Minecraft-filmen har tjänat in runda $145 miljoner under helgen

Medlem

Grabben på 8 var och såg den i Fredags och han tyckte den var kanonbra.

signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Hela familjen såg filmen på bio i helgen. Den funkade både för frun, som inte har någon koll på Minecraft, och för barnen som älskar spelet.

Håller med om att Jack Black kör sitt vanliga race, men jag gillar att filmen håller sig trogen Minecraft. Och så klart kul att se Jason Momoa bjuda på sin komiska sida!

Medlem

Såg den igår med mina grabbar, grabbarna älskade den och jag tyckte den var ok.
Nu såg vi den svenska dubbningen, hade hellre sett den med engelskt tal och tror jag kommer gilla den bättre så men det var bara den dubbade varianten vi hittade en lucka att gå på.

Releasehästryttare
Skrivet av Burrelito:

Jag såg den idag med systersonen. Momoa var en höjdpunkt (även dubbad till svenska.)

Överlag en helt ok film. Över mina förväntningar utifrån alla trailers som jag sett.

Behöll de linjen "he must be swedish" i den svenska dubbningen?

Medlem
Skrivet av Devan:

Nix.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Releasehästryttare
Skrivet av Sarato:

Vad hade de bytt ut den till då?

Medlem
Skrivet av Devan:

Nix, men den var utbytt ganska snyggt ändå.

"Meny?"
"Ja, han är ny!"

Biträdande rektorn är nyskiljd från sin man och pratar om det i några scener i filmen.

Medlem

Såg på kulturnyheterna ikväll, det hade blivit väldigt mycket stök i biosalongerna i usa. Ungar som stog upp o gorma o vifta med armarna o slängde popcorn o popcornhinkar över salongen, fyfan vad arg man själv skulle bli att få ett biobesök förstört på detta sätt

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Såg på kulturnyheterna ikväll, det hade blivit väldigt mycket stök i biosalongerna i usa. Ungar som stog upp o gorma o vifta med armarna o slängde popcorn o popcornhinkar över salongen, fyfan vad arg man själv skulle bli att få ett biobesök förstört på detta sätt

Får mig att tänka på The Last Dragon. Det kanske är så på bio där.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

"Jack Black och gänget kan skratta hela vägen till den fyrkantiga banken."

Ja det kan de göra även om filmen inte drar in en enda visning, de har redan fått betalt för sitt jobb. Studion däremot är en bit bort från att tjäna pengar på den. Endast 50% av biljettpriset går till studion, så de måste tjäna in de pengarna + pengarna de lagt på marknadsföring.

Filmen kostade $150M att göra, och det inkluderar inte marknadsföringen. Så filmen måste dra in minst $300M bara för att täcka produktionen och sedan ytterligare för marknadsföringen. Så studion är långt ifrån att göra någon vinst på filmen än så länge. Så än så länge är det en förlust för studion. Så de är inte ens halvvägs...

tack. detta är något jag själv funderade på, folk verkar glömma att marknadsföring m.m inte räknas in i budgeten

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Margy:

Varifrån kommer siffran 50 %? Det borde väl rimligen skilja sig mellan olika länder, olika biografkedjor och kanske från film till film?

Jag vet inte hur det är idag men i alla fall på 90-talet var det vanligt att filmbolagen tog 100 % av biljettintäkterna på nya storfilmer (i USA). Sedan fick biograferna större och större del av biljettpriset ju längre filmen visades.

Finns många källor på det. Givetvis är det inte exakt 50/50 utan kan variera beroende på vilket avtal biografen har med studion etc.

Se t.ex

https://stephenfollows.com/p/how-a-cinemas-box-office-income-...

USA kör med 50% ungefär, Asien där tar biograferna mera, men där är också marknaden större sett till folkmängd så jag gissar på att de accepterar det så. Vet inte förhållandet i Sverige, men vi är en så pass liten och till det stora obetydlig marknad att det spelar inte ens roll om bolaget får 99% så gör det ingen större skillnad i resultatet jämfört med USA som är den primära marknaden för Hollywood-filmer och Asien som är den sekundära.

Och du nämner STORFILMER. Inte så många sådana idag tyvärr, och baseras ju mycket på just optics kring filmen. Tvivlar t.ex på att Disney fick 100% för Snövit första dagarna. Har sett som sagt olika siffror, men vad jag sett så om man slår ut det hela så blir det runt 50/50 mellan biograferna och studion. Du får gärna ge andra källor om du har några, men efter att ha sett hundratals timmar av olika dokumentärer och recensioner av filmer osv så nämns alltid att ca 50% av biobiljetten går till biografen som visar filmen.

12
Skriv svar