Switch 2-distributören Bergsala anmäld till Konkurrensverket
Köp den inte? Lättaste sättet att klaga. Inte så att man inte överlever utan en Switch 2.
Visst, absolut, tv-spel är mer en lyxvara än någonting vi behöver för att leva men när priserna är så otroligt mycket högre här (uppemot 2500) känns det som vi blir blåsta på rätt mycket onödigt mer än nödvändigt. Det borde ligga något närmare andra europeiska priser - sen återstår att se vem det är att beskylla för situationen. Kommer nog bli svårt att hålla Bergsala ensamt ansvariga som sagt. Ska bli intressant om det kan leda till vettigare priser här ändå... slippa importera och joxa för att spara så mycket.
Alltså rätta gärna mig om jag har fel men om riktpriset är 5200 kr före skatt och avgifter då är det väl inget konstigt att det hamnar på 6800? Det är ju 25% moms och sen lite hitte på avgifter i Sverige.
Mjo, kände lite samma. Eller har vi missat något?
Bergsala är väl en del av Thunderfull group numera?
Hade inte ens hört talas om dem men jo det verkar så!
De var en del av Thunderful, men gamle Owe köpte loss Bergsala igen efter deras ekonomiska problem. Han är fortfarande delägare i Thunderful dock.
Thunderful Group känner du säkert till som Image & Form och Zoink. Deras spel brukar vara populära på Nintendos konsoler. Steamworld-serien och Flipping Death, bland annat.
Visst, absolut, tv-spel är mer en lyxvara än någonting vi behöver för att leva men när priserna är så otroligt mycket högre här (uppemot 2500) känns det som vi blir blåsta på rätt mycket onödigt mer än nödvändigt. Det borde ligga något närmare andra europeiska priser - sen återstår att se vem det är att beskylla för situationen. Kommer nog bli svårt att hålla Bergsala ensamt ansvariga som sagt. Ska bli intressant om det kan leda till vettigare priser här ändå... slippa importera och joxa för att spara så mycket.
Är inte alls emot vad som gjorts, anmälan till kv, och givetvis är det alltid otrevligt när man kan, i särställning, utnyttja människor och dess begär.
Men det finns ju en tragikomisk del i detta, i att vi klagar på att saker vi verkligen inte behöver är för dyra.
Har spelbranschen som hobby
Man kan väl ändå förutsätta att samtliga europas butiker lagt priset på motsvarande svenska priser (6800sek == 622eur istället för 480 eur) om de hade kunnat. Det är ju knappast så att alla butiker i europa, utöver nordiska, håller på med välgörenhet. Diskussionen är väldigt märklig. Antingen är det bergsala (sannolikt) som styr priserna, eller så ser vi illegal kartellbildning i nordens samtliga återförsäljare (mer osannolikt)
Alltså rätta gärna mig om jag har fel men om riktpriset är 5200 kr före skatt och avgifter då är det väl inget konstigt att det hamnar på 6800? Det är ju 25% moms och sen lite hitte på avgifter i Sverige.
Mjo, kände lite samma. Eller har vi missat något?
Det är runt 5200:- med EU-landets moms man utgår från.
Finns tillgänglig på spanska amazon för 469€, Amazon lägger på skillnaden för svensk moms och det blir 484.5€, vilket är ungefär 5350:- i dagens växlingskurs.
De enda hittepåavgifterna som påverkar konsoler är kemikalieskatten som blir några hundralappar beroende på vad man väger. Så svenskt pris skulle varit 5449-5649:- ungefär.
Är inte alls emot vad som gjorts, anmälan till kv, och givetvis är det alltid otrevligt när man kan, i särställning, utnyttja människor och dess begär.
Men det finns ju en tragikomisk del i detta, i att vi klagar på att saker vi verkligen inte behöver är för dyra.
Hehe, absolut! Det är ett lyxproblem och vi är väldigt priviligierade som tycker detta är av vikt att slåss för!
När ska Amazon i Sverige lägga upp Switch 2? 🤔
Vad är vitsen om det blir samma pris som alla andra?
Bergsala är väl en del av Thunderfull group numera?
Intresant. Ganska Svenskt i den ledningen. Och 2024. Är det ett sammanträffande att girig blivit girigare 2025?

Hehe, absolut! Det är ett lyxproblem och vi är väldigt priviligierade som tycker detta är av vikt att slåss för!
Det är ett lyxproblem om man är en ungkarl med jobb och kan spela vidare på sina gamla konsoler och dator tills man sparat ihop pengar eller hittat en annan hobby, det är mindre av ett lyxproblem om man har barn som har kompisar som alla spelar samma spel och umgås i de spelen och har ens barn inte samma konsol så är de utanför.
Då är det ett riktigt problem.
Riktpriset i övriga EU är €470 euro INKLUSIVE moms.
När ska Amazon i Sverige lägga upp Switch 2? 🤔
Den finns redan där, men går inte att köpa eftersom Amazon är fullbokade. Det är ju samma lager som amazon i övriga Europa.
Det är ett lyxproblem om man är en ungkarl med jobb och kan spela vidare på sina gamla konsoler och dator tills man sparat ihop pengar eller hittat en annan hobby, det är mindre av ett lyxproblem om man har barn som har kompisar som alla spelar samma spel och umgås i de spelen och har ens barn inte samma konsol så är de utanför.
Fast där ligger inte problemet i konsumtion utan där behöver man jobba emot grupptrycket.
Nästa gång är det ciggaretter, alkohol eller ännu värre, då hoppas man istället att barnen blir "utanför".
Det är inget riktigt problem om du bara ser på det annorlunda.
Bra som tusan med en anmälan, girighet behöver uppmärksammas!
-:Observe the masses and do the opposite:-
Det är fortfarande ett lyxproblem, finns många kids därute som önskar att deras största problem var att de inte kan ha råd med gaming PC och senaste konsolerna. Men allt är väl relativt och hur en ser på saken antar jag. Men tror många kids kommer ut rätt bra i livet om största problemet var att de inte kunde spela samma flerspelarspel som de andra i skolan. Och många andra länders kids skulle nog skratta åt dig om du presenterade det som ditt största problem under hela uppväxten...
Den kostar 5200 i andra länder som också har lagt på moms osv. Tyskland har ett par procent lägre moms än vi tex men ändå skiljer det 1500 kronor.
De var en del av Thunderful, men gamle Owe köpte loss Bergsala igen efter deras ekonomiska problem. Han är fortfarande delägare i Thunderful dock.
Thunderful Group känner du säkert till som Image & Form och Zoink. Deras spel brukar vara populära på Nintendos konsoler. Steamworld-serien och Flipping Death, bland annat.
Ah, jo, Zoink har jag hört talas om! Steamworld-spelen har jag sett om men inte spelat, Fliping Death har jag på Switchen!
Aja, ska bli spännande att se vad detta mynnar ut i. Men tror inte Bergsala kommer kunna ställas ensamt ansvariga för denna situationen som sagt.
Det är rätt att dom blir stämda och jag hoppas att dom sänker priserna med minst 1000kr. För dom som inte har så mycket pengar eller intresse av Nintendo. Och bara igentligen betalar oss andra att få spela bättre spel i slutändan. Jag tror att teknik nördarna som bara vill skryta ett tag om att dom har det senaste Nintendot och inte igentligen bryr sig så mycket om spelen bidrar till försäljningen positivt för oss andra.
Det är rätt att dom blir stämda och jag hoppas att dom sänker priserna med minst 1000kr. För dom som inte har så mycket pengar eller intresse av Nintendo. Och bara igentligen betalar oss andra att få spela bättre spel i slutändan. Jag tror att teknik nördarna som bara vill skryta ett tag om att dom har det senaste Nintendot och inte igentligen bryr sig så mycket om spelen bidrar till försäljningen positivt för oss andra.
Fast det är inte Bergsala som sätter priserna. De kan inte bara vifta med händerna och "sänka priset med minst 1000kr" då de överlåter det till återförsäljarna. De kan som mest sänka den andel de vill ha av kakan och det tror jag inte kommer kunna krävas av dem. Men kanske? Om det nu kommer fram till att de är skyldiga till att ensamt göra så priset är så högt - vilket jag som sagt tror blir svårt, om inte omöjligt, att visa. Återförsäljarna tar nog mer än de borde för att kunna skylla allt på Bergsala.
Vad är vitsen om det blir samma pris som alla andra?
Den finns redan där, men går inte att köpa eftersom Amazon är fullbokade. Det är ju samma lager som amazon i övriga Europa.
Jag tänkte om det fanns en chans att Amazon-priset är ett riktpris.
Blir väl djävulens advokat nu men… får inte företag sätta vilket pris de vill?
Jag frågade Konkurrensverket-killen, han sa att han inte kunde ge ett svar. Blir väldigt intressant att se vad som gäller - hur fri marknaden är när en aktör har ensamrätt på distributionen.
Jag frågade Konkurrensverket-killen, han sa att han inte kunde ge ett svar. Blir väldigt intressant att se vad som gäller - hur fri marknaden är när en aktör har ensamrätt på distributionen.
Enligt lagen som citeras i artikeln är det just det företagen inte får göra, särskilt inte företag i Bergsalas position. Tycker lagen passar in ganska klockrent på vad Bergsala håller på med. Tror absolut att de garderat sig på ett eller annat sätt men skulle ändå säga att det är kanon om det utreds.
Nintendo själva kan sätta vilket pris de vill. Och det kan till viss del även en ensam återförsäljare göra så länge valet finns att köpa av någon annan.
För Bergsala som är mellanhand och har en dominant position blir det troligen lite annorlunda.
Importerar från tyskland p.g.a. Bergsala.
6100kr istället för 7500kr
Helt sinnes…
Jag vet att när jag kollade på Tyska amzon första gången så kostade standard modellen 5100 kr men det kanske bara va ett preliminärt pris.
Som jag tolkar det är MSRP, utan skatt tillägg med räknat då de inte kommer gräva fram för alla länder, så tas det en x ren skattning och sedan en + vinst? Ja det är högt men gentemot Ps5 (normal) X Series X, så är de lika.
Ja Switch2 använder någon special version av nVidias frame-generation bullsh*****
Men det är en bra skillnad från 720p på Switch1 (som vid vissa spel inte når 30fps)
Requiēscat in pāce ~
Riktpriset i övriga EU är €470 euro INKLUSIVE moms.
Alltså, problemet är väl själva prisskillnaden inom eu? Hade priset legat runt 7000kr i hela eu så fine. Men varför ska vi svenskar bli blåsta?
Jag tycker det känns skönt om vi kan få lite klarhet om det är Bergsala eller återförsäljarens som är boven i dramat. Kanske båda?
Jag tycker överlag att det blir aningen märkligt att Nintendo går ut med ett pris till konsument och mellanhänder samt återförsäljare tar bra mycket mer? I alla fall i Sverige…