Familjerna till offren från skolskjutningen i Uvalde stämmer Activision
För sen till denna nyanserade diskussion. Men, att göra reklam för vapen är väl ändå att erkänna att det påverkar folk? Varför skulle de annars sammarbeta?
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Typ som att stämma Audi för att man blivit påkörd.
Eller mer som att stämma Forza Horizon för att jag fick en fortkörningsböter.
-With great moustache comes great responsibility!
För sen till denna nyanserade diskussion. Men, att göra reklam för vapen är väl ändå att erkänna att det påverkar folk? Varför skulle de annars sammarbeta?
Det har nog mest med licenser att göra.
Det har nog mest med licenser att göra.
Licenser för vad?
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Offren borde väl stämma föräldrarna. Det är ju dom som har producerat den ansvariga individen.
Inte nödvändigtvis föräldrarnas fel att en person blir psykiskt sjuk. Inte någon annan heller för den delen, men i vissa fall kan det kanske resultera i nån form av samhällseffekt i alla fall.
Offren borde väl stämma föräldrarna. Det är ju dom som har producerat den ansvariga individen.
Det har hänt ganska nyligen att föräldrarna åkte dit för " guilty of involuntary manslaughter" (svårt att översätta med våra mått), men typ, medhjälp till mord. Och det är väl staten som satt dem under luppen, inte en stämning.
Värre, som att stämma en filmstudio för att de hade en Audi i en film en gång efter att ha blivit påkörd.
Så länge vapen är lättillgänglig så kommer inte problem att minska.
Aaa jo absolut.. Det fungerar ju..
Bara kolla på sveriges "LIBERALA" vapenlagar...
Kriminella kommer Alltid ha tillgång till vapen..
Känns dom detta idiotiska argument borde vara dött för länge sedan.
Att attackera vapen kommer inte gör någonting alls.
Däremot att gå till roten med problemet dvs psykisk ohälsa, mobbning osv.
Vänta nu hur kan vapen bli problemet? Problemet är mental ohälsa och vapnet i sig har inte ett skit med det att göra! Det är bara verktyget han använde! Kolla vad som hände 2015 här i Sverige, ska vi då förbjuda svärd? Yxor? Knivar?
Är som att tro att ta bort vapenförsäljning i USA skulle leda till mindre vapen hos dom kriminella vilket bara är rent av löjligt, kolla bara här i Sverige där dom åker runt med automatvapen och dom går inte att köpa alls här..
Handlar om mental ohälsa som är anledningen och inget annat, liksom hade vapnen inte funnits så hade han valt en yxa istället, sure kanske att färre hade dött men ändrar inte faktumet.
Utan tillgång till vapen är vanliga människor och psykiskt sjuka mindre farliga. Givetvis är det första steget att begränsa folks benägenhet att skada eller döda varandra men strax därefter borde det vara att begränsa hur dödliga verktyg de kan komma över. I just USA tror jag tyvärr att det är en kultur som skapats med deras upplevda rätt till vapen och överdrivet självförsvar
Kriminella och yrkeskriminella kommer alltid ha vapen.. Jo? Men vad är kopplingen till skolskjutningar?
Jag vet att det knappast är någon tröst för de anhöriga till de offer som mötte Anton Lundin - men man får trots allt vara tacksam över att han inte hade tillgång till en AR. Det hade varit fler anhöriga då, kan man säga.
Sen har du inte fel i sak angående förebyggande åtgärder riktat mot mental hälsa o.s.v, men det ena behöver faktiskt inte förta det andra.
Okej, dags att stämma YouTube och alla andra video/streaming tjänster som visar något form av våld. Stäm även grannen som en gång kollade på Die Hard trilogin vid fel tillfälle, det fick nämligen lilla John Doe att se rödare än Soviet.
Glöm inte hela Hollywood och varenda actionfilm.
sure kanske att färre hade dött men ändrar inte faktumet.
Är inte det en väldigt god anledning till att förbjuda försäljning av sådana vapen då? Borde ju gå att minska antalet döda genom att jobba på flera fronter samtidigt.
De kan jobba med mental hälsa samtidigt som de gör tillgången till vapen svårare.
Inte nödvändigtvis föräldrarnas fel att en person blir psykiskt sjuk. Inte någon annan heller för den delen, men i vissa fall kan det kanske resultera i nån form av samhällseffekt i alla fall.
Man skulle nog kunna argumentera att föräldrarna har mer ansvar än vad Activision har i alla fall.
Licenser för vad?
vapentillverkarna äger rättigheterna till vapnen på samma sätt som biltillverkare äger rättigheterna till bilmodeller.
Så speltillverkare måste få licens att använda deras varumärken.
Att sedan säga att vapentillverkare samarbetar med speltillverkare är nog mest att få vapnen att se ut, låta, och bete sig realistiskt... samt licensen så de får använda dem.
Vänta nu hur kan vapen bli problemet? Problemet är mental ohälsa och vapnet i sig har inte ett skit med det att göra! Det är bara verktyget han använde! Kolla vad som hände 2015 här i Sverige, ska vi då förbjuda svärd? Yxor? Knivar?…..
vad mycket mental ohälsa de måste ha i Amerika…
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/school-sho...
med din logik borde det inte vara problem med att vanligt folk ges tillgång till handgranater, stridgas eller tyngre saker.
Tror det är svårt att få bort alla personer med sjuka tankar, tror det är lättare att få bort vapnen och begränsa tillgången, såvida du inte förespråkar en polisstat eller ett 1984?
Vänta nu hur kan vapen bli problemet? Problemet är mental ohälsa och vapnet i sig har inte ett skit med det att göra! Det är bara verktyget han använde! Kolla vad som hände 2015 här i Sverige, ska vi då förbjuda svärd? Yxor? Knivar?
Är som att tro att ta bort vapenförsäljning i USA skulle leda till mindre vapen hos dom kriminella vilket bara är rent av löjligt, kolla bara här i Sverige där dom åker runt med automatvapen och dom går inte att köpa alls här..
Handlar om mental ohälsa som är anledningen och inget annat, liksom hade vapnen inte funnits så hade han valt en yxa istället, sure kanske att färre hade dött men ändrar inte faktumet.
Tillgången till skjutvapen är absolut avgörande. I Sverige har vi hittills främst haft skolattacker med knivar, svärd och pistolattrapper. I flera av fallen har gärningsperson försökt att få tag i skjutvapen under planeringsfasen, men de har inte fått tag i dem. Hade de haft tillgång till ett automatvapen så hade attacken sannolikt sett helt annorlunda ut.
I USA är det en helt annan tillgång till automatvapen och man har en annan syn på rätten att bära vapen.
De agerar med det som de har tillhanda som de tror kommer ge störst effekt.
(Att gängkriminella i Sverige har tillgång till vapen är inte samma sak som att psykiskt sjuka ensamagerade gärningspersoner med enkelhet kan få tag i ett skjutvapen.)
Blir tillgången på vapen större i Sverige så kommer vi inom några år ha liknande skolskjutningar som i USA.
Sedan är naturligtvis mental ohälsa grunden till problemet. Vapnet är som sagt bara det verktyg som gärningsperson använder för att nå sitt mål. Men hellre en kniv eller ett svärd än en AR-15.
Vilket trams. Det här är familjer vars barn blivit mördade under extraordinära omständigheter, så det är kanske inte så konstigt att de desperat försöker få rättvisa på alla möjliga vis. Att stämma Texas, med sina vapenlagar, och speciellt polisen som vägrade att göra något under händelsen, låter i mina ögon helt rimligt.
Som du säger känns det ändå rimligt att stämma Texas för deras vapenlagar eller polisen om dom inte skötte sitt jobb.
Känns mer långsökt att stämma vapentillverkare eller spelskapare.
PSN: OAKTHYR
...liksom hade vapnen inte funnits så hade han valt en yxa istället, sure kanske att färre hade dött men...
Jag väljer alternativet "färre hade dött". Privatpersoner ska inte ha skjutvapen. Skaffa ett annat intresse istället. Fotboll är ganska kul
Det har hänt ganska nyligen att föräldrarna åkte dit för " guilty of involuntary manslaughter" (svårt att översätta med våra mått), men typ, medhjälp till mord. Och det är väl staten som satt dem under luppen, inte en stämning.
I det fallet köpte föräldrarna vapnet åt sonen dagarna innan skjutningen trots indikationer på att han inte mådde bra. Så där är det väl ändå rimligt att föräldrarna granskas.
I fallet tråden handlar om köpte han det själv när han fyllde 18. Vet inte hur förhållandet med föräldrarna var i det fallet, men det krävs väl lite mer än bara bristande uppfostran om föräldrarna ska kunna skuldbeläggas.
Kanske går i usa där de tillåter fordon som den nya teslan. Men i Europa finns det en hel del regler för att skydda fotgängare de behöver följa för att få bilen godkänd här. Tror inte ett bolag får ut en bil på vår marknad, om den är så skadlig att man kan stämma dom för det.
Sant, men eftersom artikeln handlar om USA tänkte jag på å det från den synvinkeln, inte EU:s
Det är klart att kriminella alltid kommer ha tillgång till vapen, men jag tycker det argumentet du kommer med är ganska svagt. Masskjutningar i USA utförs inte av kriminella, det utförs av civila med diverse psykiska problem. Den väldigt lätta tillgången till skjutvapen, utan ordentliga bakgrundskontroller eller psykiska bedömningar, är utan tvekan en av de stora orsakerna. Det är självklart att man ska gå till roten med problemet (psykisk ohälsa), men det betyder inte att man även inte kan göra det svårare för dem genom att begränsa vapentillgången.
Jag har inte några illusioner om att man kommer kunna ta bort vapen från amerikanska medborgare helt, men det finns absolut möjligtheter att göra det svårare för ostabila människor att få tag på dem.
Den enda masskjutningen som orsakats pga av spel är den i Jacksonville Landing i Florida 2018....
Men av någon anledning så skyller de inte på tv-spel då.
Kan det bero på att det va under en Madden NFL 19 turnering kanske?
Kan vara lite hyckleri kanske?
Jag tror inte det skulle kännas rimligt att säga bara för att ett våldbrott begåtts när några t.ex satt och kollade på film eller när var ute på en golfrunda, att det begåtts pga filmen/film, eller pga golf.
Det är väl snarare kontexten inom vilken brottet ägde rum - inte anledningen till att brottet begåtts.
Att över huvud taget spekulera mer specifikt än "för att grabben var bäng" varför någon skulle begå ett brott av den här typen känns inte rimligt.
Man kan nog utgå ifrån att "it's complicated" vore en rejäl underdrift.
subterranean homesick alien
Sant, men eftersom artikeln handlar om USA tänkte jag på å det från den synvinkeln, inte EU:s
Det är klart att kriminella alltid kommer ha tillgång till vapen, men jag tycker det argumentet du kommer med är ganska svagt. Masskjutningar i USA utförs inte av kriminella, det utförs av civila med diverse psykiska problem. Den väldigt lätta tillgången till skjutvapen, utan ordentliga bakgrundskontroller eller psykiska bedömningar, är utan tvekan en av de stora orsakerna. Det är självklart att man ska gå till roten med problemet (psykisk ohälsa), men det betyder inte att man även inte kan göra det svårare för dem genom att begränsa vapentillgången.
Jag har inte några illusioner om att man kommer kunna ta bort vapen från amerikanska medborgare helt, men det finns absolut möjligtheter att göra det svårare för ostabila människor att få tag på dem.
Aa... Om man har tillgång till ett vapen 24/7 så kommer det ju typ hända nått till slut.
Vet inte om det bara är jag som är psycho men hade jag kutat runt beväpnad jämt så vet jag iaf ett par gånger under mitt liv där jag antagligen hade skjutit någon.
Det räcker med några sekunder under en extrem sitation så är det gjort.
Allt du behöver göra är att trycka på en knapp.
subterranean homesick alien
Kan vara aktuellt om det är en helt självkörande bil eller annars en assistanskörningsfunktion som medverkat till att du blir påkörd
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 5600| 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >
GMs mor var drogmissbrukare och bråkade ofta. Enligt klasskamrater och vänner stammade och läspade GM, vilket han ofta blev mobbad för under sin skoltid. Han hamnade ofta i slagsmål med klasskamrater och hade få vänner.
Varför inte stämma skolsystemet som inte plockade upp varningssignalerna?
Eller de ansvariga för skolsystemets budget?
Eller politikerna som sänkt åldern till 18 år. Han köpte vapnen utan bakgrundscheck samma dag han fyllde.
Det känns som ganska många steg att stämma Activision. Hur långt ska man få flytta ansvaret?
Visst ska man stanna upp och ställa frågor vid tragedier i den skalan, men när man landar på att vapnet var ansvarigt och inte människorna i beslutsposition runt GM och sen ett spelföretag på det blir det så långsökt och konstigt att man undrar om systemet med att stämma verkligen fungerar som tänkt?
Kan bli riktigt knepiga prejudikat om det ska kunna gå att flytta ansvar från GM i så många steg via döda objekt dessutom.
Jag väljer alternativet "färre hade dött". Privatpersoner ska inte ha skjutvapen. Skaffa ett annat intresse istället. Fotboll är ganska kul
Nej sport är inte kul...
Edit: Allt är ju subjektivt
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Hur vet du det? Helt plötsligt kanske dom bygger en bomb istället och halva skolan blir en krater och betyderligt fler dör.
Är inte direkt svårt att hitta instruktioner online där allt man behöver för de finns på Ica och biltema.
Problemet är som vanligt att ingen vill/kan göra något åt det faktiska problemet.
Hur vet du det? Helt plötsligt kanske dom bygger en bomb istället och halva skolan blir en krater och betyderligt fler dör.
Är inte direkt svårt att hitta instruktioner online där allt man behöver för de finns på Ica och biltema.
Problemet är som vanligt att ingen vill/kan göra något åt det faktiska problemet.
Så otroligt enkelspårigt du ser allt. Man kan göra det svårare att få tag i vapen. Man kan "ta tag" i mental ohälsa. Man kan ändra lagar. Man kan skicka mer pengar till skolan för förebyggande arbete. Man kan göra tusen grejer på tusen olika fronter samtidigt.
En sak behöver inte utesluta någonting annat. Ett problem har oftast inte bara en orsak om man bryter ner det.
Andra gången CoD ligger under luppen. Massmördaren Brehevik sa i förhör hur han tränade på att sikta o skjuta med automatvapen i CoD.
Jag tror inte spelet i sig är orsaken till att de gjorde som de gjorde men däremot är jag övertygad om att spel (likt film och även musik) kan påverka någon som redan är mörksinnad.
Och de kan hjälpa till att man blir avtrubbad (speciellt film)
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.