Shadow of Mordors hyllade Nemesis-system bakom patent-lås – till 2036

Medlem
Skrivet av Evilof:

De andra förklarade VAD systemet var.
Men det som gjorde det så bra? Det blev "emergent gameplay" eller vafan folk nu kallar det.
Storyn liksom byggs upp av sig själv.
Man blir dödad av en vanlig ork? Den blir nu en namngiven karaktär med namn och level.
Blir du dödad av en redan namngiven ork (Grumlock the Rageing - lvl19), så kommer han nu bli lvl20.
Nästa gång du möter honom "I will teach you to stay dead!"
Så du får en sorts ärkefiender (nemesis) bara av att spela. Utöver spelets grundstory.

Orkernas förmågor är lite slumpmässigt urvalda beroende på på vilken typ de är. Så en med kastspjut eller en som rider på en warg har olika förmågor de kan få av. Och vissa kombinationer är sjukt svettiga (extra hälsa, immun mot instakill, flyr om de blir skadade, och sen någon farlig anfallsförmåga. URK!). Jag har haft kaptener som dödat mig fem gånger. Och bara blir starkare varje gång. Men med hur systemen runt ikring fungerar så kan du fixa fördelar. Du kanske kan magiskt hjärntvätta en annan kapten och få denna att gå med i fighten. Så när det väl blir strid så har du en NPC som hjälper dig.
Eller om kaptenen oftast är i en fästning med en massa andra kaptener och vanliga orker i närheten, men du får reda på att den nu är ute på uppdrag och du har en chans att möta den mer enskilt?

Det blir väldigt levande.

Kombinera med ett bra stridssystem (typ samma som Batman - Arkham spelen med stealth, kombomätare etc), en oväntat väl berättad story etc. Riktigt fina spel. Skulle nog säga att de fortfarande håller. Uppföljaren fick hård kritik vid släpp. En grej där de pushade dig att spendera riktiga pengar för att få progression. Men det är bortpachat nu.

Grymt skrivet, blir sugen på ladda ner det nu :). Klarade aldrig det helt när det begav sig förra gången.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Ja går inte att släppa i USA men i många andra länder.

Hehe
Jag ska patentera på hur man andas

Medlem
Skrivet av Evilof:

Orkernas förmågor är lite slumpmässigt urvalda beroende på på vilken typ de är. Så en med kastspjut eller en som rider på en warg har olika förmågor de kan få av. Och vissa kombinationer är sjukt svettiga (extra hälsa, immun mot instakill, flyr om de blir skadade, och sen någon farlig anfallsförmåga. URK!). Jag har haft kaptener som dödat mig fem gånger. Och bara blir starkare varje

Eller den coola detaljen med att den orchen också får en krigsmelodi när man stöter på dem på nytt där man hör trummor och folk som ropade "Zorg! Zorg!". När man såg dem passera i världen.

Medlem

Tråkigt med patent men satans vad repetitiva och tråkiga spelen är däremot.

Medlem

Varför gör inte WB ett Harry Potter-spel i samma stil som Shadow of Mordor?
Som utspelar sig ett par hundra år före böckerna, dark wizards som funkar som Orcerna i Shadow-spelen. Bygg ut Nemesis-systemet mer till att ha en egen arme att bygga upp också, använda spioner m.m.

Ingen bestämd slutskurk utan att det bestämt av dina handlingar vem som blir den stora onda i slutet.

Print money?

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Likaså kan denna fiende sett till så att den har mer fire resistance till nästa möte för att kontra dina tidigare taktiska drag

Metal Gear 5 har ju detta också, helt sämst. Tvingar spelarna att inte få ha kul o spela på sitt eget sätt. Gillar du snipra skallar? Too bad vi drar på oss op hjälmar nu.

Medlem

Människans girighet har inga gränser.
Det är som en storebror som inte använder sina leksaker men vill inte ge dom till sin lillebror bara för att.

Konst ska aldrig patenteras. En idé kan många ha och bara för någon tar patent på den först betyder inte det att man var först att komma på idén.

Sånt här förstör bara, förstår inte varför man måste vara så jäkla giriga alltid.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Helvete! Hade verkligen hoppats på ett nytt Shadow of Mordors spel.

12
Skriv svar