World of Warcraft: Wrath of the Lich King
Jösses, lugna ner er! Är alla 10 år här inne eller?
Om ni inte kan acceptera att alla i världen inte gillar samma saker så tycker jag synd om er. Ni kanske borde testa nått annat spel för omväxlings skull...? Riktigt skrämande att så många fortsätter betala varje månad för ett och samma spel. Har ni råd att tycka annat än att WoW är det bästa som finns med tanke på vad ni investerat?
- r4z0r -
Håller någorlunda med recensenterna.
Var verkligen ingen 'wow' känsla när man landsteg på Northrend som när man gick igenom the Dark Portal till Outland. Första jag möte var en stor bergsväg utanför Warsong Hold.
'Clusterfuck' märkte jag aldrig av, antingen för att jag lirar på en low pop realm eller för att jag hann före alla andra(Blev Server first lvl 80 rogue).
Questerna är bland det bästa jag sett. Även om jag verkligen gick inför power levelingen och kapplöpningen först till 80 så var det riktigt roliga och engagerande questar som fanns. Minns tydligt när jag och Nesingwary var ute med hans mammut och jagade drakar. När jag satt på en titans axel(Eller liknande) och spöade hundratals Scourges och odöda.
Instancerna är väldigt bra utformade, 30min-1 timma tar dom och känns riktigt bra. Tyckte det var ett problem i vanilla och tbc. Hur kul är det att PuG:a en BRD runda med totalt okända människor i 3-4timmar och tillslut förstå att gruppen inte klarar av sista bossen. Eller bli helt hjärndöd av att grinda trash i Shadow Labyrinth i 2 timmar för ett fåtal bossar. Heroicsarna känns väldigt bra och givande.
Items känns ju sådär, tycker inte dom ser speciellt bra ut(armor d.v.s). Vapen där imot finns en hel del snygga grejer. Emblems gear skulle det ha funnits ett störe utbud av dock tycker jag. Men det är väll något dom läger till senare.
Många som klagar på endgame här. Det tycker jag är fel. Molten Core var riktigt lätt(efter diverse nerfar som EU spelare nästan inte fick känna på) förutom Ragnaros som tog en stund att lära sig. Karazhan var också rätt så lätt(Förutom sista bossen, rysk roulette någon?), Gruul var ju ganska lätt, Magtheridon(innan nerfen) var ju helt galet svår för att vara en raid så tidigt. Och nu har vi Naxxramas som är rätt så lätt också, Sarth och Malygos är inte speciellt svåra dom häller. Jag tycker det är så det skall va, det skall vara lätt i början och stegra sig uppåt, får väll hoppas på att Ulduar blir ett snäpp svårare.
Allt som allt skulle jag ge Wrath of the Lich King 4/5. Och då är jag väldigt hård. En väldigt bra expansion, bästa hittils.
Jag tror på något vis att alla de här inne som vill ge en 5:a till WOTLK skulle ge en 5:a till en månadskostnad i WOW (TBC eller whatever) också, om det hade recenserats som spel.
Har nyss "återvänt" till WoW i och med WOTLK, men har fastnat på halva lvl 71 för att jag inte har motivationen att lira. Just på grund av att jag tycker det inte är något nytt egentligen, utan mest bara samma sak.
Kul att någon påstod att det var ett strategiskt drag med ett vekt första intryck. Vänligen utveckla.
Innan ni hoppar på mig så hade jag nog inte lyckats stanna även ifall det varit en "5/5" utan jag hade nog ändå inte orkat fortsätta. Jag håller dock med både på WAR-recensionen och denna recension. WAR höll mig längre än vad WOTLK lyckats med.
Nu spelar jag mer eller mindre ingetdera (fast har kvar typ 3 veckor av WOTLK-prenumeration så lär väl logga in ibland ändå)
Spelet känns för lätt. Imponerande miljöer och innovativa quests. Men Blizzard håller en i handen så mycket att jag känner mig som en stackars autitistisk grabb i särskola som behöver hjälp och lotsning hela tiden, och där någon annan får hjälpa mig med vart jag ska titta så att jag över huvud taget klarar av att göra det jag blivit bedd att göra.
När jag gick i skolan fick i alla fall de duktigaste eleverna läsa extra böcker, de kunde t.o.m. få gå upp en årskurs, och de som hade problem fick extra hjälp, lättare studiematerial, och om så behövdes fick de extralärare och särklasser. Här verkar det som att de förutsätter att alla är särklasselever, och om du inte är det så skiter de i det och trycker ner dig på den nivån i alla fall.
De enda gångerna instanserna ens känns i närheten av utmanande (jag spelar healer) är när man har en dps som tank ( alltså inte en enda poäng +defense på personen och bra mycket mindre hitpoints än önskvärt ) och lite eller ingen crowd control.
Jag har dessutom inte hört en enda person som sagt att heroics är svåra. Däremot många som undrar var det är för 'heroic' med heroics eftersom de är så löjligt lätta, och varför Naxxramas = gratis loot.
Sen tycker man ju att grejen att spela med andra borde vara centralt i ett spel som WoW. Det tycker tydligen inte Blizzard. Det är flera quests some bara är designade för en person, så att man måste göra om dem en gång för varje person i partyt, när det inte hade varit några som helst problem att få det att fungera för samtliga samtidigt. Skärpning, Blizzard!
Bra itemization i alla fall. Det är ett stort plus, och det är ett lagom tempo att byta gear på. T4 byts ca på level 74, T5 på 77 och T6 på 80, med några få undantag. Känns lite lätt med craftables dock. Det som inte är epic kräver nästan inget material alls att göra, och t.o.m. det som är epic är inte svårt att skaffa så länge man har en gathering skill. Att fixa alla 5 epics jag hittat som craftables åt mig som healadin och hinna med att få de gjorde innan jag blir 80 är inget problem alls, vilket känns snopet.
Överlag känns det mer genomtänkt och väljort än TBC. De har lärt sig av det och gjort saker ännu bättre. Speciellt bossfighterna i instanser har varit riktigt bra.
Synd bara att det är svårighetsgrad 'Stjäla godis från småbarn' på hela expansionen.
Jag tycker det är årets spelupplevelse. De har lyckats få mer liv i spelet genom enkla saker som att två tjurar slåss mot varandra i brunsttider och att man måste gå till plate armor vendor för att skaffa sig T7 delar. Bara en av många saker som gör det mycket roligare.
Det är sent så orkar inte skriva nåt jättelångt. Enligt mig är det 4/5 som gäller.
Och jag tycker det märks tydligt att det fortfarande är Blizzard som gör spelet. Små lustiga humorgrejer och personer från forum, filmer och böcker.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Jag tror faktiskt att de skiftat över vad de tänkt ska vara utmaningar, angående svårighetsgraden. Istället för att en raid automatiskt ska vara supersvår, så ligger den största svårigheten i att utföra de achievements som de lagt till för de som vill utmana sig. I alla fall än så länge - vissa av dem är riktigt svåra i dungeons/raids.
tbc och wotlk är en barnlek, annat var det när man lirade hardcore i vanilla wow, när man fick farma majorfrost potions som en gnu, och skaffa alla worldbuffs som gick när man skulle in i Naxxramas o dräpa kelthuzad (vilket vi gjorde 6:e guilden i världen) Core=stormscale \o/
"på slutet brinner vi som vackrast"
bara för jag kan:
FLYFF är ett skitbra mmo, dessutom gratis!
att ni orkar fortsätta denna oändliga diskussion
Gratis... Okej men största grindfesten som finns i hela vida världen..
Till exempel har ALLA armors olika lvl cap
Mössa 1
Handskar 2
osv osv endast för att man ska bli peppad att lvl. Jag hann bli lvl 30 och då tog det väll minst en dag att lvla hos creepsen jag klarade. Sen communityn som suger basjs också. Ingen vill hjälpa eller så. högsta lvl jag har sett är 80 och har hört att det inte ens är nära cap.
Skulle dock hellre spela det än wow :- )
a"C"RED -
Ska man anmärka på recensionen så är det att FZ i ganska många fall nu haft grymt subjektiva recensenter på flera spel nu.
Enligt mig skall ju en recension spegla hur bra spelet är enligt recensenten plus då en ren allmän koll på hur bra ett spel ligger till och genom att jobba med de 2 sakerna tillsammans ge ett betyg som avspeglar kvaliteten på spelet.
Det jag sett flertalet gånger är rent subjektiva recensioner på spel som flertalet av gångerna sågat spelen och mer sällan höjt nåt till skyarna.
Jag har numera slutat använda FZ's recensioner som en måttstock på hur bra ett spel är pga denna envisa subjektivitet som enligt mig inte alls hjälper oss läsare utan mera visar hur recensenterna kan få ut sin åsikt om ett spel och inget mer än så.
Jag återgår till PC Gamer som min måttstock för hur recensioner skall gå till , de har aldrig gjort mig besviken i sina recensioner.
Kanske FZ skall byta till ett bredare system för att betygsätta recensioner samt även då kanske sätta spelare som är hardcore tillsammans med nybörjare för att jämna ut denna konstiga betygssituation som jag sett under de senaste månaderna.
Ska man anmärka på recensionen så är det att FZ i ganska många fall nu haft grymt subjektiva recensenter på flera spel nu.
Enligt mig skall ju en recension spegla hur bra spelet är enligt recensenten plus då en ren allmän koll på hur bra ett spel ligger till och genom att jobba med de 2 sakerna tillsammans ge ett betyg som avspeglar kvaliteten på spelet.
Det jag sett flertalet gånger är rent subjektiva recensioner på spel som flertalet av gångerna sågat spelen och mer sällan höjt nåt till skyarna.
Jag har numera slutat använda FZ's recensioner som en måttstock på hur bra ett spel är pga denna envisa subjektivitet som enligt mig inte alls hjälper oss läsare utan mera visar hur recensenterna kan få ut sin åsikt om ett spel och inget mer än så.
Jag återgår till PC Gamer som min måttstock för hur recensioner skall gå till , de har aldrig gjort mig besviken i sina recensioner.
Kanske FZ skall byta till ett bredare system för att betygsätta recensioner samt även då kanske sätta spelare som är hardcore tillsammans med nybörjare för att jämna ut denna konstiga betygssituation som jag sett under de senaste månaderna.
Hur var det nu igen? Far Cry 2 90+%?
a"C"RED -
Ska man anmärka på recensionen så är det att FZ i ganska många fall nu haft grymt subjektiva recensenter på flera spel nu. [...]
Recensioner är subjektiva. De objektiva inslagen består av rena fakta - leveltaket höjs, världen heter si, nya förmågor ger möjlighet att göra så, osv - men hur de fungerar rent praktiskt är till största delen subjektivt. En objektiv, faktabaserad recension är ingen recension, den är snarare ett informationsblad. Ta valfritt pressmeddelande och stryk superlativen så ser du hur den kommer se ut.
På vilket sätt menar du att FZ:s recensioner förändrats? Vi har i stort samma skribenter och kör på ungefär som tidigare - jag har inte märkt nån skillnad. Och rent allmänt tror jag att de flesta av våra recensioner ligger på ungefär samma medelbetyg som hos de flesta andra sajter/tidningar.
MMO-spel är på grund av storleken och de ständiga förändringarna snuskigt svåra att recensera. Att det denna gång handlar om WoW gör saker än mer komplicerade - mängder av människor har åsikter. Det hade inte spelat någon roll vilket betyg vi gett Lich King - åtskilliga skulle ändå ha hävdat att det var fel betyg. Om vi satt 4 skulle fler vara nöjda, men vissa skulle säga ungefär det recensenterna säger - betala för mer av samma. Satte vi 5 skulle vi utan tvekan få skit för att vara köpta.
Ska man anmärka på recensionen så är det att FZ i ganska många fall nu haft grymt subjektiva recensenter på flera spel nu. [...]
Recensioner är subjektiva. De objektiva inslagen består av rena fakta - leveltaket höjs, världen heter si, nya förmågor ger möjlighet att göra så, osv - men hur de fungerar rent praktiskt är till största delen subjektivt. En objektiv, faktabaserad recension är ingen recension.[,..]
Det jag försöker få fram är att dels ska man gå efter sin åsikt. Men som en bra recensent ska man också känna igen kvalitet även om man inte gillar spelet i sig inte sänka ner betyget på ett spel som har en grundkvalitet som är hög oavsett sin egen subjektivitet.
Efter sugit lite och funderat på mitt inlägg är jag nog mer angelägen att säga att betygssystemet 1-5 som fragzone använder är ett svagt system det begränsar recensionerna inte att recensionerna i sig förändrats på sistone , som recensent är det nog lättare att sätta ett lägre betyg än ett högre pga de få steg som finns i ett 5 gradigt system.
Varför inte öka ut det hela med kanske betygsskala 1-5 inom Ljud / Handling / Interface / grafik osv ?
Hmm i svenska PC gamer gissar jag , dom har inte lika bra recensioner som UK edition som jag själv föredrar.
Tacka vet jag när man lirade Meridian 59 och Ultima Online, det var tider det, då kunde de minsann göra spel;)
Så blizzard kan inte göra spel menar du då eller?
Jag har också spelat de spelen du snackar om. Visst nostalgi är det men inget mer.
Uppenbarligen menar beersgarden när Meridian 59 kom, vilket var 1996 om jag inte missminner Mig, spelade själv det fr.o.m.1997 långt innan WoWkidsen visste vad mmorpg var för något. Du kan ju inte vara så jävla dum och säga "nostalgi men inget annat" när det omöjligt kan mätas med dagens MMO eftersom utvecklingen UPPENBARLIGEN går framåt, men för sin tid var det banbrytande.
Tacka vet jag när man lirade Meridian 59 och Ultima Online, det var tider det, då kunde de minsann göra spel;)
Jag har också spelat de spelen du snackar om. Visst nostalgi är det men inget mer.
Uppenbarligen menar beersgarden när Meridian 59 kom, vilket var 1996 om jag inte missminner Mig, spelade själv det fr.o.m.1997 långt innan WoWkidsen visste vad mmorpg var för något. Du kan ju inte vara så jävla dum och säga "nostalgi men inget annat" när det omöjligt kan mätas med dagens MMO eftersom utvecklingen UPPENBARLIGEN går framåt, men för sin tid var det banbrytande.
Jag är 31 år nu och har spelat de flesta spelen värt att spela däribland de flesta mmorpgs och rollspel som släppts. För MIN del handlar så gamla spel bara om nostalgi. Klart att de var banbrytande när de kom, det har jag aldrig sagt nått om. Så jag kan tydligen vara "Så jävla dum". Suck!
Efter sugit lite och funderat på mitt inlägg är jag nog mer angelägen att säga att betygssystemet 1-5 som fragzone använder är ett svagt system det begränsar recensionerna inte att recensionerna i sig förändrats på sistone , som recensent är det nog lättare att sätta ett lägre betyg än ett högre pga de få steg som finns i ett 5 gradigt system.
Varför inte öka ut det hela med kanske betygsskala 1-5 inom Ljud / Handling / Interface / grafik osv ?
Alla betygssystem har sina för- och nackdelar. Jag håller verkligen inte med om att vårt begränsar skribenten; man kan lika gärna säga att det innebär att vi sätter högre betyg. Och det har nog även sagts av läsare har jag för mig.
Fördelen med vårt system är att varje steg får större vikt. Fler steg (1-10 och 1-100) ger möjlighet till nyanser, samtidigt som risken för inflation ökar avsevärt. Procentbetyg är i min mening bara meningsfulla från 70 eller 80 och uppåt, under det betyder i princip att spelet är skit. Rimligen borde 50 procent motsvara 3 eller 5 hos de två andra systemen men så är det i princip aldrig. Fler steg gör också att betygen ser ut att vara en än mer exakt vetenskap, något de verkligen inte är (trots att alltför många tror det).
Recensioner är subjektiva. De objektiva inslagen består av rena fakta - leveltaket höjs, världen heter si, nya förmågor ger möjlighet att göra så, osv - men hur de fungerar rent praktiskt är till största delen subjektivt. En objektiv, faktabaserad recension är ingen recension.[,..]
Det jag försöker få fram är att dels ska man gå efter sin åsikt. Men som en bra recensent ska man också känna igen kvalitet även om man inte gillar spelet i sig inte sänka ner betyget på ett spel som har en grundkvalitet som är hög oavsett sin egen subjektivitet.
Hmm i svenska PC gamer gissar jag , dom har inte lika bra recensioner som UK edition som jag själv föredrar.
Tror bestämt det var UK pc gamer som gav just det betyget
a"C"RED -
Jag är 31 år nu och har spelat de flesta spelen värt att spela däribland de flesta mmorpgs och rollspel som släppts. För MIN del handlar så gamla spel bara om nostalgi. Klart att de var banbrytande när de kom, det har jag aldrig sagt nått om. Så jag kan tydligen vara "Så jävla dum". Suck!
Förstår inte vad du menar med "Visst nostalgi är det men inget mer"? Kan nog nämna 25 spel bara på rakarm som antagligen räknas som nostalgi som i nu läget skulle ge mig mer spelglädje än wow någonsin skulle kunna ge mig, är det inte det de handlar om?
Niethrel, du försvarar Wow som det vore av ditt eget kött och blod.. Det är inte hälsosamt, lägg ner en stund och få lite perspektiv på det hela är mitt tips. Kolla igenom vad en 3a betyder enligt FZ betygssystem, det betyder inte dåligt sist jag kollade.
Jag är trött på alla försök att hålla liv i ett så gammal spel som detta... det funkar helt enkelt inte. Sen att så många liknelser som serien "The Guild" har med verkligheten säger ju en hel del... fast är man fast så är man fast.. och ska jag fastna så är det i ALLA spel och inte bara i detta evighets spel..:-)
Det fick dock 10/10 i Super Play.. vilket jag inte heller kan förstå när dom annars klagar över att det aldrig är något nytänkande i spelen nu för tiden...
Jag får inte ihop det!
Nej heja... Fallout 3... Dead Space..RE5 demot... och förhoppningsvis Dragon Age i januari och låt oss glömma detta föråldrade "crap". Ska man lira nått liknade ta en titt på "Runes Of Magic´s" öppna beta den 15:e dec... den är i allafall gratis.
Den som har flest prylar när han dör vinner!
Måste vara svårt att se något så älskat bli så "krossat"...
Förklara gärna vars det blir krossat.
om du hade vigt ditt liv åt wow skulle du nog vilja se en 4 eller femma
haha, varför skulle det göra någon skillnad om två personer tycker att det är en trea för dom ? Är inte så att alla i hela världen tycker det, och den som vigt sitt liv åt spelet tycker det är en 5 troligtvis, annars skulle den personen lagt ner me skiten
Förstår inte vad du menar med "Visst nostalgi är det men inget mer"? Kan nog nämna 25 spel bara på rakarm som antagligen räknas som nostalgi som i nu läget skulle ge mig mer spelglädje än wow någonsin skulle kunna ge mig, är det inte det de handlar om?
Niethrel, du försvarar Wow som det vore av ditt eget kött och blod.. Det är inte hälsosamt, lägg ner en stund och få lite perspektiv på det hela är mitt tips. Kolla igenom vad en 3a betyder enligt FZ betygssystem, det betyder inte dåligt sist jag kollade.
Jag försvarar wow för att jag tycker att det är ett av de bästa spelen i världshistorien helt enkelt.
Men jag hade reagerat likadant om vilket spel somhelst hade fått ett orättvist betyg. Men det är ju upp till recensenterna som sagt.
Vi får väl se vad uppföljningen av recensionen säger, när de dingat 80 etc.