Astro Bot - Som att äta sockervadd! [PS5 Pro]
Sony har nu trettio år senare fått sin maskot jämte Mario: en urgullig filur vid namn Astro Bot som hojtar och tjuter omkring i sin pipiga stämma och debuten är som en gigantisk sockervadd!
Cirka minuten in i spelet så har denna nya figur, med sina kompanjoner, charmat mitt lilla sotsvarta hjärta. Allt verkar fri och fröjd i galaxen, alla bottar är gulliga och glada, tills att en ful blob dyker upp och förstör skeppet som vi seglar i rymden med. Vår farkost som bokstavligen är en Astro Bot-version av en Playstation 5 går i bitar och kraschar på en planet medan viktiga delar av farkosten flyger ut i universum.
Astro Bot kraschlandar ensam. Alla astro bots separerades de med. Målet är likt konkurrenten Mario men här samlar vi inte stjärnor utan snarare alla bottar som också förlorats ute i galaxen, bottar och delar till farkosten, det gör att vi kan fara i rymden igen, tillsammans, som en armé av urgulliga animerade robotar. Simpelt - och det är allt vi behöver veta för vi har nämligen en mindre farkost som vi använder för att fara mellan uppdrag - en handkontroll!
Allting vi ser och rör vid är precis som Astro Bot animerat i urgulliga rörelser, röster och supersöta ögon. Det gäller träd, svampar, djur och gravstenar. Som du märker låter allt sockersött och det är precis så, om Doom Eternal med allt sitt våld, blod och mörker hade en motsats så är det Astro Bot. Det är gulligheter, glädje och färger på steroider och precis som sin ovannämnda demoniska tvilling så är det så pass intensivt att man ibland måste pausa och ta ett par djupa andetag. Det är helt enkelt för gott!
Astro Bot lever upp till Mario med sitt upplägg. Det är planeter man äventyrar på för att låsa upp diverse pusselbitar, hitta dina vänner (bottar), och låsa upp hemliga banor. Varje sektion av spelet har ett par banor följt av en slutboss som kräver ett visst antal bottar för att låsas upp. Du har frihet i vilken ordning du vill tackla dessa eller rentav skippa om du vill men slutbossarna är ett måste. Banorna är varierande och oerhört kreativa skapelser både i färger, hinder och specialförmågor man får -
När jag med en kyckling på ryggen fiser och avfyras upp i luften som en raket, eller när jag klickar på en klocka och tid-och-rum stannar, så vet jag att Team Asobi verkligen låtit galenskapen flöda. Det är framförallt denna gränslösa kreativitet som gör att Astro Bot står på egna ben trots att det friskt lånar från sina konkurrenter. Det är flera gånger jag imponerats över att man gått den extra milen i såväl bossar som miljöer där flertalet utvecklare, inklusive Nintendo, skulle stannat och varit nöjda.
Mellan de större sektionerna landar vi på vår kraschplats, en hub där vår Playstation 5 står och repareras med de konsoldelar vi hittar. Ett par bottar blir till hundra och snart springer man runt med sin privata armé av urgulliga Astro Bots. Det är ett tillfälle att andas lite men också en plats som kan utforskas. Även här finns det pussel och upplåsningsbara byggnader för att piffa upp din farkost (handkontrollen!), referenser till samtliga storspel i Sonys katalog, och mer bottar! Himmelriket för samlaren helt enkelt.
Gullen med vår nakna PS5, här ska delar hittas och repareras!
Till en början var jag oroad över hur guidad upplevelsen var. Så fort jag stannade upp vid ett hinder så var spelet lite väl pedagogiskt och visade mig hur jag skulle lösa pusslen men jag blev glad över att jag själv fick spela senare och pusslen ibland var roliga hemligheter som man kanske inte alltid hittade. Sedan har vi även “symbol”-banor som de kallas där ens tempo och kontroll testas utan hjälp likt de svåraste challenge-banorna som man känner igen från konkurrenterna.
Man ska inte heller underskatta soundtracket här. Även musiken och produktionen drunknar i kreativt gojs och jag har skrattat flera gånger när jag ser ett rappande gigantiskt träd med en boombox, vilda västern-slingor, och sedan Halloween låtar när dessa banor dyker upp. Återigen är konceptet med Astro Bot så galet och totalt fritt att både musik, grafik och gameplay går åt alla håll. Universumet hyllar andra karaktärer som bokstavligen dyker upp som bots i äventyret. Kratos? Yep! Får du tag i hans yxa? Yep! Odlar du därav ett maffigt norskt skägg? Yep!
Flera banor är helt tillägnade ikoniska spel i Sonys katalog. Dessa lånar dessutom upplägget rakt av från spelen som hyllas, musiken ändras, spelstilen, grafiken med mera. I God of War-hyllningen kan du kasta yxa och smacka fiender precis som i originaltiteln, i Loco Roco blir spelet en motion-baserad upplevelse precis som originaltiteln till PS-Vita. Astro Bot rör sig mellan genrer, 3D, 2D, arkadshooter, action, och motion/tilt-baserat. Allt för att hylla Sonys katalog men också för att ha så kul som bara möjligt! Det är ändlöst!
Får man Kratos yxa så ingår det en testo-överdos
Det blir svårare i andra halvan av äventyret. Å andra sidan är inte heller alla banor obligatoriska så du har som spelare själv valet att ta dig an ett par av de svårare banorna. Tack vare mixen av svårighetsgrad, designen, och kreativiteten så lämpar sig Astro Bot bäst för alla. Ja, du läste rätt, barn som vuxna, gamla som unga, flickor som pojkar, det är imponerande hur många denna figur får på fall. Precis som Nintendos maskot så har man fångat samma publik.
Trots den gulliga barnvänliga designen är spelet läckert
Det är såhär snyggt Nintendo önskat att Mario kunnat vara och det är så kul att äntligen se Sony leverera en plattformare på detta vis. En maskot som förtjänar att stå för Sony och som dessutom leverar en upplevelse om når upp till Nintendos höjder, jag är oerhört imponerad och kan inte vänta på att se vad man gör av karaktären framöver.
Oerhört kreativt, supergulligt och ja - supersött!
Det är verkligen en riktig fin-lir! Sambon älskade det…. dock var hon lite besviken att svårighetsgraden ryckte på de här korta banorna. Inte ens jag kunde klara dem åt henne. Trist när det bara blir stopp så hon inte kunde få platinum.
Verkligen. Jo kanske men Platinum tenderar att vara lite svårare att få i många spel. Det går med lite vilja!
Reflektioner om Astrobot och Sony.
Gillar jag Astrobot för att det är ett solklart plagiat av Super Mario, WALL-E och ännu ett plagiat av Sony?
Gillar jag Astrobot för att spelet är en enda reklamfilm som Kalle Ankas Jul?
Gillar jag Astrobot för att det enbart anspelar på bättre förlagor, känslor av nostalgi och fanservice?
Gillar Jag Astrobot i brist på spel till PS5 från Sony 2024 och mina känslor av nostalgi från PS4 och PS3?
Kanske.
Är Astrobot mitt GOTY 2024?
Definitivt inte.
Astro Boy är en tröstande kudde, en filt av plagiat reklam och känslor av nostalgi.
Astroboy är en väntan på Sony ur fas.
Astroboy är en väntan på spel från Sony till Playstation 5.
Sony som inte levererar vare sig nya spel eller nya uppföljare. Remasters & Remakes får vi, men jag, du och många av oss har redan betalat för dessa licenser en eller flera gånger förut.
Sony som inte driver vare sig den bästa upplevelsen online eller tillhandahåller den bästa integrerade plattformen.
Sony som försöker in i det längsta sälja ägandet om dyra och begränsade licenser i stället för ett user orienterat bibliotek med first class service.
Sony levererar i dagsläget enbart känslor av Nostalgi och lever enbart på sitt varumärke likt ett gammalt Premier Leauge proffs eller en gammal avdankad hip hop artist.
Playstation 5 har sålt flest konsoler 2024, men när levererar Sony de bästa spelen och de nyaste upplevelserna? De bästa spelen 2024 till Playstation 5 kom inte från Sony.
Om de bästa spelen till Playstation inte kommer från Sony? Vad är då vitsen med Playstation?
2025 kanske har svaret, jag tvivlar allt mer på att Sony står bakom svaren.
Tack för en välskriven recension av kitschverket Astroboy, Årets Nostalgitripp 2024.
Det är verkligen en riktig fin-lir! Sambon älskade det…. dock var hon lite besviken att svårighetsgraden ryckte på de här korta banorna. Inte ens jag kunde klara dem åt henne. Trist när det bara blir stopp så hon inte kunde få platinum.
Se till så hon får spelat Super meat boy, efter det kommer hon inte tycka några spel är svåra igen!
Reflektioner om Astrobot och Sony.
Gillar jag Astrobot för att det är ett solklart plagiat av Super Mario, WALL-E och ännu ett plagiat av Sony?
Gillar jag Astrobot för att spelet är en enda reklamfilm som Kalle Ankas Jul?
Gillar jag Astrobot för att det enbart anspelar på bättre förlagor, känslor av nostalgi och fanservice?
Gillar Jag Astrobot i brist på spel till PS5 från Sony 2024 och mina känslor av nostalgi från PS4 och PS3?
Kanske.
Är Astrobot mitt GOTY 2024?
Definitivt inte.
Astro Boy är en tröstande kudde, en filt av plagiat reklam och känslor av nostalgi.
Astroboy är en väntan på Sony ur fas.
Astroboy är en väntan på spel från Sony till Playstation 5.
Sony som inte levererar vare sig nya spel eller nya uppföljare. Remasters & Remakes får vi, men jag, du och många av oss har redan betalat för dessa licenser en eller flera gånger förut.
Sony som inte driver vare sig den bästa upplevelsen online eller tillhandahåller den bästa integrerade plattformen.
Sony som försöker in i det längsta sälja ägandet om dyra och begränsade licenser i stället för ett user orienterat bibliotek med first class service.
Sony levererar i dagsläget enbart känslor av Nostalgi och lever enbart på sitt varumärke likt ett gammalt Premier Leauge proffs eller en gammal avdankad hip hop artist.
Playstation 5 har sålt flest konsoler 2024, men när levererar Sony de bästa spelen och de nyaste upplevelserna? De bästa spelen 2024 till Playstation 5 kom inte från Sony.
Om de bästa spelen till Playstation inte kommer från Sony? Vad är då vitsen med Playstation?
2025 kanske har svaret, jag tvivlar allt mer på att Sony står bakom svaren.
Tack för en välskriven recension av kitschverket Astroboy, Årets Nostalgitripp 2024.
What? Kan inte vara många spelföretag som lever upp till dina förväntningar om dom ska pricka in alla dom punkterna.
PSN: OAKTHYR
Det är verkligen en riktig fin-lir! Sambon älskade det…. dock var hon lite besviken att svårighetsgraden ryckte på de här korta banorna. Inte ens jag kunde klara dem åt henne. Trist när det bara blir stopp så hon inte kunde få platinum.
Jag vill inte låta okänslig, men det är inte trist nånstans. Jag upplever tyvärr ofta plattformsspel som för lätta att de känns som en chore att spela, Mario Wonder är mitt bästa exempel. Samtidigt förstår jag ju att utvecklarna helt enkelt inte kan anpassa svårighetsgraden efter typ 10% av användarbasen. Jag ger Astro Bot "bara" 4/5 av exakt den anledningen att jag väntade och väntade på nån difficulty spike som aldrig kom. Det var mycket nära att "chore-känslan" dök upp mot slutet.
Därför uppskattar jag de korta banorna och det är bra att de finns!
I'm like you, I have no name.
What? Kan inte vara många spelföretag som lever upp till dina förväntningar om dom ska pricka in alla dom punkterna.
Det finns förvånansvärt många spel som överträffar mina förväntningar. Under 2024 var det ett 20-tal spel som överträffade mina förväntningar, Astro Bot tillhör dock kategorin av spel som levererade under min förväntan. Sony är för det första inget renodlat mjuvaruföretag, snarare är de likt Microsoft och Nintendo leverantörer av hårdvara och en plattform. För det andra finns det inget annat spelföretag i dagsläget som underpresterar på samma nivå som Sony, när det faktiskt kommer till att leverera spel till sin plattform för oss spelare.
Något som styrker mina poänger på ett nästan lite komiskt vis, är att fler spel kan komma från Microsofts spelstudios än från Sony till Playstation 5 under 2025. Förvisso spel som tidigare kanske släppts på Xbox och eller PC.
Det finns heller inget spelföretag menar jag som någon person får betala så mycket pengar till, för så lite underhållning som just till Sony. Det här trots att Sony har en så etablerade spelportfölj (i dagsläget samlandes damm) och just därför så många oförtjänt sålda PS5:or.
Om jag skulle vara mer raljant, så skulle jag påstå att Sony inte har några spel.
Faktum är att Sony har massor av spelserier fast bara inte nya iterationer släppta till Playstation 5, och när de har spel till Playstation 5, så är det massor av bra spel jag redan hade spelat på Playstation 4 eller tidigare Playstation format.
Att då leverera Astro Bot duger inte. Astro Bot är som jag skrev ovan, ett underhållande plagiat, en underhållande reklamfilm, en underhållande nostalgitripp. Spelet är kitschkonst för mig.
Astro Bot är definitivt inte mitt GOTY 2024.
Däremot väcker Astro Bot som nostalgitripp en längtan efter Sonys andra spelserier till PS5. Fast vi kanske får vänta till PS6 innan de släpps. Frågan blir då om Playstation kommer kännas relevant att investera pengar i eller inte med minnet av PS5 undermåliga spelkatalog, när Sony inte är bäst på andra tjänster kopplat till en spelmaskins ekosystem? Bättre vore kanske om Sony slutade med spelkonsoler eftersom de inte tycks hinna med att producera egna spel.
Astro Bot är inget jag kommer minnas särskilt väl, troligen heller inget att återvända till om några månader, ett år eller så. Alltså ingen blivande klassiker.
Bra då att var och en får tycka olika.
Grym recension och instämmer.
Jag hade barnsligt roligt från början till slut med det här spelet.
Hoppas verkligen Sony inser att allt de släpper behöver inte vara kameran över axeln story drivna spel.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.