Börja sälja japansk läsk

Medlem
Börja sälja japansk läsk

Hej! Jag tänker börja sälja japansk läsk via nätet och på plats, men jag vill veta hur många som ska ha så det lönar sig att sälja. Hör väldigt gärna av er på pm och här på forumet om ni är väldigt intresserade, vill dock förvarna att jag inte kan starta upp med det förräns om några månader då det tar väldigt lång tid då jag måste köpa in backar med läsk och jag vill gärna lägga på för jag måste betala frakt och och kostnader av läsken och jag måste veta att jag får betalt när jag skickar iväg läsken på post. Om ni är intresserad så är det bara att slå en pling.

Med vänliga hälsningar

Geeks Gaming

Vad är det för läsk du hade tänkt importera?

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Hej! Jag tänker börja sälja japansk läsk via nätet och på plats, men jag vill veta hur många som ska ha så det lönar sig att sälja. Hör väldigt gärna av er på pm och här på forumet om ni är väldigt intresserade, vill dock förvarna att jag inte kan starta upp med det förräns om några månader då det tar väldigt lång tid då jag måste köpa in backar med läsk och jag vill gärna lägga på för jag måste betala frakt och och kostnader av läsken och jag måste veta att jag får betalt när jag skickar iväg läsken på post. Om ni är intresserad så är det bara att slå en pling.

Med vänliga hälsningar

Säkerligen en hel drös komplicerade EU regler man måste följa för att importera livsmedel samt importtullar. Antar att det måste finnas en etikett på svenska med innehållsdeklaration tex och att man måste kolla så att alla ingredienser är godkända in om EU.. Lycka till

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad är det för läsk du hade tänkt importera?

Japansk

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skrivet av Crank:

Säkerligen en hel drös komplicerade EU regler man måste följa för att importera livsmedel samt importtullar. Antar att det måste finnas en etikett på svenska med innehållsdeklaration tex och att man måste kolla så att alla ingredienser är godkända in om EU.. Lycka till

Med lite tur finns det redan någon i EU som importerat japansk läsk och då är det bara att åka snålskjuts på dennes grundarbete.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

I och med att det redan finns ställen som säljer asiatisk läsk (och från andra delar av världen också) så känns det spontant ganska riskfyllt med en så nischad affärsmodell. Men med det sagt hade det ju samtidigt varit roligt om det gick vägen.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Med vänliga hälsningar

Kom ihåg att registrera din verksamhet hos din lokala livsmedelsinspektör och var inläst på lagstiftningen inom just det området.

// Livsmedelsinspektör

Skrivet av Crank:

Kan vara lite knepigt, men det finns många bra program eller leverantörer som kan tillhandahålla förtryckta innehållsförteckningar etc. Kan vara enklast i början att lägga mer krut på att hitta en bra leverantör.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Pant/återvinning, måste du inte betala något som importör/säljare?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Okej. Vad är så speciellt med japansk läsk tycker du?

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34GB Corsair Vengeance DDR5 5200MHZ CL40
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb

Medlem
Skrivet av Beertagne:

Okej. Vad är så speciellt med japansk läsk tycker du?

Tror du svarade fel person eftersom jag har 0 koll på japansk läskedryck

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tror du svarade fel person eftersom jag har 0 koll på japansk läskedryck

Mycket riktigt

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Kingston KC3000 1Tb

Medlem
Skrivet av ShinyGoomy:

Med vänliga hälsningar

Vad är det för skillnad på japansk läsk och läsk i väst?

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Kingston KC3000 1Tb

Medlem
Skrivet av Beertagne:

Vad är det för skillnad på japansk läsk och läsk i väst?

Har du sett Ramune? Bara att öppna flaskan är en raketforskning. Smaken är annorlunda också skulle jag säga.

Skribent
Skrivet av Cooling23:

Har du sett Ramune? Bara att öppna flaskan är en raketforskning. Smaken är annorlunda också skulle jag säga.

Det roliga med de flaskorna är att de existerade tidigare i Sverige. Kulorna i flaskorna var de som skolbarnen använde och spelade kula med på skolgårdarna.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Köpte en sån på AM Cash and carry. Fattade inte poängen med den där kulan? Läsken var inte heller nåt att hurra för tyckte jag.

Medlem

Hade det varit tal om färöisk dricka hade jag fasen varit intresserad - den är inte helt lätt att få tag på häromkring.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Avråder

Japansk läsk har tyvärr funnits på den svenska marknaden i snart 10-15 år?

Saigon Foods i Göteborg hittar du ett dussintal japanska drickor. Går du till Kandyz och Hemmakväll hittar du inte sällan 5-10 olika sorters japansk läsk.

Bara i lilla Skövde hittar du fyra sorters Ramune på ICA Maxi sen ett par år tillbaka. Den danska affären Normal säljer Hata Ramune Melon och originalsmaken för 20 spänn.

Sen känns som att de flesta som vill testa japanskt läsk redan gjort det.

Vad värre är att du kommer få konkurrera med större importbolag som har ett bredare sortiment än din nischade. Det innebär att de enkelt kan konkurrera ut dig genom att sälja japansk läsk för inköpspris tills din affär konkar.

Drakfrukt.se hittar du gott om japansk läsk.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Köpte en sån på AM Cash and carry. Fattade inte poängen med den där kulan? Läsken var inte heller nåt att hurra för tyckte jag.

Kulan trycks upp av kolsyran och agerar kork. På utsidan finns en plastbit som man sätter mot kulan och bankar till så trycks kulan ner och trycket släpper så du kan dricka det. Cool fysik.

Medlem

Det finns redan en del japansk läsk på www.forfriskningar.se i deras specialsortiment och det ska visst komma in mer under våren

Medlem

Vill man sälja japansk läsk så gör man nog bäst i att göra det i Japan. Köp en läskautomat och ställ den i nån storstad, typ Tokyo. Sedan när den betalat sig så köper du in en till...

signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem
Skrivet av Robostar:

Vill man sälja japansk läsk så gör man nog bäst i att göra det i Japan. Köp en läskautomat och ställ den i nån storstad, typ Tokyo. Sedan när den betalat sig så köper du in en till...

Finns det inte redan många sådana där tror du?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Backloggens befriare
Skrivet av Hipshot:

Finns det inte redan många sådana där tror du?

Tänkte inte på're!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag vill inte låta alltför negativ, men håller med Hanzo och avråder då det faktiskt redan finns gott om alternativ för den som är intresserad. Bor själv ungefär 500m från en butik som säljer japanska matprodukter inklusive läsk, och jag beställer även från japanskmat.com då och då och dom säljer även läsk.

1
Skriv svar