Tidernas bästa konsol – semifinaler

Robot
Tidernas bästa konsol – semifinaler

SNES mot PS1 och NES mot PS2. Giganternas kamp i semifinalen!


Medlem

NES och SNES.

Formativa upplevelser de erbjöd; Jag är den spelande individ jag är idag mycket som följd av dessa konsoler. Hade jag djupdykt i spelutbuden lika ingående till PlayStation och PlayStation 2 i ett inledande skede av mitt spelande liv hade min röst säkert fallit därhän.

Det är dock Dreamcast och Wii / Wii U jag egentligen velat lägga mina röster på.

Medlem

Svårt att sia om värdiga vinnare när man inte har en "dog in the fight". Ser dock PS2 som en solklar favorit för alla säljrekord, det enorma spelutbudet (tror det hade flest spel till en konsol någonsin om jag inte missminner mig?) och det teknologiska språnget från PS1.

Edit: PS2 hade flest spel under den eran.

Medlem
Grattis PS2! Världens bästa Konsol

Jag skrev att PS2 kommer att vinna när tävlingen startade. Alla ni vet nog att PS2 kommer att vinna? Det kunde man räkna ut när tävlingen startade lol. Ingen spänning här inte.
NES vs PS2 = PS2 vinner
SNES vs PS1 = PS1 vinner
PS1 vs PS2 = PS2 vinner

Kan ha som sagt fel men tvivlar på det, men har jag fel så är det väll kul.


signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Geijmer:

PS1 vs PS2 = PS2 vinnare

Tror PS1 vs PS2 kan vara klurig. Där har ju PS1 en hävstång mot PS2 genom sitt nostalgiska värde som föregångare. Tror nog många också har sina första spelminnen med PS1, även jag, som älskade Tekken på den tiden (Tekken is the shit).

Edit: Själv hade jag N64 men fick spela PS1 till och från, grym konsol.

Medlem
Skrivet av QBAN92:

Tror PS1 vs PS2 kan vara klurig. Där har ju PS1 en hävstång mot PS2 genom sitt nostalgiska värde som föregångare. Tror nog många också har sina första spelminnen med PS1, mig inkluderat (Tekken 3 is the shit).

Sant som du säger
Hadde Myst,Resident Evil 1 & Crash bandicoot som mina 3 första PS1 spel. Fina minnen


signatur

PEACE✌️

Medlem

Röstade på Snes och PS2 så det vore en värdig final om något!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Röstade på Snes och PS2 så det vore en värdig final om något!

Ja😊 kommer bli tajt mellan SNES & PS1


signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Sant som du säger
Hadde Myst,Resident Evil 1 & Crash bandicoot som mina 3 första PS1 spel. Fina minnen

Crash var kul! Fick förtydliga lite i inlägget, hade själv inte PS1 men flera vänner som hade det. Tekken var som sagt tider! Gran Turismo med om jag inte minns fel.

Medlem
Skrivet av QBAN92:

Crash var kul! Fick förtydliga lite i inlägget, hade själv inte PS1 men flera vänner som hade det. Tekken var som sagt tider! Gran Turismo med om jag inte minns fel.

Gran Turismo 2 was the shit, spelar det än


signatur

PEACE✌️

Medlem

NES var ju otroligt viktig för hela spelindustrin men överskuggas av SNES när det gäller spelen, sitter ju sällan och tänker på något NES-spel att gå tillbaks till när samma typ av spel gjordes bättre på SNES. Hoppas på PS2 vs SNES i finalen då båda två vore värdiga vinnare.

Medlem

Fyra riktigt bra konsoler! Har svårt att säga vilken jag tycker är bättre men Nintendo fick mina röster.

Medlem

SNES är min favorit genim tiderna så får alltid min röst. Tog 2Dn, bpde grafiskt och med hur skönt kontrollerna blev, till en helt ny nivå.

Lktw så känner jag med PS2. PS1 var fantastisk... men hade många barnsjukdomar. Knöliga kontroller. Och 3d spelen har åldrats illa. PS2 fixade mycket av detta.
NES inflytande är gigantiskt. Fantastiska spel och spelserier som fortfarande får magiska spel som släpps i nutid. Men... jag tror ps2 borde vinna? Hade aldrig ett eget dock, så inte helt säker. Avstår rösta.

Qus
Medlem

SNES mot PS2 är precis den final jag vill ha. De två bästa konsolerna någonsin.

Medlem

Alla fyra går att motivera som slutlig vinnare... Älskar PSX och det fantastiska spelbiblioteket där, men... Super NES är ändå Super NES.

Gissar på Super NES vs PS2 i final.

Medlem

PS2 var väl en av världens mest sålda DVD-spelare med kapacitet att spela spel? 💩 (Men även många bra spel.)

Medlem

Nes får min röst, sjukt många roliga minnen från den tiden. Snes är också en höjdarkonsol med många trevliga spel men playstation sköljde över mig som en storm och knockade mig fullständigt. Toshinden, tobal, tekken och ffvii ägde sönder 90-talet.


signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Snes vs Playstation, den här är riktigt tuff. Många otroligt bra spel till bägge konsolerna. Fick bli en röst på Playstation med FF7, Resident Evil, Silent Hill, Parasite Eve, Dino Crisis, Gran Turismo mm som övertygade mig!

Medlem

1997 kröntes som bästa spelår i finalen mot 1998 och nu gör konsolerna runt samma era (och äldre) upp om vilken som är bästa konsolen. Om någon frågar vad genomsnitts åldern är här på Fz svarar jag medelålders gubbtant 🙌. Min röst lägger jag på Playstation heja heja!

Medlem

Hoppades på SNES direkt men efter lite omtanke - vi fick ju inte några av de bästa spelen i Europa. Helt motsägelsefullt hamnade därför min röst på PS1.

FF7, FFIX, Metal Gear Solid, Castlevania SOTN, Gran Turismo, Tekken 3 etc.

Man kommer inte precis överklaga om PS1 slår SNES om man säger så. Bakar man däremot in
Chrono Trigger, FF6, Earthbound och Super Mario RPG (släpptes aldrig i Europa). Ja då hade nog min röst hamnat på SNES. Så tajt är det!

Hursomhelst, otroliga fyra konsoler som återstår. Alla förtjänar att vinna. Perfekta produkter för sin tid.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Var är N64? Fungerar mina ögon?


signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Medlem

Snes über alles.

Skrivet av RoxonMicke:

Var är N64? Fungerar mina ögon?

N64 blev utslagen av PS1.

Ni som inte röstar snes .ta en god tanke på mario kart donky kong .och alla timmar ni spelar med familjen


signatur

New life, New hope

Skribent

Kan gå lite hur som helst och alla är värdiga vinnare. Min personliga topp 4 av de som är kvar:

1. NES
2. Playstation
3. SNES
4. Playstation 2

Har haft kul med väldigt många konsoler genom åren och hade för egen del kunnat byta ut SNES och PS2 (som jag inte spelade särskilt mycket när de var aktuella) mot Wii, Dreamcast, Switch eller N64.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

NES är väl svårslagen, då den var först... Men PS1:an med sitt "boot-trick" med gem- och diskswap-trick går ju inte stoppa under stolen hur kul det var


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Min första konsol var en NES, kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat. Var typ 6 år när jag fick den i julklapp, typ 1995. Kommer fortfarande ihåg det 🥹


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Hur värderar man en konsol?

Vad som går att göra idag? Vad som gick att göra då? Vad den betydde för spelbranschen? Vilken sålde mest?

Jag har ju haft förmånen att få växa upp med alla fyra konsolerna och landar nog i att jag ser det såhär.

SNES vs PS1

Båda konsolerna har gett upphov till ett gäng klassiker. PS1 kändes på något sätt som konsolen som gjorde spel lättillgängligt också. En del av mig hatade minneskorten, men det fanns också en viss charm i att du kunde låna ut ditt spel till en kompis utan att den sparade över dina saves. På gott och ont känns det också som om många spel nådde ut till en bredare publik med hjälp av piratkopiering och att det var enkelt att skicka med en demoskiva i en tidning (jag vill minnas att jag spelade Tekken 3 som demo jag fick via en SuperPlay tidning i flera månader innan jag sparade ihop pengar till att köpa spelet på riktigt.)

Samtidigt var det mycket skit på PS1, och det är helt ärligt inte så många av spelen som klarat tidens tand. Jag hade skitskoj med Crash Bandicoot på den tiden men ska man spela om spelet så är det rätt... meh. Det är lite som med GoldenEye 007 till N64. Man minns hur man älskade spelet då, men idag kan jag inte förstå hur vi kunde gå med på att låta någon spela OddJob när det var smått omöjligt att titta nedåt på N64 kontroller.

Till och med Final Fantasy spelen kan vara lite jobbiga att spela utan att kunna snabba upp tiden så som många moderna portar tillåter en att göra.

SNES å sin sida var lite mer otillgängligt iom att spelen var rätt dyra och fanns ju inga demos eller liknande.

Men det som är PS1ans stora svaghet kan jag tycka är SNESens stora styrka. Spelen ser såklart lite sämre ut på en modern TV, men bortsett från det så går de riktigt bra att spela.

Har spelet om flera av mina gamla SNES favoriter de senaste åren och på många sätt håller de än idag. Zelda: A Links Awakening tillsammans med Super Metroid är fortfarande på min topp 5 lista över de bästa spelen någonsin. På samma sätt är Donkey Kong Country serien fortfarande lika bra (nåväl för att trean kanske aldrig var lika bra som föregångarna...) och Super Mario World håller även det lika bra idag som då.

Så.

För mig vinner SNES eftersom spelen är tidlösa på ett helt annat sätt än PS1 spelen var. Jag vill inte förringa vad PS1 gjorde för spelbranschen (det är trots allt semifinal, finns inga dåliga konsoler längre) men SNES spelen klarade tidens tand på ett helt annat sätt.

PS2 vs NES
Kampen mellan de två viktigaste konsolerna? Jag skulle nog påstå det.

NES tillskrivs ofta statusen som räddaren av en spelindustri som höll på att dö ut, och PS2 var konsolen som på riktigt letade sig in i hemmet även hos icke-gamers. Dels som DVD spelare, men mycket tack vare spel som Singstar och Guitar Hero så blev konsolen en riktig förfest-hjälte.

Men precis som jag tyckte att SNES står sig väldigt bra och att PS1an hade många spel som inte klarade tidens tand så väl (framför allt 3D var väldigt nytt och det känns som om många utvecklare inte riktigt visste vad de skulle göra med det) så tycker jag att NES känns lite omogen samtidigt som PS2an lärt sig av PS1an.

Där Crash inte riktigt visste hur många dimensioner spelet skulle spelas i (känns helt ärligt mer som ett 2.5d spel än ett 3d spel) så tog Jak and Daxter sig an en öppen värld på ett mycket bättre sätt.

Även om många då var väldigt besvikna över hur mycket Raiden vi spelade så tycker jag att MGS2 tog det MGS gjorde och gjorde det bättre.

Jag kopplade in min gamla NES ute i sommarstugan förra sommaren och spelade en del spel jag älskade som barn, och även om det tar emot lite så är det bara att konstatera att det inte alls var lika skoj idag som det var då. På samma sätt som jag blev överraskad av hur roliga SNES spelen fortfarande var, så blev jag överraskad av hur tråkiga NES spelen ofta var. Kontrollen gjorde ont i handen, och med bara två knappar var man rätt begränsad i vad du kunde göra.

För mig vinner PS2 duellen ganska enkelt i slutändan.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Som att välja bort en familjemedlem. Det är mina fyra favoritkonsoler, som fanns i vårt hem från 1989 till 2006. Men Playstation 1 är trots allt min favoritkonsol genom alla tider, och NES den första och på så sätt viktigaste. Så det blir alltså Playstation och NES som får mina röster.

Och i finalen vinner Playstation - tidernas bästa konsol.

Medlem

NES är min ingång till videospelen värld, Minns ännu då jag steg upp jätte tidigt för att spela Track and Field II. Fan va jag va glad(Mamma trodde inte på mig lol) då ja lyckades gör 3 steg längde hoppet första gången. Första gången jag spela ett spel i 10 timmar också, Mario 1 Vi klara inte helst ut det då, kom till värld 6 skulle jag minnas. Blades of Steel, Nintendo World Cup,

Har inte haft en Snes men har emulerat spelen. Bästa Mario och Zelda genom tiderna finns på konsolen.

PS1 va den konsolen som jag hade mest spel till(Mest speltid). Battlestation, GTA, Nuclear Strike, FF7-8,Command & Conquer: Red Alert - Retaliation(Tog med PS1 till kompisen då jag for dit på sommar lov. Han har linksladden så man kunde spela MP. Sim City 2000, Transport Tycoon(Började lagga och blev ospelbart då man hadde byggt för mycket.) Theme Park. Med mera

PS2 äger ~3 spel. Köpt den för att spela FFX. Dyraste spelet nånsin för mig. Men fan va bra spel det är.

Så för mig lutar det svagt mot PS1,

123
Skriv svar