Rapport: Playstation Portal släpps 1 december i Sverige, kostar 3 000 kronor

Medlem

Med den prislappen blir nog marknaden ganska liten.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det går väl streama till en Vita i så fall, som då är billigare och då får man dessutom möjligheten till Vita-spel. Eller ja valfri mobil funkar ju också med handkontrollstöd.

Det känns som de släpper en halv produkt för 3000 kr.

Var väll iofs mer riktigt på frågan du svarade på om kravet att behöva vara nära konsolen. Men ja det är en gåta att de inte iaf släpper en e-store för ps1 och ps2 samt stödjer ps cloud streaming. Då hade prist börja närma sig acceptabelt.

Så då blir 220 euro runt 3000kr här i landet som ekonomin glömde. Ouch.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Jag spelar på vår Ipad, funkar felfritt.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Ehh va. Läste jag rätt. Så man behöver redan ha en Playstation 5 för att kunna använda enheten och dessutom streama via wifi vilket i praktiken gör att den bara kan användas i närheten av konsolen. Det finns ingen målgrupp för det här åbäket?

Tror det även går att streama över internet, det går ju redan i dagsläget via smartphone och det fungerar ganska bra så det vore korkat om man inte kunde. Men ja, 3000kr är överpris så det heter duga. 1500kr hade jag KANSKE betalat OM jag var rätt målgrupp.

Medlem

Ett fäste för handkontroll till mobilen för 80 pix så så har man sparat 2920kr

Medlem
Skrivet av robbis:

Eller så umgås du med barnen och spelar när som somnat

Vad har jag med det här att göra?
Jag skrev generellt, ”man”. Och vad jag såg ett syfte kunde vara med den här grejen.

Så ditt patetiska försök till uppläxning funkade inte gubben.

Medlem

Vad absurt det blir om man ser det från en helt oinsatt persons perspektiv, föreställ er att man ska sälja in det till frugan:

”Jo älskling jag funderar på att köpa Sonys nya ”gameboy”. Switchen har ju några år på nacken.”

Jaha vad kostar den då

”Jaa det blir närmare 8000 kr med alla nödvändiga tillbehör”

Några veckor senare:

Packa ner ditt ”gameboy” vi måste åka nu!! Du får väl fortsätta spela i bilen, jag kan köra

”Nej nej, det fungerar inte så. Den fungerar bara här hemma i huset”

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Vad absurt det blir om man ser det från en helt oinsatt persons perspektiv, föreställ er att man ska sälja in det till frugan:

”Jo älskling jag funderar på att köpa Sonys nya ”gameboy”. Switchen har ju några år på nacken.”

Jaha vad kostar den då

”Jaa det blir närmare 8000 kr med alla nödvändiga tillbehör”

Några veckor senare:

Packa ner ditt ”gameboy” vi måste åka nu!! Du får väl fortsätta spela i bilen, jag kan köra

”Nej nej, det fungerar inte så. Den fungerar bara här hemma i huset”

Alltså den fungerar utanför hemmet, men du behöver internet för streaming. Så är du i bilen så får du använda internetdelning från telefonen.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Alltså den fungerar utanför hemmet, men du behöver internet för streaming. Så är du i bilen så får du använda internetdelning från telefonen.

Jag tycker faktiskt inte det håller om Playstationet måste vara på kvar i hemmet 😢

Avstängd
Skrivet av EpicGoblin:

Tycker 3000kr är lite väl. Men är väl för skatt och skit. Men blir köp senare. Köpte mig en Lenovo legion go nyss

Varför då din Legion go kan du ju göra samma sak som denna streaming grunka.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av rosski:
Skrivet av McRaoul:

Tror det även går att streama över internet, det går ju redan i dagsläget via smartphone och det fungerar ganska bra så det vore korkat om man inte kunde. Men ja, 3000kr är överpris så det heter duga. 1500kr hade jag KANSKE betalat OM jag var rätt målgrupp.

Skrivet av itsnotme:

I alla fall Webhallens produktsida ger inte intrycket av att det är så.

" PlayStation Portal™ Remote Player
Spela din PS5®-konsol via ditt hemma-Wi-Fi med PlayStation Portal™ Remote Player.

Håll Din PS5 i Handen
Med PlayStation Portal™ Remote Player kan du komma åt dina PS5®-spel via ditt hemma-Wi-Fi, vilket låter dig fördjupa dig i spel på en imponerande 8-tums LCD-skärm med stöd för 1080p-upplösning vid 60 fps, allt utan att behöva använda en TV."

https://www.webhallen.com/se/product/366717-PlayStation-Porta...

Proshop:

"No TV needed to play and no living room required.
Since PlayStation Portal Remote Player lets you stream games over your home Wi-Fi, you can play your PS5 console even when someone else is using the TV it’s connected to."

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Spela din PS5®-konsol via ditt hemma-Wi-Fi med PlayStation Portal™ Remote Player.

Håll Din PS5 i Handen
Med PlayStation Portal™ Remote Player kan du komma åt dina PS5®-spel via ditt hemma-Wi-Fi, vilket låter dig fördjupa dig i spel på en imponerande 8-tums LCD-skärm med stöd för 1080p-upplösning vid 60 fps, allt utan att behöva använda en TV."

Proshop:

Since PlayStation Portal Remote Player lets you stream games over your home Wi-Fi, you can play your PS5 console even when someone else is using the TV it’s connected to."

Jag länkade till playstations officiella sida, förhoppningsvis är den mer korrekt än webhallen.

Edit: Ja de har missat en detalj när de översatt/tagit in från Sony. Men det är ju även en del Sonys problem då de har varit väldigt dåliga på att kommunicera ut detta.

"Since PlayStation Portal™ Remote Player lets you stream games over your home Wi-Fi1, you can play your PS5 console even when someone else is using the TV it’s connected to."

1. PlayStation Portal™ Remote Player can stream compatible games installed on your PS5 console. PlayStation Portal™ Remote Player requires broadband internet Wi-Fi with at least 5Mbps for use. For a better play experience, a high-speed connection of at least 15Mbps is recommended. The quality and connectivity of your play experience may vary depending on your network environment. A PS5 console and account for PlayStation Network is required. The PS5 console must be connected to a broadband internet connection, powered on fully or in Rest Mode, and it must be paired with your PlayStation Portal™ Remote Player

https://www.playstation.com/en-us/accessories/playstation-por...

Medlem
Skrivet av rosski:

Jag länkade till playstations officiella sida, förhoppningsvis är den mer korrekt än webhallen.

Edit: Ja de har missat en detalj när de översatt/tagit in från Sony. Men det är ju även en del Sonys problem då de har varit väldigt dåliga på att kommunicera ut detta.

"Since PlayStation Portal™ Remote Player lets you stream games over your home Wi-Fi1, you can play your PS5 console even when someone else is using the TV it’s connected to."

1. PlayStation Portal™ Remote Player can stream compatible games installed on your PS5 console. PlayStation Portal™ Remote Player requires broadband internet Wi-Fi with at least 5Mbps for use. For a better play experience, a high-speed connection of at least 15Mbps is recommended. The quality and connectivity of your play experience may vary depending on your network environment. A PS5 console and account for PlayStation Network is required. The PS5 console must be connected to a broadband internet connection, powered on fully or in Rest Mode, and it must be paired with your PlayStation Portal™ Remote Player

https://www.playstation.com/en-us/accessories/playstation-por...

Vet inte vart webhallen får sin info, men känns lite som att det är Sonys fel att inte skicka ut korrekt marknadsföring till sina försäljare?

Om det är en feature som ska ses som standard use case så borde man inte behöva leta upp FAQ hos tillverkaren.

Jag misstänker dock att Sony främst vill att man använde den i hemmet, då de trycker på detta i marknadsföringen.

Medlem

Förlåt mig om jag missat något men vad är skillnaden mot denna och att bara streama sina ps5-spel till valfri platta/telefon via PS appen? Det måste ju vara exakt samma sak?

Skribent
Skrivet av GustavA:

Med risk att börja låta som "Prisjakt" så kan jag meddela att en begagnad VIta i bra skick kostar också mellan 2500 och 4000 idag. Så värst mycket billigare blir det inte, men helt klart bättre. En lite kvickare bakåtkompatibel Vita2 hade säkerligen varit mer eftertraktad, eller en bärbar PS4 med 1024p oled skärm om ni så vill. Det hade varit toppen det.

Jävlar ändå? Jag köpte min Vita ny back in the days för 1999 kr så jag erkänner att jag inte kollade priset idag, men tänkte inte att de skulle ha stigit i pris.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av GustavA:

Med risk att börja låta som "Prisjakt" så kan jag meddela att en begagnad VIta i bra skick kostar också mellan 2500 och 4000 idag. Så värst mycket billigare blir det inte, men helt klart bättre. En lite kvickare bakåtkompatibel Vita2 hade säkerligen varit mer eftertraktad, eller en bärbar PS4 med 1024p oled skärm om ni så vill. Det hade varit toppen det.

Jag lyckades snappa upp en oanvänd 3G Vita + 16Gb minneskort för 2600kr på Tradera, för bara en månad sedan.

Bästa handkonsoll jag någonsin ägt, som bärbar maskin gillar jag den långt mycket mer än min Switch!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Håll Din PS5 i Handen

Proshop:

Från playstations hemsida:

”While your home Wi-Fi network represents a great option to use PlayStation Portal™ Remote Player because you have control over the quality of your own home Wi-Fi, it is not required. PlayStation Portal™ Remote Player can also be played wherever you have access to broadband internet Wi-Fi with at least 5Mbps for use1. For a better play experience, a high-speed connection of at least 15Mbps is recommended. If you are using public Wi-Fi, be aware that the quality of the internet connection may be out of your control, and could impact the quality of your play experience.”

Det går, men det är inte säljpunkten för produkten.

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Vad har jag med det här att göra?
Jag skrev generellt, ”man”. Och vad jag såg ett syfte kunde vara med den här grejen.

Så ditt patetiska försök till uppläxning funkade inte gubben.

Menade inte dig, menade såklart att han skulle umgås med sina barn istället för att sitta i ett annat rum o gejma medans dom kollar på meninglös content på youtube som gör dem hjärndöda.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Jävlar ändå? Jag köpte min Vita ny back in the days för 1999 kr så jag erkänner att jag inte kollade priset idag, men tänkte inte att de skulle ha stigit i pris.

Tyvärr är allt gammalt dyrt. Det behöver inte ens vara särskilt unikt eller ”retro”. Begagnatmarknaden på tv-spel har spårat ur helt. Med tanke på det så kanske det inte är så dumt att köpa en ändå och låta den ligga tills den floppar och blir cool igen.

Skribent
Skrivet av McRaoul:

Från playstations hemsida:

”While your home Wi-Fi network represents a great option to use PlayStation Portal™ Remote Player because you have control over the quality of your own home Wi-Fi, it is not required. PlayStation Portal™ Remote Player can also be played wherever you have access to broadband internet Wi-Fi with at least 5Mbps for use1. For a better play experience, a high-speed connection of at least 15Mbps is recommended. If you are using public Wi-Fi, be aware that the quality of the internet connection may be out of your control, and could impact the quality of your play experience.”

Det går, men det är inte säljpunkten för produkten.

Konsolen måste ju även var på hemma om du kör remote via nätet, så det kanske inte är helt optimalt att försöka spela på bussen etc.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Konsolen måste ju även var på hemma om du kör remote via nätet, så det kanske inte är helt optimalt att försöka spela på bussen etc.

Du måste ha konsolen i viloläge, när du väl ska använda remoteplay så startar konsolen via en wake-on-lan funktion och går ner i viloläge igen när du stänger av.

Edit: Kanske inte optimalt på bussen eftersom anslutningskvaliten kommer variera en del och kanske brytas. Jag har använt Remoteplay via telefonen på mitt jobb och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra, helt spelbart skulle jag säga, men upplösningen är limiterad till 720p 60hz.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Förlåt mig om jag missat något men vad är skillnaden mot denna och att bara streama sina ps5-spel till valfri platta/telefon via PS appen? Det måste ju vara exakt samma sak?

Tror att Den här mojängen stöder 1080p upplösning och dualsense funktioner, tror även att dom kan ha fixat så att fördröjningen är minimal, men utöver de tror jag att det är exakt samma.

Skribent
Skrivet av McRaoul:

Du måste ha konsolen i viloläge, när du väl ska använda remoteplay så startar konsolen via en wake-on-lan funktion och går ner i viloläge igen när du stänger av.

Edit: Kanske inte optimalt på bussen eftersom anslutningskvaliten kommer variera en del och kanske brytas. Jag har använt Remoteplay via telefonen på mitt jobb och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra, helt spelbart skulle jag säga, men upplösningen är limiterad till 720p 60hz.

Jag har upplevt med Vita:n att det funkat rätt bra om man haft Wifi på båda. Men om man försökt tetra via mobilen så har det varit hemskt. Sen det där med viloläget och att starta konsolen och stänga av funkade si sådär på ps4:an. Man fick "start" remote-grejen flera gånger innan den satte igång konsolen och många gånger stängde den inte av heller. Nu stänger den ju av själv ändå efter ett tag, men frugan som varit hemma sa att den var på trots att jag stängt ned remote-spelet.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Billigare att köpa den här än att köpa ett större hus med ett extra spelrum. Så när barnen har TV:n i vardagsrummet kan man ändå fortsätta spela PS5-spel fast i sovrummet, det är väl typ det som den här grejen är till för antar jag?

Exakt.

Eller när barnen sover och frugan har tagit över Tv:n för att mangla cheesy B-julfilmer på Netflix

För min del blir det att läsa igenom lite reviews samt kolla lite tester innan man överväger ett köp.

Medlem

Jag har upplevt med Vita:n att det funkat rätt bra om man haft Wifi på båda. Men om man försökt tetra via mobilen så har det varit hemskt. Sen det där med viloläget och att starta konsolen och stänga av funkade si sådär på ps4:an. Man fick "start" remote-grejen flera gånger innan den satte igång konsolen och många gånger stängde den inte av heller. Nu stänger den ju av själv ändå efter ett tag, men frugan som varit hemma sa att den var på trots att jag stängt ned remote-spelet.

Ps5an har funkat att både starta och stänga av alla gånger jag prövat, tekniken lär väl ha blivit förfinad.

Medlem

Om Sony vill få fart i försäljning på Ps Portal så borde de låsa upp möjligheten för dem som prenumererar på ps plus att köpa och spela ps5 spel över nätet med Portal. Då skulle en inte behöva köpa playstation 5, men ändå vara bunden till prenumeration.
Det kan ju säkert göras så att det inte fungerar lika på en mobil eller pc utan enbart på ps portal.

Just nu kan du ju som plus medlem spela ps4 spel över nätet utan att äga en konsol.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om Sony vill få fart i försäljning på Ps Portal så borde de låsa upp möjligheten för dem som prenumererar på ps plus att köpa och spela ps5 spel över nätet med Portal. Då skulle en inte behöva köpa playstation 5, men ändå vara bunden till prenumeration.
Det kan ju säkert göras så att det inte fungerar lika på en mobil eller pc utan enbart på ps portal.

Just nu kan du ju som plus medlem spela ps4 spel över nätet utan att äga en konsol.

Idag fungerar PS5 cloud streaming endast på en PS5 konsol vilket tar bort hela poängen med tjänsten men Sony kanske doppar tårna lite bara. Blir det populärt så växer det säkert till att inkludera andra enheter.

Medlem
Sony klev in i en Portal..

..och förlorade sin verklighetsuppfattning.

Det är precis rom Raider nämner, om du redan är inom Playstations ekosystem så har du en kontroll och antagligen någon form av smart enhet som kan nyttja "PS Remote Play".

Skrivet av Raider:

Jag spelar på vår Ipad, funkar felfritt.

Vid Diablo 4-releasen var jag ute på vägarna och hade inte möjlighet att ta del av den "fullvärdiga upplevelsen" hemma. Vilket fick mig till att undersöka hur bra "PS Remote Play" är och fungerar.

Om du färdas och förlitar dig på mobiltäckningen i vårt avlånga land, blir upplevelsen stundtals begränsad. Något som beror på begränsning i täckningskartor, snarare än Sonys lösning.

Denna produkten har inget existensberättigande och bör ha stannat i prototyp-stadie. När den floppat hårt och övergivits kan jag tänka mig att köpa en till en skälig prislapp. Då den faktiskt har sina användningsområden, men det är just i hemmets kontext när någon redan har TV:n och någon annan gärna vill spela på PS5:an.

Fast å andra sidan skulle nästan ett extra PS5-system gå att motivera med den prissättning som råder. ¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Denna produkten har inget existensberättigande och bör ha stannat i prototyp-stadie. När den floppat hårt och övergivits kan jag tänka mig att köpa en till en skälig prislapp. Då den faktiskt har sina användningsområden, men det är just i hemmets kontext när någon redan har TV:n och någon annan gärna vill spela på PS5:an.

Fast å andra sidan skulle nästan ett extra PS5-system gå att motivera med den prissättning som råder. ¯\_(ツ)_/¯

Av någon anledning misstänker jag att den kommer att sälja bättre än ps-vita tv som gavs bort för 500:- i slutändan, men vi får väl se.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar