Oblivion-remastern har inget officiellt moddstöd

Robot
Oblivion-remastern har inget officiellt moddstöd

Men flinka moddare lär finna ett sätt.

#Oblivion, #The-elder-scrolls

Medlem

Det finns redan massor med mods på nexus, samt att det går att modda med verktyg från 2006.

Medlem

Officiellt? Skiter man ju i...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av noreason:

Det finns redan massor med mods på nexus, samt att det går att modda med verktyg från 2006.

Trodde dom bytt motor till UE. Såg att någon körde spelet med UEVR

Medlem

Ooooph.
Jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det är att modda Unreal Engine. Och jag spelar inte så ofta med moddar själv
Men ett trist besked. Framför allt för ett spel i en serie där halva communityt spelar år ut och år in pga moddar.
Tror inte den här versionen kommer ha massa spelare om 20 år...

Medlem

Låter lite konstigt att spelet skulle vara gjort i UE, är det bekräftat? Jag stötte nämligen på en snudd på gamebreaking-bugg som fanns i originalet med, så skulle gissa att dom byggt om spelet i senaste versionen av Creation Engine och behållit quest-scripten

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Låter lite konstigt att spelet skulle vara gjort i UE, är det bekräftat? Jag stötte nämligen på en snudd på gamebreaking-bugg som fanns i originalet med, så skulle gissa att dom byggt om spelet i senaste versionen av Creation Engine och behållit quest-scripten

UE körs väl ovanpå Creation Engine.

Skribent
Skrivet av Nocternity:

De nämner att det drivs av Unreal Engine 5 här.

Medlem

Då fortsätter jag att hålla mig till originalet, tack så mycket. Min laptop skulle nog ändä inte klara av remastern.

Medlem

Varför räknas detta som en Remaster? Borde det inte vara en Remake eftersom dom har gjort om så mycket?

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

De tar altså bort den enda orsaken att köpa ett Bethesdadpel.
Vem ska nu fixa alla buggar?

Skrivet av OAKTHYR:

Varför räknas detta som en Remaster? Borde det inte vara en Remake eftersom dom har gjort om så mycket?

De har ju bara uppat grafiken lite, resten är som vanligt, inklusive buggarna.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det ligger lite mittemellan remake och remaster skulle jag säga, så man har kanske bara valt att vara försiktiga med vad man utlovar.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Antar att det är eftersom det är samma spel under huven som drivs av samma gamla motor. Men jag skulle inte ha något problem med det om dom kallade det för remake.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

De nämner att det drivs av Unreal Engine 5 här.

Spännande om de kör en hybridlösning med Creation/Gamebryo, plus UE5 för vissa element.
Hade varit intressant att se koden, men jag misstänker att de inte är så sugna på att släppa den löst. 😅

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Levelsystemet är väl också omgjort?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Levelsystemet är väl också omgjort?

Och combat och UI vill jag minnas, även nya voice lines iom att de inte är begränsade till skivans kapacitet.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Och combat och UI vill jag minnas, även nya voice lines iom att de inte är begränsade till skivans kapacitet.

Då är det ju, enligt mig, en solklar remake.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Kiske:

"Bara"

Graphics

• A total graphical overhaul, built on Unreal Engine 5

• Completely new character models

• Each race is more clearly defined in terms of physical appearance

• New enemy models

• New environmental assets, both out in the open world and in dungeons

• New equipment models based on the old designs

• A new, dynamic lighting system

• New and much improved weather effects, like rain and snow

• New spell and magic animations

• Completely new load screen art

Gameplay

• Completely new movement animations, whether walking, running, jumping, sneaking, or swimming

• Much improved third-person camera, centered over-the-shoulder

• Much improved third-person controls; the player character now moves independent of your camera's direction

• You can now sprint by clicking L3

• New combat animations for swinging weapons, blocking, and shooting your bow

• New on-hit animations to give combat more impact, as enemies react to your blows

• Improved aiming with bows

• Enemy movement speed seems to have been reduced to give combat a more weighted feel

• The compass now shows the distance to your current objective marker

• There is now an auto aim toggle in the options menu

Character Progression

• New character creator with completely new models

• Character creator now offers a wide range of eye colours, skin colours, and hair colours

• You can now choose an 'origin' for your character, based on your race (we believe this is just flavour text, but we'll update this point if there's more to it)

• Overhauled levelling system

• Levelling up a major skill gives you a lot of experience towards the next character level

• Levelling up a minor skill gets you a small amount of experience towards the next character level

• Enemy scaling has been toned down

Audio

• New voicework across the game, in addition to a lot of the old voicework

• Some characters have been recast, while most others keep their original voices

• Higher quality soundtrack

• New combat sound effects

• New environmental sound effects (birdsong, weather, etc.)

• NPC voices and other sound effects are now muffled by walls, doors, etc.

• NPC voices now have echo applied to them inside of large buildings, like chapels

User Interface

• New, overhauled menus with better visibility

• New user interface in gameplay

• Menu shortcuts are assigned to the d-pad (up for character stats, left for magic, right for inventory, down for map)

• The world map's clarity has been improved, with more noticeable icons

• The dialogue minigame still functions in the same way, but the wheel is easier to understand visually, and repeated attempts at persuasion result in coloured indications of the character's preferences

Other

• New accessibility features, like text size

• There is no difficulty slider like in the original game — difficulty is now split between five distinct settings, ranging from very easy to very hard

• Additional autosaves

• Autosaves can be toggled on changing location, resting, and waiting

https://www.pushsquare.com/guides/oblivion-remastered-everyth...

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Det tog typ fem minuter innan moddarna började trilla in.
Spelet körs fortfarande på samma motor, så borde inte vara några problem att modda det.

signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av noyart:

Det finns inget som hindrar dom från att köra UE och samtidigt behålla samma datastruktur på de moddbara filerna.

Medlem
Skrivet av Fezk:

"Bara"

Graphics

• A total graphical overhaul, built on Unreal Engine 5

• Completely new character models

• Each race is more clearly defined in terms of physical appearance

• New enemy models

• New environmental assets, both out in the open world and in dungeons

• New equipment models based on the old designs

• A new, dynamic lighting system

• New and much improved weather effects, like rain and snow

• New spell and magic animations

• Completely new load screen art

Gameplay

• Completely new movement animations, whether walking, running, jumping, sneaking, or swimming

• Much improved third-person camera, centered over-the-shoulder

• Much improved third-person controls; the player character now moves independent of your camera's direction

• You can now sprint by clicking L3

• New combat animations for swinging weapons, blocking, and shooting your bow

• New on-hit animations to give combat more impact, as enemies react to your blows

• Improved aiming with bows

• Enemy movement speed seems to have been reduced to give combat a more weighted feel

• The compass now shows the distance to your current objective marker

• There is now an auto aim toggle in the options menu

Character Progression

• New character creator with completely new models

• Character creator now offers a wide range of eye colours, skin colours, and hair colours

• You can now choose an 'origin' for your character, based on your race (we believe this is just flavour text, but we'll update this point if there's more to it)

• Overhauled levelling system

• Levelling up a major skill gives you a lot of experience towards the next character level

• Levelling up a minor skill gets you a small amount of experience towards the next character level

• Enemy scaling has been toned down

Audio

• New voicework across the game, in addition to a lot of the old voicework

• Some characters have been recast, while most others keep their original voices

• Higher quality soundtrack

• New combat sound effects

• New environmental sound effects (birdsong, weather, etc.)

• NPC voices and other sound effects are now muffled by walls, doors, etc.

• NPC voices now have echo applied to them inside of large buildings, like chapels

User Interface

• New, overhauled menus with better visibility

• New user interface in gameplay

• Menu shortcuts are assigned to the d-pad (up for character stats, left for magic, right for inventory, down for map)

• The world map's clarity has been improved, with more noticeable icons

• The dialogue minigame still functions in the same way, but the wheel is easier to understand visually, and repeated attempts at persuasion result in coloured indications of the character's preferences

Other

• New accessibility features, like text size

• There is no difficulty slider like in the original game — difficulty is now split between five distinct settings, ranging from very easy to very hard

• Additional autosaves

• Autosaves can be toggled on changing location, resting, and waiting

https://www.pushsquare.com/guides/oblivion-remastered-everyth...

Dvs 95% är visuella förbättringar. I övrigt är det mest QoL-uppdateringar.

Medlem

Modstöd eller inte, men vågar man hoppas på att man kan göra en liten tältplats oavsett? Hoppas hoppas!

Medlem
Skrivet av Kiske:

Dvs 95% är visuella förbättringar. I övrigt är det mest QoL-uppdateringar.

Ptja, enligt mig var det ju lite mer än "bara uppat grafiken lite" iallafall.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Äntligen

Positiv överaskning. Exakt samma känsla i liret som för 18år sedan.
Riktig nostalgismocka

Medlem
Skrivet av noyart:

UE5 sköter den grafiska biten annars är det samma gamla motor som dom använde 2006.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Kiske:

De tar altså bort den enda orsaken att köpa ett Bethesdadpel.
Vem ska nu fixa alla buggar?

Ok. Men oftast brukar dom ju inte ens lägga tid på att göra om assets i remasters utan bara slänga på lite skarpare texturer, kanske nån ny partikel effekt och kompatibilitet med modern hårdvara.
Synd på buggarna dock.

Skrivet av Slashgibber:

Det ligger lite mittemellan remake och remaster skulle jag säga, så man har kanske bara valt att vara försiktiga med vad man utlovar.

Bra poäng. Annars hade dom väl fått kritik för det.

Skrivet av Påskmust:

Antar att det är eftersom det är samma spel under huven som drivs av samma gamla motor. Men jag skulle inte ha något problem med det om dom kallade det för remake.

Jag hade inte heller haft några problem om dom kallade det en Remake.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Fråga: hur märkbar är ändringen i levelscaling?
Jag körde några år sedan och gjorde typ 5% skada på fiender när jag var level 30 trots bästa equipment, maxade stats och 16x stealth multiplier

Elmer min första warrior gubbe första gåmgen jag körde slm inte längre kunde döda goblins när han var level 5 typ

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Fråga: hur märkbar är ändringen i levelscaling?
Jag körde några år sedan och gjorde typ 5% skada på fiender när jag var level 30 trots bästa equipment, maxade stats och 16x stealth multiplier

Elmer min första warrior gubbe första gåmgen jag körde slm inte längre kunde döda goblins när han var level 5 typ

Jag vet inte exakt hur det funkar. Såg det här på nexus imorse och det förklara varför jag fick stryk igår.

"Vanilla:
DifficultyDamage Taken Damage Dealt
Novice x0.2. x5.0
Apprentice x0.6 x3.0
Adept x1.0.  x1.0
Expert x3.0.  x0.6
Master x5.0. x0.2"

Dock så är det här bara multipliers för svårighetsgraden.

Medlem

Jag hoppas nån gör en mod för att importera sparfiler från originalspelet, jag har ännu inte klarat av Shivering Isles men orkar inte spela igenom hela main quest.

Medlem

Det finns redan moddar. Den populäraste modden har redan blivit bortplockad från Nexus mods.

Modden återställde det gamla systemet när man skapar sin karaktär. Detta eftersom nyutgåvan har tagit bort begreppen "race" och "sex" och istället ersatt det med trendigt och ideologiskt färgat nyspråk. Jag kan inte för mitt liv förstå varför det är så viktigt att tvinga in detta i både nya spel och remakes av befintliga spel. Vem kan möjligen ha efterfrågat och drivit igenom detta?

Än mindre kan jag förstå varför man vill förhindra folk att använda just den här modden genom att bannlysa den från den absolut största moddplattformen. Men tydligen är det inte första gången som Nexus mods använder sin monopolliknande ställning till att driva en agenda.

Det är såklart inte så att spelet står och faller kring hur Bethesda hanterat karaktärseditorn. Men man undrar hur mycket mer de har ändrat i spelet? Samt undrar man hur den kreativa friheten påverkas i nya Elder Scrolls om deras utvecklare, ledning, konsulter eller investerare tycker dessa saker är så himla känsliga?

12
Skriv svar