Fallout-skaparen beordrades att förstöra koden – efterlyser bättre bevarande
Nu meckar jag inte så mycket med originalkod, men bevarande generellt är oerhört viktigt. Inga företag är det minsta intresserade av att bevara sina produktioner för framtiden och så fort bolagen köps upp och läggs ner så hamnar väl allt i någon fuktig källare eller skickas på återvinning.
Samtidigt så uppgraderar folk sina system, spel spelas ut och ersätts av nya spel, program uppgraderas veckovis. Och i den digitala världen är det väldigt lätt för ett företag att sluta ge ut en viss mjukvara och då försvinner det för alltid. Samtidigt så blir samlarna färre och färre på nätet när nyare generationer inte bryr sig, slit och släng-mentalitet. "Men allt finns ju på Steam!". Men om Steam stängs ner i framtiden? Eller om Steam ändrar sina regler som gör att du kan bli av med din mjukvara? Eller om företagen bakom spelen bestämmer sig helt enkelt för att inte längre använda Steam? Och då applicerar jag detta tänket till alla digitala handelsplattformar...
Själv är jag väldigt aktiv i bevarandet av mjukvara och driver ett publikt arkiv för det, och även om det endast täcker en väldigt liten del av det som finns så är det alltid nåt. Och det finns många riktiga eldsjälar på nätet som gör samma sak, men företagen måste sluta motarbeta oss hela tiden. Jag kan absolut förstå att de inte gillar när deras nya produkter piratas och kommer ut på nätet, men när produkten nått sin livslängd och inte säljs eller supportas mer så borde det bli public domain. Copyright-lagarna som vi har idag är absurda och tar inte hänsyn till vår snabba utveckling utan utgår från att folk sitter och spelar samma spel i 100 år. Och företagen jävlas med dig för att du delar med dig av ett spel som de slutat sälja och supporta 20 år sen, allt för att de ska kunna checka av någon ruta på ekonomiavdelningen.
Se till att bevara dina gamla spel, program och hårdvara. Och vill du inte ha kvar det så finns det folk som tar hand det åt dig. Önskar det bara fanns flera som såg värdet i det...
Tragiskt när kultur försvinner för all framtid. Filmen hade ju samma problem när den låg på brandfarlig celluloid, och lite samma med lättrepade och sköra stenkakor för musik. Man tycker ju att vi borde ha lärt oss, särskilt för spel och spelkod som ju ändå är digitala och på så sätt enklare att förvara. Kanske extra viktigt för äldre spel - det är ju en ung underhållningsform, vi är ju fortfarande ganska mycket i början av dess historia och utveckling.
Tragiskt när kultur försvinner för all framtid. Filmen hade ju samma problem när den låg på brandfarlig celluloid, och lite samma med lättrepade och sköra stenkakor för musik. Man tycker ju att vi borde ha lärt oss, särskilt för spel och spelkod som ju ändå är digitala och på så sätt enklare att förvara. Kanske extra viktigt för äldre spel - det är ju en ung underhållningsform, vi är ju fortfarande ganska mycket i början av dess historia och utveckling.
Känns som att det blir allt vanligare att SP-spel också råkar ut för en oundviklig död, exempelvis när de av någon anledning kräver inloggningar, konton och annat. En dag stängs ju servrar och tjänster oavsett. En annan grej är ju om du har spelet på skiva men det ändå kräver en patch för att bli komplett, då kan du inte trycka in det fysiska exemplaret en vacker dag och förvänta dig att det funkar
Delisting är väl också rätt surt. Förstår att det är mycket licenser och annat men ibland är man sugen på att återuppleva någon klassiker som knappt går att få tag på legalt, tex Prey 2006.
Jag själv tycker det saknar regler för vad som är lagligt att lägga upp gällande gamla spel som inte finns längre?
Har rätt många spel som inte finns att få tag på eller som egentligen inte ska fungera med dagens datorer som jag själv har fått patchat om för att jag själv vill fortfarande vilja spela dem eller låta barnen få spela de spel man själv spelade som liten.
Rätt säkert att det är fler som hade viljat ha de spelen men i och med att det är olagligt att ladda upp saker på torrent sidor så får de vara kvar på mina datorer.
Något av alla är bland annat Herkules (som finns på gog) men den som finns ute på nätet är på engelska (jag köpte den för jag trodde det skulle vara på svenska). Så jag fick emulera en Windows 98 för att kunna få ut installationen från min orginal cd för att sedan göra om, så den fungerar på Windows 11 och Linux.