Löst rykte: Nästa Xbox släpps 2026 och heter Xbox Prime
Låter som ett arbetsnamn. Alldeles för enkelt för att vara ett slutligt namn på en Microsoftprodukt. De hinner nog krångla till det, ska ni se.
Vad release 2026 beträffar är det inte längre osannolikt. Försäljningen av Xbox Series X/S störtdyker år för år och de gör uppenbarligen ingenting för att öka den med attraktiva bundles eller nya spännande modeller, så det är uppenbart att de gett upp denna generation. Det har ju ryktats om att nästa Xbox blir liknande Steam machines med licenser till flera olika tillverkare. Vi får se. Någon skivläsare räknar jag inte med att vi får denna gång, tyvärr.
Rätt bra namn. Hoppas en version max.
XBox Prime och XBox Max? Sedan en XBox Netflix?
-With great moustache comes great responsibility!
XBox Prime och XBox Max? Sedan en XBox Netflix?
"This is an Xbox"...
Det är ju högst osannolikt att MS startar nya konsolgenerationen redan nästa år, då är det mer troligt att det handlar om en handheld eller en Series X "pro".
Nu har ju det här med konsolgenerationer suddats ut, och Microsoft är definitivt på väg i en riktning där hårdvaran är passé. Men givet förutsättningarna för deras nuvarande konsol Xbox Series X/S är det väl inte uteslutet att de lanserar något nytt redan nästa år? Allt beror förstås på vilket mål de har med ny hårdvara. Själv är jag lite fundersam kring den biten. De har så uppenbart rört sig bort från hårdvara under denna generation, försäljningen har störtdykt och de har inte gjort ett jota för att ens försöka öka den. Nästa konsol bör därför bli något annat med ett annat syfte.
Låter som ett arbetsnamn. Alldeles för enkelt för att vara ett slutligt namn på en Microsoftprodukt. De hinner nog krångla till det, ska ni se.
Exakt min tanke. Men ja, jag hoppas Microsoft hittar på något annat än den sedvanliga "Xbox vs. Playstation"-holmgången. Det skulle pigga upp.
En Bamseponny av folket
Jag hoppas nästan att dom kör på Xbox V. Alltså 5. Eftersom det är femte generationen. Om jag räknar rätt.
Tycker också att dom bara borde acceptera att dom är en generation efter Playstation och köra på 5.
Exakt min tanke. Men ja, jag hoppas Microsoft hittar på något annat än den sedvanliga "Xbox vs. Playstation"-holmgången. Det skulle pigga upp.
Den holmgången har de ju förlorat för länge sedan. Nu är allt en Xbox.
Det skulle förvåna mig om nästa Xbox får särskilt många exklusiva titlar. Möjligen att de behåller Halo, men förmodligen blir det endast fråga om tidsexklusiva titlar på Game Pass varefter allt släpps till PlayStation och Switch 2 framöver. Det är där pengarna finns. Så frågan återstår: varför ska någon köpa en Xbox?
Tycker också att dom bara borde acceptera att dom är en generation efter Playstation och köra på 5.
Jag håller med. Tror det skulle förenkla för konsumenten också. Jag har själv som spel entusiast lite svårt att hålla isär Xbox modellerna.
PSN: OAKTHYR
Jag hoppas nästan att dom kör på Xbox V. Alltså 5. Eftersom det är femte generationen. Om jag räknar rätt.
Enligt mig kommer det med stor sannolikhet inte ske, eftersom dom som inte är insatta i konsoler och spel tittat på en ps6 och en xbox 5 och tänker "eftersom 6 är högre än 5 så köper jag en ps6" dvs de tänker att ju högre siffra ju "bättre" är konsolen. Därav skulle xboxen sälja sämre.
2026 låter superrimligt, gissningsvis till jul nästa år. De har ju sagt att de inte kommer köra någon mid generation-variant den här generationen vilket bör innebära en något kortare generation istället. 6 år känns väl rätt lagom tycker jag, speciellt om de gör som senast och har i stort sätt 2 år där allt är cross gen. Då är det ju ändå typ 8 års livslängd på generationen. Gällande namnet så är det OK, men lär ändras. Jag skulle inte bli förvånad om de gör som många mobiltillverkare och börjar använda året, dvs döper den till Xbox 26 eller Xbox (2026) eller liknande.
Vem i sitt rätta sinne skulle vilja investera i en Xbox-konsol efter Microsofts PR senaste året?
Kanske nån som tycker om spelen och hårdvaran och inte utgår efter PR? Har du en pc så är play anywhere en smidig synergi också.
Vem i sitt rätta sinne skulle vilja investera i en Xbox-konsol efter Microsofts PR senaste året?
Jag köper en dag 1, precis som tidigare generationer. Ser ingen anledning varför det skulle ändras till nästa generation.
Jag köper en dag 1, precis som tidigare generationer. Ser ingen anledning varför det skulle ändras till nästa generation.
samma!
Enligt mig kommer det med stor sannolikhet inte ske, eftersom dom som inte är insatta i konsoler och spel tittat på en ps6 och en xbox 5 och tänker "eftersom 6 är högre än 5 så köper jag en ps6" dvs de tänker att ju högre siffra ju "bättre" är konsolen. Därav skulle xboxen sälja sämre.
Du tror inte att deras förvirrande namn på deras nuvarande konsoler också leder till minskad försäljning? Jag är hyfsat insatt i spel och tyckte att det var ganska oklart med One S, One X, Series S och Series X. Lätt att köpa förra generationen utan att man vet det.
Du tror inte att deras förvirrande namn på deras nuvarande konsoler också leder till minskad försäljning? Jag är hyfsat insatt i spel och tyckte att det var ganska oklart med One S, One X, Series S och Series X. Lätt att köpa förra generationen utan att man vet det.
Var det nära att du köpte fel? Har du enkelt kunnat förstå skillnaden på olika Nintendo?
Var det nära att du köpte fel? Har du enkelt kunnat förstå skillnaden på olika Nintendo?
Har bara en Series S. Men i början hade jag faktiskt svårt att hålla isär modellerna för jag tyckte att namnen var för lika.
Det är kanske samma problem som med Wii och Wii U? Många fattade inte att det var en ny konsol.
Har bara en Series S. Men i början hade jag faktiskt svårt att hålla isär modellerna för jag tyckte att namnen var för lika.
Det är kanske samma problem som med Wii och Wii U? Många fattade inte att det var en ny konsol.
Ah okej. Jag var osäker om de såldes samtidigt då de brukar tömma lager.
Jag tänkte då Nintendo inte heller har siffror och ofta suffix på sina namn som kan röra ihop det. Många versioner av DS tex.
Om det är en ny "konsol-Xbox" och inte något PC-baserat så tror jag att det i praktiken är en "pro" som är en förbättrad Series X.
Det är dock möjligt att man ger den ett namn som om det vore en ny generation. På så sätt kan man komma undan kravet på S-versioner av spelen. "Spelen är för den nya generationen men de flesta fungerar även på Series X".
Ja visst är det helt sjukt att någon kan tycka annorlunda än du och föredra en annan konsol än vad du gör?!