Switch 2-distributören Bergsala anmäld till Konkurrensverket
Någonstans i ledet har lagar brutits. Antingen är det Bergsala som utnyttjar sin position på den nordiska marknaden, eller så är det återförsäljarna som bildat kartell genom att komma överens om priset 6795 kr, eller både och. Det är ändå rätt så misstänktsamt att de prickar in exakt samma överpris när det enligt Bergsala "sätts fritt av varje enskild återförsäljare". Spelbutikens normala prissättning från början gör det hela ännu mer misstänktsamt.
Ja svaret från diverse butiker var ju att de anpassat sin prislapp efter sina konkurrenter när de såg deras prissättning.
"There will be another time"
Alltså, problemet är väl själva prisskillnaden inom eu? Hade priset legat runt 7000kr i hela eu så fine. Men varför ska vi svenskar bli blåsta?
Exakt.
Jag tror det är så enkelt att Bergsala och/eller ÅF har sett att det finns en stark betalvilja för tv-spel i Sverige.
Trots prisnivån är det ju fullbokat på flera ställen. Sen har ju iofs många bokat på flera ställen, samt att jag nog inte är ensam i att ha en bokning i hoppet om att priset justeras inför release, så ska bli ytterst spännande att se hur den faktiska lagerstatusen blir vid release.
Det är ett lyxproblem om man är en ungkarl med jobb och kan spela vidare på sina gamla konsoler och dator tills man sparat ihop pengar eller hittat en annan hobby, det är mindre av ett lyxproblem om man har barn som har kompisar som alla spelar samma spel och umgås i de spelen och har ens barn inte samma konsol så är de utanför.
Då är det ett riktigt problem.
Kanske är annorlunda nu när allt är onlinespel. Men när jag var en liten pojke på 90 talet så var det bara bra om vänner hade andra konsoler, så man kunde få spela även de spelen. Vi hade Nintendo och pc så ibland gick vi hem till mig och ibland gick vi till vänner med playstation. Inte så att vi stötte ut någon bara för de hade sega.
Det är runt 5200:- med EU-landets moms man utgår från.
Finns tillgänglig på spanska amazon för 469€, Amazon lägger på skillnaden för svensk moms och det blir 484.5€, vilket är ungefär 5350:- i dagens växlingskurs.
De enda hittepåavgifterna som påverkar konsoler är kemikalieskatten som blir några hundralappar beroende på vad man väger. Så svenskt pris skulle varit 5449-5649:- ungefär.
Ah okej. Då är det ungefär en tusenlapp, med momsen inräknad, som Bergsala och butikerna delar på som är vinst. Hur såg det ut för första switch? Är det inte ofta ganska dålig vinstmarginal på spelkonsoler?
Att alla butiker har runt samma pris känner jag nog inte att det är konstigt. Bergsala har säkert rekommenderat det försäljningspriset och är det sån vinst med det så kör de gladeligen med det. Ska de stora börja konkurrera med varann så förlorar de alla på det.
Den kostar 5200 i andra länder som också har lagt på moms osv. Tyskland har ett par procent lägre moms än vi tex men ändå skiljer det 1500 kronor.
Stämmer! Snittmomsen i eu ser ut att vara runt 19%.
Ah okej. Då är det ungefär en tusenlapp, med momsen inräknad, som Bergsala och butikerna delar på som är vinst. Hur såg det ut för första switch? Är det inte ofta ganska dålig vinstmarginal på spelkonsoler?
Att alla butiker har runt samma pris känner jag nog inte att det är konstigt. Bergsala har säkert rekommenderat det försäljningspriset och är det sån vinst med det så kör de gladeligen med det. Ska de stora börja konkurrera med varann så förlorar de alla på det.
Ja, minst en tusenlapp extra för baskonsolen. Bergsala säger att de inte får rekommendera priser till återförsäljare. Det hindrar ju dem däremot inte att lägga på en fet kaka på inköpspriset från Nintendo så att våra butiker måste ta ut ett högre pris.
Kollar vi liknande för MKW Bundle så har vi 509€ + moms = 525.83€ = 5800:-. Eller 5900-6100:- med kemikalieskatten, där har vi en ökning på 1400-1600:- extra! Allt för lyxen att bo i vårt avlånga land där Bergsala är mellanhand istället för Nintendo själva.
Från vad jag vet efter snack med en återförsäljare är att han får köpa in Switch 2 konsoler för runt 5600 (Ej Mario Kart bundle) från bergsala, bundlade versionen fick han ge någonstans runt 6000 för.
Jag pratade med en lite mindre återförsäljare som menade att de gav över 6300 för versionen med Mario Kart. I båda våra fall betalar återförsäljarna i så fall mer till Bergsala än vad vi som slutkund kan köpa konsolen för från exempelvis Amazon i Tyskland inklusive svensk moms.
Då betalar ju Bergsala inte några 510 € för att köpa in det paketet från Nintendo heller så nog lägger de på rejält på priset som det verkar.
Kemikalieskatten som Bergsala delvis skyller på är inget i sammanhanget. 178,39 kronor/kilo och en Switch 2 väger 534 gram, dockan väger 383 gram om den nu ska räknas med. Sen verkar det vara moms på kemikalieskatten så det blir några kronor där också. Det går få rabatt på kemikalieskatten om produkten inte innehåller vissa ämnen men det vet jag inte hur det är med i detta fall.
Jag vet att när jag kollade på Tyska amzon första gången så kostade standard modellen 5100 kr men det kanske bara va ett preliminärt pris.
Detta är med mario kart
| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |
Detta är med mario kart
I frankrike är den med mario kart listad för 499 euro vilket just nu i svensk krona blir 5470 kr , går utmärkt att importera därifrån.
I frankrike är den med mario kart listad för 499 euro vilket just nu i svensk krona blir 5470 kr , går utmärkt att importera därifrån.
Vilket med svensk moms och frakt blir 529€ = 5830:-, men ja, franska Amazon är lite billigare av någon anledning. 439€ för baskonsolen blir med frakt och moms 465€ vilket roligt nog är billigare än från My Nintendo.
Vilket med svensk moms och frakt blir 529€ = 5830:-, men ja, franska Amazon är lite billigare av någon anledning. 439€ för baskonsolen blir med frakt och moms 465€ vilket roligt nog är billigare än från My Nintendo.
Dock var jag inne på franska amazon och kollade och den var fullbokad där så ej möjlig att faktiskt köpa där. Lättar nog efter releasen då de antagligen börjat få in fler skeppningar och kan börja möta de som vill köpa.
Dock var jag inne på franska amazon och kollade och den var fullbokad där så ej möjlig att faktiskt köpa där. Lättar nog efter releasen då de antagligen börjat få in fler skeppningar och kan börja möta de som vill köpa.
Franska Amazon hade massor i Onsdags i flera timmar. Men högt tryck så gäller att inte vela! Verkar ha blivit flera större tilldelningar i Europa i veckan, tyska Amazon i måndags, franska i onsdags och spanska igår.
Franska Amazon hade massor i Onsdags i flera timmar. Men högt tryck så gäller att inte vela! Verkar ha blivit flera större tilldelningar i Europa i veckan, tyska Amazon i måndags, franska i onsdags och spanska igår.
Ah, gäller att vara med om en vill vara tidig helt klart ville bara förtydliga att de inte var tillgängliga där just nu så ingen blir besviken. Men fyller de på lite då och då är det ju bra att hålla utkik så tack för den informationen!
Är det inte momsfritt när man beställer inom EU ?
Skönt att det finns alternativ iallafall.
Är det inte momsfritt när man beställer inom EU ?
Skönt att det finns alternativ iallafall.
Som vissa skrivit så ska en återförsäljare betala moms om de säljer tillräckligt till ett annat EU-land. Inte helt insatt i reglerna, men det ska skötas av säljaren och inte du som köpare.
Kanske är annorlunda nu när allt är onlinespel. Men när jag var en liten pojke på 90 talet så var det bara bra om vänner hade andra konsoler, så man kunde få spela även de spelen. Vi hade Nintendo och pc så ibland gick vi hem till mig och ibland gick vi till vänner med playstation. Inte så att vi stötte ut någon bara för de hade sega.
Nä. Men som du delvis nämner, det var då det 😁. Idag spelar kidsen (och många av oss äldre) mestadels online, inte i samma soffa/säng som vi gjorde på glada 80/90-talet. Som tur är har många spel crossplay och kan spelas mellan plattformar. Som tur är iaf, så umgås ungarna fortfarande fysiskt med sina vänner också (iaf mina).
Min grabb och hans vänner spelar till 99% på PC (delvis mitt fel, har dock försökt få honom att inte sälja sin Xbox Series S). Själv spelar man på allt 😁
Älskar att Hazelight som en av få fortfarande satsar på couch co-op, så att man kan spela med sambon och tjoa och tjimma ”lokalt” 😁
Tycker det blir lite märkliga jämförelser i tråden, svenska ÅF tillför ett tämligen konkret mervärde för svenska slutkunder med butiker, svensk support, garantiärendehantering o.s.v. - vad tillför egentligen Bergsala i sammanhanget?
"...arbetar med distribution och marknadsföring av Nintendos produkter" - jäklar vad värdefullt, så värdefullt att de som en mellanhand måste ha i praktiken ensamrätt på rollen att distribuera produkterna?
Känns som att det är "lite" mer sannolikt att det är Bergsala som är problemet snarare än att allsköns ÅF i Sverige (med hittills *ett* undantag som alla nämner hela tiden - vore intressant att veta varför just de är undantaget (som bekräftar regeln?) dock, prisdumpning? - se nedan) skulle gått samman i en gigantisk kartell enbart vad gäller Nintendo-produkter?
Att pressa priset så att ÅF förlorar pengar på affären är inte bra heller, då blir det i praktiken prisdumpning/underprissättning/underprisförsäljning, och det gillas inte av Konkurrensverket. Sen att priser skiljer i Europa (som i teorin är en fri marknad) och att vi allt som oftast drar det korta strået (av en rad anledningar) suger, men ska man lägga skulden på enskild part behövs det lite grund för det. Spekulera, anmäla och anklaga kan man väl för all del göra, så som också görs i det här fallet.
Men med tanke på hur bisarrt mycket storföretagen (jag har gett bl.a. Nvidia många slevar för det här) tjänar, så ser jag själv det som rätt tydligt var man bör börja gräva först, och det är inte hos svenska ÅF som väldigt ofta kämpar med små marginaler. Men visst är det teoretiskt möjligt att det finns problem även där, säger inte att kartellbildning är en omöjlighet.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Det är ett lyxproblem om man är en ungkarl med jobb och kan spela vidare på sina gamla konsoler och dator tills man sparat ihop pengar eller hittat en annan hobby, det är mindre av ett lyxproblem om man har barn som har kompisar som alla spelar samma spel och umgås i de spelen och har ens barn inte samma konsol så är de utanför.
Då är det ett riktigt problem.
Att det är jobbigt kan jag förstå men problem? Det är väl snarare ett bra tillfälle att fostra sina barn och förklara hur verkligheten och ekonomi fungerar? Man kan inte ha/få allt osv?
Ännu en dag i paradiset.
Att det är jobbigt kan jag förstå men problem? Det är väl snarare ett bra tillfälle att fostra sina barn och förklara hur verkligheten och ekonomi fungerar? Man kan inte ha/få allt osv?
Har du själv barn? Som förälder är det svårt kan jag tillägga när ens barn tjatar oavsett om man förklarar hur verkligheten/ekonomi fungerar 😊
Alltså, problemet är väl själva prisskillnaden inom eu? Hade priset legat runt 7000kr i hela eu så fine. Men varför ska vi svenskar bli blåsta?
Exakt så är det.