Veckans fråga: Skräddarsytt tangentbord – något för dig?

Robot
Veckans fråga: Skräddarsytt tangentbord – något för dig?

Snabb taktil återkoppling, behagligt klickande eller bara riktigt skön känsla. Har du byggt om ditt tangentbord efter eget smak och tycke?

Medlem

Använder ett lätt moddat Keychron Q2 ANSI layout, med smörjda Gazzew Boba U4T V2 switchar, tape mod och annan foam. Härligt ljud och känsla

Medlem

Använder ett smått modifierat Keychron Q1 Pro US ANSI. Definitivt det bästa tangentbord jag haft. Backade projektet i slutet av 2022, om jag inte minns fel.

Medlem

Kör ett hederligt Razer Arctosa tangentbord, tror de köptes någon från 2011 eller 2012. Ingen aning hur mekaniskt det är med det funkar fortfarande fin fint!

Medlem

Har ett Keychron Q2 Pro med Ducky caps och Kailh Box Jade switchar, det klickar på ordentligt tur man är singel

Testpilot

Om det nu räknas

Moddade mitt Corsair tangentbord med Cherry Red switchar för många år sedan med nya gummidämpningar för att minska ljudet.
Funderar på nytt men inte satt mig in i vilka switchar som är de som låter minst. Skulle behöva bygga nåt sådant för att kunna byta från det jag har nu.

Medlem

Känner inget behov, är överdrivet nöjd med mitt nuvarande tangentbord med hall effect. Ångrar lite att jag inte köpte TKL dock, det tar lite väl mycket plats.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Sitter med ett Logitech K860 nu men önskat två gånger om att Inet ska ta hem den delada varianten från keychron som heter Keychron Q11 QMK, kan inte med vanliga nu när man är van vid ergonomiska tangentbord sedan 1999.

Svårt att hitta bra delade tangentbord som är Nordic och inte allt för skumma eller ännu dyrare än Keychronen.

Medlem

Custom. En av mina favoriter, Mode Envoy 65%

signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Jag är traditionell av mig. Jag kör något 10 år gammalt Logitech tangentbord som kom samtidigt med G403-musen.

Jag ogillar tangentbord som saknar numpad. Det går ju inte betala räkningar eller skriva telefonnummer utan numpad!

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Jag har ett Keychron K2 som jag verkligen tycker om. Det är lite lätt anpassat med gummi(?)tangenter jag köpt på rea från Maxgaming vilket är till rätt stor hjälp i gamingmörkret när man snabbt behöver hitta vissa knappar.

Enda nackdelen med K2 är dess trådlöshet då det är bluetooth vilket inte alls funkar lika bra som musens (Logitech) Lightspeed teknologi som är så jävla rapp och responsiv.

Blåtanden i K2 har en minimal delay vilket jag kan leva med men när den stängts av och ska ansluta kan det ta en stund innan den hittar datorn vilket snabbt blir riktigt irriterande.

Funkar okej för kontorsarbete och sånt casual men rekommenderar inte att köpa den annars för sin trådlöshet, därav kör jag helt enkelt på linan.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Mitt tangentbord är min äldsta datordel med stor marginal, ett OEM-tangentbord från Gateway 2000 som köptes i början av 1997. Men fortfarande så pass nöjd med det att jag aldrig sett någon anledning till att byta.

Köpte nya tangenter via Kickstarter till min Amiga för ett antal år sedan, men har inte blivit av att jag satt dit dom ännu, originaltangenterna används fortfarande.

Medlem

intressant ja
realistiskt investerande nja
kul att det finns men som nån sagt ovan numpad är trevligt

signatur

no i will not go loladin no not at all

Testpilot

Kör två custom-byggen här hemma för vardagligt användande och spel.

Däremot används en färdig lösning med numpad-del när jag skriver längre saker, likt skoluppgifter eller testpiloter. Inte för att jag använder "siffrorna", utan behovet för alt-koder likt alt+0150 för talstreck finns på ett annat vis. Skulle visserligen kunna skapa macros för detta, men rent krasst kan jag lika gärna bara byta till ett tangentbord som ändå är skönare att skriva på över längre sessioner.

signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Medlem

Jag har inget custom. Men jag har lött på nya brytare på tangentbord där några har dött. Skulle vara kul att skapa ett helt custom, men det verkar dyrt och jag har redan fem mekaniska tangentbord. Jag kommer definitivt prova på nån gång ändå.

Medlem

Älskar mitt NuPhy!

Medlem

Jag har behövt ett nytt tangentbord i många år men tycker det är alldeles för svårt att välja. Skulle gärna vilja pröva men på de flesta varuhus har de bara de vanligaste basic. 😅

1
Skriv svar