Släpp sargen och skippa skivläsaren

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag förstår ärligt talat inte hur du har fått mitt inlägg till att "försvara" företagen och monopol? Jag försvarar inte Sony och har alltid tidigare sagt i andra trådar att det är viktigt att alternativen finns mellan fysiskt och digitalt, då priserna redan är skyhöga på den digitala sidan.

Jag förklarade bara vad jag tror de inblandade aktörerna tänker om den begagnade marknaden, hur det missgynnar dem ekonomiskt och varför de gärna vill bli av den. Med mitt inlägg ville jag belysa det från andra nya infallsvinklar än från bara vårt perspektiv som redan genomsyrar hela tråden, och ställde en del frågor, då jag tyckte det var intressant att ta upp. 🤷‍♂️

"Ni måste försöka förstå från företagens perspektiv och inte bara från ert eget intresse..." känns i allra högsta grad som en formulering som används för att ta företagen i försvar, men om det inte var din intention ber jag om ursäkt att jag misstolkade.

Jag säger inte att du inte får komma med en annan synvinkel än min på något sätt, men jag hoppas det också är tydligt och förståeligt varför många konsumenter faktiskt vill värna de konsumentfördelar som Sony med ett mer slutet ekosystem riskerar inskränka på - något som vi sett i liknande fall, som nämnt.

Att spela djävulens advokat i det här fallet känner jag personligen inte ger så mycket (då Sony som ensam aktör kontrollerar sitt ekosystem sitter de på så gott som all makt i frågan och behöver inte direkt något försvar, tredjepartsleverantörer av mjukvara styr inte över det även om de använder sig av det och Sony sannolikt också vill ha kvar dem i någon mån), men jag säger inte att någon inte får göra det.

Det var liksom inte tänkt som ett konsolkrigsargument utan snarare ett konsumenträttsligt sådant - jag tycker beteendet att tämligen arbiträrt låsa ner digitala ekosystem är skadligt för konsumenter på ett brett plan oavsett om det är Google, Microsoft eller Apple (i mina ögon den klart värsta boven när det kommer till den typen av beteende), eller för den delen någon annan, som gör det. Och det är där skon klämmer för mig, inte bara att Sony vill ta ut X kr för sina spel i sin butik.

Precis som för Google och Apple hoppas jag även Sony får en juridisk smäll i att de inte kan ha monopol på digital försäljning av mjukvara till sin produkt.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

"Ni måste försöka förstå från företagens perspektiv och inte bara från ert eget intresse..." känns i allra högsta grad som en formulering som används för att ta företagen i försvar, men om det inte var din intention ber jag om ursäkt att jag misstolkade.

Jag säger inte att du inte får komma med en annan synvinkel än min på något sätt, men jag hoppas det också är tydligt och förståeligt varför många konsumenter faktiskt vill värna de konsumentfördelar som Sony med ett mer slutet ekosystem riskerar inskränka på - något som vi sett i liknande fall, som nämnt.

Att spela djävulens advokat i det här fallet känner jag personligen inte ger så mycket (då Sony som ensam aktör kontrollerar sitt ekosystem sitter de på så gott som all makt i frågan och behöver inte direkt något försvar, tredjepartsleverantörer av mjukvara styr inte över det även om de använder sig av det och Sony sannolikt också vill ha kvar dem i någon mån), men jag säger inte att någon inte får göra det.

Det var liksom inte tänkt som ett konsolkrigsargument utan snarare ett konsumenträttsligt sådant - jag tycker beteendet att tämligen arbiträrt låsa ner digitala ekosystem är skadligt för konsumenter på ett brett plan oavsett om det är Google, Microsoft eller Apple (i mina ögon den klart värsta boven när det kommer till den typen av beteende), eller för den delen någon annan, som gör det. Och det är där skon klämmer för mig, inte bara att Sony vill ta ut X kr för sina spel i sin butik.

Precis som för Google och Apple hoppas jag även Sony får en juridisk smäll i att de inte kan ha monopol på digital försäljning av mjukvara till sin produkt.

Nej, som sagt så var det inte något försvar utan mer om hur realiteten ser ut för många företag efter ett nysläpp under de första två veckorna, om hur kritiskt det är ifall ett spel kommer göra succé eller floppa, vare sig det är ett mindre eller större företag. Ibland är linjen så hårfin att en försäljning på fem milj kan anses vara en flopp för ett större företag men klarar sig (t.ex. Square Enix). Men mindre företag måste kanske t.o.m. läggas ner efter en floppförsäljningen då det inte har råd att hålla igång verksamheten efter utebliven kalkylerad intäkt. Detta var även kopplat till en eventuell digital begagnad marknad och hur jag inte riktigt förstår hur det skulle kunna fungera i praktiken hur jag än försöker vinkla eller hitta en lösning på det som gör alla parter nöjda, inkl konsumenten.

När det kommer till monopol i denna bransch så kan jag inte tänka mig att det finns en enda konsument där ute som förespråkar det, om man inte jobbar för ett sådant företag som sysslar med det. Vi behöver inte gå in så mycket på det i detalj då det redan har diskutetats flitigt i tråden. Men ja, alla företag inkl Sony, behöver konkurrens på den digitala marknaden så att de inte kan göra hur som helst. Marknaden behöver öppnas upp så att fler aktörer kan konkurrera om priserna. Här hoppas jag på att EU och andra på den nivån lukrar upp det likt Google/Apple fallet.

Skrivet av Bullen86:

Men varför är ordinariepriset relevant för dig när det är det rabatterade priset som räknas? Vänta i så fall på när den är rabatterad igen, den kommer titt som tätt på kampanj för 339 kr...För någon vecka köpte jag t.ex. Tormented Souls, ord.pris 219 kr, köpte det för 22 kr på PSN. Här är en sida jag rekommenderar att titta på om du är intresserad av ett visst spel eller nuvarande kampanjer.

https://psprices.com/region-se/games/?q=Sekiro

Varför det är relevant för mig är att du har ju inte spelet permanent nedsatt i pris. Att vänta på månads rabatter just för den specifika titel du söker kan bli ledsamt. Att se nu att spelen ökar i värde på PlayStation Store är oroväckande. Äldre spel ökar i värde, när det brukade gå ner i pris.
AAA spelen kommer nu i tre versioner med olika pris klasser och under rabatt får du en del av spelen i den prisnivå som var normal förr.
Jag ser bara ett eländigt kaos på den digitala marknaden, samtidigt när jag bara betalar för att få tillgång till att ladda ner spelet så länge licensen varar.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Sony släpper en självkörande bil i framtiden!
Den kommer att komma i två utgåvor:
Den vanliga bilen kommer ha ratt, för att man själv skall kunna styra den!
Pro modellen kommer inte har ratt: Släpp sargen, kom in i matchen! Välkommen till "framtiden"

https://www.youtube.com/watch?v=fgm5uZaS3-E

Tesla har precis släppt en bil utan ratt, utan broms pedal!
Och resultatet är...FUCK NO!!!

Ifall det skulle ske en olycka framför en så vill Tesla att man skall pilla på skärmen för att kunna stoppa bilen haha!
Kan inte ens ladda den som man vill!

Detta är vad Sony är väg till....bravo!

Medlem
Medlem
Skrivet av JokerM6:

Fast lite fel att citera den "rubriken" då det inte är något nytt. Har alltid varit så bara att de gjort det "tydligare".
Finns massor från "archive" som visar att Steam skrivit det med andra ord innan i T&C (tror jag det var).

Men i sak håller jag ändå med att det är tråkigt dit vi är på väg att man inte äger något alls och saker kan försvinna över en natt.

signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 2x27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Skriv svar