Elden Ring: Shadow of the Erdtree
Det går bra att spela med mus och tangentbord, har för mig någon skrev att det är "bäst" med handkontroll (självfallet), men m+k funka finfint med lite inställningar. Trevlig midsommar!
Testade igår. Hade inte dödat rätt mohg, så det fick ju bli första uppdraget. Lyckades få ned honom trots fruktansvärt jobbigt blood loss attack.
Efter det kunde jag inte komma in i expansionen. Störde mig, googlade att fler hade problem. Stängda av. Startade upp imorse och då såg det ut som om det nog borde funka att komma in i expansionen. Inte testat då vi ska iväg på firande idag.
Så var väl nåt precis efter det släppts.
Hann spela 1 timme i morse innan man skulle börja fixa med midsommar maten men jag vill bara lira och planlöst utforska allt!
Haha, ja tajmingen med det här släppet var katastrof. Jag får vänta tills imorgon.
Memento Mori
Efter det kunde jag inte komma in i expansionen. Störde mig, googlade att fler hade problem. Stängda av. Startade upp imorse och då såg det ut som om det nog borde funka att komma in i expansionen. Inte testat då vi ska iväg på firande idag.
Verkar som att det var en stund försenat, handen i ägget blev aktiv för mig runt kl. 00.30.
Mästare på världsbygge? Tycker de är jättefula, enformiga i färger och former och får mig mer att vilja spy än skapa fotoböcker. Otroligt överskattade. Förstår inte tjusningen med dessa spel...
Froms världar är i en klass för sig. Helt galet att folk fortfarande upptäcker nya detaljer och historier efter alla år. Elden Rings värld kommer att kommas ihåg även om 20 år som något av det bästa som har skapats. Bara det faktum att det finns hundratals videos med olika vinklar och tolkningar säger något. Vilket annat spel har någonsin lyckats med det?
Vi är alla olika men det är tråkigt att du inte ser det, du missar något stort. 😞
Ännu en dag i paradiset.
Hur fungerar det om man är i början av huvudspelet. Förändras något även där om man köper dlc:t eller kan man snällt vänta med att köpa det tills man är klar med orginaläventyret?
Det tror jag inte. Möjligtvis att vissa karaktärer har någon dialog som referar till dlc:t efter du kört det. Svårt att veta nu innan folk lattjat runt ordentligt.
Körde ER intensivt då det begav sig. Är likt så många andra ett enormt fan av From och något annat än Platinum fanns inte på kartan. Så blev det också, men har inte rört spelet sedan dess.
Två år senare vet jag inte ens om jag orkar dra igång maskineriet igen. Gott om andra pågående spel och projekt samt en rejäl skopa självkännedom kring hur uppslukande dessa spel är gör att jag nog avstår, just nu i alla fall. I synnerhet då jag helst av allt skulle vilja dra igång en ny karaktär för att komma in i spelet igen. Som saker är nu skulle jag troligen få problem med även de lättaste av bossar.
Hur fungerar det om man är i början av huvudspelet. Förändras något även där om man köper dlc:t eller kan man snällt vänta med att köpa det tills man är klar med orginaläventyret?
Det är i princip ingen förändring alls. Först när du besegrar en viss boss dyker en NPC upp som, ja, vad ska man säga, i vanligt ER stil ge lite flummigt kommentar om ngt och man förljer upp då hamnar man i DLC området; det kan man då förstås ignorera (antar denna NPC inte dyker upp utan DLC).
Har grundspelet på PS5 men funderar på att införskaffa på PC. Är det någon som vet om det är en stor skillnad? Har bara kört performance mode på PS5 för att maxa fps men sitter på en bra dator och skulle gärna spela med allt på högsta med 60 fps.
Antar att man kan ansluta sin PS5 kontrol via steam?
Har grundspelet på PS5 men funderar på att införskaffa på PC. Är det någon som vet om det är en stor skillnad? Har bara kört performance mode på PS5 för att maxa fps men sitter på en bra dator och skulle gärna spela med allt på högsta med 60 fps.
Stor skillnad från PS5, nä, men jag ser en viss skillnad, dock spelar jag på mindre skärm, svårt att säga.
ja man kan koppla PS5 kontroller via kabel eller via bluetooth.
köpte det till PC av enbart den anledningen (att maxa) och visst, det rullar på hur bra som helst i låsta 60 fps @ 4k maxat, fram tills man slår på raytracing. då börjar det dippa ner mot 45-50 fps till och från, och då sitter jag ändå med 4090 / 64gb / i9.
vet inte varför dom ens bemödat sig med att implementera RT när inte ens ett 4090 kan klämma ur sig konstanta 60 fps med det på.
köpte det till PC av enbart den anledningen (att maxa) och visst, det rullar på hur bra som helst i låsta 60 fps @ 4k maxat, fram tills man slår på raytracing. då börjar det dippa ner mot 45-50 fps till och från, och då sitter jag ändå med 4090 / 64gb / i9.
vet inte varför dom ens bemödat sig med att implementera RT när inte ens ett 4090 kan klämma ur sig konstanta 60 fps med det på.
För RayTracing har varit en meme sen det släpptes och kommer fortsätta i minst en generation till.
This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.
Det är i grunden samma typ av spel men det skiljer sig ändå kraftigt åt. Framförallt när det kommer till quality of life och kontroller. Det är väldigt mycket snällare och erbjuder stora möjligheter att göra annat om man fastnar på något svårt samt att summons hjälper mycket (fuck prestige!). Bara en sådan underbar sak som Stake of Marika (checkpoints) som är smart utplacerade gör stor skillnad när det kommer till frustration.
Jag dissade DS1 och DS2 back in the days. Har än idag inte spelat klart något av dem men jag håller Bloodborne, Sekiro, DS3 och Elden Ring som det bäst jag någonsin har spelat. Det finns en väg in för alla till Froms underbara värld, man måste bara hitta den.
Jag vet att det inte är för alla men jag kan verkligen inte rekommendera Elden Ring tillräckligt mycket. Världen blir en bättre plats desto fler Tarnished som vandrar på dess yta!
Uppskattar de av er som tog er tid att berätta lite mer om Elden Ring och köpte det till slut.
Första intrycket när man kom ut i Limgrave var, Wow! Sjukt snygg miljö. Kände att spelet inte var så vansinnigt svårt som jag trodde att det skulle vara, tills jag aggroade hela det första lägret med fiender samtidigt... Kände dock att det var rimligt och betade av samtliga en och en, eller två och två utan större problem för att sedan verkligen få KÄMPA med tomten som går runt med sköld och spjut.
Nu har jag ca 20h spelade och har förvisso inte kommit längre än att jag nyss slog Godrick the Grafted men jag ser fram emot att komma igenom grundspelet och när jag väl är klar med det så kommer jag definitivt köra Shadow of the Erdtree. Är det något som kanske stör mig lite är att majoriteten av striderna med (små)bossar antingen känns omöjliga (lösning, gör annat, levla upp och uppgradera vapen) eller löjligt lätta. Någon enstaka har dock varit perfekta utmaningar, med lagom många dödsfall innan man lyckats
Summa summarum, än så länge, 4/5 i helhet. 5/5 i miljö och stämning, 3/5 när det kommer till balansen och svårighetsgraden
5 miljoner sålda hittills. Sjukt imponerande på så kort tid!
https://x.com/fromsoftware_pr/status/1806326659441913863?s=46...
Uppskattar de av er som tog er tid att berätta lite mer om Elden Ring och köpte det till slut.
Första intrycket när man kom ut i Limgrave var, Wow! Sjukt snygg miljö. Kände att spelet inte var så vansinnigt svårt som jag trodde att det skulle vara, tills jag aggroade hela det första lägret med fiender samtidigt... Kände dock att det var rimligt och betade av samtliga en och en, eller två och två utan större problem för att sedan verkligen få KÄMPA med tomten som går runt med sköld och spjut.
Nu har jag ca 20h spelade och har förvisso inte kommit längre än att jag nyss slog Godrick the Grafted men jag ser fram emot att komma igenom grundspelet och när jag väl är klar med det så kommer jag definitivt köra Shadow of the Erdtree. Är det något som kanske stör mig lite är att majoriteten av striderna med (små)bossar antingen känns omöjliga (lösning, gör annat, levla upp och uppgradera vapen) eller löjligt lätta. Någon enstaka har dock varit perfekta utmaningar, med lagom många dödsfall innan man lyckats
Summa summarum, än så länge, 4/5 i helhet. 5/5 i miljö och stämning, 3/5 när det kommer till balansen och svårighetsgraden
Jag tror att det blir dilemmat för Souls-spel i öppen miljö. Bloodborne och Dark Souls 3 tyckte jag kändes mer balanserat svåra. Eftersom världen är så öppen är det lätt att missa bossar och grottor som man kanske hittar några levlar senare, då blir de för lätta. Jag tycker de flesta huvudbossarna var lagom svåra när man väl mötte dem men märkte som du att det var väldigt varierande i hur svåra andra bossar var. Sen har jag märkt att det beror mycket på build. Vissa builds och vapen kan krossa bossar som andra builds har ordentliga problem med.
Kul att du är igång och gillar det!
Minibossar kan vara helt åt helsike ibland, snabba och sjukt aggresiva. Gärna i sällskap med annat patrask. Du vet säkert det redan och kanske är du en av "dem", men längst ner till vänster på skärmen så dyker det upp en sköldliknande symbol ibland och då kan du använda summons. Det funkar många gånger ute i den vida världen och inte bara på bossar. Varje gång den ikonen dyker upp så tolkar jag det som att "nu jäklar kommer det något farligt". Jag möter alltid det farliga några gånger ensam, men blir det mig övermäktigt och jag inte giter att göra annat så drar jag fram en summon och vips, så var den odöde död.
Vad kör du för build?
Har du några funderingar eller frågor så skriv gärna här och lycka till!
Ännu en dag i paradiset.
Kul att du är igång och gillar det!
Minibossar kan vara helt åt helsike ibland, snabba och sjukt aggresiva. Gärna i sällskap med annat patrask. Du vet säkert det redan och kanske är du en av "dem", men längst ner till vänster på skärmen så dyker det upp en sköldliknande symbol ibland och då kan du använda summons. Det funkar många gånger ute i den vida världen och inte bara på bossar. Varje gång den ikonen dyker upp så tolkar jag det som att "nu jäklar kommer det något farligt". Jag möter alltid det farliga några gånger ensam, men blir det mig övermäktigt och jag inte giter att göra annat så drar jag fram en summon och vips, så var den odöde död.
Vad kör du för build?
Har du några funderingar eller frågor så skriv gärna här och lycka till!
Jag har noll prestige i att göra spelet svårare än vad det behöver vara, så det kommer alltid med en summon när det börjar bli hårigt 😅 Vilket förvisso gör det sjukt jobbigt när man stöter på jobbiga fiender där man INTE får använda summons...
Är typ lvl 45 just nu, startade med Samuraiklassen och har plöjt in det mesta i främst dex och sen str, känns som att jag eventuellt har lite för lite HP just nu dock, svårt att veta riktigt hur mycket man ska spendera på endurance och vitality. Kör med två uchigatanasvärd och undrar om och om igen om jag inte borde kört en magiker, något vapen med längre räckvidd eller kanske en sköld mest hela tiden. Men när man väl får hugga några ggr och bleedeffekten proccar så känns det NÄSTAN värt frustrationen av att inte kunna blocka 😅 Testat att köra Bloodhounds Fang med bägge händerna och det var nog objektivt bättre mot rätt många motståndare, men inte alls lika coolt (dessutom kan man ju använda unsheathe, som bara känns helt rätt)
Jag har noll prestige i att göra spelet svårare än vad det behöver vara, så det kommer alltid med en summon när det börjar bli hårigt 😅 Vilket förvisso gör det sjukt jobbigt när man stöter på jobbiga fiender där man INTE får använda summons...
Är typ lvl 45 just nu, startade med Samuraiklassen och har plöjt in det mesta i främst dex och sen str, känns som att jag eventuellt har lite för lite HP just nu dock, svårt att veta riktigt hur mycket man ska spendera på endurance och vitality. Kör med två uchigatanasvärd och undrar om och om igen om jag inte borde kört en magiker, något vapen med längre räckvidd eller kanske en sköld mest hela tiden. Men när man väl får hugga några ggr och bleedeffekten proccar så känns det NÄSTAN värt frustrationen av att inte kunna blocka 😅 Testat att köra Bloodhounds Fang med bägge händerna och det var nog objektivt bättre mot rätt många motståndare, men inte alls lika coolt (dessutom kan man ju använda unsheathe, som bara känns helt rätt)
Du kan specca om när du kommit lite längre och det spelar knappt någon roll vilken klass du startat som.
Har kört hela grundspelet och det mesta av expansionen med dubbla katanas, vilket funkat jättebra, innan jag bytte build för att få det lite lättare mot de sista bossarna. Det finns en katana som heter Moonveil som har en trevlig L2-förmåga, men den kräver lite poäng i INT och är bra att kombinera med magier.
Tips är att slänga många poäng i vitality. Det gör spelet lite lättare.
Nu har jag låst upp hela kartan på DLC:n . Körde under en vecka ut grundspelet.
Dessa prestanda problem på PC som nämns har inte jag märkt av. Det flyter precis lika bra som grundspelet. Jag har 64GB ram och kör med rtx 4090.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Nu har jag låst upp hela kartan på DLC:n . Körde under en vecka ut grundspelet.
Dessa prestanda problem på PC som nämns har inte jag märkt av. Det flyter precis lika bra som grundspelet. Jag har 64GB ram och kör med rtx 4090.
Bruh 💀 Du har ett kort 10ggr dyrare än vad som är rekommenderat och 4ggr så mycket ram.
Skönt att det flyter på bra
🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX