Svenska Switch 2-priset: 6 795 kronor – 1 000 kronor för Mario Kart World
Gud va folk är negativa. Hur svårt är det att inämportera från exempelvis Tyskland eller Frankrike?
5100 kronor på Tyska amazon, max 200 i frakt så har konsolen för 5300 kronor.
Det är lika mycket som Sega Sarurn kostade för 30 år sedan.
Ja, det är ganska svårt att importera från tyska Amazon när det inte går. Och när hypen och förbokningar lagt sig så är det säkert hyfsat enkelt för dig och mig att köpa från en utländsk sida, men personer som är mindre "tech savvy" kommer fortfarande att vilja åka till en hemelektronikaffär och köpa den. Därutöver får man kalkylera risken att det kan bli ett garantiärende som man får sköta postledes med en affär i Tyskland i så fall, med längre ledtider och fördyrande fraktkostnader.
Med det sagt, jag kommer att försöka köpa den på en semesterresa i Europa senare i sommar. Det är alldeles för stor skillnad mellan Sverige/Bergsala och Europa/Nintendo.
Vansininigt med så hög prislapp, och framförallt helt galet att man ska BETALA för det där plojspelet som demonstrerar konsolen och kontrollens funktioner. Nintendo tror verkligen de kan göra vad som helst. Hade tänkt köpa på release, men har inga planer på att ge mer än 5 000:- så jag skippar. Hoppas den inte säljer så bra, så det blir en prisdump till hösten/julen.
Spelpriset är däremot, enligt mig, det värsta, för det här banar väg för övriga att peta upp priserna till nästa nivå. Folk trodde GTA 6 skulle vara spelet som höjde spelpriserna, men det visade sig vara Nintendo. Köper folk Mario Kart för 1 000:-, så finns det ju ingen anledning för andra att inte sätta sina priser på de nivåerna. Inte 1 000:- om det inte är ett massivt efterlängtat spel med stor fanskara, men 900:- absolut. Doom the Dark Ages går ju för 80€ på Steam redan och vi kan säkert se 90€ inom kort på nya AAA-spel.
<Uppladdad bildlänk>
Ja, det är ganska svårt att importera från tyska Amazon när det inte går. Och när hypen och förbokningar lagt sig så är det säkert hyfsat enkelt för dig och mig att köpa från en utländsk sida, men personer som är mindre "tech savvy" kommer fortfarande att vilja åka till en hemelektronikaffär och köpa den. Därutöver får man kalkylera risken att det kan bli ett garantiärende som man får sköta postledes med en affär i Tyskland i så fall, med längre ledtider och fördyrande fraktkostnader.
Med det sagt, jag kommer att försöka köpa den på en semesterresa i Europa senare i sommar. Det är alldeles för stor skillnad mellan Sverige/Bergsala och Europa/Nintendo.
Spanien hade ingen kö?
Du får gärna utveckla så jag förstår vad du menar/frågar
Haha sorry menar att man kan köpa på Spanska Amazon, den var inte låst till ett lotteri som Tyska motsvarigheten.
Snarlikt pris.
Jag syftade inte just på 9 decennier, men visst även då kostade nog maten mycket i relation till inkomsten. Till skillnad från idag.
Relation till inkomst ja, så länge du tjänar tillräckligt... Men ALLA tjänar ju inte lika mycket,..
Det bästa hade varit om Nintendo släppt konsolen endast för tvbruk. Alltså pro-kontrollen och en standard konsol till tvn, för oss som inte är intresserad av att spela bärbart.
Håller helt med här! Tror jag nyttjat skärmen max 2% av all speltid. 😅
Är på rea nu dessutom, lockar mer:
https://www.inet.se/produkt/6336947/asus-rog-ally-z1-extreme#...
Ah min bror beställde en igår och vet flera som kommer köra på det alternativet istället för Switch 2. Tänker att mitt umgänge inte är ensam med att lockas av ROG Allyn nu när den dessutom är på rea så den kan nog sälja rätt bra nu på Inet!
Alltså förlåt men herregud vad ful Switch2 covern är jämfört med Switch1
Allt klutter också, qr kod ,"SWITCH2 EDITION".
Sen det finstilta under får mig o tro att man bara får Switch1 versionen på kassetten med en download kod?
För övrigt kan man haffa Switch1 versionen för 549kr på retrospelbutiken.se nu, vilket jag gjorde. Kmr uppgradera digitalt. Har hellre den fysiska versionen i hyllan än va nu det andra ska föreställa.
Hur är det möjligt att som nån skrev, att den i Tyskland kostar 470 euro (vilket blir 5170kr med dagens kronkurs) men i Sverige ska vi alltså paya 6795 kr?
Vi har copyswede & elektronikskatt som drar iväg våra priser. Detta förklarar säkert 1000-1500 utav svenska priset.
Det brukar inte vara särskilt mycket påslag för import osv då företag köper in massor & får då ner sina import kostnader.
Ah min bror beställde en igår och vet flera som kommer köra på det alternativet istället för Switch 2. Tänker att mitt umgänge inte är ensam med att lockas av ROG Allyn nu när den dessutom är på rea så den kan nog sälja rätt bra nu på Inet!
Tänk på att den inte emulerar Zelda särskilt bra. Det blir inga stabila 30fps. Hade den en vecka & provade. Däremot funka Mario & andra spel ganska bra.
Köp från något annat eu-land. Där ligger det på runt 5000.
Hmm. Tack. Jag är ju trots allt halvspanjor…
Vi har copyswede & elektronikskatt som drar iväg våra priser. Detta förklarar säkert 1000-1500 utav svenska priset.
Det brukar inte vara särskilt mycket påslag för import osv då företag köper in massor & får då ner sina import kostnader.
Från Skatteverket:
"Skatten beräknas på varornas vikt utan emballage och är 12,33 kronor per kilo för vitvaror och 179,38 kronor per kilo för övrig elektronik"
Från Copyswede:
"* Parterna har överenskommit att spelkonsoler av modellerna Microsoft Xbox One, Sony PlayStation PS4, Nintendo Wii U samt Nintendo Switch inte omfattas av ersättningsskyldighet."
Den texten är inte uppdaterad sedan 2020, så jag vet ju inte konkret vad berör PS5 eller Switch 2 på den punkten. Men om den inte skulle omfattas av undantaget:
"1 SEK per GB med ett tak på 75 SEK"
Vikt, från Nintendo:
"(Approximately 1.18 lbs with Joy-Con 2 controllers attached)"
Dockningsstation: "Approximately .84 lbs"
Någon mer kunnig får förtydliga om man räknar bort plastens vikt eller ej. Men angiven totalvikt, plast et cetera inkluderat, strax under 1 kg.
Jag får det inte till 1000-1500 kr, med brasklappen att jag inte tror mig känna till huruvida det finns ytterligare avgifter.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Sen det finstilta under får mig o tro att man bara får Switch1 versionen på kassetten med en download kod?
För övrigt kan man haffa Switch1 versionen för 549kr på retrospelbutiken.se nu, vilket jag gjorde. Kmr uppgradera digitalt. Har hellre den fysiska versionen i hyllan än va nu det andra ska föreställa.
Urk. Ser fruktansvärd ut. De har verkligen sumpat utseendet på Switch-fodralen. Får nog börja göra egna slipcovers så att det kan se drägligt ut. Har ett gäng japanska Super Famicom- / Nintendo 64-spel, deras kartonger är helt fantastiska. Ack, om de fortfarande hade brytt sig om att låta saker se fina ut...
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Den där feta röda delen i toppen hjälper inte till. Jebus. 😢
Typ vad det kostar att köpa ett spel till tex PS5, eller är det bara för det är Nintendo så ska spelen ligga på 300-400kr?
Nintendo-spelen har jag aldrig sett ligga under 500 kr, så märkligt påstående dra till med. Inte ens titlar med några år på nacken tappar i pris.
PS5 och Xbox Series-titlar brukar däremot droppa i pris efter några månader.
////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.
Vansininigt med så hög prislapp, och framförallt helt galet att man ska BETALA för det där plojspelet som demonstrerar konsolen och kontrollens funktioner. Nintendo tror verkligen de kan göra vad som helst. Hade tänkt köpa på release, men har inga planer på att ge mer än 5 000:- så jag skippar. Hoppas den inte säljer så bra, så det blir en prisdump till hösten/julen.
Spelpriset är däremot, enligt mig, det värsta, för det här banar väg för övriga att peta upp priserna till nästa nivå. Folk trodde GTA 6 skulle vara spelet som höjde spelpriserna, men det visade sig vara Nintendo. Köper folk Mario Kart för 1 000:-, så finns det ju ingen anledning för andra att inte sätta sina priser på de nivåerna. Inte 1 000:- om det inte är ett massivt efterlängtat spel med stor fanskara, men 900:- absolut. Doom the Dark Ages går ju för 80€ på Steam redan och vi kan säkert se 90€ inom kort på nya AAA-spel.
De dyraste Switch-spelen kostar 650 kronor. Deras ptiser har stått still i 30 år. De dyraste PS5-spelen kostar 850 kronor. Var det då Nintendo som började höja priserna?
Kan tillägga också att nya Donkey Kong går att förboka fysiskt för 59 Euro i Frankrike. 646 kronor.
https://www.cdiscount.com/jeux-pc-video-console/nintendo-swit...
Så jag tror det är för tidigt att redan nu klargöra hur det kommer bli med priserna. Vi har trors allt en ganska väl fungerande konkurens för fysiska spel. Det är ju bara att jämföra någrs olika svenska sprlbutiker. Sist jag kollade häromdagen så kostade Zelda Tears of the Kingdom 599 på spelbutiken och 947 på gameshop.se.😁
Borde inte dessa Bergsala-priser kunna falla under ocker? Det är ju uppenbart att de tar minst en tusenlapp mer än vad de borde. Vore ju inte första gången som Bergsala hamnar i blåsvädret för höga priser då de dömdes för kartellbildning i början av 2000-talet för att ha tagit 40% högre pris än övriga Europa. Nu verkar de ta runt 25% högre pris än övriga Europa. Svag krona och kemikalieskatter my ass.
544,68 EUR betalade (dras först vid utskick) jag vid bokning från Amazon.de för bundlingen.
Hade tur och fick invite, skrev upp mig igår på listan.
När jag väl köper Switch 2 spel blir det inte från Sverige om det är billigare från Amazon de/es/it
Bergsala borde inte få ha monopol på Nintendo försäljning.
R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 34" UW QD-OLED 34M2C6500 + 27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!
Hur är det möjligt att som nån skrev, att den i Tyskland kostar 470 euro (vilket blir 5170kr med dagens kronkurs) men i Sverige ska vi alltså paya 6795 kr?
Lägg på 25% moms, ett par hundra i miljöavgifter och Bergsalas del av kakan så stämmer ekvationen.
Lägg på 25% moms, ett par hundra i miljöavgifter och Bergsalas del av kakan så stämmer ekvationen.
Även Tyskland och Frankrike har likvärdig, eller nästsn lika hög moms som Sverige så den faktorn har nog väldigt liten betydelse.
Även Tyskland och Frankrike har likvärdig, eller nästsn lika hög moms som Sverige så den faktorn har nog väldigt liten betydelse.
Jädrar, är det Bergsala som tar så mycket då eller vad är grejen?
De dyraste Switch-spelen kostar 650 kronor. Deras ptiser har stått still i 30 år. De dyraste PS5-spelen kostar 850 kronor. Var det då Nintendo som började höja priserna?
Kan tillägga också att nya Donkey Kong går att förboka fysiskt för 59 Euro i Frankrike. 646 kronor.
https://www.cdiscount.com/jeux-pc-video-console/nintendo-swit...
Så jag tror det är för tidigt att redan nu klargöra hur det kommer bli med priserna. Vi har trors allt en ganska väl fungerande konkurens för fysiska spel. Det är ju bara att jämföra någrs olika svenska sprlbutiker. Sist jag kollade häromdagen så kostade Zelda Tears of the Kingdom 599 på spelbutiken och 947 på gameshop.se.😁
Har aldrig hävdat att Nintendo började höja priserna, eller ja vi kan ju gå tillbaka till SNES-priser då i så fall. Diskussionen som varit ända sedan GTA 6 annonserades har varit ett önsketänkandet är att de sätter ett nytt högre pris så kan resten i branschen följa efter med den höga prissättningen och hänvisa till GTA 6.
https://nordic.ign.com/grand-theft-auto-vi/90579/news/gta-6-p...
https://www.gamingbible.com/news/gta-6-price-update-500193-20...
https://www.techpowerup.com/331387/gta-6-could-bring-new-era-...
Så farligt dyr är den inte. Sen kan man inte direkt jämföra priserna med 5 år gamla konsoler, såklart att dom är billigare.
Man betalar för prestanda, inte årtal
Typ vad det kostar att köpa ett spel till tex PS5, eller är det bara för det är Nintendo så ska spelen ligga på 300-400kr?
Runt 500 vore mer rimligt för många av deras titlar. Lite högre för några andra som ett nytt stor Mario eller Zelda
Gud va folk är negativa. Hur svårt är det att inämportera från exempelvis Tyskland eller Frankrike?
5100 kronor på Tyska amazon, max 200 i frakt så har konsolen för 5300 kronor.
Det är lika mycket som Sega Sarurn kostade för 30 år sedan.
Folk är negativa för att det är nått man ens ska behöva göra
Vi har 25% moms plus kemikalieskatt här, så vi e nog bland dom sämsta länder att köpa i. I Louisiana är momsen högst i usa i genomsnitt på statnivå och den ligger under 10 procent. Blir helt galet när staten hugger in på 30% här i kära svea.
Men riktpriset är ju ink moms. Du kan beställa switch2 från tyska amazon rakt hem till dörren för 469 euro.