Oblivion-remastern har inget officiellt moddstöd
Det finns redan massor med mods på nexus, samt att det går att modda med verktyg från 2006.
Trodde dom bytt motor till UE. Såg att någon körde spelet med UEVR
Ooooph.
Jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det är att modda Unreal Engine. Och jag spelar inte så ofta med moddar själv
Men ett trist besked. Framför allt för ett spel i en serie där halva communityt spelar år ut och år in pga moddar.
Tror inte den här versionen kommer ha massa spelare om 20 år...
Låter lite konstigt att spelet skulle vara gjort i UE, är det bekräftat? Jag stötte nämligen på en snudd på gamebreaking-bugg som fanns i originalet med, så skulle gissa att dom byggt om spelet i senaste versionen av Creation Engine och behållit quest-scripten
UE körs väl ovanpå Creation Engine.
Låter lite konstigt att spelet skulle vara gjort i UE, är det bekräftat? Jag stötte nämligen på en snudd på gamebreaking-bugg som fanns i originalet med, så skulle gissa att dom byggt om spelet i senaste versionen av Creation Engine och behållit quest-scripten
De nämner att det drivs av Unreal Engine 5 här.
De tar altså bort den enda orsaken att köpa ett Bethesdadpel.
Vem ska nu fixa alla buggar?
Varför räknas detta som en Remaster? Borde det inte vara en Remake eftersom dom har gjort om så mycket?
De har ju bara uppat grafiken lite, resten är som vanligt, inklusive buggarna.
Varför räknas detta som en Remaster? Borde det inte vara en Remake eftersom dom har gjort om så mycket?
Det ligger lite mittemellan remake och remaster skulle jag säga, så man har kanske bara valt att vara försiktiga med vad man utlovar.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Antar att det är eftersom det är samma spel under huven som drivs av samma gamla motor. Men jag skulle inte ha något problem med det om dom kallade det för remake.
De nämner att det drivs av Unreal Engine 5 här.
Spännande om de kör en hybridlösning med Creation/Gamebryo, plus UE5 för vissa element.
Hade varit intressant att se koden, men jag misstänker att de inte är så sugna på att släppa den löst. 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Levelsystemet är väl också omgjort?
Ännu en dag i paradiset.
Levelsystemet är väl också omgjort?
Och combat och UI vill jag minnas, även nya voice lines iom att de inte är begränsade till skivans kapacitet.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Och combat och UI vill jag minnas, även nya voice lines iom att de inte är begränsade till skivans kapacitet.
Då är det ju, enligt mig, en solklar remake.
Ännu en dag i paradiset.
"Bara"
Graphics
A total graphical overhaul, built on Unreal Engine 5
Completely new character models
Each race is more clearly defined in terms of physical appearance
New enemy models
New environmental assets, both out in the open world and in dungeons
New equipment models based on the old designs
A new, dynamic lighting system
New and much improved weather effects, like rain and snow
New spell and magic animations
Completely new load screen art
Gameplay
Completely new movement animations, whether walking, running, jumping, sneaking, or swimming
Much improved third-person camera, centered over-the-shoulder
Much improved third-person controls; the player character now moves independent of your camera's direction
You can now sprint by clicking L3
New combat animations for swinging weapons, blocking, and shooting your bow
New on-hit animations to give combat more impact, as enemies react to your blows
Improved aiming with bows
Enemy movement speed seems to have been reduced to give combat a more weighted feel
The compass now shows the distance to your current objective marker
There is now an auto aim toggle in the options menu
Character Progression
New character creator with completely new models
Character creator now offers a wide range of eye colours, skin colours, and hair colours
You can now choose an 'origin' for your character, based on your race (we believe this is just flavour text, but we'll update this point if there's more to it)
Overhauled levelling system
Levelling up a major skill gives you a lot of experience towards the next character level
Levelling up a minor skill gets you a small amount of experience towards the next character level
Enemy scaling has been toned down
Audio
New voicework across the game, in addition to a lot of the old voicework
Some characters have been recast, while most others keep their original voices
Higher quality soundtrack
New combat sound effects
New environmental sound effects (birdsong, weather, etc.)
NPC voices and other sound effects are now muffled by walls, doors, etc.
NPC voices now have echo applied to them inside of large buildings, like chapels
User Interface
New, overhauled menus with better visibility
New user interface in gameplay
Menu shortcuts are assigned to the d-pad (up for character stats, left for magic, right for inventory, down for map)
The world map's clarity has been improved, with more noticeable icons
The dialogue minigame still functions in the same way, but the wheel is easier to understand visually, and repeated attempts at persuasion result in coloured indications of the character's preferences
Other
New accessibility features, like text size
There is no difficulty slider like in the original game — difficulty is now split between five distinct settings, ranging from very easy to very hard
Additional autosaves
Autosaves can be toggled on changing location, resting, and waiting
https://www.pushsquare.com/guides/oblivion-remastered-everyth...
The more I practice, the luckier I get.
Det tog typ fem minuter innan moddarna började trilla in.
Spelet körs fortfarande på samma motor, så borde inte vara några problem att modda det.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Det finns inget som hindrar dom från att köra UE och samtidigt behålla samma datastruktur på de moddbara filerna.
"Bara"
Graphics
A total graphical overhaul, built on Unreal Engine 5
Completely new character models
Each race is more clearly defined in terms of physical appearance
New enemy models
New environmental assets, both out in the open world and in dungeons
New equipment models based on the old designs
A new, dynamic lighting system
New and much improved weather effects, like rain and snow
New spell and magic animations
Completely new load screen art
Gameplay
Completely new movement animations, whether walking, running, jumping, sneaking, or swimming
Much improved third-person camera, centered over-the-shoulder
Much improved third-person controls; the player character now moves independent of your camera's direction
You can now sprint by clicking L3
New combat animations for swinging weapons, blocking, and shooting your bow
New on-hit animations to give combat more impact, as enemies react to your blows
Improved aiming with bows
Enemy movement speed seems to have been reduced to give combat a more weighted feel
The compass now shows the distance to your current objective marker
There is now an auto aim toggle in the options menu
Character Progression
New character creator with completely new models
Character creator now offers a wide range of eye colours, skin colours, and hair colours
You can now choose an 'origin' for your character, based on your race (we believe this is just flavour text, but we'll update this point if there's more to it)
Overhauled levelling system
Levelling up a major skill gives you a lot of experience towards the next character level
Levelling up a minor skill gets you a small amount of experience towards the next character level
Enemy scaling has been toned down
Audio
New voicework across the game, in addition to a lot of the old voicework
Some characters have been recast, while most others keep their original voices
Higher quality soundtrack
New combat sound effects
New environmental sound effects (birdsong, weather, etc.)
NPC voices and other sound effects are now muffled by walls, doors, etc.
NPC voices now have echo applied to them inside of large buildings, like chapels
User Interface
New, overhauled menus with better visibility
New user interface in gameplay
Menu shortcuts are assigned to the d-pad (up for character stats, left for magic, right for inventory, down for map)
The world map's clarity has been improved, with more noticeable icons
The dialogue minigame still functions in the same way, but the wheel is easier to understand visually, and repeated attempts at persuasion result in coloured indications of the character's preferences
Other
New accessibility features, like text size
There is no difficulty slider like in the original game — difficulty is now split between five distinct settings, ranging from very easy to very hard
Additional autosaves
Autosaves can be toggled on changing location, resting, and waiting
https://www.pushsquare.com/guides/oblivion-remastered-everyth...
Dvs 95% är visuella förbättringar. I övrigt är det mest QoL-uppdateringar.
Dvs 95% är visuella förbättringar. I övrigt är det mest QoL-uppdateringar.
Ptja, enligt mig var det ju lite mer än "bara uppat grafiken lite" iallafall.
The more I practice, the luckier I get.
UE5 sköter den grafiska biten annars är det samma gamla motor som dom använde 2006.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
De tar altså bort den enda orsaken att köpa ett Bethesdadpel.
Vem ska nu fixa alla buggar?
Ok. Men oftast brukar dom ju inte ens lägga tid på att göra om assets i remasters utan bara slänga på lite skarpare texturer, kanske nån ny partikel effekt och kompatibilitet med modern hårdvara.
Synd på buggarna dock.
Det ligger lite mittemellan remake och remaster skulle jag säga, så man har kanske bara valt att vara försiktiga med vad man utlovar.
Bra poäng. Annars hade dom väl fått kritik för det.
Antar att det är eftersom det är samma spel under huven som drivs av samma gamla motor. Men jag skulle inte ha något problem med det om dom kallade det för remake.
Jag hade inte heller haft några problem om dom kallade det en Remake.
PSN: OAKTHYR
Fråga: hur märkbar är ändringen i levelscaling?
Jag körde några år sedan och gjorde typ 5% skada på fiender när jag var level 30 trots bästa equipment, maxade stats och 16x stealth multiplier
Elmer min första warrior gubbe första gåmgen jag körde slm inte längre kunde döda goblins när han var level 5 typ
Fråga: hur märkbar är ändringen i levelscaling?
Jag körde några år sedan och gjorde typ 5% skada på fiender när jag var level 30 trots bästa equipment, maxade stats och 16x stealth multiplier
Elmer min första warrior gubbe första gåmgen jag körde slm inte längre kunde döda goblins när han var level 5 typ
Jag vet inte exakt hur det funkar. Såg det här på nexus imorse och det förklara varför jag fick stryk igår.
"Vanilla:
DifficultyDamage Taken Damage Dealt
Novice x0.2. x5.0
Apprentice x0.6 x3.0
Adept x1.0. x1.0
Expert x3.0. x0.6
Master x5.0. x0.2"
Dock så är det här bara multipliers för svårighetsgraden.
Det finns redan moddar. Den populäraste modden har redan blivit bortplockad från Nexus mods.
Modden återställde det gamla systemet när man skapar sin karaktär. Detta eftersom nyutgåvan har tagit bort begreppen "race" och "sex" och istället ersatt det med trendigt och ideologiskt färgat nyspråk. Jag kan inte för mitt liv förstå varför det är så viktigt att tvinga in detta i både nya spel och remakes av befintliga spel. Vem kan möjligen ha efterfrågat och drivit igenom detta?
Än mindre kan jag förstå varför man vill förhindra folk att använda just den här modden genom att bannlysa den från den absolut största moddplattformen. Men tydligen är det inte första gången som Nexus mods använder sin monopolliknande ställning till att driva en agenda.
Det är såklart inte så att spelet står och faller kring hur Bethesda hanterat karaktärseditorn. Men man undrar hur mycket mer de har ändrat i spelet? Samt undrar man hur den kreativa friheten påverkas i nya Elder Scrolls om deras utvecklare, ledning, konsulter eller investerare tycker dessa saker är så himla känsliga?