Releasehästryttare
Five guys

Tydligen så har den amerikanska hamburgerkedjan Five guys nu öppnat i stockholm och skall öppna fler ställen i landet så småning om.

Nån 08a som varit och testat än?

Medlem

Ärligt talat kör dom de priserna så kommer de lämna sverige lika tyst som dunkin, starbucks gjort

Medlem

Ja, är det något som vi behöver i Sverige så är det fler Burgarhak!

Tycker att det finns ett hak vid varje hörn i städerna nuförtiden...!

Medlem

Det var överhypat skräp i usa tyckte jag, och ännu mer skräp här tror jag. Hur länge höll dunkin donuts öppet? Tror på typ samma tid tills de klappar igen.

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skribent

Alla jag pratat med inom krögar-yrket säger att vi är inne i "Burgardöden" just nu. Marknaden är helt mättat för "posh-burgare" (som de kallar dessa dyrare burgarhak som kör med smashburgare och egen picklad lök). Istället så börjar folk vilja ha tillbaka gatukökesburgarna som typ Sibylla serverade back in the days. Detta handlar nog om ekonomi också då folk inte har råd att lägga 200kr på ett burgarmål. Jag tror helt enkelt Five Guys kommer till Sverige alldeles för sent för att göra något genomslag.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Gott i USA, fast där kostade hela målet mindre än endast burgaren på den svenska menyn.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Ärligt talat kör dom de priserna så kommer de lämna sverige lika tyst som dunkin, starbucks gjort

Kommer ihåg när jag såg en DD för första gången. Tänket att jag skulle testa det men sen när jag såg priserna så vände jag och sen försvann dom.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Alla jag pratat med inom krögar-yrket säger att vi är inne i "Burgardöden" just nu. Marknaden är helt mättat för "posh-burgare" (som de kallar dessa dyrare burgarhak som kör med smashburgare och egen picklad lök). Istället så börjar folk vilja ha tillbaka gatukökesburgarna som typ Sibylla serverade back in the days. Detta handlar nog om ekonomi också då folk inte har råd att lägga 200kr på ett burgarmål. Jag tror helt enkelt Five Guys kommer till Sverige alldeles för sent för att göra något genomslag.

Jag har alltid föredragit gatukök över "finburgare". Det ska vara kladdigt och flottigt, och eftersom man är stammis på sitt lokala gatukök får man alltid lite extra pålägg eller en läskeblask på köpet

Medlem

Såg nån på Instagram som hade testat dem, var väl över 180kr för nån cheeseburger så det låter alldeles för dyrt även om det varit hel meny men bara burgaren? Galenskaper. De lär inte bli långvariga.

Medlem

Varför är snabbmaten så mycket dyrare här mot USA?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Ja, är det något som vi behöver i Sverige så är det fler Burgarhak!

Tycker att det finns ett hak vid varje hörn i städerna nuförtiden...!

Ja? Det är fri marknad som andas och lever.

Sen att de inte kommer bli långvariga med sina priser, det är en annan sak.

signatur

I drank what?

Medlem

Undra om de deklarerar vart köttet kommer ifrån och potatisen. Med dessa priser måste det vara svensk ryggbiff dw är gjort av..

Hoppas de går åt skogen.. sverige behöver ingen mer snabbmat av dålig kvalitet.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Matpriserna är dyrare här. Kollar man på inköpspriserna för resturanger så förstår man att de måste ta de priser som de tar. Lägg då på att du ska mala din egen köttfärs (som ofta de här haken gör) så blir det ännu dyrare.

signatur

"Writer and Fighter"

Geeks Gaming

Tack, väntade på denna 😁

Priserna är ju helt vansinniga! Är inte five guys typ mellan finburgare och max/mcdonalds/bk?

Medlem

Minns den där sommaren när Stockholm mer eller mindre invaderades av diverse lyxburgarställen. Var typ tre per kvarter ett tag. Minst! Visst, det var kul i början, lite nytt, lite roligt, och den ekonomiska situationen var inte vad den är nu. Och har man prövat en sådan burgare har man prövat alla.
Five Guys lär nog försvinna om något år, och ingen kommer sakna dem.

Medlem

Jag tycker legit att det är mycket godare med en fryst puck från gatukök med sådant där burgarbröd med sesamfrön på än smashburgarna jag smakat på under årens lopp.

signatur

Halo kompis!

Matpriserna är dyrare här. Kollar man på inköpspriserna för resturanger så förstår man att de måste ta de priser som de tar. Lägg då på att du ska mala din egen köttfärs (som ofta de här haken gör) så blir det ännu dyrare.

Tack för svar! Men då kommer ju ännu en följdfråga på det; varför är matpriserna dyrare här? Gäller det bara Sverige eller EU i allmänhet? Har det nåt med skatter eller annan lagstiftning att göra? Sorry för alla frågor 😅

Medlem

Men stämmer det?
Här är ett exempel från USA, notera sales tax och dricks(!!)
https://x.com/WallStreetMav/status/1763604977031770457

Känns som priserna är samma som i Sverige, om man nu inte glömmer bort att dollarn ligger på 10,68.
Amerikanerna har ju jätteproblem att betala för mat osv, en vanlig brödlimpa kan ju ligga upp emot 10 dollar, alltså hundra spänn (!!) på typ Wallmart. Därav att Trump blev president igen, dom hoppas ju att han ska fixa ekonomin.

Skrivet av Håkan:

Men stämmer det?
Här är ett exempel från USA, notera sales tax och dricks(!!)
https://x.com/WallStreetMav/status/1763604977031770457

Känns som priserna är samma som i Sverige, om man nu inte glömmer bort att dollarn ligger på 10,68.
Amerikanerna har ju jätteproblem att betala för mat osv, en vanlig brödlimpa kan ju ligga upp emot 10 dollar, alltså hundra spänn (!!) på typ Wallmart. Därav att Trump blev president igen, dom hoppas ju att han ska fixa ekonomin.

Ja, jag har ingen aning! Det är därför jag frågar er på FZ, det brukar alltid finnas nån som är kunnig i de flesta ämnena

Medlem

Ja, jag har ingen aning! Det är därför jag frågar er på FZ, det brukar alltid finnas nån som är kunnig i de flesta ämnena

Är det något vi har här så är det åsikter!

Men har vänner som har hus Florida, de berättade att priserna på restaurangerna är nästan samma som i Sverige nu, kanske ett litet troy uns billigare men inte mycket. Även matbutiker har i princip västeuropeiska priser. Har varit så sen minst senaste året. Bara att kolla på börsen så ser vi det. Börserna runt om Europa går väldigt bra nu och det är för att fler och fler investerare drar sig ur USA, marknaden blir allt mer instabil och olönsam. Det är en lite fördröjd reaktion på hur det går i landet, allt fler investerare ger upp eller börjar sprida ut sina investeringar. Landet blöder pengar.

Skribent

Tack för svar! Men då kommer ju ännu en följdfråga på det; varför är matpriserna dyrare här? Gäller det bara Sverige eller EU i allmänhet? Har det nåt med skatter eller annan lagstiftning att göra? Sorry för alla frågor 😅

All mat är ju dyrare överlag. Men det kostar mer för oss tex odla saker. Växthus kräver el, el är dyrt. Även götsel och annat som behövs för jordbruk är dyrare. Vilket i sin tur gör att slutprodukten blir dyrare

Spannmål har vi tidigare kunnat importera, men i och med kriget i Ukraina så har det både blivit svårare och dyrare att importera mat. Detta gäller även andra produkter.

Till och med narkotika är dyrare i Sverige för att opium från Afghanistan är svårare att "importera".

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det är tråkigt att äta ute har blivit så dyrt. Påverkar det sociala livet negativt.

Medlem

För det första så får de som arbetar bättre löner i Sverige, vilket så klart höjer priset på slutprodukten. Sen har USA en fruktansvärd innehållslista på sina produkter av kemikalier som är bannlysta i EU. inget är på riktigt där

signatur

IDKFA

Medlem

Donken är sämre i usa, och inte så mycket billigare.

signatur

don't at me

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Är det något vi har här så är det åsikter!

Men har vänner som har hus Florida, de berättade att priserna på restaurangerna är nästan samma som i Sverige nu, kanske ett litet troy uns billigare men inte mycket. Även matbutiker har i princip västeuropeiska priser. Har varit så sen minst senaste året. Bara att kolla på börsen så ser vi det. Börserna runt om Europa går väldigt bra nu och det är för att fler och fler investerare drar sig ur USA, marknaden blir allt mer instabil och olönsam. Det är en lite fördröjd reaktion på hur det går i landet, allt fler investerare ger upp eller börjar sprida ut sina investeringar. Landet blöder pengar.

Nu är inte jag en börsanalytiker direkt men får intrycket att Trump inte varit så bra för amerikanska ekonomin vare sig där eller på internationella marknaden ...

Medlem

Mosbricka hos Sibylla, det är grejer det.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Testpilot

Jag är ingen som går in och försvarar Five Guys eller något, men ville bara förtydliga lite

Five Guys kör inga finburgare. Det är all in på den flottigare Amerikanska stilen, med valfria tillbehör på burgaren - som om Subway skulle göra burgare. Priset vettefan om det är ett problem. Många som ojjar sig, men sedan köper en pizza och läsk för typ lika mycket. Snabbmat är svindyrt idag, oavsett var det kommer ifrån.

Alla kunde höja priserna med undanflykt att det var dyrare råvaror, och inflation och sedan gick aldrig priserna ner igen.

Skrivet av Broshimitsu:

Jag har alltid föredragit gatukök över "finburgare". Det ska vara kladdigt och flottigt, och eftersom man är stammis på sitt lokala gatukök får man alltid lite extra pålägg eller en läskeblask på köpet

Är det något du får på Five Guys, så är det flott. Det kan jag lova dig (från mitt besök på Five Guys i Berlin då). Pommes man får var mer än vad som behövdes med en liten, det hade räckt till båda oss som käkade (återigen från Berlin).

Skrivet av RaymonD:

Undra om de deklarerar vart köttet kommer ifrån och potatisen. Med dessa priser måste det vara svensk ryggbiff dw är gjort av..

Hoppas de går åt skogen.. sverige behöver ingen mer snabbmat av dålig kvalitet.

Five Guys har inga frysar i restaurangerna så potatisen är färsk och står tydligt var den kommer ifrån. Samma med köttet, så jag tror nog du kan fråga var köttet kommer ifrån så får du ett svar.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag är ingen som går in och försvarar Five Guys eller något, men ville bara förtydliga lite

Five Guys kör inga finburgare. Det är all in på den flottigare Amerikanska stilen, med valfria tillbehör på burgaren - som om Subway skulle göra burgare. Priset vettefan om det är ett problem. Många som ojjar sig, men sedan köper en pizza och läsk för typ lika mycket. Snabbmat är svindyrt idag, oavsett var det kommer ifrån.

Alla kunde höja priserna med undanflykt att det var dyrare råvaror, och inflation och sedan gick aldrig priserna ner igen.

Är det något du får på Five Guys, så är det flott. Det kan jag lova dig (från mitt besök på Five Guys i Berlin då). Pommes man får var mer än vad som behövdes med en liten, det hade räckt till båda oss som käkade (återigen från Berlin).

Five Guys har inga frysar i restaurangerna så potatisen är färsk och står tydligt var den kommer ifrån. Samma med köttet, så jag tror nog du kan fråga var köttet kommer ifrån så får du ett svar.

Är du Youtubern i op?

signatur

don't at me

Medlem

Åh, vad jag saknar den gamla klassiska "svenskburgaren" från en hederlig korvmoj! Finns tyvärr ingen Sibylla eller dylikt kvar i min närhet... =(

12
Skriv svar