Tomb Raider Legend of Lara Croft - pinsam skändning av älskad ikon

Medlem
Tomb Raider Legend of Lara Croft - pinsam skändning av älskad ikon

Netflix har sina ups and downs. Detta är en av deras största downs.

Jag har alltid haft som en liten rädsla för filmadaptioner av älskade spel. Och med all rätt. Visserligen idag så inser de flesta filmskapare att man inte bara kan göra om vissa aspekter eller karaktärer från ett spel bara för att passa sin vision, utan man måste visa respekt för källmaterialet, ta reda på vad man handskas med och ha en passion för att göra källmaterialet rättvisa. Några av dessa exempel är Super Mario Bros-filmen, Five Nights at Freddy's och Last of Us-tv-serien. Där osar det av passion och respekt för sina ursprung. Netflix har nu i detta fall fått äran att göra en ny adaption med en av spelhistoriens mest älskade äventyrslegendarer, Lara Croft. Och ärligt talat, med en snygg men ändå sjukt tuff karaktär i ledningen, unika mysterier, livshotande fällor, farliga djur, kluriga antika pussel, och exotiska platser, hur svårt kan det vara att göra något bra med Lara Croft? Ja, i Netflix fall, så träffar dom ingenting rätt här.

Men innan jag går in på min hårda kritik så lyder storyn så här: Lara Croft möter vi först när hon är rätt ny med äventyr. Hon är i Chile för att finna en antik pussellåda. Första minuterna är faktiskt rätt bra. Hon fightas mot en alligator, hon tar sig förbi antika fällor mm. Det finns uppenbarligen någorlunda respekt för äventyren som utgjorde stor del av spelserien. Hon ger pussellådan till sin mentor Roth men dom hamnar i bakhåll av ett gäng skurkar. Dessa skjuter Ross till döds och detta lämnar Lara i en smärre chock. 3 år senare ser vi en tuffare Lara som av okänt skäl bankar skiten ur en person. Senare hamnar hon i jakten på skurken Charles som är ute efter 4 Infinity-stones liknande jadeartefakter. Av spoilerskäl så lämnar jag resten där till er som är nyfiken på denna serie.

Det finns någon enstaka snygg actionscen men animationen är på det stora hela väldigt klumpigt gjord och känns otroligt utdaterad.

Jag ska gå direkt på sak och säga att Netflix har noll konsistens i när det gäller att göra tv-serier. Ena sekunden kan dom göra otroliga mästerverk som Arcane och Cyberpunk Edgerunners och i nästa...enorma magplask som denna adaption av Lara Croft. Vad problemen är med denna serie dyker redan upp i pilotavsnittet när Lara ursinneslöst bankar vettet ur en lokalboende i en liten by någonstans i Peru. Vi som känner Lara Croft som karaktär vet ju att hon är inte en testosteronfylld muskulös brottare som använder nävarna när man som helst kan. Jag fattar vart Netflix vill gå med detta och bevisa att hon är inte längre den naiva gröngölingen hon var för tre år sedan, men problemet är att där så missförstår man helt och hållet kärnan och egenskaperna hos karaktären. Hon använder sin kunskap, hon är smart, sofistikerad, och håller alltid huvudet kallt under krisartade situationer. Hon söker inte konflikter självmant, utan hon lägger all sin energi till att utforska dolda mysterier, upptäcka länge försvunna artefakter och duckar undan för fällor och fiender. Visserligen kan hon använda dödliga medel som vapen eller sina nävar, men hon har alltid använt det alternativet endast i självförsvar. Varför skulle hon någonsin villigt gå med i ett gatuslagsmål?

Serien blir inte bättre när karaktärer som man älskat genom spelserien slaktas helt och hållet bara för att kunna anpassas till modern publik (stor suck). Karaktären Zip t.ex som vi såg i Lara Croft Legend där han var en allierad med Lara men samtidigt en riktig kunskapsnöt inom teknologi, och han är också en riktig tjejtjusare. Här reduceras han till en comic-relief med onödigt flamboyant attityd samtidigt som Netflix bara från ingenstans gjorde honom homosexuell. Jag bryr mig ytterst lite om karaktärers läggning och så, bara det inte förstör narrativet och berättelsens kärna. Visserligen är Zip i serien inte fokuset, men varje gång han är med i bild och pratar så stönar jag bara i ett urlesst tjut. Om man ska låta sexualitet definiera vem karaktären är, ja då har man misslyckats redan där. Jag orkar inte konstant höra massa slappa oneliners från en sidokaraktär som bidrog mer i spelserien än vad han gör här. Men vet ni vem som verkligen har reducerats till inget annat än en stereotyp/klichekaraktär? Huvudkaraktären själv.

Lara Croft är olidligt påfrestande här i serien, mest för att hon är inte ens samma karaktär längre, vilket jag nämnde tidigare. Hon är konstant emotionellt instabil på grund av en händelse som påverkar henne enormt då en av hennes närmaste blev dödad. Visst tillhör det att vara emotionell vid sådana saker, men upprepar man det om och om och om igen så förlorar det all sin mening så att man helt enkelt slutar bry sig och blir istället mer irriterad. Hon gråter i över 2 avsnitt nonstop, och hamnar i tjafs med sin tungt hintade flickvän (ja, Lara Croft är tydligen not so straight nu också). Istället för att vara den sofistikerade, snygga, men otroligt karismatiska äventyraren som tampats mot dinosaurier, undvikt nära-döden upplevelser och gjort världsberömda upptäcker, så har Netflix gjort om henne till en gnällande, instabil grinolle som jämnt förlitar sig på andra istället för att ta sig i kragen och kämpa vidare som hon alltid gjort. Det är så långt ifrån den Lara man har vuxit upp med och det smärtar mig verkligen i hjärtat.

Vad som gjorde Lara en sån unik karaktär för mig var att spelen inte försökte få oss att lära känna henne på en otroligt intim nivå, utan gav oss massa olika ledtrådar och mysterier om henne och hennes kärlek för äventyr och upptäckter. Lara är en enstöring och bor själv för att hon har valt att vara det, därav varför hon är varken intresserad i kärlek eller liknande, utan all hennes passion ligger i hennes resor världen runt i sökandet efter nästa mysterium. Hon behövde ingen andra människor för att kunna validera sin mening i livet. Hon förlitade på sig själv och det räcker nog. Hon hade nära vänner och allierade visst, men dom finns för att dom ÄR hennes livslånga vänner och inget annat.

Hayley Atwells stämma passar så otroligt bra som Lara, men här är det bara rent bortkastad talang

Det finns små plus serien har, och det är bitvis snygga actionscener och Hayley Atwell som Lara Croft, som hon faktiskt gör otroligt bra. Men när man jobbar med en så slappt skrivet och stereotypfylld serie så känns hennes talang helt bortkastad här och det är jättetrist faktiskt. Animationen jag nämnde ser så otroligt ofärdig ut och karaktärerna känns mer robotliknande när dom rör sig och pratar. Castlevania hade liknande animationsstil, men varje bildruta var ursnygg att se på, allt från miljöerna och karaktärerna, allting var så otroligt detaljerat. I Lara Croft så känns det så livlöst och tomt. Allting känns så urtrist att ens titta på. Sen karaktärsdesignen är inte mycket att hänga i granen heller. Lara Crofts feminina utseende ändrar mer form än vad clownen Pennywise gör under sina två filmer. Ena sekunden kan hon se elegant feminint ut, men ändå tuff. Och i nästa bild kan hon ha enormt stora brottarbiceps och magrutor, vilket får mig att fundera om det fanns två olika designteam som hade egna olika versioner om hur Lara ska se ut. I mitt tycke så tycker jag att Arcane är det bästa exemplet just nu på vad animation verkligen kan åstadkomma och jag tror att Lara Croft verkligen hade kunnat dra nytta av samma mörka ton som Arcane hade.

Jag ville verkligen gilla denna serie, väldigt gärna. Men jag kunde inte i all min makt ändra min syn på Lara Croft: En tuff, modig äventyrare som inte tar skit från någon och behöver inte låta andra definiera vem hon ska vara. Legend of Lara Croft började bra tills Netflix blev för skraj att vara trogen spelserien. Dom tappar bollen hårt och vägrar sen plocka upp den igen. Det finns inte mycket att hämta från denna serie, så om du älskar Tomb Raider lika mycket som jag så gör du bäst i att strunta helst i denna serie och spara dig ett par timmar genom att helst gå och lira reboot-trilogin eller de gamla spelen. För dom gör att jag längtar efter mer äventyr med Lara Croft. Denna serie gör det inte alls.

Tomb Raider: Legend of Lara Croft
1
Dåligt
+
En och annan snygg actionscen
+
Hayley Atwell funkar otroligt bra som Lara Croft...
-
...vars talang helt slösas bort av slappt skriven story
-
Retconning av fastställda karaktärer
-
Stereotyperna byggs lager efter lager
-
Lara är inte ens samma karaktär längre
-
Lågbudget-animation
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Pyramid Head has BIG CLAPPIN CHEEKS

Releasehästryttare

Wow, du ogillade den mer än mig

Hoppas verkligen att folk skippar denna så Netflix får tänka till lite innan de kastar pengar på nästa tv spels serie.

Devil may cry skall ju komma snart, förhoppningsvis är den bättre.

Medlem
Medlem
Skrivet av Devan:

Hoppas verkligen att folk skippar denna så Netflix får tänka till lite innan de kastar pengar på nästa tv spels serie.

Lite komiskt är det ändå hur Netflix kan skapa såna sjuka bangers som Castlevania och Arcane men vet ändå inte hur man skapar en bra serie med Lara Croft. 🤣

signatur

Releasehästryttare
Skrivet av Mjausen:

Lite komiskt är det ändå hur Netflix kan skapa såna sjuka bangers som Castlevania och Arcane men vet ändå inte hur man skapar en bra serie med Lara Croft. 🤣

Denna studion skapade Castlevania serien https://www.powerhouseanimation.com/

Så ja, lite illa att de inte kan väva in samma magi.

Redaktör
Ponny

Men! Vad ledsen jag blir. Den biten är nog den värsta jag vet: när man tar sig friheter och ändrar karaktärers personlighet. De kunde väl ÅTMINSTONE haft koll på Lara Croft? Blir liksom extra sur då denna ska bygga vidare på Survivor-trilogin. Nå. Nu har jag inte själv sett den men just sådant här får varningsklockor att ringa.

Alltså, karaktärer får gärna vara sura, glada, jobbiga, ja, vad som helst. Men vill gärna att det ska vara konsekvent. Det är väl inte för mycket begärt? 😑 Då är det väl bättre att skapa nya karaktärer? Osökt tänker jag på pappa Miles i Assassin's Creed som var rätt vrång och sur i AC3. Så dök han upp i Origins och var... dumglad?

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Störde mig oerhört på bakgrundernas dödhet och animationernas stelhet. Allt kändes extremt billigt, och jag kämpade med att försöka förstå om det bara är en stil jag inte greppar eller om det faktiskt var så att kvalitén var låg. När jag läser detta lutar jag klart mer åt att kvalitén faktiskt inte håller måttet.

Reagerade även extremt kraftigt på karaktärporträttet. Kändes som att kliva in i en alternativ verklighet där Lara månne såg ut och lät som Lara, men betedde sig som någon helt annan.

Har inte ens sett färdigt första avsnittet.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men! Vad ledsen jag blir. Den biten är nog den värsta jag vet: när man tar sig friheter och ändrar karaktärers personlighet. De kunde väl ÅTMINSTONE haft koll på Lara Croft? Blir liksom extra sur då denna ska bygga vidare på Survivor-trilogin. Nå. Nu har jag inte själv sett den men just sådant här får varningsklockor att ringa.

Alltså, karaktärer får gärna vara sura, glada, jobbiga, ja, vad som helst. Men vill gärna att det ska vara konsekvent. Det är väl inte för mycket begärt? 😑 Då är det väl bättre att skapa nya karaktärer? Osökt tänker jag på pappa Miles i Assassin's Creed som var rätt vrång och sur i AC3. Så dök han upp i Origins och var... dumglad?

Det sjuka är ändå att Lara Croft är en sån enkel karaktär att skriva en berättelse om. Netflix hade hela ritningen framför sig och slängde ändå allt ner direkt i soptunnan.

Eller som Eric Cartman från South Park beskrev det bäst: Make her Lame and Gay!

signatur

Medlem

Det enda bra som släppts med Lara Croft är de två första spelen. Speciellt originalet. Det som släppts efter 1997 missar helt vad Tomb Raider och Lara Croft handlar om.

Medlem
Skrivet av Mjausen:

Det sjuka är ändå att Lara Croft är en sån enkel karaktär att skriva en berättelse om. Netflix hade hela ritningen framför sig och slängde ändå allt ner direkt i soptunnan.

Eller som Eric Cartman från South Park beskrev det bäst: Make her Lame and Gay!

De lyckades paja filmatiseringarna av Resident Evil och Silent Hill också. Det är nästan så att man blir imponerad.

Medlem
Skrivet av Devan:

Hoppas de gör Quake också.

Medlem

Det George R. R. Martin sa stämmer verkligen. Alla dessa ”genier” som ska göra det till sitt ”eget,” pretentiösa klåpare är vad de är.

Citat:

Everywhere you look, there are more screenwriters and producers eager to take great stories and “make them their own.” It does not seem to matter whether the source material was written by Stan Lee, Charles Dickens, Ian Fleming, Roald Dahl, Ursula K. Le Guin, J.R.R. Tolkien, Mark Twain, Raymond Chandler, Jane Austen, or… well, anyone. No matter how major a writer it is, no matter how great the book, there always seems to be someone on hand who thinks he can do better, eager to take the story and “improve” on it. “The book is the book, the film is the film,” they will tell you, as if they were saying something profound. Then they make the story their own.

They never make it better, though. Nine hundred ninety-nine times out of a thousand, they make it worse.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Det George R. R. Martin sa stämmer verkligen. Alla dessa ”genier” som ska göra det till sitt ”eget,” pretentiösa klåpare är vad de är.

Truer words have never been spoken. Amen åt George R.R Martin

signatur

Medlem

Nu har jag inte sett serien ännu, även om den ligger rätt högt upp i listan. Men utifrån din recension, där huvudfokus ändå ligger på karaktärer och då främst Lara, känns det som att den bilden du utgår ifrån är från de gamla spelen främst. Så som du beskriver henne i serien stämmer ju väldigt överens med hur hon framställs i den senaste trilogin. Och då jag personligen tycker den senaste trilogin gör den bästa Lara Croft, även om dom absolut även skulle kunna gå ännu djupare där, låter ju detta riktigt lovande

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu har jag inte sett serien ännu, även om den ligger rätt högt upp i listan. Men utifrån din recension, där huvudfokus ändå ligger på karaktärer och då främst Lara, känns det som att den bilden du utgår ifrån är från de gamla spelen främst. Så som du beskriver henne i serien stämmer ju väldigt överens med hur hon framställs i den senaste trilogin. Och då jag personligen tycker den senaste trilogin gör den bästa Lara Croft, även om dom absolut även skulle kunna gå ännu djupare där, låter ju detta riktigt lovande

Jag syftade mest på både survivor-trilogin och de äldre spelen, även om jag inte direkt skrev det. Lara Croft är ingendera av dom i Netflix-serien, utan en svagare, gnälligare, emotionellt instabil parodi-version av sin spelmotsvarighet.

signatur

Releasehästryttare

Som vanligt med en serie som denna så gillar de flesta kritiker den medans den sågas av oss vanliga dödliga.

https://www.rottentomatoes.com/tv/tomb_raider_the_legend_of_l...

Medlem
Skrivet av Devan:

Som vanligt med en serie som denna så gillar de flesta kritiker den medans den sågas av oss vanliga dödliga.

XD kraften av mutor drar fram det värsta hos folk 🤣

signatur

Medlem
Skrivet av Devan:

Rotten Tomatoes används bäst i bakvänd ordning.

Får en produktion högt betyg av deras kritiker där vet jag att jag inte kommer gilla den.
Får den lågt betyg så är det hög risk att jag älskar den.

Medlem

Jag såg första avsnittet av nyfikenhet. Tyckte inte det var så hemskt som det framkommer här.
Jag kommer att titta vidare. Jag reagerade mer på att hon blev biten i foten/benet av en krokodil där i början men kunde gå som vanligt och göra kicksparkar med samma ben. Antingen har hon ingen känsel eller så är hon en superhjälte.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Kunde inte se mer än första avsnittet. Allt såg sjukt stelt och billigt ut. Är det en oskriven lag att animationerna ska vara 10fps? Får huvudvärk av sånt, speciellt när man kollar på en större tv.
Förstår seriöst inte varför karaktärer ska skrivas om jämt och ständigt, men men. Kan man inte bara skapa en ny karaktär isf, än att förändra det som redan fanns? Den tänkta publiken borde väl ändå vara dom som spelat och uppskattat spelen?

signatur

00:00:02:42

Medlem

Har hört så mycket dåligt om den här serien så jag vill nog ens inte offra ett "klick" till Netflix statistikrobot.

Mos
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

De lyckades paja filmatiseringarna av Resident Evil och Silent Hill också. Det är nästan så att man blir imponerad.

Silent hill har väl inte netflix rört något i än?

Jag visste inte att denna serie fanns, vilket kanske inte var helt tokigt nu när man harvat igenom ditt inlägg.
Det är ju egentligen rätt synd att man i princip måste se en del av en serie för att få en uppfattning av den, vilket då ger tittarsiffror även om den skulle visa sig vara tokkass.

Jag gissar att Netflix har varit sparsam med information så att folk skall börja titta på eländet, om de hade en tydlig beskrivning av serien så kunde man enkelt ignorera den och gå vidare.

I vilket fall, tackar för informationen!

Medlem

Jag orkade knappt genom första avsnittet. animationen är kass, voice over är "så där", storyn ä kass och även för ngt animerat, datorspelbasered, så var en del action inte trovärdigt. Ja, ja, jag, vet, animerat och så vidare, men ändå. Jag håller med OP 1/5.

Medlem

Såg direkt när jag startade första avsnittet att det här var en av de billiga serierna, stängde av när hon hoppade över några krokodiler och kommer inte se mer heller. Hatten av för dig som orkade lägga tid på detta.

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Men nu blev jag rätt ledsen. Jag känner mig blåögd och dum i huvudet rent ut sagt för hör och häpna jag älskade denna serie. Tyckte väldigt mycket om storyn. Jag tänker genast på rebooten där hon kör pilbåge och är mera badass än orginalets kärna.
Sen glimtar på det föregågna flörtades då och då.

Animationen var inte så dåligt ändå.

Jag må då vara en väldigt förlåtande person.

Och ja jag hatade Borderlands filmen så där håller jag med om allt.

Medlem

Enda anledningen att titta är nog för att lyssna på Hayley Atwells röst.
Tycker den är så mysig och rogivande.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Såg direkt när jag startade första avsnittet att det här var en av de billiga serierna, stängde av när hon hoppade över några krokodiler och kommer inte se mer heller. Hatten av för dig som orkade lägga tid på detta.

Fick en smärre Tjernobyl-härdsmälta i skallen av serien men jag överlever ☺️

signatur

Medlem

Så Lara letar alltså fortfarande efter dyrbara artefakter i denna serie?
Låter alldeles för kolonialistiskt för den moderna publiken.
Inte konstigt att serien inte får bra kritik då.

Själv har jag förlikat mig med verkligheten och kommer inte längre att följa Larrys resa framåt men har gott om fina minnen. Allt vi gillar kommer få ett slut förr eller senare men det känns alltid tungt att förlora något som varit bra.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Första Silent Hill filmen var bra uppföljaren var däremot katastrof

123
Skriv svar