle kunna tänka dig att punga ut 1000 spänn för med tanke på att dom spelar i en högre liga än dom flesta andra spelutvecklare.

KoP
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inget spel i univsersum är värt en tusenlapp eller mer.

Undantaget är väl riktigt gamla retrospel i gott skick, men då handlar det mer om samlarvärdet än spelets egenvärde.

Säg det till folk som har kastat tusentals kronor på spel såsom Star Citizen. 😂

Medlem

Jag kanske köper det för 10€ någon gång om det är betydligt bättre än 5an var

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Visste inte att man fått det gratis. Undrar om de gör så igen eller om spelklimatet har förändrats sen dess.

Det har gets ut gratis några ggr på epic ganes, säkert andra ställen också.

Medlem

Många som kommer ladda ner på andra ställen istället.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Nej man ser inte en film bara en gång, men ser man de så många fler gånger än 2-3 på sin höjd? Om man inte heter Albin och är 6 år gammal som bara ÄLSKAR Frozen etc. Likväl, ser man bara en film en gång i ett format? Gammal VHS film man köpte för dyra pengar då, sedan dyra pengar på dvd, å så dyra pengar på bluray, å så dyra pengar på nästa medium...? Så jag vänder på frågan; Köper man samma film bara en gång..?
På samma vis som ett spel, spelar man bara ett spel en gång..?
Men säg att man ser en film 3ggr? det är 6h. 5ggr? Det är 10h. Så 10h för 400kr eller vad en bluray kostar så 40kr/h nöje. Om spelet kostar 1000kr behöver du få ut mer än 40kr/h behöver du spela det i fjuttiga 25h. Det är nog inte särskillt många spel som hade vågat ha en prislapp på 1000kr som hade gett dig färre än 25h underhållning. DÅ hade något varit fel.

Och nej Mirage, jag räknade inte med att alla kommer spela hundratals timmar online i GTA; Var i min post står det? Jag skrev att man spelar ett toppenbra spel (som då hade kostat 1000kr) säkert 50h, men kanske rent av 100h eller mer. Jag pratade inte om GTA, jag pratade framförallt inte om GTA Online och jag pratade inte heller om "Hundratals". KANSKE ett hundra, inte hundratals. Lägg inte ord i min mun och påstå att jag sagt saker jag inte sagt.

En blueray kostar runt 100-200kr men skitsamma.

Sen beror det väl på spelet om man spelar det mycket men jag har aldrig spelat igenom ett gta spel mer en än gång. Och gta 4 och 5 båda har ca 35 timmar i storyn om man inte ska gå för 100% som jag tror dom flesta inte gör.

Så att betala över 1000kr för ett spel är uteslutet här iaf 😄

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Vill man spela GTA så får man betala för det. Det är som med Gibson. Man betalar för att det ska stå Gibson på skallen. Samma med GTA. De vet att folk vill ha det och betalar för det.

Du antar att jag har något intresse av att köpa spel när spelen är nya. Där har du fel. Jag har absolut inget bråttom, jag kan vänta flera år om det betyder att jag får en patchad och komplett upplevelse med "allt" innehåll flera år senare för en bråkdel av priset. Även kanske gratis som redan nämnts.
Förresten så köpte jag GTA IV för 299 kr sprillans nytt när det släpptes, på Media Markt. Så inte ens då behövde man "betala för det".

Medlem
Skrivet av Evilof:

Yupp. De vill/behöver få in mer pengar på andra sätt. Så nu har de massa extra-köp. Vilket om än relevant också blir en helt egen diskussion.

Varför är det en knäpp jämförelse?
Inflationen har höjt alla priser.
700 spänn 1993 är cirka 1200 spänn med nutida pengar.
Marknaden är större nu. Men tillverkningskostnaden är gigantisk (iaf inom AAA).

Och SÅ liten var marknaden inte då.

Warcraft 2 sålde långt över en miljon.
Final Fantasy VI sålde typ 3,5 miljoner exemplar. 3,5 miljoner är rätt fina siffror även med nutida mått.
SNES-Zelda sålda "bara" en femtedel av Tears of the Kingdom. Jag törs lova att kostnaderna var GIGANTISKA i jämförelse. Med team som gått från något dussin till hundratals. Chatgpt (insert källkritik här) säger att det var 20-30 vs över 1000 människor. Sen är det givetvis mycket mer komplicerat att jämföra kostnader än att bara jämföra två ytliga siffror.

Warcraft 2 har sålt 2,5 miljoner kopior.
GTA 5 har sålt 205 miljoner kopior.

Gta 5 har dessutom massor av andra härliga sätt att bidra ekonomiskt till de stackars spelföretagen.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Varför är detta ett problem?

Ut ett marknadsperspektiv. Inget alls.

Jag tycker dock det är kasst. Ofta handlar ju AAA-spelskapande att lura till sig så mycket pengar som möjligt innan folk fattat att de köpt skit.

Medlem
Skrivet av robindinfan:

Sen ser du att alla nya spel ligger runt 1000kr som blir den nya standarden 🤣

sant men finns inget jag kan göra då jag behöver något I mitt liv som ger mig nöje efter jobbet

Medlem
Skrivet av Natrium:

sant men finns inget jag kan göra då jag behöver något I mitt liv som ger mig nöje efter jobbet

Jag köpte south park stick of truth för 3 dollar på mellandagsrean, där snackar vi valuta för pengarna 😄

Medlem
Skrivet av Avtr:

Det är märkligt att någon alltid ska ta upp det här varje gång man pratar om höjning av priset på spel.

Det är en helt knäpp jämförelse. Spel då var en otroligt nischad marknad med få konsumenter. Idag är det en gigantisk marknad med massor av konsumenter. Företag kommer ta ut det de tror att de kommer undan med.

Otroligt nischad marknad? Det såldes närmare 90 miljoner Sega Mega Drive och Snes, och därtill över 100 miljoner Gameboy-konsoler under några år. Det är visserligen bra mycket mindre än idag men det fanns en marknad för mångmiljon-säljande spel även då. En stor skillnad var ocksä att många spel då kunde göras av 2-5 personer och färdigställas på 6-12 månader. Idag är det ofta ett par hundra inblandade även i ganska små projekt, och större projekt har i regel flera tusan inblandade. Nya GTA sägs ha över 4000 bara involverade i projektet och väldigt lång utvecklingstid. Att det fortförande säljs helt nya spel, 100-200 kronor billigare idag jämfört med för 30 år sedan är nästan helt galet, med tanke på omständigheterna för spelutveckling idag.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Undrar om man kan spela det från dag 1 utan att ladda ner patch? Som med Ragnarök. Det kunde jag inte med Cyberpunk och framförallt inte med Jedi Surpriser.

Skrivet av scaryfoot:

Läste att det hamnat i skuggan av premiumspelet Jedi Survivor, som sålt mer, där man var tvungen att ladda ner 100 GB patch för att kunna spela vidare. Kraften är med Star Wars.

Skrivet av scaryfoot:

Jedi Survivor kostade 699 kr. Det var det inte värt. Skulle lätt betala över 1000 kr för nya GTA. Det är det värt.

Skrivet av scaryfoot:

Alla GTA jag spelat är bättre än Jedi Survivor. Så jag är säker på att jag kommer gilla nya också.

Märks att Jedi Survivor gjorde ett avtryck. Spelar det nu och ser inte varför det inte skulle vara värt 700kr. Mycket bättre kvalité än GTA5.

Medlem
Skrivet av robindinfan:

Jag köpte south park stick of truth för 3 dollar på mellandagsrean, där snackar vi valuta för pengarna 😄

fan ja låter som deal of a lifetime =D

Medlem

Nope, kommer då vänta till det ligger runt 300 kr.

Medlem

Tur man har en backlogg och inte samma ”måste-vara-först”-behov längre.

Kan detta vara första gta sen iv som jag inte köper ny burk inför? Verkar så.

Skönt ändå. Vuxenpoäng till mig.

100 dollar .. jag är iofs inte målgrupp längre eftersom det bara är fokus på online så lyssna inte på mig.

signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Thane:

Märks att Jedi Survivor gjorde ett avtryck. Spelar det nu och ser inte varför det inte skulle vara värt 700kr. Mycket bättre kvalité än GTA5.

Ja, det spelet stack ut.
Men de visste att de kunde göra så. Det är Star Wars, så folk köper. Jag hade föredragit om de putsat mer på spelet. Som de gjorde med Ragnarök, två år längre utvecklingstid. Till PC verkar det inte heller ha varit så kul. Det fick åtminstone en fin utmärkelse.
Despite the release of several patches, Digital Foundry billed it as "the worst triple-A PC port of 2023"

Jag tycker alla GTA jag spelat är bättre kvalitet. De funkade från början och jag har roligare med dom.

Medlem

Efter att ha sett trailern för denna version av GTA ökade bara mitt förakt mot företag som Rockstar. Kapitalisera på all skit som samhället består av idag. Trasigt samhälle med människor som knappt klarar vardagen. Usch. Sen att de försöker göra det så snyggt som möjligt och promt ska blanda in alla former om sociala medier och annat.

Jag vet att det bygger på ironi och parodi, men tycker fortfarande det bara är smaklöst. Sen att jag inte gillar open world spel där man mjölkar ut spelarna på resesträckor och tomhet är en annan sak.

Nej, hade hoppats att open world-genren var på väg bort i och med Ubisofts kräftgång. Jaga markörer på en map är inget för mig. Att sen dessa markörer är prostituerade, idioter, knarkhandlare och trasiga människor i allmänhet gör det bara än mer tragiskt.

Är inte en person med moralpanik, alla gör vad de vill, men då mycket av de som kommer spela detta är tonåringar och även yngre gör det bara skevt.

Ställer mig i Nintendos ringhörna och hyllar spel som AstroBot. Riktiga tv-spel, inte verklighetssimulatorer som förhärligar fördärvet i 4k och hoppas på att folk ska köpa digitalt skräp.

signatur

Har spelbranschen som hobby

Medlem

Om de är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt är det smart av dem att ta 99 dollar.
Ett halvår senare alt black friday 69 dollar. Då har man nog fångat in den stora massan och fått bra betalt.

Men jag väntar nog 1- 1,5 år snipar någon rea för 40 dollar. Har så mycket att spela ändå.

Tveksamt om denna taktik kommer funka på så många andra spel dock. För vissa spel är hypen död redan efter ett par månader. Och det blir ju inte mer hype med höga priser.

signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

200 är väll vad jag skulle kunna tänka mig betala.

Medlem
Gta6

Tycker 100$ är lite väl att ta i. Problemet är att man ändå kommer att köpa det.

Skriv svar