Shadow of Mordors hyllade Nemesis-system bakom patent-lås – till 2036

Robot
Shadow of Mordors hyllade Nemesis-system bakom patent-lås – till 2036
Medlem

Wow, snacka om en käftsmäll av irritation och sorg.

Antingen dyker NOLF upp på GOG nu plötsligt, eller så är det tvärkört.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skribent
Medlem

Går det få license för att använda systemet för andra studios?
Tråkigt att det är patent på det dock.

Medlem

Nu slipper vi skriva mera om det då.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Majinbuu:

Går det få license för att använda systemet för andra studios?
Tråkigt att det är patent på det dock.

Jag gissar att ren teoretiskt skulle man kunna betala pengar till WB för en licens. De känns inte som ett företag som skulle säga nej till pengar? Men det är väl upp till dem om de vill sälja eller låna ut licensen.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag gissar att ren teoretiskt skulle man kunna betala pengar till WB för en licens. De känns inte som ett företag som skulle säga nej till pengar? Men det är väl upp till dem om de vill sälja eller låna ut licensen.

Det låter ju inte helt otroligt, problemet kommer väl vid en eventuell uppföljare om/när det visar sig att WB helt plötsligt vill ha oansenligt mycket mer för samma licens.
Vet inte hur länge man köper/hyr en licens i det här fallet, men om det är på spel-basis så kan det sluta illa för uppföljaren.

Medlem

Hur funkar det egentligen, måste inte sådant som är patenterat faktiskt användas för att patentet ska hålla? Eller får saker ruttna i skåpet oanvänt?

EDIT: Frågade chatgpt så ta det som står med en nypa salt: "I USA och EU, till exempel, kan du ofta låta ett patent "ruttna i skåpet" utan att direkt förlora det – så länge du betalar underhållsavgifterna. Däremot kan myndigheter eller andra aktörer i vissa fall tvinga fram en licens om uppfinningen är viktig för samhället."

signatur

Missbrukare av Souls

Medlem

Galet att det ens går att patentera ett så simpelt system.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Skribent
Skrivet av justhitx:

Det låter ju inte helt otroligt, problemet kommer väl vid en eventuell uppföljare om/när det visar sig att WB helt plötsligt vill ha oansenligt mycket mer för samma licens.
Vet inte hur länge man köper/hyr en licens i det här fallet, men om det är på spel-basis så kan det sluta illa för uppföljaren.

Ja det beror ju på avtal tänker jag? De kan ju köra något liknande som sökmotorer eller typ saker som Speed tree och det där rag doll-systemet som Valve har (vilket jag glömt namnet på).

Vore ju puckat att bara låta systemet och licensen ligga om de kan tjäna pengar på den tänker jag?

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag ogillar verkligen patent som dessa.

Det första jag ska göra när patentet går ut är ett Nemesisbaserat hentaispel. Hentai Nemesis: Shadow of Mormor

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det beror ju på avtal tänker jag? De kan ju köra något liknande som sökmotorer eller typ saker som Speed tree och det där rag doll-systemet som Valve har (vilket jag glömt namnet på).

Vore ju puckat att bara låta systemet och licensen ligga om de kan tjäna pengar på den tänker jag?

Fast stora företag brukar ju vara experter på det. Sitta på patent sen inte använda dom och absolut förbjuda någon annan att använda patenten heller.

ELF
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag ogillar verkligen patent som dessa.

Det första jag ska göra när patentet går ut är ett Nemesisbaserat hentaispel. Hentai Nemesis: Shadow of Mormor

Kanske blir första hentai spelet jag köper

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Warner försöker verkligen putta ner EA och Actiblizz som den sämsta utgivaren i världen.

Medlem

Suicide Squad: Kill The Warner Bros.

Medlem

Kan inte andra spelstudios som är kopplade till warnerbros använda patentet? Det låter ju riktigt tråkigt om Monolith skulle ta med sig patentet i graven.

Medlem

Alla Europiska utvecklar kan använda det obehindrat då EU inte godkänner patent på mjukvara.

Medlem

Dummaste jag hört. Som om ID Software skulle patentera rocketjumping eller Nintendo att patentera rädda prinssesor.. Själv ska jag patentera min sovställning som gör att kroppen alltid känner sig 30 år äldre än vad den är när jag vaknar upp

Medlem
Skrivet av Gandir:

Alla Europiska utvecklar kan använda det obehindrat då EU inte godkänner patent på mjukvara.

Tveksamt att det fungerar så, kanske om de skippar släppa det i usa i så fall

Medlem

Vad är det där Nemesisböset då och varför är det så bra?

Medlem
Skrivet av Mattias.K:

Fiender kommer ihåg dig och vad du gjort. Till exempel om du slogs mot en fiende som du sköt eld på men inte lyckades döda kan komma tillbaka med brännskadeärr och i dialog nämna att de mindes vad du gjort och vill hämnas.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Fiender kommer ihåg dig och vad du gjort. Till exempel om du slogs mot en fiende som du sköt eld på men inte lyckades döda kan komma tillbaka med brännskadeärr och i dialog nämna att de mindes vad du gjort och vill hämnas.

Likaså kan denna fiende sett till så att den har mer fire resistance till nästa möte för att kontra dina tidigare taktiska drag

Medlem

undrar hur mycket man kan kringå detta, man tycker ju att fiender man mött tidigare dyker upp igen med nya färdigheter är för generellt för att patentera, Undrar ifall man kan kopiera allt förutom just hierarki systemet med att dom är kaptener osv.

Skulle vara dumt ifall man kan ta patent på "reoccuring enemies with altered abilities based on previous interactions"

Medlem

Helt otroligt att man kan patentera såna här saker.
Korrupt skit system.

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Tveksamt att det fungerar så, kanske om de skippar släppa det i usa i så fall

Ja går inte att släppa i USA men i många andra länder.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Helt otroligt att man kan patentera såna här saker.
Korrupt skit system.

Precis som att Sega ägde patent på konceptet att ha en pil som pekar vilket håll du ska bege dig i spel (som tur är har löpt ut nu):
https://patents.google.com/patent/US6200138B1/en

Medlem
Skrivet av Mattias.K:

De andra förklarade VAD systemet var.
Men det som gjorde det så bra? Det blev "emergent gameplay" eller vafan folk nu kallar det.
Storyn liksom byggs upp av sig själv.
Man blir dödad av en vanlig ork? Den blir nu en namngiven karaktär med namn och level.
Blir du dödad av en redan namngiven ork (Grumlock the Rageing - lvl19), så kommer han nu bli lvl20.
Nästa gång du möter honom "I will teach you to stay dead!"
Så du får en sorts ärkefiender (nemesis) bara av att spela. Utöver spelets grundstory.

Orkernas förmågor är lite slumpmässigt urvalda beroende på på vilken typ de är. Så en med kastspjut eller en som rider på en warg har olika förmågor de kan få av. Och vissa kombinationer är sjukt svettiga (extra hälsa, immun mot instakill, flyr om de blir skadade, och sen någon farlig anfallsförmåga. URK!). Jag har haft kaptener som dödat mig fem gånger. Och bara blir starkare varje gång. Men med hur systemen runt ikring fungerar så kan du fixa fördelar. Du kanske kan magiskt hjärntvätta en annan kapten och få denna att gå med i fighten. Så när det väl blir strid så har du en NPC som hjälper dig.
Eller om kaptenen oftast är i en fästning med en massa andra kaptener och vanliga orker i närheten, men du får reda på att den nu är ute på uppdrag och du har en chans att möta den mer enskilt?

Det blir väldigt levande.

Kombinera med ett bra stridssystem (typ samma som Batman - Arkham spelen med stealth, kombomätare etc), en oväntat väl berättad story etc. Riktigt fina spel. Skulle nog säga att de fortfarande håller. Uppföljaren fick hård kritik vid släpp. En grej där de pushade dig att spendera riktiga pengar för att få progression. Men det är bortpachat nu.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Precis som att Sega ägde patent på konceptet att ha en pil som pekar vilket håll du ska bege dig i spel (som tur är har löpt ut nu):
https://patents.google.com/patent/US6200138B1/en

Eller som att Sega ägde patent på "loop" bara för att det var en så ikonisk del av Sonic:
https://patents.google.com/patent/US5411272A/en

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Själv ska jag patentera min sovställning som gör att kroppen alltid känner sig 30 år äldre än vad den är när jag vaknar upp

Förlåt. Jag tror jag har råkat göra patentintrång på den, hur ska jag göra för att sluta? -.-

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Likaså kan denna fiende sett till så att den har mer fire resistance till nästa möte för att kontra dina tidigare taktiska drag

Samt om en random NPC dödade dig blev denne befodrad och fick titel och egenskaper.

signatur

I drank what?

12
Skriv svar