Diskutera – Vilket spel har bästa berättelsen?

Medlem

Disco Elysium

Medlem

Baldurs Gate 3, Red Dead Redemtion 2 och Cyberpunk 2077 är mina främsta upplevelser när det kommer till story. I Baldurs Gate har jag lyckats få jävulskt många olika tvistar i storyn beroende på hur jag har spelat och vilken ras jag har valt.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Med tanke på hur tom jag kände mig när eftertexterna till "The Witcher 3" rullade och jag förstod att det var slut så är det spelet som haft störst påverkan på mig. Oslagbart.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Medlem

Jag älskade storyn i The Dig. Hoppas den filmatiserad nån gång i framtiden

Avstängd

Jag älskar Odysseys humor.
Tidsepoken fängslar.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Hela världsbygget med story, stämning, musik, karaktärer, humorn, ja.. allt i fallout (1 & 2) fick mig på.. fall.

Medlem
Medlem

De spel som berört mig mest storymässigt är Silent Hill 1 och 2, Xenogears, Final Fantasy VII, Firewatch och What remains of Edith Finch.

Medlem

Jag gillar faktiskt Gears of Wars story.
Sen gillar jag hela världen kring Warcraft, men är inte tillräckligt insatt för att säga att jag gillar storyn.

Medlem

Max Payne 2: The Fall of Max Payne
Grim Fandango
Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)
Secret of Mana (Seiken Densetsu 2)

Medlem

The Last of Us är ju en gudomligt bra berättelse.

Finns mycket där ute annars.
Half Life
Bioshock
Warcraft + WoW
Portal
Metro-serien
m.m...

Medlem

Bara ett? Finns inget svar på den frågan (42).

Många spel som har fantastiska berättelser, sen påverkas man ju av hur gammal man var när man spelade spelen, hur "dagsformen" var osv...

Men de första som dök i huvudet var ändå:

- KOTOR
- Mass Effect
- Grim Fandango
- Bioshock Infinite
- Life is Strange
- Egentligen de flesta äventyrsspel från Lucas Arts under de "gyllene åren"

Och drar till med en bubblare: Clive Barker's Undying

Medlem

De som fastnat i huvudet är..
Bastion.
Braid.
Bioshock.
Max Payne 3.
Firewatch.

Medlem

The Last of Us 1 & 2

Medlem

Hellblade 1-2

Medlem

Life is Strange
Last of Us 1
The Walking Dead Season 1
The Wolf Among Us
Mafia I
Max Payne 1

Slår också ett slag för Greedfall.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Dear Esther utan tvekan!

Medlem

The Last of Us, Red Dead Redemption 2, The Witcher 2, Mafia och Metro 2033.

Medlem

Monkey Island 2

Medlem

Jag försvann verkligen in i The Last of Us. Tycker det är en fantastisk story.

Medlem

SOMA från Frictional Games. En story som verkligen påverkade mig på djupet (no pun intended). Har aldrig tidigare blivit så berörd av en story, varken i spel, böcker eller film. Med en stor dos av mänsklighet så färdas jag mellan hopp, förtvivlan, hopplöshet, obeskrivlig ensamhet, nyfikenhet, förståelse, kärlek och vördnad för existensen av liv.

Det finns många bra storys där ute men SOMA tar lätt förstapriset alla dar i veckan!

Over and out

Medlem
Medlem

Deus Ex. Spelets berättelse fick mig att förstå hur skör vår demokrati är, och hur lätt vi kan manipuleras av personer och organisationer som inte vill oss väl. Det har jag haft stor nytta av genom livet. Dessutom fick spelet mig att läsa flera av de böcker vars kapitel fanns här och där, efter jag insåg att de faktiskt fanns på riktigt. Bara en sådan sak.

Medlem

Första Mafia tog berättandet framåt när det begav sig, och även Halflife. Bakgrundsberättelsen i Horizon Zero Dawn var oerhört välskriven. The Last of Us gjorde stora framsteg inom berättarteknik, även om själva sagan aldrig kändes särskilt intressant.

Mitt val faller på Mass Effect - första delen. Fixar man att ta sig an Citadellet på det långsamma tänkta sättet, dvs att genom konversationer och studerande av fiktiv historia och teknik få en förståelse för världen, så skapas ett ramverk vilket ger kommande händelser en härlig tyngd.

Medlem

Ooh. Bra den.

Jag gillade verkligen Cyberpunk 2077 berättelsen (Med phantom Liberty). Också väldigt svag för Mass Effect berättelsen under 1-3. *chef's kiss*. The last of Us Part 1 och 2 tycker jag också är fantastiska. Finns så många bra berättelser i spel. Ni vet säkert känslan som kommer över en när man klarat av ett bra spel; lyckan och tomheten som går hand i hand.

Medlem

Om vi pratar en skriven story så är det nog Mass Effect eller Bioshock.

Men de spelen med den bästa berättelsen är dem som tillåter en att göra sin egen. Tänker på typ XCOM 2 när man har namngett soldater, och som med nöd och näppe undviker döden och kämpar sig upp till att bli en gudalik (man bygger storyn i sitt huvud medans man spelar), eller i Empire: Total War när jag som Sverige blir bästa vän med Ryssland och vi delar upp central och östeuropa mellan oss. Det är ju inte en traditionell story, men det blir som en lite egen story.

Medlem

Baldur's gate 2 shadows of amn - inget annat kommer ens i närheten.
Neverwinter nights, (+Mods till detta spel som är bättre än originalet, kan inte rabbla upp alla men det finns otroliga mängder)
Arc the lad serien, Alla spelen är inte samma kvalité men det finns några riktiga höjdare.
Mass effect, KOTOR, Skies of arcadia är alla riktiga höjdare.

Medlem

Dom är alla redan nämnda men jag gör det igen, Planescape: Torment, Baldur's Gate 2 & Disco Elysium.
Alla tre CRPG's av nån märklig anledning. Men tror det kan ha att göra med att berättande får stå i fokus och flådig grafik är sekundärt.
The Last of Us var ju bra, men kändes ju mer som en film på nåt sätt även om gameplay var bra och när allt är så snyggt så finns det liksom inte tid och plats för så mycket sidospår och val och det påverkar i varje fall nöjet för mig. Viktigt att inte känna sig alltför styrd under spelets gång.

Skriv svar