Diskutera – Vilket spel har bästa berättelsen?
Baldurs Gate 3, Red Dead Redemtion 2 och Cyberpunk 2077 är mina främsta upplevelser när det kommer till story. I Baldurs Gate har jag lyckats få jävulskt många olika tvistar i storyn beroende på hur jag har spelat och vilken ras jag har valt.
"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.
Bara ett? Finns inget svar på den frågan (42).
Många spel som har fantastiska berättelser, sen påverkas man ju av hur gammal man var när man spelade spelen, hur "dagsformen" var osv...
Men de första som dök i huvudet var ändå:
- KOTOR
- Mass Effect
- Grim Fandango
- Bioshock Infinite
- Life is Strange
- Egentligen de flesta äventyrsspel från Lucas Arts under de "gyllene åren"
Och drar till med en bubblare: Clive Barker's Undying
SOMA från Frictional Games. En story som verkligen påverkade mig på djupet (no pun intended). Har aldrig tidigare blivit så berörd av en story, varken i spel, böcker eller film. Med en stor dos av mänsklighet så färdas jag mellan hopp, förtvivlan, hopplöshet, obeskrivlig ensamhet, nyfikenhet, förståelse, kärlek och vördnad för existensen av liv.
Det finns många bra storys där ute men SOMA tar lätt förstapriset alla dar i veckan!
Over and out
Deus Ex. Spelets berättelse fick mig att förstå hur skör vår demokrati är, och hur lätt vi kan manipuleras av personer och organisationer som inte vill oss väl. Det har jag haft stor nytta av genom livet. Dessutom fick spelet mig att läsa flera av de böcker vars kapitel fanns här och där, efter jag insåg att de faktiskt fanns på riktigt. Bara en sådan sak.
Första Mafia tog berättandet framåt när det begav sig, och även Halflife. Bakgrundsberättelsen i Horizon Zero Dawn var oerhört välskriven. The Last of Us gjorde stora framsteg inom berättarteknik, även om själva sagan aldrig kändes särskilt intressant.
Mitt val faller på Mass Effect - första delen. Fixar man att ta sig an Citadellet på det långsamma tänkta sättet, dvs att genom konversationer och studerande av fiktiv historia och teknik få en förståelse för världen, så skapas ett ramverk vilket ger kommande händelser en härlig tyngd.
Ooh. Bra den.
Jag gillade verkligen Cyberpunk 2077 berättelsen (Med phantom Liberty). Också väldigt svag för Mass Effect berättelsen under 1-3. *chef's kiss*. The last of Us Part 1 och 2 tycker jag också är fantastiska. Finns så många bra berättelser i spel. Ni vet säkert känslan som kommer över en när man klarat av ett bra spel; lyckan och tomheten som går hand i hand.
Om vi pratar en skriven story så är det nog Mass Effect eller Bioshock.
Men de spelen med den bästa berättelsen är dem som tillåter en att göra sin egen. Tänker på typ XCOM 2 när man har namngett soldater, och som med nöd och näppe undviker döden och kämpar sig upp till att bli en gudalik (man bygger storyn i sitt huvud medans man spelar), eller i Empire: Total War när jag som Sverige blir bästa vän med Ryssland och vi delar upp central och östeuropa mellan oss. Det är ju inte en traditionell story, men det blir som en lite egen story.
Baldur's gate 2 shadows of amn - inget annat kommer ens i närheten.
Neverwinter nights, (+Mods till detta spel som är bättre än originalet, kan inte rabbla upp alla men det finns otroliga mängder)
Arc the lad serien, Alla spelen är inte samma kvalité men det finns några riktiga höjdare.
Mass effect, KOTOR, Skies of arcadia är alla riktiga höjdare.
Dom är alla redan nämnda men jag gör det igen, Planescape: Torment, Baldur's Gate 2 & Disco Elysium.
Alla tre CRPG's av nån märklig anledning. Men tror det kan ha att göra med att berättande får stå i fokus och flådig grafik är sekundärt.
The Last of Us var ju bra, men kändes ju mer som en film på nåt sätt även om gameplay var bra och när allt är så snyggt så finns det liksom inte tid och plats för så mycket sidospår och val och det påverkar i varje fall nöjet för mig. Viktigt att inte känna sig alltför styrd under spelets gång.