PS5 Pro-effekten – skivläsaren säljer slut i väst

Robot
PS5 Pro-effekten – skivläsaren säljer slut i väst

Till Sverige har dock inte bristen hunnit.

#ps5-pro

Avstängd

Måtte det inte vara scalpers

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Flakmonkey
Skrivet av Molotov:

Måtte det inte vara scalpers

Är ju svårt att se något annat som ligger bakom tyvärr

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Är ju svårt att se något annat som ligger bakom tyvärr

Svårt och svårt, ps 5:an säljer ju bra så inte förvånad om folk köper upp, men med det sagt scalpers ja, sett det tidigare och varför inte igen.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag hade tänkt att vänta till försäljningen börjar. Dyker säkerligen upp ett paketpris där man får båda konsol och skivspelare

Medlem

Inte panik att köpa Pro för min del men det är ett absolut krav att skivläsare finns tillgängligt. Så är det slut så väntar jag med kosolköp tills det inte längre är så.

Medlem

hahgahah 1500 spänn för en skivläsare... hahah det kostar inte ens en märkes BD brännare idag... Snacka om girigt! Dom hade kunnat stoppa i den direkt för 9000kr... med tanke på att en läsare kostar typ 2-300 kr, och jag kan inte tänka mig att sony betalar mer än nån kr för en läsare. Nu har dom haft en ingenjör som ska skapa en ps5 utan läsare men en mount där användaren själv kan trycka dit en läsare och en ny skaldel... låter helt absurt i mina ögon.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

hahgahah 1500 spänn för en skivläsare... hahah det kostar inte ens en märkes BD brännare idag... Snacka om girigt! Dom hade kunnat stoppa i den direkt för 9000kr... med tanke på att en läsare kostar typ 2-300 kr, och jag kan inte tänka mig att sony betalar mer än nån kr för en läsare

Vad kostar en läsare som klarar UHD-skivor?

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad kostar en läsare som klarar UHD-skivor?

Sony själva säljer blu-ray spelare för under tusenlappen. I det priset inkluderas även komponenter som fjärrkontroll, nätaggregat, nätverkskort, ljudkort, hdmi, och ett ordentligt chassi.

Här betalar du bara för delen som snurrar och läser skivan, utan de resterande komponenterna. Alla andra komponenter sitter redan på din konsol.

Även om de sålde läsaren för 500 kr så hade de gått plus på affären. Helt klart renodlad girighet. aka enshittification

signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Skrivet av Sergey:

Sony själva säljer blu-ray spelare för under tusenlappen.

Som klarar 4K-UHD-skivor?

Länka gärna så köper jag.

Medlem
Skrivet av Margy:

Är det inte en sån här då ?
Typ alltså, inte exakt likadan. fattar jag.

https://www.computersalg.se/i/5116817/lg-bh16ns40-super-multi-blue-diskenhet-bd-re-16x12x12x-serial-ata-intern-5-25-svart-bulk?utm_source=prisjaktse&utm_medium=163-it-elektronik-hardware-interne-drev-cd-dvd-blu-ray&utm_campaign=lg-electronics&utm_content=96&fwd=1

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Margy:

Ah, my bad. Trodde alla blu-ray spelare klarade UHD. Men då undrar jag vilken komponent i en blu-ray spelare som möjliggör 4K-UHD. Är det den optiska läsaren som kostar flera tusen mer att tillverka, eller är det CPU/minnet som ska kunna bearbeta datan? För då, än en gång så sitter de komponenterna redan i konsolen.

signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Skrivet av robbis:

hahgahah 1500 spänn för en skivläsare... hahah det kostar inte ens en märkes BD brännare idag... Snacka om girigt! Dom hade kunnat stoppa i den direkt för 9000kr... med tanke på att en läsare kostar typ 2-300 kr, och jag kan inte tänka mig att sony betalar mer än nån kr för en läsare. Nu har dom haft en ingenjör som ska skapa en ps5 utan läsare men en mount där användaren själv kan trycka dit en läsare och en ny skaldel... låter helt absurt i mina ögon.

Den kommer troligen ligga närmare 11k än 9k dessutom.
Glöm inte kemikalieskatten.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Do you even have plans?

We have concepts of a plan?

Medlem

Enda anledningen varför Sony gjort en läsare man måste plugga in är väl för att de vill få över alla till att handla digitalt.
Förvånar mig inte om PS6 är helt digital.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nej det där är en vanlig Bluray spelare inte en UHD spelare eller 4k Bluray spelare beroende på vad man vill kalla det.
Vissa modeller går dock att flasha för att läsa UHD men inte direkt något medelsvensson gör.
Hittade ingen UHD spelare för pc när jag sökte på prisjakt men stationära spelare för tv kostar 2500+ åtminstone.

Medlem
Skrivet av Sergey:

Ah, my bad. Trodde alla blu-ray spelare klarade UHD. Men då undrar jag vilken komponent i en blu-ray spelare som möjliggör 4K-UHD. Är det den optiska läsaren som kostar flera tusen mer att tillverka, eller är det CPU/minnet som ska kunna bearbeta datan? För då, än en gång så sitter de komponenterna redan i konsolen.

Gissar på att det ställs mycket högre krav på linser och laser när det kommer till UHD-läsare, eftersom att man måste kunna läsa data ur mycket mindre spår.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Nej det där är en vanlig Bluray spelare inte en UHD spelare eller 4k Bluray spelare beroende på vad man vill kalla det.
Vissa modeller går dock att flasha för att läsa UHD men inte direkt något medelsvensson gör.
Hittade ingen UHD spelare för pc när jag sökte på prisjakt men stationära spelare för tv kostar 2500+ åtminstone.

https://www.amazon.se/Hitachi-LG-BU40N-Internal-Rewriter-Compatible/dp/B071CPRK74/ref=sr_1_4?crid=1DGZN43OTR6UI&dib=eyJ2IjoiMSJ9.7Syih1B6BEgQoSgapNgFtZA5CDNlenigRFf6wlzgswjDAut5lZUA1ttBP1lCKbEpQDmgtwS5t0L8geT86_WMqZdbbVwWe9FML8Xh20_nCYZZMRGMUg2XVEr3jLTFFyXRklhFb_I23uY5vmJpYBjSNK-8lqHdWV8vPItwh0_w8w4vsjW0ex0qha6GGI2JNoncwpVLqosjwZ2t6Ec3CVNBXan2j68G6wn6OdvnsODDiR6nKRe5o-pTjpSSvZb7BAhBSUz1yd4Bo3qR4PPKfSeHJJyT11M4hiIHSDiUekHpvjo.yOOeu-48mrOZAf6xTuGulT26cYB8Qd2E6oSZOSppHfM&dib_tag=se&keywords=internal+4k+blu+ray+drive+verbatim&qid=1726165971&sprefix=internal+4k+blu+ray+drive+verbatim%2Caps%2C91&sr=8-4

Denna klarar iaf 4k.
863kr
Andra jag hitta så det finns säkert billigare då också.

signatur

Medlem

Sony vill förmodligen inte att det ska vara lätt och billigt att köpa diskläsare. Det går emot deras planer för en digital framtid.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Gissar på att det ställs mycket högre krav på linser och laser när det kommer till UHD-läsare, eftersom att man måste kunna läsa data ur mycket mindre spår.

Rätt stor skillnad med stationär UHD-läsare och inkludera en i PS5. UHD är ju en nördprodukt med ytterst liten kundbas, PS5 å andra sidan är den populäraste konsolen på marknaden. Så både Microsoft och Sony lär inte betala några större pengar för läsare när man köper 1 miljon läsare åt gången. Har säkert inte ens sålts 1 miljon UHD-stationära-läsare i hela världen.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Sony vill förmodligen inte att det ska vara lätt och billigt att köpa diskläsare. Det går emot deras planer för en digital framtid.

Japp, min gissning blir att PS5 Pro blir sista konsolen med möjlighet till diskläsare iaf från Sony.

Medlem

Skulle bli förvånad om lagren ens fylls på igen. Tråkigt för er som gillar skivor.

Medlem

Det visar ju att sony borde ha en ganska bra marginal på deras drive. Att inte inkludera en drive i någon version av ps5-pro känns som ett ganska medvetet val att försöka locka fler till deras digitala butik där priserna är rätt höga.

Själv har jag mest kollat färdigflashade 4k drives, för om jag skaffar någon så är det för att rippa filmerna jag köpt till min htpc, och dom är lite dyrare pga arbetet någon redan gjort.

Testpilot

Det här bara måste vara en förlustaffär, om det nu är scalpers som hamstrar. Det är ju inte så att konsolen inte går att använda utan diskläsaren.

Ser inte varför någon skulle punga upp ~4000:- för en skivläsare när allt finns digitalt, och priset kommer gå ner "inom kort". Men. Jag har haft fel förut, så vem vet.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det här bara måste vara en förlustaffär, om det nu är scalpers som hamstrar. Det är ju inte så att konsolen inte går att använda utan diskläsaren.

Ser inte varför någon skulle punga upp ~4000:- för en skivläsare när allt finns digitalt, och priset kommer gå ner "inom kort". Men. Jag har haft fel förut, så vem vet.

Då många som är intresserade av en PS5 Pro är entusiaster skulle det inte förvåna mig om det är många av dem som har fysiska spelsamlingar.

Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Då många som är intresserade av en PS5 Pro är entusiaster skulle det inte förvåna mig om det är många av dem som har fysiska spelsamlingar.

Japp. Inklusive mig. Fast är man verkligen så jävla sugen att man lägger ut så mycket extra? De lär ju ha digitala spel också tänker jag (som mig), som de kan spela sålänge.

Medlem

Vore fett skoj om scalpers köper upp alla skivläsare och att Sony släpper PRO med skivläsare i ett paketpris bundle, då skulle skalpers sitta med massa onödiga skivläsare som måste säljas till underpris

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Så dagens "externa' skivläsare är kompatibel med Pro då?

Har en Ps5 Standard edition med 2tb extra internt SSD. Så utrymme för spel är inget problem... men med PRO med större HDD från grunden, samt med mitt 2tb extra och min 77" LG OLED.....Fasen sugen på PRO...just because.

Har typ 5st spel till PS5 på skiva, fortfarande inplastade liggandes i backloggen...

Min XBOX series X med utökad HDD via deras HDD-Sticka står bara och samlar damm....även om jag har Ultimata gamepass (efter nya update) löpandes varje månad.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Rätt stor skillnad med stationär UHD-läsare och inkludera en i PS5. UHD är ju en nördprodukt med ytterst liten kundbas, PS5 å andra sidan är den populäraste konsolen på marknaden. Så både Microsoft och Sony lär inte betala några större pengar för läsare när man köper 1 miljon läsare åt gången. Har säkert inte ens sålts 1 miljon UHD-stationära-läsare i hela världen.

Microsoft hade tydligen lite problem med att hitta tillverkare säger dom. Sony har förmodligen inte det problemet då de själva tillverkar dem? Borde också då få ett riktigt bra pris, kan man tycka.

Tror att jag har bestämt mig för att smärtgränsen för PS5 Pro går vid 9K strecket med läsare.
Floppar den rätt hårt och de börjar sälja dem billigare så blir det nog köp, men jag kan nog inte rättfärdiga ett pris på förmodligen över 11000Kr där de också snålat in med vissa delar. Det går förmodligen bygga en PC för runt 15K som är rätt mycket bättre om några månader(när nästa AMD GPU serie lanseras). Då finns inte heller behov av läsare, eftersom att det är ett öppet system till skillnad från Playstation där man kommer vara låst till deras nätbutik framöver och då inte kommer ha någon priskonkurrens.

PC är också extremt bakåtkompatibelt utan behov av patchar för att få ut mer prestanda när man byter system.
Sitta i flera år och hoppas på Bloodborne och RDR2 patch är ju inte jättekul.

Medlem

Har helt missat att Pro-modellen kommer utan skrivlärare... Så den är alltså dyrare än ps5 men med färre funktioner...

12
Skriv svar