Stalker 2: Heart of Chornobyl
Har inte märkt av många buggar hittills förutom två som är rätt så uppenbara:
- Shader compile varenda jäkla gång man startar spelet. Ska aldrig behöva göras förutom när GPU eller drivrutiner för GPU:n byts. FIXA!
- Massa textur-flimrande och glitchande, ser det lite överallt. Inget som är irriterande, men ibland inne i hus osv så ser man texturer och väggar som flimrar och poppar.
Gameplaymässigt så har jag inte sett mycket problem annars.
Vissa har tydligen problem med att kontrollerna driftar i spelet, och det mer eller mindre inte går att styra kameran eller karaktären.
Några andra har jag sett påstå att spelet är jättehackigt med superkass framerate.
Jag har heller inte haft några som helst problem. Kör performance-läget med VRR på en 120hz-TV, så det är kanske så att de flesta eventuella dipparna är inom VRR-omfånget. Flyter på fint, noll kontrolldrift.
Ah, säkert bara problem om man har en sliten handkontroll då. Om deadzone är för liten och stickorna inte är helt centrerade pga slitage typ. Min kontroll är i gott skick och har inget sånt problem alls, tycker styrningen funkar toppen. Kör också med vrr på en 120hz LG oled och har inte heller märkt några framerateproblem alls. Vrr är dock som magi för konsolspelande (pc har ju haft det längre), kan inte minnas att jag märkt frameratedippar i nåt spel sen jag bytte tv, men kan vara mindre känslig än andra också 😅
Jag har stött på två buggar, en person som sov en meter ovanför sängen i luften (dvs påverkade ingenting, vi kan kalla det en anomaly) och en krasch där spelet dog helt, vilket så klart är värre men samtidigt sparar jag typ varannan minut i såna här spel så behövde inte spela om mer än kanske 30 sekunder.
Ser verkligen fram emot Stalker 2.
Har installerat det på Xboxen och tackar än en gång gudarna för Game Pass. Ser fram emot att utforska Tjernobyl. Var även själv där på riktigt 2012, riktigt häftigt att stå hundra meter från ground zero så att säga.
Mäktigt. Respekt.
Nu har jag provat ett par timmar på Xbox Series X, Xbox Series S och PC. Hittar inte så många buggar men upplever att det overall inte är jätte bra optimerat på någon av versionerna. Det känns inte helt klart. Men det är spelbart. Min bror har också testat både på PC och Xbox och vi båda är överens om att vi vill vänta lite på att spelet gräddas klart innan vi fortsätter. Underbart spel som jag gärna återvänder till om några månader för den ultimata upplevelsen
Eftersom spektaklet är helt ospelbart på Xbox pga usla kontroller kopplade jag in mus o tangentbord, och nu är det faktiskt spelbart iaf. Det känns ju verkligen som ett spel från 2005, men om man sätter ribban ungefär på samma nivå som dom första spelen så blir man inte besviken.
Ah, säkert bara problem om man har en sliten handkontroll då. Om deadzone är för liten och stickorna inte är helt centrerade pga slitage typ. Min kontroll är i gott skick och har inget sånt problem alls, tycker styrningen funkar toppen.
Du kan alltså gå rakt framåt utan problem? Märkligt, då är du nog den enda i världen i så fall. Keyboard till kontroll är nämligen satt så att du måste hålla styrspaken 100% spikrakt framåt för att gubben ska gå Rakt framåt, minsta avvikelse gör att gubben straffar snett framåt åt höger eller vänster. Det är i min värld helt ospelbart. Gsc har konfirmerat problemet och utlovat en patch i framtiden. Men om det är acceptabelt för dig som det är nu är det bara att gratulera.
Du kan alltså gå rakt framåt utan problem? Märkligt, då är du nog den enda i världen i så fall. Keyboard till kontroll är nämligen satt så att du måste hålla styrspaken 100% spikrakt framåt för att gubben ska gå Rakt framåt, minsta avvikelse gör att gubben straffar snett framåt åt höger eller vänster. Det är i min värld helt ospelbart. Gsc har konfirmerat problemet och utlovat en patch i framtiden. Men om det är acceptabelt för dig som det är nu är det bara att gratulera.
Ja... Eller jag har iaf inte reagerat eller ens tänkt på att han INTE går rakt. Han verkar gå i den riktning jag trycker spaken, men har inte provat att gå på ett streck. Tillräckligt rakt fram för att jag inte ska störa mig iaf. Har inga som helst problem att undvika hinder eller liknande.
Vet dock inte vad du menar med keyboard to kontroll. Spelar på xbox som sagt.
Han är definitivt inte den enda, jag har inte heller några som helst problem med kontrollen, som sagt. Jag kan absolut gå helt rakt. Sett många i den stora Reddit-tråden där detta diskuteras också skriva samma sak. Flera har även där skrivit att det fungerar finfint med en kontroll medan det inte alls fungerar med en annan. Så har du ens lite drift så blir det extra märkbart då deadzone är satt på noll. Lustigt nog så är det framförallt styrning med Elite-kontrollen många har problem med där.
En deadzone-fix är kommande.
Han är definitivt inte den enda, jag har inte heller några som helst problem med kontrollen, som sagt. Jag kan absolut gå helt rakt. Sett många i den stora Reddit-tråden där detta diskuteras också skriva samma sak. Flera har även där skrivit att det fungerar finfint med en kontroll medan det inte alls fungerar med en annan. Så har du ens lite drift så blir det extra märkbart då deadzone är satt på noll. Lustigt nog så är det framförallt styrning med Elite-kontrollen många har problem med där.
En deadzone-fix är kommande.
Detta handlar inte om deadzone.
Gsc har helt enkelt använt en keyboard till controller conversion där minsta lilla snedstyrning registreras som w+a eller w+d.
Det gäller alla kontroller på såväl pc som Xbox.
Detta handlar inte om deadzone.
Gsc har helt enkelt använt en keyboard till controller conversion där minsta lilla snedstyrning registreras som w+a eller w+d.
Det gäller alla kontroller på såväl pc som Xbox.
"One of the biggest issues is STALKER 2's gamepad controls. The deadzones are set to zero, which leaves absolutely no room for stick drift on analog sticks."
https://www.windowscentral.com/gaming/we-are-working-on-this-...
Från senaste patch notesen om den kommande patchen nästa vecka:
"Noted to be addressed in future updates:
Analogue sticks dead zones bugfixes."
Men OK, du vet säkert bäst.
"One of the biggest issues is STALKER 2's gamepad controls. The deadzones are set to zero, which leaves absolutely no room for stick drift on analog sticks."
https://www.windowscentral.com/gaming/we-are-working-on-this-...
Från senaste patch notesen om den kommande patchen nästa vecka:
"Noted to be addressed in future updates:
Analogue sticks dead zones bugfixes."
<Uppladdad bildlänk>
Men OK, du vet säkert bäst.
Men starta ditt Xbox och testa själv för guds skull. Du kommer ha problem att gå rakt fram, tro mig. Att du inte tänkt på det innan jag påpekade det uppenbara är jag ledsen för.
Och ja, jag vet att folk har problem med deadzone på slitna kontroller, och det är också ett problem. Jag förklarade bara att detta är ett annat problem, låt oss kalla det ”WAWD-problemet” 😉
Men starta ditt Xbox och testa själv för guds skull. Du kommer ha problem att gå rakt fram, tro mig. Att du inte tänkt på det innan jag påpekade det uppenbara är jag ledsen för.
Och ja, jag vet att folk har problem med deadzone på slitna kontroller, och det är också ett problem. Jag förklarade bara att detta är ett annat problem.
Hur många gånger ska jag skriva att jag inte har några problem med att gå rakt? Men okej, jag testade nu faktiskt igen för din skull, inga problem med att gå rakt fram. Dead zone är lite känsligt, men jag kan gå hur rakt som helst.
Edit: liten video där jag håller kontrollen med en hand: https://streamable.com/pb6d7x
Och ja, jag vet att folk har problem med deadzone på slitna kontroller, och det är också ett problem. Jag förklarade bara att detta är ett annat problem, låt oss kalla det ”WAWD-problemet” 😉
Som tur är så kommer det en patch för det (och en del annat) i veckan som kommer
Hur många gånger ska jag skriva att jag inte har några problem med att gå rakt? Men okej, jag testade nu faktiskt igen för din skull, inga problem med att gå rakt fram. Dead zone är lite känsligt, men jag kan gå hur rakt som helst.
Edit: liten video där jag håller kontrollen med en hand: https://streamable.com/pb6d7x
Kolla på din egen video så ser du att det går snett vänster i början.
Jag hittar liksom inte på det här, alla upplever det, det är inbyggt i spelet. Eller rättare sagt gsc’s keyboard till controller kod.
Men om du trivs med att spela så och inte stör dig på det så kan jag bara gratulera dig.
Kolla på din egen video så ser du att det går snett vänster i början.
Jag hittar liksom inte på det här, alla upplever det, det är inbyggt i spelet. Eller rättare sagt gsc’s keyboard till controller kod.
Men om du trivs med att spela så och inte stör dig på det så kan jag bara gratulera dig.
Haha, ja i 0.2s tills jag höll spaken mer rakt då jag samtidigt som jag styrde försökte hålla i kontrollen med en hand. Men sen då, vad menar du hände sen? Ge dig nu…
Du har ju i varenda inlägg skrivit att det är ospelbart, håller inte alls med dig iaf.
Haha, ja i 0.2s tills jag höll spaken mer rakt då jag samtidigt som jag styrde försökte hålla i kontrollen med en hand. Men sen då, vad menar du hände sen? Ge dig nu…
Du har ju i varenda inlägg skrivit att det är ospelbart, håller inte alls med dig iaf.
Det här är ospelbart i mina ögon
https://streamable.com/9tfmex
Det här är ospelbart i mina ögon
https://streamable.com/9tfmex
Och som du såg, så har jag inte alls det sådär. Fastän du vägrade tro på oss som skrev det. Byt kontroll eller vänta på fixet.
Jag försöker mitt bästa att gå rakt på vägen:
https://streamable.com/5p6my0
Jag försöker mitt bästa att gå rakt på vägen:
https://streamable.com/5p6my0
Ja alltså, jag tror dig när du säger att du har problem. Det har jag inte en enda gång sagt emot. Har ju till och med flera gånger hänvisat till Reddit-tråden. Det är du som har vägrat tro på att det finns de de som inte har det sådär.
Och som du såg, så har jag inte alls det sådär. Fastän du vägrade tro på oss som skrev det. Byt kontroll eller vänta på fixet.
Men gör om då. Gå en sväng till och övertyga mig. För mig är det ren katastrof, men om du har rätt är jag glad.
Jag följer inte så många youtubers men alla som kör gameplay på Xbox ser likadana ut. Skridskoåkande framåt överallt
Men gör om då. Gå en sväng till och övertyga mig. För mig är det ren katastrof, men om du har rätt är jag glad.
Jag följer inte så många youtubers men alla som kör gameplay på Xbox ser likadana ut. Skridskoåkande framåt överallt
Haha, Jebus människa. Nu blev det direkt pinsamt… ge dig bara. Vi ska strax natta en övertrött 2,5-åring, och jag känner verkligen inte att jag vill slösa mer tid eller energi på den här dumma diskussionen, eller att jag behöver ”bevisa” något mer för dig.
Haha, Jebus människa. Nu blev det direkt pinsamt… ge dig bara. Vi ska strax natta en övertrött 2,5-åring, och jag känner verkligen inte att jag vill slösa mer tid eller energi på den här dumma diskussionen, eller att jag behöver ”bevisa” något mer för dig.
Nej det behöver du inte, natta på du, men det var du som sa att problemet inte finns hos dig. Jag sa bara det uppenbara, att majoriteten upplever problemet och att det inte har med deadzone eller kontroller att göra.
Det är jättekul om det finns några där ute som inte upplever problemet.
Du kan ju natta lillen medan du kollar på denna som exempel,
https://www.youtube.com/live/Qkjsdbbx-wM?si=GXu68e_yQGPl-9S4
Du har fel och kan inte erkänna det. Ja, det funkar flawlessly om du håller spaken 100% spikrakt framåt. Men det är väl inte så man spelar. Det är ju inte så att din tumme drar spaken snett uppåt när det sker i din film.
Det är helt okej att du accepterar att det är så och vänjer dig vid att man går lite sicksack framåt, och kanske inte tänker så mycket på det, men dumförklara inte mig över ett vida känt problem som existerar på samtliga Xbox och pc med kontroller. Tack.
De dom har åstakomme som en bas av spelet är fruktansvärt bra, Minus jag vill ge är så klart buggigt och att kontroller/ui är bara fokus för att det ska funka på konsol och dom borde sneglat mer åt att ge oss funktionvänligheten som typ escape from tarkov har med keybinds etc och t,ex kunna checka ammo I vapnet etc,
Jag förstår självklart att det är inget dom skulle kunna koda så det funkar eller nödvändigt för en kontroll användare men skulle vara trevligt om dom tänkt på oss PC spelare också. Som tur har vi att kanske inte dröjer så lång tid innan dom släpper SDK,n så moddarna kan ordna till spelet som vi alla Gamma älskare etc vill ha av Stalker ^^
Hoppas verkligen att de framtida mod-toolsen kommer ha möjlighet att använda sig av Blueprints då det är UE5.
Som en människa som är noll insatt i hur UE5 fungerar, vad är blueprints? 😁
https://i.giphy.com/l3q2K5jinAlChoCLS.webp
Jag vet inte vart du behöver vända dig för att hitta objektiva recensioner, men ingen publikation jag någonsin har hört talas om gör dem i alla fall. Subjektivitet är centralt för att över huvud taget kunna göra en recension som inte är ett faktablad. Men, redaktörs-Tompa var bussig nog att illustrera poängen en gång genom att försöka göra FZ:s enda objektiva recension!
Objektiv som i att alltid hålla en standard när det gäller att bedöma saker... T.ex. buggar som lika dåligt oavsett spel och utgivare. Jag är snällare mot Bethesdas spel, därför skall jag inte vara recensent.
Skippy R.I.P. 17/7 2006