Nintendo: "Oundvikligt" att spel tar allt längre tid att göra

Robot
Nintendo: "Oundvikligt" att spel tar allt längre tid att göra

Nintendos lösning? De expanderar.

#nintendo


Medlem

Använder man AI så går det fortare.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Använder man AI så går det fortare.

Ska bara funka bra också, sen implementeras efter x antal tester.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Releasehästryttare
Medlem

Snusk


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Ska bara funka bra också, sen implementeras efter x antal tester.

Absolut, det krävs fortfarande mycket handpåläggning. Men oj vad mycket skala-potatis-uppgifter som försvinner så att tiden kan läggas på att göra spelet kul och kreativt.

Små team kommer att skapa stora spel på kort tid som independent utvecklare där kreativiteten kan flöda.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Oundvikligt? Skitsnack!

Beror ju fullständigt på vad man vill skapa för sorts spel.

Medlem

Ser inte Nintendos spel som speciellt avancerade


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Oundvikligt? Skitsnack!

Beror ju fullständigt på vad man vill skapa för sorts spel.

Jo sant, men även små indie-spel är ju större än spel var förr i tiden.

Nintendo är ju fortfarande en generation tillbaka i tiden, men även de behöver eskalera.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo sant, men även små indie-spel är ju större än spel var förr i tiden.

Nintendo är ju fortfarande en generation tillbaka i tiden, men även de behöver eskalera.

Åter igen, det beror på vad man gör. Visst, jag har själv ett större projekt på gång, men jag har även skapat flera stycken väldigt simpla spel.

Min lilla Geometry Wars-klon t.ex, har i princip inga grafiska assets, då jag använder line-renderer i Unity, för att imitera vektorgrafik. Och jag har bara skrivit kanske ett par hundra rader kod, allt som allt.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Åter igen, det beror på vad man gör. Visst, jag har själv ett större projekt på gång, men jag har även skapat flera stycken väldigt simpla spel.

Min lilla Geometry Wars-klon t.ex, har i princip inga grafiska assets, då jag använder line-renderer i Unity, för att imitera vektorgrafik. Och jag har bara skrivit kanske ett par hundra rader kod, allt som allt.

Jojo, hobby-projekt kan man ju göra vad man vill med. Men om man vill göra spel och tjäna pengar så är det väldigt dumt att inte nyttja AI.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo sant, men även små indie-spel är ju större än spel var förr i tiden.

Nintendo är ju fortfarande en generation tillbaka i tiden, men även de behöver eskalera.

De har ju dock täljt guld på att inte "eskalera" i samma takt som Sony och Microsoft. Kört sitt eget race med billigare tech och spel med grafik där stil går före realism vilket hållit nere utvecklingskostnaderna och gett större vinst per sålt spel. Det gör även att de kan släppa högriskprojekt som Another Code och Endless Ocean utan att behöva oroa sig för att de behöver tjäna in 300 miljoner dollar som Sony och MS.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jojo, hobby-projekt kan man ju göra vad man vill med. Men om man vill göra spel och tjäna pengar så är det väldigt dumt att inte nyttja AI.

Generativ AI är rejält överskattat och kantas med en mängd upphovsrättsliga problem. Snarare det omvända att det är väldigt dumt att faktist använda det i en kommersiell produkt

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Generativ AI är rejält överskattat och kantas med en mängd upphovsrättsliga problem. Snarare det omvända att det är väldigt dumt att faktist använda det i en kommersiell produkt

Ai kan användas till så otroligt mycket mer än genera grejor. Vilket är oehört dumt att inte nyttja.

Det är ett verktyg som kommer att förändra världen på ett sätt som aldrig tidigare har skett.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Absolut, det krävs fortfarande mycket handpåläggning. Men oj vad mycket skala-potatis-uppgifter som försvinner så att tiden kan läggas på att göra spelet kul och kreativt.

Små team kommer att skapa stora spel på kort tid som independent utvecklare där kreativiteten kan flöda.

Oja!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ser inte Nintendos spel som speciellt avancerade

I flera fall så märker man inte hur avancerade dom är för att det bara funkar, man ser inget janky. Som den otroliga fysikmotorn i Tears of the Kingdom.
https://www.polygon.com/videos/23904975/tears-of-the-kingdom-...
https://www.gamedeveloper.com/programming/how-nintendo-did-th...

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

I flera fall så märker man inte hur avancerade dom är för att det bara funkar, man ser inget janky. Som den otroliga fysikmotorn i Tears of the Kingdom.
https://www.polygon.com/videos/23904975/tears-of-the-kingdom-...
https://www.gamedeveloper.com/programming/how-nintendo-did-th...

Ja det har du rätt i, när man tänker efter är det väldigt imponerande hur det bara funkar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tveksam till det där, Dom största spelen är nog inte dom tagit längst tid att göra eller varit snyggast.

Hela conceptet ligger hos utvecklaren det ska vara större , snyggare osv osv. Givetvis kostar det mer att göra då.

Men tror som gamer köper jag inte hela paketet. Kan nog garantera dom bästa spelen jag kört kom 1985 till slutet av 1990-talet. Sen har det kommit nån titel då och då som varit ok. Men även enormt mycket floppar.

Kikar man på dom största spelen det är inte massiva spel, har ingen super gfx.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Använder man AI så går det fortare.

Skulle gärna se att Cyberpunk 2077 stora stad hade fler ställen man kan utforska, här skulle AI kunna fylla i tomrummen
Men då går det inte att undvika att det kommer ta en hel del utrymme på SSDn

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Skulle gärna se att Cyberpunk 2077 stora stad hade fler ställen man kan utforska, här skulle AI kunna fylla i tomrummen
Men då går det inte att undvika att det kommer ta en hel del utrymme på SSDn

Håller med, just sådana grejor tror jag AI är perfekt för.

Det kanske kan vara så att dessa saker skapas under runtime via kod snarare än att det är förrenderat? Då skulle storleken gå ner avsevärt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Att Nintendo påstår att det är "oundvikligt" är ganska så självklart när dom inte tänker använda AI. Ska bli intressant att se vad det resulterar i framöver.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller med, just sådana grejor tror jag AI är perfekt för.

Det kanske kan vara så att dessa saker skapas under runtime via kod snarare än att det är förrenderat? Då skulle storleken gå ner avsevärt.

Mestadels så är det väl dagens texturer som tar massa plats, om AI skulle enbart använda sig av dessa så kanske det inte blir så enormt ändå, japp.
En dröm vore t.ex. att en megastructure är i stort sett bara kontrollerad av fiender a la senaste Judge Dredd filmen. Nu ska man rensa den.

Medlem

Nintendos strategi är väl att sällan satsa på nya IP utan återanvända samma gamla år in och år ut.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Nintendos strategi är väl att sällan satsa på nya IP utan återanvända samma gamla år in och år ut.

Det dem gör dock är att de skapar nya spelupplevelser med sina ip,3d Mario-spelen t.ex har alltid nya mekaniker och innovativa inslag som inte sällan andra spelutvecklare tar efter, samma med Zelda och Mario Kart osv.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Använder man AI så går det fortare.

Och blir skönt generiskt

Medlem

Jag håller inte med om att bättre grafik och större spel är bättre. Moderna spel har ju ofta bara en jäkla massa cutscenes och npcer som maler på i oändligheten och vidare. Av de senaste spelen jag köpt och installerat har bara 3 varit större en 5gb och har inga npcer som tjatar eller massa cutscenes jag vill spela inte titta på film när jag är vid datorn eller xboxen! Tacka vet jag bullit hell spel inget larv bara gameplay.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag håller inte med om att bättre grafik och större spel är bättre. Moderna spel har ju ofta bara en jäkla massa cutscenes och npcer som maler på i oändligheten och vidare. Av de senaste spelen jag köpt och installerat har bara 3 varit större en 5gb och har inga npcer som tjatar eller massa cutscenes jag vill spela inte titta på film när jag är vid datorn eller xboxen! Tacka vet jag bullit hell spel inget larv bara gameplay.

Instämmer till fullo! Som jag sa i en annan tråd, det känns som spelutvecklare har glömt att ett spel ska vara just det, ett spel.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Och blir skönt generiskt

Hehe nä, så är det inte. Visst, är man dum och lat så kanske man nöjer sig med generisk genererat skräp, men smarta utvecklare som Nintendo hade givetvis inte gjort det.

Folk verkar inte förstå hur AI kan användas, märkligt nog.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar