Jorå, Ciri är en riktig witcher i The Witcher IV
Känns som det blir en klassisk ”gud i lådan” lösning på allt. Trist.
Nåväl, gör inte mig något, tycker hela premissen och det lilla som visats har sett ganska trist ut så kommer nog skippa fyran helt och hållet. Ciri är en så tråkig karaktär och ett helt spel som henne är bara för mycket. Sen finns det så otroligt mycket att utforska i den världen och att fortsätta med Ciri känns bara fantasilöst nu när man var ”fri” från storyn i trilogin.
Easy Allies (tidigare Gametrailers) har släppt en 30 min intervju med två av utvecklarna.
Uppenbart är att det påverkar försäljningen negativt. Och det rejält skulle jag tippa.
Jag vill så gärna, men med undantag av Tomb Raider i barndomen så klarar jag helt enkelt inte av att spela en kvinnlig karaktär. Särskilt inte när det är för att en utvecklare bestämt sig för att läxa upp mig.
Memento Mori
Hoppas bara att dom skriver henne som en ”verklig” karaktär. Det finns i mitt tycke för många kvinnliga karaktärer som är för perfekta. Manliga också givetvis. Författarna verkar inte våga skriva in negativa karaktärsdrag eller brister hos kvinnliga karaktärer. Superman hade ju exempelvis inte varit särskilt intressant om inte kryptonit varit en svaghet eller hur han brottas med sitt civila liv. Brister gör att karaktärer känns mer levande.
PSN: OAKTHYR
Vad tråkigt att det blev Ciri som är huvudprotagonisten. Hade varit mycket bättre ifall hon och geralt båda varit NPC:er som dök upp på olika sätt i spelet. Ciri borde ju vara någon slags demigud nu, hur ska man kunna börja lira henne från början som en obakad witcher när hon var så mäktig tidigare utan att det smolkar ner storyn.. Synd att dom inte vågar satsa på en ny karaktär helt och håller utan håller sig till säkra kort.
Fan, hade hellre sett en ny MC. Känns lite tråkigt med både Ciri och Geralt.
Båda dom har ju haft sin historia, Geralt som witcher och Ciri som Elder-blood arvinge.
Själv hade jag helllre sett en helt ny Witcher tränas upp, och då av både Geralt och Ciri som kunde komma med båda deras input.
Bryr mig inte om det är en tjej eller kille. men är det en tjej behövs en bra förklaring till varför just hon överlever "trial of grasses".
Men det kan man säkert lösa på nåttvis.
(Kvinnlig klon av geralt kanske? nu har fan det ska gå till )
Hur exakt? Spelen är ganska klara med att det inte är en hård regel som omöjliggör detta utan det är snarare något man observerat. Alltså att kvinnor har en betydligt lägre (till nästan noll) chans att överleva medan män har vadå.. 15% eller något sådan chans att göra det. Ciri är dock unik på mer än ett sätt. Ciri är i alla fall delvis Elder blood och redan där är hon unik. Det kombinerat med hennes bakgrund gör ju att dessa regler flyger ut genom fönstret.
Folk verkar gnälla för att de är fyrkantiga i sitt tänk. De behandlar "loren" som något konstant och icke levande.. och skapar därför halmgubbar efter detta. Faktum är att varken böckerna eller spelen hävdar att kvinnor inte kan gå igenom "Trial of the Grasses" utan de är ganska klara med att ingen kvinna har lyckats och därför är det osäkert om det ens är möjligt. Det är med andra ord inte emot sagda lore att Ciri kan ha genomgått the trial of the Grasses.
Detta är dock inte helt korrekt. I spelen så nämns det att ingen kvinna har lyckats överleva och därför är det oklart om det ens är möjligt. Detta speglas även i ursprungsmaterialet (böckerna). Ingenstans står det att det är omöjligt.. bara att det aldrig lyckats bli gjort.. vilket inte är samma sak.
Du drar dock slutsatser av detta som inte händelsevis är underbyggd av det källmaterial du hänvisar till. Att ingen överlevt innebär inte att det är omöjligt.
Känner väl också att detta borde vara en mer rimlig lösning. Alternativt att hon har kvar lite av elder blood-krafterna och blir någon form av hyrid witcher/sorceress. Lite som en multiclassad karaktär i DnD.
"Writer and Fighter"
Detta hade verkligen velat se dom introducera en ny Witcher lärling. Låta Geralt och Ciri ta an "mentors" manteln om något.
Tyvärr så är Ciri karaktären jag gillar minst i hela Witcher serien. Så blir det verkligen så att hon är den man måste spela som i 4:an kommer jag nog passa på den. 3:an var sista Witcher spelet för mig.
Ja det är väldigt fegt av dom att satsa på "säkra" kort istället för att introducera en ny Witcher.
Älskade Ciri i både böcker och spelen tidigare men jag hade ju helst av allt sett att hon var med i periferin i detta spel, gärna som någon ubermäktig elder sorcress/witcher som kan guida/hjälpa en under resans gång.
Aja vi får väl se hur det blir, känner inte någon som helst hype iaf
Fattar inte heller ? bara för det är en tjej som lead så är det Woke ? jag tycker Ciri är super logisk om man spelat spelen och läst böckerna, Geralt chillar ju nu och njuter av livet, samtidigt så har Ciri precis blivit en witcher och är i början på sin resa medans Geralt är i slutet. Skit taggad på detta! hoppas bara dom släpper spelet när det är färdigt
Men jösses snacka om att försöka vrida på verkligheten för att få rätt. Men den logiken så kan man alltså överleva att få en atombomb i huvudet. Det blir löjligt att vrida på argumenten på det här sättet för att förklara hur det ska funka i berättelsen och det är ju precis det folk är rädda för. Att man ska dra till någon extremt löjligt orsak som går tvärtemot tidigare berättelser bara för att ta storyn i en annan riktning. Det blir sällan bra och all trovärdighet försvinner.
Man kanske kan få till det på ett bra sätt andå i slutändan men jag blir också bekymrad, Mest med tanke på hur alla runt omkring Ciri (i spelet) fullkomligt avskyr "trial of the grasses" och vad det gjorde med folk. Jag har svårt att se att Geralt någonsin skulle gå med på det här, speciellt när det gäller Ciri.
Det ska som sagt bli intressant att se hur de löser det här. Håller tummar och tår att de gör det snyggt och passande för karaktärerna bara. Just nu har jag svårt att se hur..
På vilket sätt är det trovärdigt att man skulle ge bort sina bra krafter mot sämre? xD Du får jättegärna försöka förklara varför, men den enda anledningen till varför hon skulle genomgå denna förvandling är bara för att vi ska tyck det är cOoOoOlt... och såklart för att utvecklarna ska slippa komma på unika krafter till henne och ge henne samma skit som Geralt och alla andra Witchers har.
Jag tycker helt ärligt att dom skulle introducerat en helt ny Witcher som man själv skapar i början av spelet, typ som i mass effect och cyberpunk, men då kan man inte åka på "fanservice" räkmackan lika lätt antar jag.
Går inte. Har inte de biologiska delarna.
Vi kan ta ett verkligt exempel. Alla personer som genomgick hjärttransplantation innan det första lyckade försöket avled, är det också bevis på att det inte går att genomföra hjärttransplantationer?
Alla kvinnor som genomgått trial of grasses innan det första lyckade försöket (om det har skett, antingen Ciri eller någon annan) har avlidit, är detta ett bevis på att det inte går eller på att man inte hittat rätt metod för kvinnor?
Jag har inte läst böckerna, men ditt antagande utgår ifrån att all kunskap inom The WItcher-universumet är statisk och att ingen ny vetenskap kan upptäckas eller att metoder förfinas.
Poängen ovan är att bara för något har varit på ett sätt hittills innebär inte att att för all framtid kommer fortsätta vara på det sättet. Vi vet heller inte hur långt efter första spelet TW4 utspelar sig eller hur länge Ciri varit en Witcher.
No hill is too steep No hole is too deep
Ingen överraskning att vi får spela som Ciri. Otroligt bra cinematisk trailer som vanligt från CDPR! Ser fram emot mer och håller tummarna att det blir bra.
Ajajaj...det kanske är bäst att du låter bli att spela det där nesliga spelet då...ifall de skulle misslyckas med att förklara någon av de tre sakerna du tydligen behöver ha svar på till din tillfredsställelse. Ibland så är livet hårt, och man får göra vad man kan för att skydda sig mot de värsta smällarna. Lycka till på din fortsatta resa