Diskutera – När i livet var det roligast att spela?

Robot
Diskutera – När i livet var det roligast att spela?

Sprid din spelglädje i kommentarsfältet!

#diskutera

Medlem

Kompis Lan 90/00-talet.

Medlem

97-2010 var guldår för spel men jag spelar lika mycket fortfarande. Har aldrig haft en svacka i min favorithobby.

Medlem

De första åren med PS1, PS2 och Dreamcast. 1998-2004 ungefär. Känner fortfarande att de spelen är speciella. Mycket är förstås nostalgi, och att allt kändes så nytt då.
Jag har fortfarande kul med spel nu, men det är kanske inte samma magi.

Medlem

90-talet. Allmänt trög tonåring. Efter ~00 började man "växa upp" och speltiden fick balanseras om. Är väl lite så för de flesta kanske? Sentimentalitet osv osv.

Medlem

Det är lika kul som alltid, annars hade jag inte spelat.

Möjligen hade man mer tid i barn/tonåren men det var egentligen inte roligare/bättre spel för att man hade mer tid. Det blev att man spela no-life spel som man fick ångra i efterhand. Idag finns det långt mycket bättre spel, även om speltiden gått ner.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Mellanstadiet. Spela på kvällarna och diskutera med klasskompisarna på dagarna.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Sena tonåren tillsammans med World of Warcraft. En sådan period har man bara en gång i livet.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd

För mig är spelande socialt så högstadietiden när man snackade lite om byggen och hur långt man kommit.

Aldrig gillat single player -spel och trodde därför länge att jag helt enkelt inte gillade spel.

Känns så ensamt och meningslöst slöseri med liv att spela single player. Övar hellre franska verb och filar på en roman.

Medlem

Runt 2005-2009, tonåren med World of Warcraft.
Runt 2010-2011 var extremt kul med CS och BF3 också. Men de magiska åren var definitivt början av World of Warcraft.

Redaktör

Kring sekelskiftet, när jag skaffade pc (och hade massor av tid att spela efter separation). Fick pengar över efter inställd utlandsresa och köpte 3d-grafikkort, större skärm, massa spel och flyttade till bostad med fast uppkoppling istället för 56K-modem. En fin tid!

signatur
Medlem

Mellan åldersspannet 13-26 skulle jag spontant säga. Dvs mellan 1996-2008 ish

Medlem

Lika kul fortfarande

Medlem

Runt 15 års åldern.

Medlem

Jag var 11 år när jag gick från NES till N64 1997. Skiftet från 8-bits grafik till hårdvaruaccelererad 3D med Super Mario 64, Mario Kart 64, Ocarina of Time, Goldeneye, Starfox 64 etc. var helt ofattbart häftigt och jag hade så brutalt kul under den tiden.

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Kompis Lan 90/00-talet.

Håller med. Den perfekta tidsåldern sen blev allt för digitalt kanske.
Det fanns en poäng med att LANa förr vilket gjorde det speciellt.
Att få igång spelen och connecta var typ halva grejen för mig

MEN! Jag ska vara optimist och säga att vi kommer se enorma framsteg med spel vi bara kunde drömma om bara 10-20 år.
Så jag avvaktar med ett definitivt svar tills att jag är död Fast då är det svårt att svara

Medlem

En av de största höjdpunkterna infann sig runt 87(?) när man förundrades hur magiskt bra The Legend of Zelda var (och fortfarande är). Men minst (om inte mer) samma känsla av A Link to the Past. Även om många bra spel släppts sedan dess, så har inget kommit i närheten.

Medlem

För min del ändras det väldigt ofta eftersom spelen blir bara bättre och bättre och överträffar allt annat jag spelat innan

Senast var det Cyberpunk och sen Alan Wake 2 som överträffa allt annat jag spelat tidigare i mitt liv

Medlem

Egentligen tycker jag det är lika kul idag. Problemet är att de där drömmiga kvällarna när man tappar konceptet av tiden och bara spelar blir förre och färre, men det är fan lika roligt när det väl händer även nu.

Kan ju verklgien sakna tonårens helger, typ mellan 2001-2009 när man sov över hos varandra, köpte chips, cola och öl och bara spelade hela helgen så länge man orkade. Somnade typ med kontrollen i handen och fortsatte så fort man vaknat igen.

Men även i mer vuxen ålder var det skitskoj med spelkvällar, även om det mer blev en förfestgrej där runt 2010, där vi som 20+ are åkte hem till någon, lirade "Drunk driving" Mario Kart eller Smash, och sedan gick ut. Bästa var nästan när vi ställde in utekvällen för att vi fastnade framför spelet istället.

Härom året organiserade en kompis en CS turnering för lite olika kompisgäng, och även om vi åkte på storsmisk så var det skitskoj att gå ihop ett gäng, skapa ett lag, öva taktiker och sedan ställa upp i turneringen.

Så även om det är tonåren som lyser klarast i mitt minne så tror jag inte det var roligare då egentligen, det var bara att man inte hade några andra åtaganden och spelandet kunde ta en större del av ens liv.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Har alltid varit och är fortfarande roligt men måste jag välja en period så är det nog när jag precis hade köpt ett Gamecube och spelade Metroid Prime för första gången. Vilken magi. Att köpa och byta in spel i fysiska spelbutiker hade också sin charm.

Medlem

Lika kul fortfarande men bäst när man spelar tillsammans med någon gärna ett Survivor-spel med en gemensam server när saker har hänt varje gång man loggar in. Men det händer så sällan nu, vilket är synd.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Troligtvis alltid

Medlem

När man var ca 10-18 år. Där var det helt klart roligast. Spruta dopamin överallt. Idag när man är 34 så är det mer chill och sitter jag för länge kommer ångesten, Vilket jag tycker är bra.

Medlem

När jag gick i gymnasiet i början av 2000-talet, mycket fritid och massor av lanade på det.
Upptäckte massor av spel då.

Medlem

Första perioden: NES 86 och framåt
Andra perioden: 96-2000 med Quake och 28.8K modem
Sista perioden: VR från 2012-ish och framåt.

Medlem

Bästa tiden är nu! Jag har hur roligt som helst med spel, nostalgi biter inte på mig. Visst var det kul att köra Vice City, Need for speed Underground, Warcraft 3 eller C.S 1.6, men sådana spel är förtunna för dagens krav.

Nu när hösten kommer och temperaturen blir lite lägre så kan man spela mer VR. Ska paddla lite kajak ikväll

Flakmonkey

På olika sätt under olika perioder. Självklart när man var 4-12 och man var barn för då var allt fantastiskt. Sen 13-20 när jag på riktigt började sätta mig in i datorer och 3d-revolutionen kom. Sen mellan 20-26 då vi fått bredband och man kunde spela arena-FPS online med tävlingselementet. Efter att jag lade ner det "seriösa" spelandet så har det aldrig riktigt varit detsamma. Inte så att man inte gillar att spela nu heller, men jag kommer aldrig att bli ett barn igen och jag kommer aldrig bli lika hardcore igen.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Mellanstadiet. Spela på kvällarna och diskutera med klasskompisarna på dagarna.

This. Ocarina of Time.

signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Under gymnasiet. Låg strax över medel i hur enkelt jag hade i skolan, vilket i kombination med att man bodde hemma med lyxen att få ”allt serverat” gjorde att man kunde ägna sin mesta tid till spel.

Idag med barn/familj/hus så är jag glad om jag skrapar ihop 10 timmar speltid i månaden. Har höga förväntningar på pensionen! 🤪

Medlem

Spelat sen mitten av 70-talet och har haft roligt hela vägen!
Ett starkt och lyckligt minne var när brorsan skulle fylla år och jag fick skolka en hel dag för att åka iväg med morsan till en leksaksaffär och köpa ett Atari 2600. När brorsan kom hem från skolan var allt riggat och vi lirade Asteroids hela kvällen 😁

Skriv svar