Tidernas bästa konsol – semifinaler

Ingen PS i finalen...

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Jag förstår din poäng, men det där kan man ärligt talat säga om allt i så fall och diskussionen blir helt meningslös. Till exempel: Föredrar du Xbox framför PS för att du tycker bättre om handkontrollen till Xbox? Känslomässigt anknytning! Föredrar du nya spel för att du tycker bättre om öppna världar eller cinematiska äventyr ur tredjeperson än sidoscrollande plattformare? Känslomässigt anknytning!

Varför är det meningslöst att diskutera objektiva och subjektiva sanningar?

Jag förstår inte riktigt ditt argument?

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Alla vet ju att Sega 32x borde ha vunnit eftersom den var objektivt bättre än SNES...
https://youtu.be/2g4oniCH3XA?si=ItMYE5TOQ-i3UnqB

Hahah, nej. Jag tycker att folk får rösta precis som de vill. Jag har inga starka åsikter om vilken konsol som vinner

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Pixelgrafik är objektivt bättre än polygonal dito, det är sen gammalt. Spelen var objektivt bättre förr eftersom de haft mer tid på sig att bli odödliga klassiker. Att föreställa sig en värld utifrån begränsad grafik istället för att se den renderad är det objektivt bästa sättet att uppleva ett spel. Digital kontroll är objektivt exaktare än analog kontroll.

Nä, det är subjektivt alltihop, eller fyller åtminstone olika funktioner. Att diskutera vad vi tycker är bäst är roligt för att vi alla har olika ingångspunkter och perspektiv. Att jämföra objektiva skillnader är också intressant, men svarar knappast på den högst odefinierade frågan vad som är bäst.

Men Chrono Trigger är oavsett ovanstående världens bästa rollspel. Helt objektivt.

Flakmonkey

Kanske är tidernas bästa ett olyckligt ordval, för bäst borde ju vara den som man vill spela på nu eftersom den är bäst och då hade jag oavsett hur mycket jag älskar NES, Master System, SNES, Genesis, Dreamcast, etc valt en modern konsol. Kanske bättre att se det som att man väljer sin favorit eller den viktigaste? För då hade jag valt någon äldre, dels för att jag hade roligare när jag spelade tid på 80-90-talet vilket gör dem till mina favoriter men också för att de var mer banbrytande av naturligt skäl.

Men men, värdiga finalister oavsett. Ska jag välja den bästa av de två så blir det definitivt SNES, ska jag välja min favorit så är det tveklöst NES.

Medlem
Skrivet av kebbe:

NES över PS2 är såklart rent trams.

Aldrig! NES är ljusår före PS2 i sin betydelse och känsla när den väl släpptes.

PS2 var en fantastisk konsol och det känns som att den levde kvar länge, men jag tycker också den står för en period då konsol-spel började kännas mer PC-aktiga än de gjorde innan.

Jag gissar att du inte är gammal nog för att ha upplevt NES-tiden i mitten av 80-talet.

När man växt upp med Vectrex, Videopac G7000, Vic-20 och C64 så var NES:en något utöver det vanliga när den släpptes. Ren magi.

Med det sagt är det givetvis en subjektiv omröstning och vi alla har våra egna upplevelser, men har man inte varit med vid lanseringen av alla de konsoler man röstar om så blir det ju samtidigt lite skevt. Jag tror dock att känslan man får för en konsol handlar väldigt mycket om vilken konsol som betydde mest för någon personligen när de var barn och växte upp.

För mig är NES, C64 och Amiga vad som ligger mig närmast hjärtat även om jag spelade på mååånga andra datorer och konsoler också. Men nu handlar detta givetvis endast om konsoler.

Medlem

Jag är gammal nog att minnas NES, Game & Watch och Game Boy, men jag spelade inte på den tiden. Bara lite Game & Watch.
Mest nostalgiskt för mig är Playstation, det var där jag började spela och mina två första spel var Spyro och Resident Evil. Men jag röstade på PS2 för att på den kunde jag spela mina Playstation-favoriter och nya favoriter som kom sen (Vice City, San Andreas, Ico). Känner lika mycket nostalgi med Dreamcast p g a ett enda spel, Shenmue.

Medlem

NES är på alla objektiva sätt tidernas konsol. Den var fullständigt revolutionerade och både räddade och startade en helt ny branch.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag är gammal nog att minnas NES, Game & Watch och Game Boy, men jag spelade inte på den tiden. Bara lite Game & Watch.
Mest nostalgiskt för mig är Playstation, det var där jag började spela och mina två första spel var Spyro och Resident Evil. Men jag röstade på PS2 för att på den kunde jag spela mina Playstation-favoriter och nya favoriter som kom sen (Vice City, San Andreas, Ico). Känner lika mycket nostalgi med Dreamcast p g a ett enda spel, Shenmue.

Tänkte bara nämna att jag just nu spelar igenom GTA-triologin (via Definitive Edition). Klar med 3:an, och Vice City, spelar San Andreas nu. Väldigt intressant att följa hur serien utvecklades, och trots att jag inte har någon nostalgi för PS2-spelen så tycker jag de åldrats väldigt väl. 3:an var väldigt ... rå, dystopiskt på något sätt. Vice City mycket ljusare, gladare men jag gillade inte den mer öppna karaktären där du ska hitta och klara "assets" för att trigga slutet. SA känns som att nu hittade men formeln, storskaligt, story-drivet.

Medlem
Skrivet av Matthias:

NES är på alla objektiva sätt tidernas konsol. Den var fullständigt revolutionerade och både räddade och startade en helt ny branch.

Jag kan hålla med om att NES är objektivt tidernas viktigaste konsol, men inte den bästa.

Topp-3 Viktigaste konsoler genom tiderna, som betytt mest för mediet, utvecklingen mot folknöje etc
1. NES
2. PS1
3. PS2

Topp-3 Mina egna personliga favoriter genom tiderna
1. SNES
2. PS1
3. Switch

Så om jag skulle försöka vara "objektiv" och ta hänsyn till inte bara mina egna personliga favoriter utan vad jag anser/uppfattar som de konsoler som betytt mest för utvecklingen, varit mest revolutionerande och sånt så måste jag sätta PS1 på första plats. Även om jag alltså inte hade satt den på första plats annars, men sett till både hur mycket jag själv tycker om den och hur mycket jag anser att den har betytt för spelmediet så är PS1 nummer 1.

signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Matthias:

Tänkte bara nämna att jag just nu spelar igenom GTA-triologin (via Definitive Edition). Klar med 3:an, och Vice City, spelar San Andreas nu. Väldigt intressant att följa hur serien utvecklades, och trots att jag inte har någon nostalgi för PS2-spelen så tycker jag de åldrats väldigt väl. 3:an var väldigt ... rå, dystopiskt på något sätt. Vice City mycket ljusare, gladare men jag gillade inte den mer öppna karaktären där du ska hitta och klara "assets" för att trigga slutet. SA känns som att nu hittade men formeln, storskaligt, story-drivet.

Jag har inte varvat trean, men Vice City och San Andreas är två av de roligaste spelen nånsin. Jag gillar fyran och femman men föredrar den här stilen. San Andreas är riktigt atmosfäriskt många gånger.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har inte varvat trean, men Vice City och San Andreas är två av de roligaste spelen nånsin. Jag gillar fyran och femman men föredrar den här stilen. San Andreas är riktigt atmosfäriskt många gånger.

Ser fram emot att spela 4an när jag är klar med SA. 5an spelade jag dock när det kom, likaså de första topdown-spelen

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Jag kan hålla med om att NES är objektivt tidernas viktigaste konsol, men inte den bästa.

Topp-3 Viktigaste konsoler genom tiderna, som betytt mest för mediet, utvecklingen mot folknöje etc
1. NES
2. PS1
3. PS2

Topp-3 Mina egna personliga favoriter genom tiderna
1. SNES
2. PS1
3. Switch

Så om jag skulle försöka vara "objektiv" och ta hänsyn till inte bara mina egna personliga favoriter utan vad jag anser/uppfattar som de konsoler som betytt mest för utvecklingen, varit mest revolutionerande och sånt så måste jag sätta PS1 på första plats. Även om jag alltså inte hade satt den på första plats annars, men sett till både hur mycket jag själv tycker om den och hur mycket jag anser att den har betytt för spelmediet så är PS1 nummer 1.

Skulle jag välja 3 konsoler så blir det nog

NES
PS1
Switch

NES för att den på många sätt startade allt. SNES må förvisso vara den bästa 2D-konsolen, och även om den har ett fantastiskt bibliotek så ser jag den ändå som en naturlig fortsättning av grunden NES la.

PS1 spelade jag egentligen aldrig, men den var banbrytande i och med bytet till skiva. Helt plötsligt kunde produktionsvärdena öka avsevärt. PS2, 3, 4, 5, Dreamcast, GameCube, Xbox mfl ser jag alla som naturliga fortsättningar. PS2 ligger dock nära till hands, den hjälpte mycket för att introducera DVD.

Och Switch för att den visade hur man kunde bryta att konsoler måste vara bäst i hårdvara och hur den på ett fantastiskt sätt sammanfogade den bärbara branschen som dittills varit ett parallellspår.

Testpilot

Buuu! 👎😭 Jag kräver omräkning! 😡

Men.
Två fantastiska konsoler i finalen, udda kuriosa men jag har aldrig ägt någon av dem.

123
Skriv svar