Switch 2 på Ebay kostar som fullbokad hårdvara brukar kosta: orimligt mycket
Ja, för svenska ÅF inom hemelektronik har ju så jefvla mycket vinstmarginal. ELLER INTE. Kan vi sluta med det skitsnacket någon gång?
Elgiganten
Inet
Spelbutiken
Ginza
Komplett
Webhallen
NetOnNet
CDON
Power
*INGEN* av dessa har särskilt bra vinstmarginal. För att uttrycka det milt.
Bergsala har ingen gigantisk vinstmarginal heller, för den delen.
Vill man att svenska ÅF ska finnas kvar, att vi ska ha en någorlunda hyfsad svensk ekonomi (med allt vad det innebär på samhällsnivå), att man värderar okej löner och arbetsvillkor, bra konsumentskydd/-villkor/-rättigheter, svensk support o.s.v. o.s.v. o.s.v. så kanske det är värt några kronor att handla från svenska ÅF. Men visst kan man skita i det för att spara några kronor personligen. ¯\_(ツ)_/¯
Men snälla, sluta åtminstone sprid skitsnack som att svenska ÅF "scalpar".
Hur kommer det sig då att retrospelbutiken.se var 900kr billigare än övriga?
Hur kommer det sig då att retrospelbutiken.se var 900kr billigare än övriga?
Det får du fråga dem. Preliminärt pris? (Det känns mest sannolikt, då de inte har något pris angivet alls i dagsläget.) Tar inte ens med några andra potentiella förklaringar, för det känns som det klart mest rimliga. Det är liksom inte ovanligt vid pre-release att det finns placeholder-pris. Eller tror du Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV-priset är hugget i sten hos Inet?
Ändå tur att det inte är mjukvarumarknaden vi pratar om där vi har en enorm gråmarknad som är... intressant.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Det får du fråga dem. Preliminärt pris? (Det känns mest sannolikt, då de inte har något pris angivet alls i dagsläget.) Tar inte ens med några andra potentiella förklaringar, för det känns som det klart mest rimliga.
Ändå tur att det inte är mjukvarumarknaden vi pratar om där vi har en enorm gråmarknad som är... intressant.
Preliminärt? Jag köpte en för 5749 + frakt därifrån innan de sålde slut. Menar du att de kommer återkomma och kräva att jag betalar mer innan jag får min Switch 2?
Preliminärt? Jag köpte en för 5749 + frakt därifrån innan de sålde slut. Menar du att de kommer återkomma och kräva att jag betalar mer innan jag får min Switch 2?
Ah, jag nämnde en vanlig förklaring, inte den enda. Fler möjliga förklaringar kan vara subventionerat pris (se på grafikkortsreleaser på senare för ypperliga exempel), att sälja en begränsad batch med förlust för att öka FOMO/marknadsföring/prisjakt-plats eller andra importvägar, för att nämna några exempel.
Fascinerande att använda formuleringen "sålt slut", då det fortfarande är en förhandsbokning. Och då kan jag ju ställa en motfråga: varför har de tagit bort priset nu?
Men återigen, att därifrån gå till att *alla* andra scalpar är ett grundlöst antagande tills jag ser tämligen tydliga källor som visar på att så faktiskt är fallet. Jag säger inte att ex. kartellbildning är omöjligt men... osannolikt, med tanke på hur ekonomin ser ut för ÅF inom hemelektronik i Sverige.
Som har varit på tal på andra ställen de senaste dagarna: makroekonomi är "lite" mer komplext än så.
Men för all del, visa mig du exakt var i inköpskedjan "scalpingen" sker (bonuspoäng om du sakligt kan förklara på vilket sätt och varför dessutom), för det är då fäen inga stora % som svenska ÅF inom hemelektronik tjänar i alla fall. De siffrorna som länkades ovan kan du liksom inte trolla bort, hur gärna du än vill.
"Viss" skillnad på den riktiga scalpingen på ställen som eBay eller Tradera, där vi enkelt pratar 10-20% påslag (utöver ÅF-priser), och ibland långt bortom det (titta på grafikkort på senare år). Siffror som är rent patetiskt skrattretande att jämföra med ÅFs diton. Att ens försöka blir bara oärligt.
Varför måste JAG säga EXAKT vart i ledet det sker när jag skriver att NÅGONSTANS i ledet sker det? Varför hänger hela deras vinstmarginal på att sälja Switch 2? Att jämföra marginal på en produkt mot flera tusen är ju befängt. Fakta finns på att det är en stor skillnad mot Sverige jämfört med andra. Det är DU som säger att detta är helt normalt och att vi andra har fel. DU ska förklara för oss varför vi har fel och ge motstridande fakta.
Köper du från Franska, Spanska eller Tyska Amazon så läggs svensk moms på. Vi hamnar ~526€ då för en Bundle, puh, moms avklarat. Kemikalieskatt? 180:-/kg, inte insatt hur de räknar, vi säger 350:- högt räknat. 526€ är ungefär 5800:- enligt valuta.se, på med kemikalieskatt och vi har 6150:-. Det är skillnad på 1350:- eller nästan 22%. Vad är så unikt med Sverige att någonstans mellan Sverige och resten av EU tar någon ut den här summan för att de ska kunna gå runt?
Så samma ord mot dig "Men för all del, visa mig du exakt var i inköpskedjan "ökningen" sker (bonuspoäng om du sakligt kan förklara på vilket sätt och varför dessutom)"
Varför måste JAG säga EXAKT vart i ledet det sker när jag skriver att NÅGONSTANS i ledet sker det? Varför hänger hela deras vinstmarginal på att sälja Switch 2? Att jämföra marginal på en produkt mot flera tusen är ju befängt. Fakta finns på att det är en stor skillnad mot Sverige jämfört med andra. Det är DU som säger att detta är helt normalt och att vi andra har fel. DU ska förklara för oss varför vi har fel och ge motstridande fakta.
Köper du från Franska, Spanska eller Tyska Amazon så läggs svensk moms på. Vi hamnar ~526€ då för en Bundle, puh, moms avklarat. Kemikalieskatt? 180:-/kg, inte insatt hur de räknar, vi säger 350:- högt räknat. 526€ är ungefär 5800:- enligt valuta.se, på med kemikalieskatt och vi har 6150:-. Det är skillnad på 1350:- eller nästan 22%. Vad är så unikt med Sverige att någonstans mellan Sverige och resten av EU tar någon ut den här summan för att de ska kunna gå runt?
Så samma ord mot dig "Men för all del, visa mig du exakt var i inköpskedjan "ökningen" sker (bonuspoäng om du sakligt kan förklara på vilket sätt och varför dessutom)"
Suck, bevisbördan ligger på den som hävdar något - den som hävdar att svenska ÅF "scalpar" ska också kunna bevisa det. En kalkyl som inte bevisar något överhuvudtaget (förutom produktens pris hos någon annan, någon annanstans) bevisar... guess what, inte något överhuvudtaget. Jag har redan försökt diskutera ekonomi i en annan tråd, och jag orkar verkligen inte dyka ner i det i dag också.
För att parafrasera: absence of evidence does not equal evidence of absence.
Men för all del, tro och tyck vad du vill. Som sagt, jag orkar inte diskutera saken vidare.
Alla som förbokar är förrädare!
Förrädare anmäler sig!
Suck, bevisbördan ligger på den som hävdar något - den som hävdar att svenska ÅF "scalpar" ska också kunna bevisa det. En kalkyl som inte bevisar något överhuvudtaget (förutom produktens pris hos någon annan, någon annanstans) bevisar... guess what, inte något överhuvudtaget. Jag har redan försökt diskutera ekonomi i en annan tråd, och jag orkar verkligen inte dyka ner i det i dag också.
För att parafrasera: absence of evidence does not equal evidence of absence.
Men för all del, tro och tyck vad du vill. Som sagt, jag orkar inte diskutera saken vidare.
Du kan ju själv inte motbevisa i något jag skriver mer än "trust me bro". Så nej, känns inte som en vettig diskussion med dig.
Du kan ju själv inte motbevisa i något jag skriver mer än "trust me bro". Så nej, känns inte som en vettig diskussion med dig.
Korrekt, det är omöjligt att motbevisa något som inte bevisas, säg till när du kommer med lite mer konkreta bevis på "scalping" annat än "TITTA VAD BILLIG DEN ÄR I JAPAN" eller så, så kan vi ta det vidare.
Korrekt, det är omöjligt att motbevisa något som inte bevisas, säg till när du kommer med lite mer konkreta bevis på "scalping" annat än "TITTA VAD BILLIG DEN ÄR I JAPAN" eller så, så kan vi ta det vidare.
Coolt, när gick Japan med i EU?
Jag har redovisat ~1400:- skillnad mellan EU och Sverige. Det är liksom inget jag hittat på. Du anser att detta är normalt. Så ge din egen kalkyl som landar på 6790/7490:-.
Ja, för svenska ÅF inom hemelektronik har ju så jefvla mycket vinstmarginal. ELLER INTE. Kan vi sluta med det skitsnacket någon gång?
Elgiganten
Inet
Spelbutiken
Ginza
Komplett
Webhallen
NetOnNet
CDON
Power
*INGEN* av dessa har särskilt bra vinstmarginal. För att uttrycka det milt.
Bergsala har ingen gigantisk vinstmarginal heller, för den delen.
Vill man att svenska ÅF ska finnas kvar, att vi ska ha en någorlunda hyfsad svensk ekonomi (med allt vad det innebär på samhällsnivå), att man värderar okej löner och arbetsvillkor, bra konsumentskydd/-villkor/-rättigheter, svensk support o.s.v. o.s.v. o.s.v. så kanske det är värt några kronor att handla från svenska ÅF. Men visst kan man skita i det för att spara några kronor personligen. ¯\_(ツ)_/¯
Men snälla, sluta åtminstone sprid skitsnack som att svenska ÅF "scalpar".
Det som går att se är åtminstone att hela Bergsalas distributionsområde har ungefär samma påslag på priset jämfört med länder där Nintendo of Europe verkar. De ska ju så klart också ha betalt, som distributör, och vad som är en rimlig del av kakan låter jag vara osagt. Men jag tycker inte det är orimligt att reagera på att det procentuella påslaget är högt
Jag håller annars med om att vi ska stötta svenska återförsäljare så mycket som möjligt. Jag gör det själv medvetet hela tiden och ibland är det dyrt att vara principfast (hej boken som kostade 400 på Amazon och 1300 från lokala bokhandlaren).
Det är lugnt, vi i sverige blir redan scalpade av svenska retailers
Så vi behöver inte besöka Ebay!
Det kallas kapitalism. Om efterfrågan är hög så kan man höja priset så mycket man vill. Det fungerar jättebra speciellt på lyx produkter som tv spel. För du tror väl inte att märkeskläder och parfym borde kosta så mycket som det gör?
Det kallas kapitalism. Om efterfrågan är hög så kan man höja priset så mycket man vill. Det fungerar jättebra speciellt på lyx produkter som tv spel. För du tror väl inte att märkeskläder och parfym borde kosta så mycket som det gör?
Så är det
Det vi som konsumenter kan göra är att vägra köpa skitet
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Räknas det att jag bokat en Switch 2 på retrospelbutiken.se?
haha! Jag tror inte switch 2 blir nästa "virtual boy", men säkert inte succén som första switch blev.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Ändå roligt att dom engelska "scalp"-priserna är standard svenska priser.
Engelsmannen: Vilken skandal att dom försöker sälja konsolerna för 6500 kr!!! 😡
Svensken: Åh, på Ebay i UK kostar konsolen bara 6500 kr! 😁
Gäller att inte förhandsboka och köpa utomlands. Finns få personer som inte tänker med plånboken, man äger en butik, men man handlar själv billigaste på nätet, inte tusan är butiksägare några helgon som endast köper sina varor lokalt eller av andra butiker på stan. Dom flesta vill ha mest valuta som möjligt för sin lön och EU ska ju ändå vara en handel över landsgränserna.
Att kalla ÅF för scalpers är inte att "vara nyfiken", att "vilja ha klarhet".
Så nej, det är inte rimligt.
Hade frågan ställts i stil med "vad är det som gör att de är såpass mycket dyrare i Sverige kontra utomlands?" hade jag inte gnällt överhuvudtaget, för då faller det under vad du är inne på. Men nu är det "viss" skillnad på det och vad en del kläcker ur sig.
Skapligt less på att folk förutsätter en förbannad massa skit och bygger argument på fördomar som inte stämmer, särskilt sådana som tenderar att upprepas. Gör det att jag "skäller" och "vrålar"? Tja, ibland.
Men gudars skymning. Knip igen 😅
Vilken jävla mentalitet du har.
Superfint att du rider till ÅF sida och försvarar och blir duktigt förbannad! 🫠
I övrigt håller jag med om att det inte BARA är ÅF fel. Det är landets fel. Ett par jävla skitskatter bland annat (Copyswede brinn).
Men det är ändå märkligt när övriga europeiska länder får det så mycket billigare. Kvittar att kronan gått starkt som satan, vi får dyraste Switch 2 likt förbannat (möjligtvis att Brasilien är värre då). Vi är van att vi blir ”blåst” på elektronikpriser i Sverige. Men det tar nya höjder hela tiden verkar det som. Sjukt tråkigt.
Och du verkar glömma att t.ex en ÅF satte lägre pris, märkbart lägre, först. Men höjde sedan då alla andra ÅF satte sinnessjuka priser. Komiskt!
En jävla parodi är vad det är, hela situationen.
Men gudars skymning. Knip igen 😅
Vilken jävla mentalitet du har.
Superfint att du rider till ÅF sida och försvarar och blir duktigt förbannad! 🫠
I övrigt håller jag med om att det inte BARA är ÅF fel. Det är landets fel. Ett par jävla skitskatter bland annat (Copyswede brinn).
Men det är ändå märkligt när övriga europeiska länder får det så mycket billigare. Kvittar att kronan gått starkt som satan, vi får dyraste Switch 2 likt förbannat (möjligtvis att Brasilien är värre då). Vi är van att vi blir ”blåst” på elektronikpriser i Sverige. Men det tar nya höjder hela tiden verkar det som. Sjukt tråkigt.
Och du verkar glömma att t.ex en ÅF satte lägre pris, märkbart lägre, först. Men höjde sedan då alla andra ÅF satte sinnessjuka priser. Komiskt!
En jävla parodi är vad det är, hela situationen.
Okej ekonomeN, vi säger så. 🥰
Med sina enorma vinstmarginaler måste det vara svenska ÅF som är riktiga skurkar som bara kramar pengar ur oss stackars konsumenter, så är det. Och det är absolut jämförbart med sådana som köper prylar och säljer på Tradera och eBay till högstbjudande alltså (eller det kanske inte är riktig "scalping" - det kanske är ÅF som är det egentligen och jag som har fel?) - jäklar vilket mervärde du får från dem som svenska ÅF inte kommer i närheten av dessutom! Du betalar ju för privilegiet att frånsäga dig så gott som allt vad konsumenträttigheter heter som du får från en ÅF och... du får (kanske, om du inte får en papperslapp med produkten på eller en tom kartong) produkten! Tänk! Och du har givetvis helt rätt i att en enskild ÅF och dennes prissättning och/eller ett enskilt exempel måste vara representativ(t) för alla andra och hela marknaden, så är det såklart.
Sen att det finns en del märkliga anledningar till att vi som slutkonsumenter i Sverige får höga inköpspriser, där känns det som vi kan hålla med varandra i alla fall. Men som jag nämnde, det har blivit för mycket ekonomi de senaste dagarna, så jag orkar helt enkelt inte diskutera det mer.
Vill du likställa scalpers med "scalpers" (ÅF) så får du. Eller "knip igen" om du hellre vill det. ¯\_(ツ)_/¯
Okej ekonomeN, vi säger så. 🥰
Med sina enorma vinstmarginaler måste det vara svenska ÅF som är riktiga skurkar som bara kramar pengar ur oss stackars konsumenter, så är det. Och det är absolut jämförbart med sådana som köper prylar och säljer på Tradera och eBay till högstbjudande alltså (eller det kanske inte är riktig "scalping" - det kanske är ÅF som är det egentligen och jag som har fel?) - jäklar vilket mervärde du får från dem som svenska ÅF inte kommer i närheten av dessutom! Du betalar ju för privilegiet att frånsäga dig så gott som allt vad konsumenträttigheter heter som du får från en ÅF och... du får (kanske, om du inte får en papperslapp med produkten på eller en tom kartong) produkten! Tänk! Och du har givetvis helt rätt i att en enskild ÅF och dennes prissättning och/eller ett enskilt exempel måste vara representativ(t) för alla andra och hela marknaden, så är det såklart.
Sen att det finns en del märkliga anledningar till att vi som slutkonsumenter i Sverige får höga inköpspriser, där känns det som vi kan hålla med varandra i alla fall. Men som jag nämnde, det har blivit för mycket ekonomi de senaste dagarna, så jag orkar helt enkelt inte diskutera det mer.
Vill du likställa scalpers med "scalpers" (ÅF) så får du. Eller "knip igen" om du hellre vill det. ¯\_(ツ)_/¯
Företag existerar bokstavligen talat för att tjäna pengar på människor.
Dom finns inte där för att hjälpa den stackars människan direkt.
Jobbar du inom handeln kanske? För du verkar vilja skydda företagen extra mycket.
Kan du iallafall erkänna att det någonstans i ledet gått väldigt snett när konsolen är över 1000kr billigare i t.ex Tyskland än i Sverige? Spelar ingen roll om det är återförsäljarnas fel eller Bergsala eller någon annan.
Företag existerar bokstavligen talat för att tjäna pengar på människor.
Dom finns inte där för att hjälpa den stackars människan direkt.
Jobbar du inom handeln kanske? För du verkar vilja skydda företagen extra mycket.
Kan du iallafall erkänna att det någonstans i ledet gått väldigt snett när konsolen är över 1000kr billigare i t.ex Tyskland än i Sverige? Spelar ingen roll om det är återförsäljarnas fel eller Bergsala eller någon annan.
Nej. Det är en vanlig fördom/lögn som sprids. Företags existens är mer komplicerad än så.
Jättevackert svartvitt argument, verkligen. *slow clap*
Att ha en omsättning som inte är negativ är en förutsättning för företags existens, men att tro att det är enda anledningen visar en bristande förståelse för samhällsekonomi - och det är vad jag blir förbannat less på, när oförståelse (oaktat om den är ideologiskt kopplad eller inte) tar över narrativ i stil med "så här är det".
Sen får man *tycka* att företag (antingen specifika och/eller som helhet) är utsugare, om man vill. Då kan jag varmt rekommendera en kurs i samhällsekonomi (kanske med inriktning mot näringslivet, om man vill smalna av det lite), så slipper man förhoppningsvis kväkas ur sig sådana generaliseringar. Sen finns det aktörer som är... mer tveksamma än andra, det tänker jag inte förneka. Men att jämföra dem med privatpersoner som säljer vidare prylar till inte sällan dubbla priset (återigen: se grafikkorttsläpp eller konsoler de senaste åren), och därigenom också snuvar slutkonsumenten på konsumenträttigheter. Det är bara skrattretande. Rejält.
Vad jag gör har inget med saken att göra. Att varor är billigare på marknad X kontra Y är en intressant samhällsekonomisk fråga, men inte en som går att förenkla ner till att det är "rätt" eller "fel".
Ironiskt nog blir den argumentationen som den kring företagen i början av ditt svar, fast omvänd - "privatpersoner existerar bara för att få så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt." (Jag förstår att det inte fungerar så enkelt i praktiken riktigt, jag hoppas du också gör det.)
Fan, jag skulle ju inte prata mer ekonomi... suck. Jag återgår till att modda SoaSE 2 i stället.