Den stora Switch 2-tråden
Frågan är hur det kommer fungera... Jag tänker att varje spel måste ju nästan få en uppdatering? Typ att blir lite som med PS5 Pro att spelen måste optimeras för den nya hårdvaran.
Är väldigt tveksam till att det blir bättre direkt, men det kanske inte är svårare än att de kan låsa upp frameraten / höja taket till 60 fps eller så.
Skall äldre spel nyttja tex DLSS så måste det ut en patch. Så även om det kommer fördelar direkt ur lådan av bättre hårdvara, så som kortare laddtider, mjukare och stabilare framerates etc så kommer äldre titlar behöva patchas för att nå den där nya högre nivån.
Det är som nämnts liknande situationen med PS5 pro släppet. Men skillnaden här är att Switch 2 är en ny generation. Så vi kommer få spel som endast fungerar på Switch 2, medan spel till PS5 Pro även måste fungera på PS5.
Enligt sidan på Bergsala/Nintendo så sker olika event runt om i världen där Switch 2 visas upp. Går att boka biljett om en har tur.Länk
Det sista eventet enligt sidan sker
31 maj – 1 juni. Så förvänta inte release av konsolen innan dess.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Har ingen Switch så vet inte om de redan kör med denna kontakt, känns lite oskyddat och instabilt iaf.
<Uppladdad bildlänk>
Undrar om folk kommer att försöka hacka den porten. Nej Switch 1 ser inte ut så då den klickas på genom en skena uppifrån och ner.
Har ingen Switch så vet inte om de redan kör med denna kontakt, känns lite oskyddat och instabilt iaf.
<Uppladdad bildlänk>
Jag tror det är är lugnt. Tittar man framifrån så sticker inte kontakten ut som det annars kan se ut som från sidan och hur vissa ritat upp det. Säkerligen har Nintendo testat det ordentligt så den inte bryts av på något sätt.
Har inte varit en del av Nintendofamiljen på länge då jag endast har ägt ett Super Nintendo för många år sedan men nu är det nog dags att återförenas
Verkligen ingen dum idé att hoppa in nu. Då de flesta spelen från Switch är bakåtkompatibla så kan man köra gamla lir man missat, med förhoppningsvis bättre prestanda!
Mario Kart är nog ingen bra launch-titel, det är mer ett spel som väldigt många köper till en konsoll de redan har, men som inte många köper en konsoll för. Till skillnad från Zelda BOTW och Mario Odyssey som nog fick många att köpa Switch så fort som möjligt.
Men vi får se vad det blir, Nintendo har ju haft flera år på sig att i lugn och ro tänka igenom och planera detta faktiskt, till skillnad från när de i panik släppte Switch och yxade Wii U i förtid.
Undrar också hur det blir med fysiska spel, det finns uppenbarligen en port för Switch 1-spel. Misstänker att det kommer att krävas online-aktivering på en hel del spel.
Misstänker att det kommer att krävas online-aktivering på en hel del spel.
Hur menar du då? Efter att man installerat ett spel dras update ner automatiskt. Vad ska behöva aktiveras?
Jag misstänker att vi får möjlighet att överföra allt som är sparat från en konsol till en annan om man har båda och går genom en setup process.
Mario Kart är nog ingen bra launch-titel, det är mer ett spel som väldigt många köper till en konsoll de redan har, men som inte många köper en konsoll för. Till skillnad från Zelda BOTW och Mario Odyssey som nog fick många att köpa Switch så fort som möjligt.
Men vi får se vad det blir, Nintendo har ju haft flera år på sig att i lugn och ro tänka igenom och planera detta faktiskt, till skillnad från när de i panik släppte Switch och yxade Wii U i förtid.
Undrar också hur det blir med fysiska spel, det finns uppenbarligen en port för Switch 1-spel. Misstänker att det kommer att krävas online-aktivering på en hel del spel.
Mja, Mario Kart är en av de bästsäljande spelserierna på planeten. Tror du underskattar dragningskraften lite där. Om de släpper det tidigt så kommer det sälja i drivor under hela konsolgenerationen. Sen kan de hålla liv i det genom att släppa DLC-paket då och då för att hålla spelet fräscht i många år framöver. Om det blir en liknande situation som med MK8D så tror jag definitivt MK9 (eller vad det nu kommer heta) kommer vara ett skapligt dragplåster som perfekt MP-spel och partyspel.
Själv är jag mest hajpad över nästa Animal Crossing, lär inte bli en ny konsol innan det kommer. Hoppas det inte är för många år bort
https://www.youtube.com/watch?v=akLFSdOFHNQ
denna video visar grafik skillnader i mario kart mellan nya spelet och gamla , det pekar på att konsolen nog är märkvärt kraftigare än förra
[kräva onlineaktivering av spel
]
Hur menar du då? Efter att man installerat ett spel dras update ner automatiskt. Vad ska behöva aktiveras?
Jag misstänker att vi får möjlighet att överföra allt som är sparat från en konsol till en annan om man har båda och går genom en setup process.
Jag tror att Nintendo vill ha "hängslen och livrem" vad gäller eventuell piratkopiering av spel.
Wii, Wii U och Switch har drabbats hårt av omfattande kopiering av spel (även om det kanske inte är lika mycket nu, en klar majoritet av Switcharna är inte hackade) och ett extra lager verifiering av köp i stil med hur apparna på mobiler verifieras kanske kan vara på tapeten. Inte bara vid install utan även under användande. Kommer nog ändå att finnas offlinelägen också, och det är också något jag föredrar. Barnens Switch ligger i flygplansläge hela tiden.
Mja, Mario Kart är en av de bästsäljande spelserierna på planeten. Tror du underskattar dragningskraften lite där. Om de släpper det tidigt så kommer det sälja i drivor under hela konsolgenerationen. Sen kan de hålla liv i det genom att släppa DLC-paket då och då för att hålla spelet fräscht i många år framöver. Om det blir en liknande situation som med MK8D så tror jag definitivt MK9 (eller vad det nu kommer heta) kommer vara ett skapligt dragplåster som perfekt MP-spel och partyspel.
Själv är jag mest hajpad över nästa Animal Crossing, lär inte bli en ny konsol innan det kommer. Hoppas det inte är för många år bort
Ja, Animal Crossing behöver verkligen en ny version, den gamla är ju helt passé nu. Av mina barn är det bara minstingen som spelar, de lite större barnen "har redan gjort allt" och har tröttnat när det inte kommer uppdateringar. Dagens ungdom osv. Med det sagt, varför kommer inte lite simpla uppdateringar till Animal Crossing fortfarande? Spelet säljs ju uppenbarligen i rätt stor omfattning. Och Ring Fit Adventure, när kommer det uppdateringar till den? Och varför finns inte Ring Fit Adventure 2? Frågorna hopar sig.... RFA 2 lär väl komma till Switch 2 om det visar sig vara så att de nya joyconsen inte är helt kompatibla med det gamla spelet.
Mario Kart säljer mycket hela tiden, medan spel som Zelda säljer enormt mycket till en början (och sedan fortsätter sälja ok, men inte alls som Mario Kart), därav min tanke om att ett releasespel bör tilltala fanatiker. Finns fler Zeldafanatiker än Mario Kart-fanatiker tror jag, men givetvis bra om MK9 finns redan från release, 8 har ju flera år på nacken nu. Barnen fick DLC till Mario Kart 8 på Switchen förra veckan, har inte lagt in det tidigare då de inte varit så intresserade av Mario Kart (som vi haft till Wii, 3DS, Wii U sedan tidigare) men under julen spelade de med kusiner och fastnade lite för det tror jag.
Blir förmodligen ett köp när den släpps (aldrig haft Switch), men lite oroväckande hur kass och klumpis kontrollen såg ut vid dockat läge.
Ser i princip likadant ut till Switch, dock verkar 2:an vara lite mer ergonomisk. Annars är alternativet att köpa till en handkontroll.
Jag kör 99% utan att koppla ihop joy-cons, tycker det är jäkligt nice att kunna sitta med en i varje näve och lira.
Ser i princip likadant ut till Switch, dock verkar 2:an vara lite mer ergonomisk. Annars är alternativet att köpa till en handkontroll.
Jag kör 99% utan att koppla ihop joy-cons, tycker det är jäkligt nice att kunna sitta med en i varje näve och lira.
Aha, ok. Då har jag missförstått hur de kopplas ihop gällande Switchen. Trodde man bara "klickade ihop dem" utan den där stora mellandelen?
Aha, ok. Då har jag missförstått hur de kopplas ihop gällande Switchen. Trodde man bara "klickade ihop dem" utan den där stora mellandelen?
Såhär ser det ut till switchen, 2:an är snarlik.
<Uppladdad bildlänk>
Rätt säker på att folk oroar sig i onödan. Nintendo har säkerligen testat detta rigoröst på alla sätt. Det finns andra låsningar med eftetsom det finns knappar som låser upp joyconsen
När man tar lös joycons på switch så antingen kopplar man in dom i en där "kontroll dockan" och får då en kontroll eller så kan man koppla in varsin "plastbit" som gör att man kommer åt "L&R" på varje joycon och att den känns som lite mer att hålla i, och så håller man en joycon i var sin hand men fungerar som 1 kontroll.
Man kan också aktivera att joyconsen är en egen kontroll och på så vis få 2 kontroller men med något begränsad input eftersom några knappar försvinner
Någon som har förbokat ännu, vart isf?
Arcade dreams har jag bokat på medans andra sidor än så länge kör med ”meddela mig” när förbokning är möjligt.
Arcade dreams skulle ha nattöppet så hade ju varit najs att kunna hämta där.
Tänkte boka upp mig på 3 ställen iaf.
Har förbokat på Spel & Sånt.
Har förbokat på Spel & Sånt.
Tack, då ska jag kolla där👍🏻
[kräva onlineaktivering av spel
]Jag tror att Nintendo vill ha "hängslen och livrem" vad gäller eventuell piratkopiering av spel.
Wii, Wii U och Switch har drabbats hårt av omfattande kopiering av spel (även om det kanske inte är lika mycket nu, en klar majoritet av Switcharna är inte hackade) och ett extra lager verifiering av köp i stil med hur apparna på mobiler verifieras kanske kan vara på tapeten. Inte bara vid install utan även under användande. Kommer nog ändå att finnas offlinelägen också, och det är också något jag föredrar.
Nu vet inte jag mycket om hur en hackad Switch fungerar men det är väl rätt kört om man spelar piratade spel och har konsolen aktiverad för att anslutas online? Ska man försöka tanka över en hackad switch till Switch 2 lär nog användarkontot flyga rätt snabbt.
Läste HD/Sydsvenskans krönika från deras spelexpert, kul med lite andra tankar om det hela.
Lite citat:
"”Det är ju bara ett vanligt Nintendo”, säger sexåringen när jag visar honom ... trailern för Switch 2"
"För oss som föddes under förra årtusendet är Nintendo det lite tokiga spelbolaget som ständigt överraskar. Vi snackar företaget som ligger bakom en tidig virtual reality-konsol som bara kunde visa färgen röd, som släppte en våg man kan sitta på för att spela pulka-spel och som byggde en liten robot som också var en kontroll. "
"”Knasiga Nintendo” gav oss Wii, som fick miljoner och åter miljoner människor att spela tennis genom att vifta med kontrollen framför ansiktet. Uppföljaren Wii U hade en jättestor kontroll med inbyggd skärm, som bara kunde användas i närheten av basenheten. Det blev däremot en total flopp. "
"Konsolens inflytande på hur vi spelar kan inte överskattas. Utan Switch, ingen succé för snarlika handhållna små speldatorer som Steam Deck. ... Med andra ord är det svårt att klandra Nintendo för att Switch 2 blir snarlik föregångaren. Men nog är det lite tråkigt? "
"En del av mig hade hoppats på att ”knasiga Nintendo” skulle göra comeback och släppa något helt annorlunda."
Källa: https://www.hd.se/2025-01-17/nintendo-switch-2-ar-ett-smart-o...
---
Man kan ju säga att Switch 2 ser ut som en pro-modell eller en Switch för äldre, för större händer och med tråkigare design.
Hade ju hoppats på roligare färger än tråk-grått, nästan i stuk med gammaldags dator-beige.
Det hade varit festligt om dom bara släppt själva basenheten och stället som en förpackning, sedan att man fick köpa valfri färg på sina "nunchucks" (eller vad dom kallas nuförtiden) för att komplettera konsolen.
Läste HD/Sydsvenskans krönika från deras spelexpert, kul med lite andra tankar om det hela.
Lite citat:
"”Det är ju bara ett vanligt Nintendo”, säger sexåringen när jag visar honom ... trailern för Switch 2"
"För oss som föddes under förra årtusendet är Nintendo det lite tokiga spelbolaget som ständigt överraskar. Vi snackar företaget som ligger bakom en tidig virtual reality-konsol som bara kunde visa färgen röd, som släppte en våg man kan sitta på för att spela pulka-spel och som byggde en liten robot som också var en kontroll. "
"”Knasiga Nintendo” gav oss Wii, som fick miljoner och åter miljoner människor att spela tennis genom att vifta med kontrollen framför ansiktet. Uppföljaren Wii U hade en jättestor kontroll med inbyggd skärm, som bara kunde användas i närheten av basenheten. Det blev däremot en total flopp. "
"Konsolens inflytande på hur vi spelar kan inte överskattas. Utan Switch, ingen succé för snarlika handhållna små speldatorer som Steam Deck. ... Med andra ord är det svårt att klandra Nintendo för att Switch 2 blir snarlik föregångaren. Men nog är det lite tråkigt? "
"En del av mig hade hoppats på att ”knasiga Nintendo” skulle göra comeback och släppa något helt annorlunda."
Källa: https://www.hd.se/2025-01-17/nintendo-switch-2-ar-ett-smart-o...
---
Man kan ju säga att Switch 2 ser ut som en pro-modell eller en Switch för äldre, för större händer och med tråkigare design.
Hade ju hoppats på roligare färger än tråk-grått, nästan i stuk med gammaldags dator-beige.
Det hade varit festligt om dom bara släppt själva basenheten och stället som en förpackning, sedan att man fick köpa valfri färg på sina "nunchucks" (eller vad dom kallas nuförtiden) för att komplettera konsolen.
Jag tror att ”måste ha” känslan infinner sig för många när spelen som bara går att spela på Switch 2 visas, konsolen är läcker men jag förstår att många inte riktigt förstår varför man ska köpa den efter denna 2.5 minuters visning.
Jag tror att ”måste ha” känslan infinner sig för många när spelen som bara går att spela på Switch 2 visas, konsolen är läcker men jag förstår att många inte riktigt förstår varför man ska köpa den efter denna 2.5 minuters visning.
Nä, detta var ju en väldigt beige teaser av konsolen.
Men det är ju, kan man anta, minst ett halvår kvar tills den släpps och Nintendo kommer väl förhoppningsvis att göra en bra uppvisning av konsolen och dess nya funktioner och spel sen i april.
Tycker personligen den faktiskt ser fulare ut än både OG Switch och Switch Oled, med den enorma skärmen och helt kvadratisk utan några former. En annan grej jag tänkt på är ju att de kunde fått den att stå ut lite mer om de tagit ut svängarna lite mer på designen av Dockan. Nu blev ju den enda skillnaden att den är lite rundad on top, men den är ju bara ett större stycke plast och inte mycket teknologi i den, så de hade väl kunnat svida om den att se lite mer spännande ut.
Jag tänker det med. Det finns inte så mycket att gå på ännu för folk som redan har en Switch och kanske inte är så insatta i allt som alla vi här på FZ är t ex.
När nya Mario, Zelda och annat visas upp så kommer nog de flesta vilja uppgradera Tur då att typ alla deras gamla spel, fysiska och digitala, hänger med.
Jag tänker det med. Det finns inte så mycket att gå på ännu för folk som redan har en Switch och kanske inte är så insatta i allt som alla vi här på FZ är t ex.
När nya Mario, Zelda och annat visas upp så kommer nog de flesta vilja uppgradera Tur då att typ alla deras gamla spel, fysiska och digitala, hänger med.
Jepp, så är det ju. Attraktiv mjukvara säljer hårdvara, motsatsen är sann bara för de riktigt dedikerade