Avstängd
Skrivet av SkarZnik:

Jag tror det finns några simpla förklaringar på detta fenomen.

1) Bara folk som vet med sig att de brukar prestera bra i sådana här tester gör dem. Och de som får ett lågt resultat kanske undviker att förtälja det.

2) Folk skruvar upp resultatet i smyg, vem ska kontrollera dem? Eftersom IQ kosntigt nog är status på penismätning i Sverige tycker väl många att det är rimligt att ljuga ihop lite kudos än att presentera det reella resultatet.

3) I just det här testet kan folk fuska hur mycket som helst. Anteckningarna, wikipedia och kalkylatorn är ju några hjälpmedel som är förbjudna att använda men som går att nyttja hur lätt som helst, om man är på det humöret. Men i slutändan är det ju bara sig själv man ljuger för.

Mm. Du har rätt i det du säger, men jag tror ändå inte att testet är riktigt sanningsenligt.

Inaktiv

testet ska ju självklart bara kunna göras en gång per ip nummer.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Castor: Poängen var att en standard 150-IQ mattenörd inte ens kan fixa en brud på grund av social inkompetens. Hur smart är man då?

Då har man hög IQ och låt EQ. IQ är väl definierad som att man klarar av logiska problem och liknande. EQ är just den sociala kompetensen som du snackar om.

Det finns helt enkelt ett annat test för den typen av intelligens

signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

110 är genomsnittlig IQ förresten, så inte konstigt att de flesta har 110... till någon som skrev förrut i tråden.

signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

110 är genomsnittlig IQ förresten, så inte konstigt att de flesta har 110... till någon som skrev förrut i tråden.

Inte enligt wikipedia.

"Olika omdiskuterade metoder förekommer att genom olika IQ-test fastställa en individs intelligens efter en skala. Skalan är satt så att 100 utgör medelvärdet i en population och övriga värden antas normalfördelade. Olika skalor finns, som använder olika normalfördelning; de mest kända är Stanford-Binet och Catell-skalan. Alla skalor har medelvärdet 100; i övrigt skiljer sig skalorna åt, och en ensam siffra utan angiven skala är därför svår att tolka (se tabellen)."

signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Döbringer:

Castor: Poängen var att en standard 150-IQ mattenörd inte ens kan fixa en brud på grund av social inkompetens. Hur smart är man då?

Då har man hög IQ och låt EQ. IQ är väl definierad som att man klarar av logiska problem och liknande. EQ är just den sociala kompetensen som du snackar om.

Det finns helt enkelt ett annat test för den typen av intelligens

Aha, tänkte väl det. Är testet ungefär;
- Gå på krogen
- Bli full
- Lyckas du dra med dej hem åtminstone en skräcködla, så har du 100 EQ (normal).
Ju snyggare ragg ju högre EQ. Låter ganska vettigt.

signatur

yolo

Inaktiv

SkarZnik, jag trodde att medelvärdet var 100 i fredags... enligt mina mentorer så skiftar medelvärdet hela tiden och nu ligger det på 110 i Sverige - vet inte vad det är pg av men...

signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:

SkarZnik, jag trodde att medelvärdet var 100 i fredags... enligt mina mentorer så skiftar medelvärdet hela tiden och nu ligger det på 110 i Sverige - vet inte vad det är pg av men...

Tack vare våra underbara statliga skolor såklart

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem

Namn: MFC
Ditt totalresultat: 126
Resultatkategori: Hög

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

jag har 100% IQ.

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Det är ju alltid dom fulaste killarna som får alla brudar.

Haha - att leva i förnekelse, kapitel 1.

Skrivet av Döbringer:

Har man bara tillräckligt stor käft och ser allmänt farlig ut, samt vet vad man ska säga så brukar det ordna sej.

Det där funkar bara på förvirrade småtjejer...

Skrivet av Döbringer:

Poängen var att en standard 150-IQ mattenörd inte ens kan fixa en brud på grund av social inkompetens. Hur smart är man då?

Känner du verkligen någon sådan person? Visst är det sant att det finns en teori om att det finns olika sorters intelligens men jag har aldrig sett eller läst något om att den ena utesluter den andra...

Skrivet av Döbringer:

Att hålla ordning på på sina kompisar är bara ett sätt att få öknamnet "Mamma" och sen så börjar dom undvika och ljuga för dej.

Haha... härliga "kompisar" i så fall. De vill bara hänga med dig förutsatt att de får dra med sig dig ner i träsket?

Skrivet av Döbringer:

Dessutom helt onödigt när du är så intelligent att du alltid snackar dej ur trubbel med raggarna/ghettoganstas/farbror blå OCH dessutom drar med dej det "finaste" ragget hem.

Om man snackar sig ur trubbel med ett fyllo så gör man inte det med intelligens, det kan jag lova dig - man slipper dem genom att låta dem tro att de vunnit. Backa in ett fyllo i ett verbalt hörn så kommer han att försöka slå sig ut 9 gånger av 10 i min erfarenhet. Fejka respekt, försök att hålla dig för skratt - det är receptet.

Skrivet av Döbringer:

F ö så har jag ett skitjobb, är redan infångad och gift och lyckas alltid hamna i trubbel på fyllan så jag är nog jävligt trög enligt min egen definition

Hehe, jag tror inte att du är trög alls - jag tror bara att ragga brudar och att snacka med fyllon härör från helt andra egenskaper än intelligens i klassisk bemärkelse.

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av prikk:

jag har 100% IQ.

signatur

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Poängen var att en standard 150-IQ mattenörd inte ens kan fixa en brud på grund av social inkompetens. Hur smart är man då?

Känner du verkligen någon sådan person? Visst är det sant att det finns en teori om att det finns olika sorters intelligens men jag har aldrig sett eller läst något om att den ena utesluter den andra...

Jag känner till/har känt tre sådana personer, varav den senaste är med i samma dansförening som jag. Han är mattegeni, schacksnille, professor etc och en total katastrof på det sociala området. Han limmar dock på alla 20 år yngre tjejerna där så han vet nog inte riktigt om det själv.

Medlem
Skrivet av m0rfar:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Jag känner till/har känt tre sådana personer, varav den senaste är med i samma dansförening som jag. Han är mattegeni, schacksnille, professor etc och en total katastrof på det sociala området. Han limmar dock på alla 20 år yngre tjejerna där så han vet nog inte riktigt om det själv.

Men... hur många känner du som är lika "misslyckade" social och som inte är smarta? Förmodligen långt fler? Min poäng är att smarthet hänger inte ihop med att vara osocial... ofta, tror jag, blir excentriska människor betraktade som genier bara för att de vet saker som ingen annan vet... jag tror inte det handlar om att vara smart, det handlar om att ha avvikande intressen.

signatur

Medlem

122 IQ och med god social förmåga ftw!

Avstängd

Är det bara jag som tycker att EQ känns ganska värdelöst - som en tröst för de som inte har blivit begåvade med hög intelligens (vilket jag är mycket tacksam över, även om jag förstås gärna skulle vilja vara i Mensaklassen ). Men om man säger så: ju smartare man är, desto mindre får man på annat. I slutändan går alla ganska jämt ut.

Medlem

Ditt totalresultat: 131
Resultatkategori: Mycket hög

Resultat på ordtest: 133.2
Resultat på performancetest: 126.5

Ganska nöjd men jag vet nog inte om det är något test att lita på

signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Är det bara jag som tycker att EQ känns ganska värdelöst - som en tröst för de som inte har blivit begåvade med hög intelligens

Jag är inte så insatt i hur gradering går till men det verkar helt självklart för mig att det har med en slags social intelligens att göra hur väl man interagerar med sin omgivning - dessutom finns det väl ingen som säger att en hög EQ utesluter en hög IQ eller tvärtom?

signatur

Medlem

EQ är en förbaskat bra grej att ha hög. Antar att du inte har det.
fördel: Man kan läsa av folk och känna av vad man ska säga/göra för att få sin vilja igenom.
nackdel: man gråter av allt som tex en fin färg som blir smutsig

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

EQ är en förbaskat bra grej att ha hög. Antar att du inte har det.
fördel: Man kan läsa av folk och känna av vad man ska säga/göra för att få sin vilja igenom.
nackdel: man gråter av allt som tex en fin färg som blir smutsig

Man är en bra människokännare, och har hög förståelse för det mänskliga psyiket helt enkelt?
Fast med fin färg som blir smutsig är väl kanske något för våran kulturelit här i sverige att bli ledsen för

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ditt totalresultat: 130
Resultatkategori: Mycket hög
Resultat på ordtest: 126.9
Resultat på performancetest: 134.8

Bleh, hatar alla ordtest! Brukar alltid falla på dem..
De andra e däremot kul, brukar ha lätt för det.. skulle varit tidsbegränsning på det med

Medlem

Namn: Fille
Ditt totalresultat: 116
Resultatkategori: Övernormal

BTW, 13 år

signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

121, fan va minnes testen var svåra!

Medlem

109 men man har ju hur mycket tid som helst att utföra det.. är inte vanliga iq test på tid btw? senast jag gjorde ett riktigt test var på sjukhuset och det gick inte alls lika bra men då är det på tid osv med..

Inaktiv

114. Får jag fråga hur ni fick 130 (äldre än min okända ålder?)?ni är medvetna om att ni inte fick krafsa ner massa siffror på ett paper eller slå upp ett ord?

signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag fick 117

signatur

Det är någon bakom dig. Bäst att kolla.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

114. Får jag fråga hur ni fick 130 (äldre än min okända ålder?)?ni är medvetna om att ni inte fick krafsa ner massa siffror på ett paper eller slå upp ett ord?

Orden tror jag mest var tur, å gäller bara att använda någon teknik för att komma ihåg siffrorna istället för att komma ihåg dem 1 efter 1.
Matten å de visuella e ju ren logik, stör mig på att jag inte fick 20 av 20 där.. men vill inte göra om testet för de vore ju att fuska, typ.
Gjorde detta testet när jag var precis nyvaken å lite halvstressad, hade det varit efter frukost när man varit lite koncentrerad hade jag nog fått 2-4 poäng till. E 26 btw å arbetslös ^^

Jag undrar vilken grupp som borde få högst på ett sånt här test? Skulle gissa 16-20 åringar för deras kunskaper och hjärnor e ganska friska å aktiva ju.
Eller de som studerar någon seriöst på universitet och faktiskt pluggar när de är där (de flesta verkar ju mest supa bort all tid där, gjorde jag iaf :S)

Medlem

Ditt totalresultat: 127

Skittest för övrigt, mäter mycket mer än just IQ.

Både ordförståelse-delen och matematik-delen kräver för mycket KUNSKAP för att man ska kunna räkna dem som intelligens-test.

Minnes-delen har heller ingenting med intelligens att göra, utan mäter bara just minnet.

Medlem

Är det någon här inne som gjort ett riktigt IQ-test? Alltså kontaktat Mensa t ex för provtid. Där kan man inte köra om och om igen för att bättra på sitt resultat. Det ger ju en mer korrekt mätning av skräpet mellan öronen:)

signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skriv svar